2015 provkörde vi den då nya Hobby On Tour. Då skrev vi att Hobby med den ville locka nya användare till det mobila livet. Det är smala vagnar som riktar sig till unga och gamla med reslust. Nu kan du läsa hela artikeln här på hemsidan!
Med nya On Tour vill Hobby locka nya användare till det mobila livet. Det är smala vagnar som riktar sig till unga och gamla med reslust.
Serien On Tour har fem olika planlösningar där vagnens totallängd varierar mellan knappa sex och dryga sju meter. Seriens vagnar är lättare, smalare (210–220 cm), billigare samt åtminstone till det yttre modernare än tidigare serier. Det är särskilt dessa egenskaper som ska attrahera nya användare runt om i Europa där husvagnsägarna blir allt äldre. Hobby försöker som de flesta andra tillverkare fånga intresset bland personer på väg in i det mobila livet.
Serien består av små lätta vagnar och är därmed ett ekonomiskt förmånligt alternativ. Köparen behöver nämligen inte köpa ny bil eller ta nytt körkort för att dra vagnen, en mindre personbil och vanligt B-kort duger bra i de flesta fall. På landsvägen rullar vagnen fint utan överraskningar och vagnens mått gör den lätt att rangera.
Den nya modellserien ersätter Easy de Luxe som presenterades förra året och som tydligen inte väckte tillräckligt intresse bland de köpare som är ute efter instegsvagnar. Vi får se om On Tour kommer att ha bättre framgång.
On Tour är Hobbys enda modellserie med ett digitalt dekortryck på väggarna. Man har således kommit loss från dekalerna och därmed ska figurerna på ytan inte förändras under årens lopp när man till exempel tvättar vagnen. Dessutom har dekoren tryckts på en kulhamrad yta. Antagligen kommer dekorationerna att få mer variation i fortsättningen, kanske kommer det att vara möjligt att skapa olika mönster enligt köparens önskemål? Det är en möjlighet som redan erbjuds av några andra tillverkare.
Egentligen är det inget nytt i grundkonstruktionen utan On Tour är byggd enligt samma princip som gäller för Hobbys samtliga vagnar som skruvas ihop i en jättelik fabrik i nordtyska Fockbeck. Det innebär att vagnarna står på chassin som Hobby bygger själva och karossen är en ganska enkel konstruktion med reglar av trä och isolering av frigolit. Det är inte high-tech utan kan kallas en beprövad konstruktion. Hobby kan fortfarande stoltsera med att bygga flest husvagnar i världen. De löpande banden rullar snabbt i fabriken.
Utifrån sett ger On Tour ett modernt intryck. Jämfört med den tidigare Easy de Luxe har den finare och mer stilrena linjer, särskilt i bakpartiet. Tidigare gav de hörnplacerade bakljusen ett tungt intryck. Nu har de ersatts med tre lyktor som står i en rak horisontell linje, men de använder fortfarande glödlampor istället för LED. Även fronten är betydligt enklare men samtidigt mer stilfull.
Vagnen vi testar heter 490 SFf och det är den största modellen i modellserien. Den har en queenbed längst fram i vagnen och mitt i vagnen finns garderob på vagnens vänstra sida och hygienutrymme på högra sidan. Entrén är placerad långt bak i vagnen med köket direkt till vänster innanför den delningsbara entrédörren. Dinetten i sin tur finns i vagnens bakre vänstra hörn.
Inredningen är mer traditionell än ultramodern jämfört med inredningen hos flera av de andra tillverkarna som riktar sig mot samma målgrupp. Möjligheten finns dock att till en mycket låg kostnad pigga upp utseendet med hjälp av inredningsalternativen "Capri" och ”Split” som är mer färgglada alternativ.
Förvaringsutrymmena i denna vagn är överraskande generösa. Garderoben är 84 cm bred, 65 cm djup och 133 cm hög. Det andra större förvaringsutrymmet finns under dubbelsängen där de motsvarande måtten är 125 x 134 x 36 cm. Fler möjligheter för förvaring finns i vagnens framdel där det finns fyra skåp uppe vid taket samt förvaring i nattduksborden.
