Solifers vagnar föddes 1964 i Helsingfors. Vi tar en titt på hur en av den blivande 50-åringens vagnar står sig i dag. Följ med på vår provkörning av enkelaxlade Finlandia 560 TBR. (Från nr 11.2013)
Solifer är i grund och botten ett finskt varumärke och den första prototypen tillverkades 1964. Märket har dock haft en lång och händelserik resa, som slutligen resulterade i att det såldes till Sverige. Nu tillverkas vagnen helt och hållet i Dorotea. De svenska ägarna hedrar det finska ursprunget genom att ge den mellersta och mest populära vagnserien namnet Finlandia.
Under årens lopp har Solifer presenterat flera innovationer som kommit att underlätta campinglivet här uppe i Norden. Med tiden har dessa innovationer fått smeknamnet ”soliferismer”. Några exempel på dessa är torkskåpet för disk, garderoben i hallen och instegstrappan som kan fästas i vagnen. Utmärkta vinter- och dragegenskaper är andra saker som förknippas med Solifer. De två sistnämnda egenskaperna är dock inget unikt för just Solifervagnarna då andra kommit ikapp. Men de andra soliferismerna är fortfarande högt värderade egenskaper bland husvagnsköparna.
50-årsjubileet firas med två jubileumsvagnar: Solifer 560 MH med separata långbäddar och barnkammarvagnen 600 LK. Dessa vagnar har utrustats med en mängd extra tillbehör som standard.
ERBJUDANDE:
När det gäller Solifers dragegenskaper så är Finlandiaserien som vi testat något av en hybrid. Vagnen är maxbreda 2,5 meter, vilket ger bättre rymd i bodelen än i Articseriens smalare vagnar på 2,3 meter. Å andra sidan är vagnen enaxlad, i stället för tvåaxlad som Zenitserien som är störst i Solifers modellprogram.
Solifer använder BPW:s chassi och deras torsionsfjädrade raka hjulaxel, medan flera konkurrenter bygger sina vagnar på Al-Ko:s delta-axel. Skillnaden i dragegenskaper uppfattas inte så mycket som man skulle kunna tro. Det största problemet under provkörningen är snarare dåliga vägar. Vagnen och axeln verkar lite för breda för våra vägspår vilket gör att vagnen svajar lätt från sida till sida. Detta är dock ett irritationsmoment som kan skyllas på de spåriga vägarna i Finland där vagnen testades.
Chassit har även en liten, men signifikant uppdatering. Solifer är så vitt vi känner till det enda märket som har ökat hjulstorleken till 15 tum som standard. Det är en skillnad som utmärker sig positivt på ojämn väg. Finlandia 560 TBR klarar sig därmed bättre på gropiga småvägar.
Förr var Solifervagnarna kända för sin mer strömlinjeformade kaross jämfört med konkurrenterna. Hur det står till i dag låter vi vara osagt då vi inte har kollat detta.
Däremot kan vi mäta bränsleförbrukningen och i provkörningen använder vi oss av en Volvo XC 70 diesel som dragbil. Innan provkörningen är bilens snitthastighet 92 km/h och förbrukningen landar på 0,68 liter per mil. Vi testar vagnen på en sträcka av cirka 20 mil och med en snitthastighet på 72 km/h. Förbrukningen landar då på 1,24 liter per mil. Det betyder att vagnen ökar bilens förbrukning med 0,56 liter per mil. Detta ligger i nivå med snittet på de flesta av provkörningarna som vi har gjort. Betyget på dragegenskaperna kan därför sägas bli ”bra medelnivå” med tanke på vagnstorleken.
På utsidan har Finlandia fått en tydlig ansiktslyftning. Plåten är till år 2014 av den "finare" kulhamrade sorten, bekant från Zenitserien. Vagnsidan är inramad med en bred och svart förtältsskena. De större hjulen har fått nya hjulhus. Den största uppdateringen är dock den nya bakstammen i plast med stående LED-bakljus.
Vår testvagn har en utvändig lucka till lastutrymmet, som är placerat under dubbelbädden. Längst fram på vagnens högra sida sitter ett gasuttag för gasolgrill, detta är ett tillval. Den berömda instegstrappan som sitter fästad i vagnen finns också. Inget mer snubblande på en felplacerad trappa med andra ord.
På insidan av vagnen har Solifer lyckats skapa hemtrevnad. Modellbeteckningen TBR betyder sidoplacerad dubbelsäng (fransk bädd). Testvagnens säng har över 20 cm tjocka madrasser vilket gör den ytterst bekväm. Underst finns en resårmadrass och ovanpå den en fem cm tjock bäddmadrass i tempur-stil, som formar sig efter kroppen. Bredden på 140 cm är fullt tillräcklig för den här typen av säng. Under sängen finns som nämnts ett lastutrymme och sängbotten är lätt att fälla upp tack vare hjälpfjädrar.
