Nästa artikel
Hobby 660 wfu PREMIUM.
TESTER

Hobby 660 wfu PREMIUM.

Publicerad 8 augusti 2017 (uppdaterad 8 augusti 2017)
I nummer 7.2015 provkörde vi Hobbys största premium-modell 660 wfu. Nu kan du läsa hela testen här på webben och se tidigare opublicerade bilder!
Blickfångare från Hobby
 
Modern design, bekväm planlösning och ultimat komfort. Hobbys största Premium-modell är ett uppseendeväckande alternativ för det stilmedvetna paret. 
 
Hobbys futuristiska Premium-serie lanserades 2011 och har sedan dess funnit ett antal ägare runt om i Europa. 2014 var 16 procent av de i Sverige 887 registrerade Hobbyhusvagnarna av Premium-modell, vilket är något färre än året innan. Däremot ökade andelen stora Premium-vagnar markant vilket kan ha att göra med att vagnen vi testar introducerades.

660 WFU Premium är den största Premium-modellen som finns att tillgå våren 2015. Just den vagn som vi testar hos Forsbergs fritidscenter i Upplands Väsby är såld bara någon dag innan testet, så det är med stor försiktighet vi framför den på små vägar som tar oss till ett närbeläget slott. Kanske en lite väl sober miljö för en futuristisk vagn, men det finns gott om svängrum för den dubbelaxlade bjässen där.

Däremot får man inte parkera vid slottet vilket en parkeringsvakt upplyser oss om efter några timmars fotograferande. Någon bot blir det dock inte. Vakten är nämligen intresserad av vagnen.

– Vad är det här för ball vagn? Vad kostar en sån här? frågar han.

Det kommer förbi ytterligare en herre som tvärnitar sin gamla bil samtidigt som han ivrigt vevar ner sidorutan. 
 
Just det här var förmodligen Hobbys tanke när de tog fram Premium – de vill att folk ska höja på ögonbrynen och de vill locka helt nya kunder. Och de verkar onekligen ha lyckats. Förra sommaren noterade vi en vit Porsche Cayenne som drog en Hobby Premium. Kanske var det en nybliven lottomiljonär som förverkligade sin dröm?

Hobby är i dag världens största tillverkare av husvagnar, och framgången ligger i att de bygger relativt enkla vagnar i snabb takt – vilket gör att de kan säljas till ett lågt pris. Från små och smala resevagnar till stora tvåaxlade vagnar, som den vi testar. De flesta av Hobbys serier är förhållandevis rikligt utrustade, och i Premium-serien sparas det verkligen inte på krutet.

Hobbys vagnar är dock inga utpräglade lättviktskonstruktioner, utan de väger oftast ganska mycket i förhållande till volymen. Vår testvagn är dessutom extrautrustad med tillbehör som enligt specifikationerna höjer tjänstevikten till 1 830 kilo. För att den ska vara praktiskt användbar är totalvikten höjd till 2 200 kilo vilket är den högsta möjliga. Dragvikten brukar inte vara något problem så länge marken är plan och hård, men i backar eller vid rangering på sluttande blöta gräsplaner kan det bli problem om man drar för tungt. 
Eftersom vagnen är tom under testrundan klarar vår redaktionsbil att dra vagnen lagligt. Och det går riktigt bra faktiskt. Vagnen rullar snällt med i svängarna och dubbelaxeln gör att den håller kursen bra och sväljer ojämnheter effektivt även i högre farter. 
 
Den yttre designen väcker helt klart känslor. Hur upplevs då insidan? Entrén har en stalldörr som kan delas och myggskyddas. Innanför dörren till vänster finns en ganska bastant tv-möbel med vitrinskåp. Till höger, vid kanten av ett överskåp, sitter Hobbys snyggt designade manöverpanel. Ovanför finns en bilstereo som känns lite gammalmodig, men som för all del ger bra ljud via flera högtalare och en subwoofer under en av sofforna. 
 