Sängen är något kort, 193 cm, men har en trevlig bredd på 149 cm. Däremot är passagen på vardera sidan av sängen endast 29 cm bred. Det är i och för sig inte häpnadsväckande siffror i dessa sammanhang men känslan av att det är trångt förstärks av breda kornischer som sitter i axelhöjd för vuxna av medellängd.
Sovrummet kan avskiljas från den övriga bodelen med ett draperi som går att fästa på hygienutrymmets vägg. Rummet belyses av två läslampor vilket räcker för sovrummet. I mitten av vagnen mellan hygiendelen och garderoben skulle dock en lampa till vara riktigt bra, för här blir det lite skumt om kvällen.
I hygienutrymmet har man tagit tillvara på allt utrymme som bjuds. Under handfatet och på väggen intill finns förvaring i fem utrymmen med luckor. På bakre väggen ovanför den vridbara Thetford-toaletten och i hörnet finns tre stora spegelskåp och i en öppen hylla finns fyra löstagbara plastlådor. Det är svårt att tro att utrymmet endast är 102 cm brett och 71 cm djupt. Rummet får ljus från en pelare med tre spotlights. Sammanlagt finns det sex olika speglar vilket gör att utrymmet känns större än vad det egentligen är, men speglarna ställer också sina krav då det gäller städning.
Köket i 490 SFf är praktiskt och rymligt, men det finns ett udda misstag som vi kommer till senare. Köksbänken är 112 cm bred och 58 cm djup. Spisen och diskhon är i ett stycke vilket gör den lätt att hålla ren och placeringen mot bakväggen ger arbetsyta framför. Tyvärr är inte täckskivorna delbara vilket hade underlättat vid matlagning och diskning. Ovanför finns två stora skåp och nedanför tre utdragslådor. I taket finns tre spotlights och under överskåpet en lång LED-list.
Till höger om entrén finns ett barskåp, under det ett tv-ställ och ett skåp med dubbla dörrar som går hela vägen till golvet. Kylskåpet är från Dometic och rymmer 140 liter och har ett löstagbart frysfack. Förvaring finns både ovanför och nedanför kylen. Speciellt utdragslådan under kylen med sidor av stålnät går att utnyttja på många olika sätt. Den kan exempelvis tjäna som skolåda vilket passar bra för precis bredvid på väggen finns två klädhängare.
Det udda i köket är en fadäs som hör till kategorin ”hälsningar till fabriken”. Några av kökslådorna går nämligen inte att dra ut tillräckligt för de slår i sopkorgen och dörrhandtaget.
Hobby uppger för oss att de har byggt köken i liknande modeller på detta sätt i två år utan klagomål. Efter vårt test ska det dock åtgärdas enligt Hobby i Tyskland.
Eftersom köket är brett och vagnen smal är det mest optimalt att vara två personer om man vill sitta bekvämt vid matbordet. Den smala sittgruppen går dock att bädda upp till en tredje säng (84/90 x 190 cm), men Hobby On Tour 490 SFf är en husvagn avsedd för ett par utan barn. Två av de andra modellerna i On Tour-serien är däremot planerade för familjer med barn. Det är 360 KB och 470 KMF som har våningssängar. Även den näst minsta modellen, 390 SF, har plats för två vuxna och två barn.
Testen ursprungligen publicerad i nummer 1.2015
Serien On Tour har fem olika planlösningar där vagnens totallängd varierar mellan knappa sex och dryga sju meter. Seriens vagnar är lättare, smalare (210–220 cm), billigare samt åtminstone till det yttre modernare än tidigare serier. Det är särskilt dessa egenskaper som ska attrahera nya användare runt om i Europa där husvagnsägarna blir allt äldre. Hobby försöker som de flesta andra tillverkare fånga intresset bland personer på väg in i det mobila livet.
Serien består av små lätta vagnar och är därmed ett ekonomiskt förmånligt alternativ. Köparen behöver nämligen inte köpa ny bil eller ta nytt körkort för att dra vagnen, en mindre personbil och vanligt B-kort duger bra i de flesta fall. På landsvägen rullar vagnen fint utan överraskningar och vagnens mått gör den lätt att rangera.
