Knaus Tabert Group, Denna koncern framstår som något av en fågel fenix efter koncernens omstart 2008. Helt nya märken i Morelo och Bavaria Camp har tillkommit och nu återupplivas gamla flaggskepp ur de egna leden. Ett exempel är nya läckerbiten Knaus Eurostar.
Den största nyheten på vagnsidan under CMT mässan i Stuttgart var tveklöst lanseringen av Knaus nya vagnar i nygamla serien Eurostar. Den enda gemensamma nämnaren med de tidigare Eurostar vagnarna, som togs ur produktion 2008, är namnet. De nya vagnarna är en helt ny konstruktion och det som först fångar betraktarens blick är designen. Inom koncernen finns vagnar med liknande design och tekniska lösningar i Tabberts modellprogram. Ser vi till konkurrenterna är det troligt att Hobbys premiumvagnar och Adrias Astella Glam är några av de vagnar som har granskats noga av designavdelningen hos Knaus.
Eurostar har flera tekniska innovationer såväl invändigt som utvändigt. Bakpartiet till exempel har ett modernt bilinspirerat utseende med svepande linjer och LED-belysning med så kallad glowfunktion. Dessutom finns en lucka till ett kombinerat förvarings- och serviceutrymme med ingångar för vatten och el. Öppningsmekanismen är finurligt dold bakom ett Knausemblem. Plastpartierna på front och bakpartiet uppges vara extra stöttåliga, något vi av naturliga skäl hade svårt att kontrollera på mässan. Vagnarna har tekniska dubbelgolv som innehåller bland annat färsk- och gråvattentankarna. Det finns många tillbehör och utrustningspaket till vagnarna. Ett som säkert intresserar svenska kunder är Arcticpaketet som bland annat har Aldepanna på listan. Knaus gör med all rätt en stor apparat av den nya exteriöra utsmyckningen av sin Eurostar. Enligt Alexander G. Wehrmann, som är informationsansvarig hos Knaus Tabbert, kan förfarandet liknas vid en utskrift som limmas fast på vagnsidan som sedan lackas med en genomskinlig lack. Resultatet är en högblank och plan yta som, beroende på motiv, kan ge en tredimensionell effekt. Det är effektfullt och upplevs bäst i verkligheten men är svårt att fånga på bild.
Till att börja med finns tre vagnar på modellprogrammet. 500 FU och 590 FUS har fransk bädd och 500 EU har långbäddar.
Eurostar 590 FUS är baserad på ett tvåaxlat chassi från Al-Ko och med sin totallängd på 866 cm är den störst av de tre. En rimlig gissning är att det snart kommer ännu större modeller av vagnarna, även om redan denna modell är ganska tung. I jämförelse med en Knaus Südwind 590 FUS är Eurostar 570 kilo tyngre. Vagnen har en sittgrupp på samma plats som de mindre syskonen men denna är betydligt större och bänkar fler. Köket är vinkelformat, stort och genialiskt. Design och funktion i samklang är dess melodi. Spisen är rak, trelågig och placerad nära väggen vilket ger arbetsyta framför. Till vänster om spisen finns en stor luckförsedd sopkorg nedfälld i bänken. Under finns utdragslådor som Knaus hävdar är de största som finns i en husvagn. Utan att ha granskat alla på marknaden är vi ändå benägna att hålla med. De är gigantiska. Själva vinkeln i köket har dubbla diskhoar som kan täckas med skivor och under finns ett apotekarskåp med en lucka på långsidan, finurligt. Mellan kök och sittgrupp finns ett rejält skott som upptill har två förvaringskärl och i dess inre ytterligare ett apotekarskåp. Vagnen har en fransk bädd på vänstra sidan och hygienutrymmet i motsatt hörn. Handfatet är placerat direkt utanför. Mellan sängens fotända och entrén finns garderob, kylskåp samt tv-bänk med barskåp. Allt som allt en vagn fullspäckad med design och smart funktion.
Den Eurostar 500 EU vi tittar på har en mer traditionell dekalering. Den nya tekniken finns som tillval till Eurostarvagnarna och Knaus Tabbert utesluter inte att det i framtiden finns till hela deras modellutbud.
I vagnens baklucka står en Efoy bränslecell. Den symboliserar det faktum att det finns en ruta i tillvalslistan som heter Efoy Comfort 140 med priset 5 199 Euro. Det kan tyckas dyrt, men det rimmar väl med vagnseriens anda. Den ska inte vara billig utan en vagn för de som vill ha det extraordinära såväl design- som prestandamässigt.
Entrédörren på denna enaxlade vagn är 60 centimeter bred, av stalltyp och placerad långt bak på vagnen. Direkt till vänster finns en rundsittgrupp med tre fönster i olika riktningar och överskåp med högblanka luckor och med ljuslister som tillsammans ger en annorlunda ljusbild. I denna vagn finns textilvarianten Palude som är en av tre textilvarianter i standardsortimentet, i grova drag är den ljustgrå och beige. I taket finns en cirkelformad lampa vi känner igen från Tabbert Grande Puccini.
Framåt i vagnen finns ett kök på höger sida och hygienutrymmet till vänster följt av en garderob samt långbäddarna. Det raka köket har en trelågig spis. Under bänkskivan finns kylskåp och tre rejäla lådor med softclose funktion. Inne i hygienutrymmet som är relativt rymligt finns en toalett med vridbar sits, förvaring i olika former, ett frostat fönster samt en rejäl spegel.
Knaus Eurostar 590 FUS
Namn: Knaus Eurostar 590 FUS
Pris: Ej bestämt
Chassi: Tvåaxlat Al-Ko
Totallängd: 866 cm
Karosslängd: 590 cm
Total-/innerbredd: 250/234 cm
Total-/innerhöjd: 260/196 cm
Tjänstevikt: 1 920 kg
Totalvikt: 2 300 kg
Lastvikt: Ca 380 kg
A-mått: 1 050 cm
Däck: 205/65R15 RF
Bäddmått: 157x200 cm
Knaus Eurostar 500 EU
Namn: Knaus Eurostar 500 EU
Pris: Inte bestämt
Chassi: Enaxlat Al-Ko
Totallängd: 808 cm
Karosslängd: 532 cm
Total-/innerbredd: 250/234 cm
Total-/innerhöjd: 260/196 cm
Tjänstevikt: Ca 1 660 kg
Totalvikt: Ca 2 000 kg
Lastvikt: Ca 340 kg
A-mått: 992 cm
Däck: 215/70R15C
Bäddmått: 86x190 cm/
86x200 cm
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.