Toalettutrymmet är placerat bredvid sovutrymmet. Tömningsluckan finns i vagnens högra bakhörn. Toalettutrymmet är funktionellt och tillräckligt stort. Det finns gott om hyllor, skåp och krokar, men ingen dusch. Som tillval finns dock en utdragbar dusch och ett draperi med skena. I testvagnen finns ett annat tillval och det är en 230-volts handdukstork.
Mellan toaletten och garderoben finns det bland Solifer-ägare så bekanta nattduksbordet, tv-bordet, arbetsplatsen eller vad man nu vill använda det till.
Köket är en lyckad enhet som står sig väl i jämförelse med många andra vagnar. Det finns gott om skåp, lådor och hyllor. Det utdragbara apotekarskåpet ger utmärkta möjligheter till förvaring och ovansidan blir en extra arbetsyta. Den fyralågiga spisen är utrustad med piezo-tändning och här finns även köksfläkt och plats för gasugn. I testvagnen sitter Dometics stora kyl och frys på 195 liter, som är ett tillval. Den berömda soliferismen med diskställ i överskåpet finns också.
Vid ytterdörren finns en garderob med många krokar och där skorna kan stuvas in i ett utrymme längst ned.
Planlösningen gör vagnen bäst lämpad för två personer, även om sittgruppen kan bäddas ut till en extrasäng. Är man två personer i vagnen så finns det fullt tillräckligt med lastutrymmen och garderober.
Den vattenburna centralgolvvärmen från Alde behövdes inte under den varma höstdagen då vi testade vagnen, men tidigare provkörningar har visat att värmesystemet är väldigt bra och tillräckligt i vintriga förhållanden. Golvvärmen har en shuntventil vilket betyder att värmen kan dras ned i exempelvis sovrummet ifall man vill sova svalare.
Solifers uppdateringar till 2014 består även av steglöst reglerbara fönster från Dometic. Den bästa egenskapen är de ordentliga mörkläggningsgardinerna och myggnäten. Alla elfunktioner styrs via en touchpanel.
En liten miss är dock att ventilationsluckan vid sittgruppen river upp tyget i soffans ryggstöd när den öppnas. Detta har vi varit i kontakt med Solifer om, och de säger att de undersöker om det går att höja luckan på pågående årsmodell så att problemet kan undvikas.
Vagnens designteam har lyckats få till en bra och hemtrevlig inredning. Viktfördelningen med de tyngre möblerna placerade ovanpå hjulaxeln är en fördel.
Sammanfattningsvis kan sägas att Finlandia 560 TBR i stort uppfyller förväntningarna och har bevarat många av de egenskaper som märket förknippas med. Vagnstorleken 560 är Solifers mest sålda, men främst då modellen MH med separata långbäddar.
Artikeln ursprungligen publicerad i nummer 11.2013
Under årens lopp har Solifer presenterat flera innovationer som kommit att underlätta campinglivet här uppe i Norden. Med tiden har dessa innovationer fått smeknamnet ”soliferismer”. Några exempel på dessa är torkskåpet för disk, garderoben i hallen och instegstrappan som kan fästas i vagnen. Utmärkta vinter- och dragegenskaper är andra saker som förknippas med Solifer. De två sistnämnda egenskaperna är dock inget unikt för just Solifervagnarna då andra kommit ikapp. Men de andra soliferismerna är fortfarande högt värderade egenskaper bland husvagnsköparna.
50-årsjubileet firas med två jubileumsvagnar: Solifer 560 MH med separata långbäddar och barnkammarvagnen 600 LK. Dessa vagnar har utrustats med en mängd extra tillbehör som standard.
ERBJUDANDE:
När det gäller Solifers dragegenskaper så är Finlandiaserien som vi testat något av en hybrid. Vagnen är maxbreda 2,5 meter, vilket ger bättre rymd i bodelen än i Articseriens smalare vagnar på 2,3 meter. Å andra sidan är vagnen enaxlad, i stället för tvåaxlad som Zenitserien som är störst i Solifers modellprogram.
Solifer använder BPW:s chassi och deras torsionsfjädrade raka hjulaxel, medan flera konkurrenter bygger sina vagnar på Al-Ko:s delta-axel. Skillnaden i dragegenskaper uppfattas inte så mycket som man skulle kunna tro. Det största problemet under provkörningen är snarare dåliga vägar. Vagnen och axeln verkar lite för breda för våra vägspår vilket gör att vagnen svajar lätt från sida till sida. Detta är dock ett irritationsmoment som kan skyllas på de spåriga vägarna i Finland där vagnen testades.
Chassit har även en liten, men signifikant uppdatering. Solifer är så vitt vi känner till det enda märket som har ökat hjulstorleken till 15 tum som standard. Det är en skillnad som utmärker sig positivt på ojämn väg. Finlandia 560 TBR klarar sig därmed bättre på gropiga småvägar.