Den nya modellserien ersätter Easy de Luxe som presenterades förra året och som tydligen inte väckte tillräckligt intresse bland de köpare som är ute efter instegsvagnar. Vi får se om On Tour kommer att ha bättre framgång.
On Tour är Hobbys enda modellserie med ett digitalt dekortryck på väggarna. Man har således kommit loss från dekalerna och därmed ska figurerna på ytan inte förändras under årens lopp när man till exempel tvättar vagnen. Dessutom har dekoren tryckts på en kulhamrad yta. Antagligen kommer dekorationerna att få mer variation i fortsättningen, kanske kommer det att vara möjligt att skapa olika mönster enligt köparens önskemål? Det är en möjlighet som redan erbjuds av några andra tillverkare.
Egentligen är det inget nytt i grundkonstruktionen utan On Tour är byggd enligt samma princip som gäller för Hobbys samtliga vagnar som skruvas ihop i en jättelik fabrik i nordtyska Fockbeck. Det innebär att vagnarna står på chassin som Hobby bygger själva och karossen är en ganska enkel konstruktion med reglar av trä och isolering av frigolit. Det är inte high-tech utan kan kallas en beprövad konstruktion. Hobby kan fortfarande stoltsera med att bygga flest husvagnar i världen. De löpande banden rullar snabbt i fabriken.
Utifrån sett ger On Tour ett modernt intryck. Jämfört med den tidigare Easy de Luxe har den finare och mer stilrena linjer, särskilt i bakpartiet. Tidigare gav de hörnplacerade bakljusen ett tungt intryck. Nu har de ersatts med tre lyktor som står i en rak horisontell linje, men de använder fortfarande glödlampor istället för LED. Även fronten är betydligt enklare men samtidigt mer stilfull.
Vagnen vi testar heter 490 SFf och det är den största modellen i modellserien. Den har en queenbed längst fram i vagnen och mitt i vagnen finns garderob på vagnens vänstra sida och hygienutrymme på högra sidan. Entrén är placerad långt bak i vagnen med köket direkt till vänster innanför den delningsbara entrédörren. Dinetten i sin tur finns i vagnens bakre vänstra hörn.
Inredningen är mer traditionell än ultramodern jämfört med inredningen hos flera av de andra tillverkarna som riktar sig mot samma målgrupp. Möjligheten finns dock att till en mycket låg kostnad pigga upp utseendet med hjälp av inredningsalternativen "Capri" och ”Split” som är mer färgglada alternativ.
Förvaringsutrymmena i denna vagn är överraskande generösa. Garderoben är 84 cm bred, 65 cm djup och 133 cm hög. Det andra större förvaringsutrymmet finns under dubbelsängen där de motsvarande måtten är 125 x 134 x 36 cm. Fler möjligheter för förvaring finns i vagnens framdel där det finns fyra skåp uppe vid taket samt förvaring i nattduksborden.
Sängen är något kort, 193 cm, men har en trevlig bredd på 149 cm. Däremot är passagen på vardera sidan av sängen endast 29 cm bred. Det är i och för sig inte häpnadsväckande siffror i dessa sammanhang men känslan av att det är trångt förstärks av breda kornischer som sitter i axelhöjd för vuxna av medellängd.
Sovrummet kan avskiljas från den övriga bodelen med ett draperi som går att fästa på hygienutrymmets vägg. Rummet belyses av två läslampor vilket räcker för sovrummet. I mitten av vagnen mellan hygiendelen och garderoben skulle dock en lampa till vara riktigt bra, för här blir det lite skumt om kvällen.
I hygienutrymmet har man tagit tillvara på allt utrymme som bjuds. Under handfatet och på väggen intill finns förvaring i fem utrymmen med luckor. På bakre väggen ovanför den vridbara Thetford-toaletten och i hörnet finns tre stora spegelskåp och i en öppen hylla finns fyra löstagbara plastlådor. Det är svårt att tro att utrymmet endast är 102 cm brett och 71 cm djupt. Rummet får ljus från en pelare med tre spotlights. Sammanlagt finns det sex olika speglar vilket gör att utrymmet känns större än vad det egentligen är, men speglarna ställer också sina krav då det gäller städning.
