Nästa artikel
Kabe imperial 600, en mycket kompetent vagn
TESTER

Kabe imperial 600, en mycket kompetent vagn

Publicerad 11 juni 2017 (uppdaterad 11 juni 2017)
I nummer 3.2015 testade vi Kabe Imperial 600 som då var en ny modell. Kabe Imperial lanserades 2014 med modellen 560 men 2015 utökades serien till sju storlekar med en uppsjö av planlösningar. Kolla in bilderna och läs hela testen om vad vi tyckte då!
Imperiet slår tillbaka
 
Kabe Imperial 600. Konceptet är enkelt: I Kabe Imperial är nästan allt och lite till standard. Vi testar en vagn för paret som vill ha mer än det där lilla extra. De som vill ha allt!
Mikael Galvér (text och foto)
 
När Kabe Imperial lanserades 2014 fanns endast modellen 560, kanske som ett test av konceptet? Med tanke på att serien nu utökas till sju storlekar med en uppsjö av planlösningar föll serien i god jord.

Alla husvagnar från Kabe är baserade på helgalvaniserade chassin från Al-Ko och har förutom den obligatoriska påskjutsbromsen även friktionskoppling och antisladdsystemet ATC som standard. Karossens väggar och tak byggs med Kabes nya Iwall-teknik vilket innebär att både inner- och ytterlagren utgörs av plåt istället för plåt utåt och kryssfaner inåt. Fördelen är bland annat att väggen klarar temperaturvariationer bättre och ger en vridstyv kaross. I övrigt är konstruktionen samma som tidigare med fuktbeständig Ecoprimisolering och plastreglar som dessutom är ventilerade på de mest utsatta partierna. Mellan vägg och tak finns en bred aluminiumprofil med skena för förtält eller markis som således kan placeras på valfri sida av vagnen.
 
Alla vagnar i Imperialserien är 250 cm breda och kallas king size, eller KS. Tidigare var 230 standardbredden på vagnar men nu säljs det som bekant betydligt fler fullbreddare, åtminstone i Sverige, och Imperial kan inte ens beställas i standard-bredd. Blir 250 cm den nya standardbredden måntro?

Imperialvagnarnas släta plåt är smyckad med Kabes Innovation Design vilket är en screentrycksliknande teknik som ger dekoren ett tredimensionellt intryck samtidigt som den är sömlöst gift med den vita bakgrunden. I jämförelse med kulhamrad plåt, som är förlåtande mot ojämnheter, ställer slät plåt högre krav på tillverkarens skicklighet och teknik. Kabe verkar ha de kunskaper som krävs för väggarna är verkligen släta.

På vagnens högersida finns: toakassett, skidfack och även utvändigt el- och tv-uttag. På andra sidan finns en avlång lastlucka långt bak på vagnen och mitt på vagnen finns en utvändig duschanslutning. Placeringen är inte så dum för normalt sett placeras förtält med matta på motsatt sida.

Entrédörren har myggnätsdörr, fönster, uppvärmd tröskel och kan ställas upp med hjälp av ett magnetfäste vilket är en ovanlig lösning på husvagnar.

Direkt innanför dörren finns vagnens manöverpanel till vänster och Aldes manöverpanel som reglerar värmen finns ovanför. Inom räckhåll hittar man även en avancerad ljudanläggning med fjärrkontroll. 
 
I ett överskåp finns vagnens Auto Drain-system som är en av detaljerna som ger Imperial det där extra, det inga andra har. Med det systemet kan nämligen allt vatten i vagnen tömmas med en enkel knapptryckning vilket är bekvämt om vagnen ska på rull eller lämnas under vintern.

Den testade vagnen har ett par tillval och sittgruppen är ett av dessa. Istället för en vanlig U-soffa är en L-soffa monterad så på entrésidan finns en tv-bänk med förvaring. På den kan mycket väl ett par krukväxter trivas om vagnen står uppställd. Egentligen ska tv:n sitta på en arm vid dörren så där finns nu en smal yta som är svår att använda effektivt, men en lös hylla kanske skulle passa?

Soffan har läcker brun- och creméfärgad skinnklädsel och i den hörna som är kvar finns ett skönt nackstöd. Det enda som är synd med L-soffan är att det andra hörnet försvinner vilket kanske ökar risken för gräl i vagnen: 
– Nu är det min tur att sitta i hörnet!

Det andra tillvalet finns i köket där vita luckor pryder skåpen istället för den nya mörka trädekoren Shannon Oak som finns i vagnen och är standard i serierna Royal-, Imperial och Hacienda. Spisen är svart vilket ger ett fräscht intryck tillsammans med den blanka glasliknande bänkskivan och den belysta plexiglasväggen som inramar ett stort köksfönster. Spisen har två gaslågor och två induktionsplattor vilket kan ses som det bästa av två världar; Elplattor om det finns ström och gaslågor om fricamping står på menyn. I underskåpen hittar vi både apotekarskåp, sopkorgar och utdragbar skärbräda. I köket finns även en köksfläkt, inbyggnadsugn med grill, micro och gott om arbetsyta, så det är utan tvekan fullutrustat.