Förr var Solifervagnarna kända för sin mer strömlinjeformade kaross jämfört med konkurrenterna. Hur det står till i dag låter vi vara osagt då vi inte har kollat detta.
Däremot kan vi mäta bränsleförbrukningen och i provkörningen använder vi oss av en Volvo XC 70 diesel som dragbil. Innan provkörningen är bilens snitthastighet 92 km/h och förbrukningen landar på 0,68 liter per mil. Vi testar vagnen på en sträcka av cirka 20 mil och med en snitthastighet på 72 km/h. Förbrukningen landar då på 1,24 liter per mil. Det betyder att vagnen ökar bilens förbrukning med 0,56 liter per mil. Detta ligger i nivå med snittet på de flesta av provkörningarna som vi har gjort. Betyget på dragegenskaperna kan därför sägas bli ”bra medelnivå” med tanke på vagnstorleken.
På utsidan har Finlandia fått en tydlig ansiktslyftning. Plåten är till år 2014 av den "finare" kulhamrade sorten, bekant från Zenitserien. Vagnsidan är inramad med en bred och svart förtältsskena. De större hjulen har fått nya hjulhus. Den största uppdateringen är dock den nya bakstammen i plast med stående LED-bakljus.
Vår testvagn har en utvändig lucka till lastutrymmet, som är placerat under dubbelbädden. Längst fram på vagnens högra sida sitter ett gasuttag för gasolgrill, detta är ett tillval. Den berömda instegstrappan som sitter fästad i vagnen finns också. Inget mer snubblande på en felplacerad trappa med andra ord.
På insidan av vagnen har Solifer lyckats skapa hemtrevnad. Modellbeteckningen TBR betyder sidoplacerad dubbelsäng (fransk bädd). Testvagnens säng har över 20 cm tjocka madrasser vilket gör den ytterst bekväm. Underst finns en resårmadrass och ovanpå den en fem cm tjock bäddmadrass i tempur-stil, som formar sig efter kroppen. Bredden på 140 cm är fullt tillräcklig för den här typen av säng. Under sängen finns som nämnts ett lastutrymme och sängbotten är lätt att fälla upp tack vare hjälpfjädrar.
Toalettutrymmet är placerat bredvid sovutrymmet. Tömningsluckan finns i vagnens högra bakhörn. Toalettutrymmet är funktionellt och tillräckligt stort. Det finns gott om hyllor, skåp och krokar, men ingen dusch. Som tillval finns dock en utdragbar dusch och ett draperi med skena. I testvagnen finns ett annat tillval och det är en 230-volts handdukstork.
Mellan toaletten och garderoben finns det bland Solifer-ägare så bekanta nattduksbordet, tv-bordet, arbetsplatsen eller vad man nu vill använda det till.
Köket är en lyckad enhet som står sig väl i jämförelse med många andra vagnar. Det finns gott om skåp, lådor och hyllor. Det utdragbara apotekarskåpet ger utmärkta möjligheter till förvaring och ovansidan blir en extra arbetsyta. Den fyralågiga spisen är utrustad med piezo-tändning och här finns även köksfläkt och plats för gasugn. I testvagnen sitter Dometics stora kyl och frys på 195 liter, som är ett tillval. Den berömda soliferismen med diskställ i överskåpet finns också.
Vid ytterdörren finns en garderob med många krokar och där skorna kan stuvas in i ett utrymme längst ned.
Planlösningen gör vagnen bäst lämpad för två personer, även om sittgruppen kan bäddas ut till en extrasäng. Är man två personer i vagnen så finns det fullt tillräckligt med lastutrymmen och garderober.
Den vattenburna centralgolvvärmen från Alde behövdes inte under den varma höstdagen då vi testade vagnen, men tidigare provkörningar har visat att värmesystemet är väldigt bra och tillräckligt i vintriga förhållanden. Golvvärmen har en shuntventil vilket betyder att värmen kan dras ned i exempelvis sovrummet ifall man vill sova svalare.
Solifers uppdateringar till 2014 består även av steglöst reglerbara fönster från Dometic. Den bästa egenskapen är de ordentliga mörkläggningsgardinerna och myggnäten. Alla elfunktioner styrs via en touchpanel.
En liten miss är dock att ventilationsluckan vid sittgruppen river upp tyget i soffans ryggstöd när den öppnas. Detta har vi varit i kontakt med Solifer om, och de säger att de undersöker om det går att höja luckan på pågående årsmodell så att problemet kan undvikas.
Vagnens designteam har lyckats få till en bra och hemtrevlig inredning. Viktfördelningen med de tyngre möblerna placerade ovanpå hjulaxeln är en fördel.
Sammanfattningsvis kan sägas att Finlandia 560 TBR i stort uppfyller förväntningarna och har bevarat många av de egenskaper som märket förknippas med. Vagnstorleken 560 är Solifers mest sålda, men främst då modellen MH med separata långbäddar.
Artikeln ursprungligen publicerad i nummer 11.2013
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.