Köket i 490 SFf är praktiskt och rymligt, men det finns ett udda misstag som vi kommer till senare. Köksbänken är 112 cm bred och 58 cm djup. Spisen och diskhon är i ett stycke vilket gör den lätt att hålla ren och placeringen mot bakväggen ger arbetsyta framför. Tyvärr är inte täckskivorna delbara vilket hade underlättat vid matlagning och diskning. Ovanför finns två stora skåp och nedanför tre utdragslådor. I taket finns tre spotlights och under överskåpet en lång LED-list.
Till höger om entrén finns ett barskåp, under det ett tv-ställ och ett skåp med dubbla dörrar som går hela vägen till golvet. Kylskåpet är från Dometic och rymmer 140 liter och har ett löstagbart frysfack. Förvaring finns både ovanför och nedanför kylen. Speciellt utdragslådan under kylen med sidor av stålnät går att utnyttja på många olika sätt. Den kan exempelvis tjäna som skolåda vilket passar bra för precis bredvid på väggen finns två klädhängare.
Det udda i köket är en fadäs som hör till kategorin ”hälsningar till fabriken”. Några av kökslådorna går nämligen inte att dra ut tillräckligt för de slår i sopkorgen och dörrhandtaget.
Hobby uppger för oss att de har byggt köken i liknande modeller på detta sätt i två år utan klagomål. Efter vårt test ska det dock åtgärdas enligt Hobby i Tyskland.
Eftersom köket är brett och vagnen smal är det mest optimalt att vara två personer om man vill sitta bekvämt vid matbordet. Den smala sittgruppen går dock att bädda upp till en tredje säng (84/90 x 190 cm), men Hobby On Tour 490 SFf är en husvagn avsedd för ett par utan barn. Två av de andra modellerna i On Tour-serien är däremot planerade för familjer med barn. Det är 360 KB och 470 KMF som har våningssängar. Även den näst minsta modellen, 390 SF, har plats för två vuxna och två barn.
Testen ursprungligen publicerad i nummer 1.2015
Relaterade bildspel
Hobby On Tour 490 SFf
Längd/bredd/höjd: 7 115/2 200/2 591 mm
Karosslängd: 5 708 mm
Bredd/takhöjd inne: 2 072/1 950 mm
A-mått: 9 500 mm
Isoleringsmaterial: EPS (frigolit)
Tjocklek golv/tak/vägg: 37/31/31 mm
Uppvärmning: Truma ultraheat S 3004
Totalvikt: 1 350 kg
Max totalvikt: 1 500 kg
Tjänstevikt: 1 157 kg
Lastvikt: 193 kg
Max lastvikt: 327 kg
Bäddmått: 1 485x1 935 mm + 919/830x1 910 mm
Pris från: 217 800 kr kronor
Pris testad vagn: 230 120 kronor
Extrautrustning: Elektrisk golvvärme 7 270 kr, tv-fäste 1 900 kr, reservdäck med fäste 3 150 kr.
Karosslängd: 5 708 mm
Bredd/takhöjd inne: 2 072/1 950 mm
A-mått: 9 500 mm
Isoleringsmaterial: EPS (frigolit)
Tjocklek golv/tak/vägg: 37/31/31 mm
Uppvärmning: Truma ultraheat S 3004
Totalvikt: 1 350 kg
Max totalvikt: 1 500 kg
Tjänstevikt: 1 157 kg
Lastvikt: 193 kg
Max lastvikt: 327 kg
Bäddmått: 1 485x1 935 mm + 919/830x1 910 mm
Pris från: 217 800 kr kronor
Pris testad vagn: 230 120 kronor
Extrautrustning: Elektrisk golvvärme 7 270 kr, tv-fäste 1 900 kr, reservdäck med fäste 3 150 kr.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.