I taket finns en stor taklucka och även luftkonditionering ingår i grundpriset på denna vagn. Kylskåpet är stort och har separat frysfack. Dörrarna är bronsfärgade vilket lirar bra med inredningen i övrigt. Runt hela kylskåpet finns LED-lister vilket nästan känns lite onödigt, det är snyggt ändå och det finns massor av annan belysning som kan dimmas efter behov.
 
Kabe är noga med att marknadsföra sin vinterduglighet med bland annat väl utprovad och avvägd uppvärmning och ventilation. Även inredningen kan kallas vinteranpassad för det finns inte mindre än tre garderober med klädstänger i vagnen som är som gjorda för två personer. Det finns gott om plats för jackor och andra bylsiga vinterplagg med andra ord. En av garderoberna funkar som torkskåp med uppvärmning, droppfat och ventilation.

Det finns ett draperi mitt i vagnen så det går att skärma av vagnens mer privata bakre del som hyser garderober, badrum och säng. Mellan garderoben och badrummet finns det i den testade vagnen ett lågt bänkskåp med fönster ovanför vilket ger en trevlig atmosfär. Det finns även en annan planlösning för 600 XL som istället har ytterligare en garderob här. I badrummet finns det inget fönster vilket passar många bra, är det någonstans det kan hoppas över är det här. Hela golvet är ett duschkar med golvbrunn och ett duschdraperi finns för att skydda inredningen från stänk. Handfatet är infällt i en bänkskiva som erbjuder en stor avställningsyta och kranen fungerar även som duschmunstycke för det har en slang som ligger ringlad som en orm i skåpet under handfatet. Toaletten har vridbar sits och skål i sanitetsporslin. I övrigt finns gott om förvaring, flera speglar, taklucka och en timerstyrd handduks-tork.
 
Sängen i denna vagn är av fransk typ och den har både spiral- och bäddmadrass. Den är bred i huvudänden men smalnar av lite väl tidigt vilket å andra sidan ger en bekväm passage till badrummets snedställda skjutdörr. Sängen kan resas och under finns ett rymligt förvaringsutrymme. Det finns tre överskåp vid sängen som precis som vagnens övriga är väl ventilerade och saknar handtag. De öppnas med ett lätt tryck, trycker man för hårt kan de fastna.

Vid sängens långsida finns en vädringslucka i väggen som ger frisk luft. Om det drar för mycket från den finns även Kabe-Vent som är en enkel men smart innovation; Ett vred är kopplat till en avlång träbit som släpper in luft under sängen och vidare ut i vagnen. I sovrums-taket finns ytterligare en lyxig attiralj i form av en Air-Vent-fläkt med termostat som fläktar eller ventilerar beroende på aktuell temperatur.

Totalt sett är detta en mycket kompetent vagn som det finns mycket mer att säga om, vi har bara redovisat delar av den omfattande utrustningen. Det är svårt att inte charmas av både design och funktion. Självklart är prislappen något som får många att sätta kaffet i halsen. Är vagnen värd de 558 249 kronor som den kostar? Det är svårt att ge ett rakt svar på det utan att hamna i ett evigt jämförande. Främst är den tänkt att ge de redan Kabefrälsta ytterligare en nivå att nå. Men vi gör väl en jämförelse i alla fall: Om man utrustar en Kabe Royal 600 XL med de tillval som ingår i Imperial är faktiskt Imperial ungefär 30 000 kronor billigare och då får man även unik utrustning som Innovation Design och induktions- och gasspisen på köpet. 

Texten ursprungligen publicerad i nummer 3.2015.

Relaterade bildspel

Kabe imperial 600
Chassi: Al-Ko, enkelaxlat
Säkerhetssystem: AKS säkerhetskoppling, ATC antisladd-system
Totallängd/bredd/höjd: 8 170/2 500/2 640 mm
Karosslängd: 6 870 mm
Invändig längd/bredd/ höjd: 6 000/2 350/1 960 mm
Totalvikt: 2 000 kg
Tjänstevikt: 1 655 kg 
Maxlast: 345 kg
A-mått: 1 050 cm
Isoleringsmaterial: Ecoprim XPS-skum
Isoleringstjocklek golv/vägg/tak: 36/36/36 mm
Uppvärmning: Alde Compact 3020 vattenburen värme med shuntad vattenburen golvvärme.
Bäddmått: Bak: 118–140 x
196 cm. Fram: 132 x 204 cm
Årsmodell: 2015
Garanti: 2 års nyvagnsgaranti och 7 års täthetsgaranti
Grundpris: 544 900 kr
Pris testad vagn: 558 249 kr
Tillval som ingår i grund-priset, bland annat: Aircondition FJ2200, Air Vent med termostat, Auto Drain (elektrisk tömning av vattensystem), handdukstork med timer, heki de luxe taklucka med belysning,
micro, KABE Phone-up, skinnklädd sittgrupp, takrails, toalett med keramisk skål, totalvikt 2 000 kg, centraldammsugare, golvvärme ASG II PRO, två högtalare bak, kyl med köldfack (2 dörrar), LED-lister runt kylskåp, ljudpaket inklusive fjärrkontroll, ugn med grill, utvändigt duschuttag med varmvatten, ytterdörr med fönster, ljudpaket KABE Premium Sound System.
Tillval som kostar extra: L-soffa fram 10 233 kr, vita köksluckor och spis 3 116 kr

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.