Längst fram i vagnen finns en U-soffa som är utformad som i de flesta husvagnar. Många får plats kring bordet som även kan sänkas ned och bilda sängbotten. Soffan är extrautrustad med en ljus skinnklädsel. Tillsammans med de högblanka vita luckorna på överskåpen ger det ett piggt och lyxigt intryck.
 
Köket är rymligt och har generösa arbets- och avställnings-ytor. Centralt placerade finns en trelågig spis och en diskho som båda har uppfällbara täckskivor av glas. I karmen runt köksfönstret är två 230 V-kontakter och en LED-list infällda. Under överskåpen sitter en köksfläkt. För de som vill ha vattenkokare eller kaffebryggare på köksbänken finns ett hål i bänkskivan där sladdar kan föras ner till ytterligare kontakter undertill – en bra lösning! Det finns gott om förvaring i både över- och underskåp. Dessutom finns två apotekarskåp, varav det ena är högt och har fyra trådbackar. Kylskåpet är ett Slim Tower från Dometic och det var Hobby först med att ha i sina fordon.

I sovrummet finns en fransk säng på vänster sida. Sängen kan lyftas upp med hjälp av gasfjädrar och under finns ett stort stuvutrymme. Vi saknar en utvändig lastlucka men det finns på tillvalslistan.

På andra sidan i vagnen finns en bänk med bänkskiva som är perfekt för några trevliga krukväxter eller till att sortera tvätt. Undertill finns lådor och skåp. Här liksom i resten av vagnen finns det flera belysningar att välja på. Överskåpen har fin indirekt belysning och i taket finns allmänbelysning.

Det utrymme som det satsats mest på i denna vagn är badrummet. Det är riktigt rymligt och flera personer kan vistas i det samtidigt om det behovet skulle finnas. Även duschen är väl tilltagen. Det finns en stor garderob och gott om förvaringsfack. På båda sidor om handfatet finns gott om avställningsytor. 

Allt som allt är detta en snygg vagn som kanske lämpar sig bäst för ett stilmedvetet par som vill ha ultimat komfort under vår, sommar och höst. Vagnen går även att använda på vintern men det skulle behövas en del modifieringar för att kalla den en utpräglad vintervagn. 
 
Med tillvalen som gjorts landar slutpriset en bit över 400 000 kronor. Det är mycket pengar för en Hobby, men i jämförelse med vagnar från andra tillverkare i motsvarande storlek är det ändå mycket vagn för pengarna. Premium-varianten kostar exakt 30 000 kronor mer i grundutförande jämfört med samma planlösning i Prestige-utförande. För de pengarna får man en vagn med en helt egen design som verkligen sticker ut.

Relaterade bildspel

Hobby 660 wfu premium (2015)

Chassi: Tvåaxlat chassi byggt av Hobby.
Säkerhetssystem: Friktionskoppling.
Längd/bredd/höjd: 8 865/2 500/2 566 mm
Karosslängd: 7 692 mm
Invändig längd/bredd/höjd: iu/2 367/1 950 mm
A-mått: 1065 cm
Totalvikt: 1 900 kg (max 2 200 kg)
Tjänstevikt: 1 738 kg (testad vagn ca 1 830 kg)  
Maxlast: 162 kg (testad vagn ca 370 kg)
Isoleringsmaterial: EPS-skum
Isoleringstjocklek: Golv/vägg/tak: 39/31/31 mm
Uppvärmning: Truma 
Bäddmått: Bak: 110/138 x 215 cm. Fram: 166 x 188/215 cm
Pris från: 324 800 kr
Pris testad vagn: 409 200 kr
Extrautrustning: Golvvärme 8 410 kr, Alde vattenburen värme 25 190 kr, tv-fäste 2 240 kr,
tv-antenn 3 150 kr, köksfläkt 2 660 kr, gasolugn 5 110 kr, ljudsystem Blaupunkt 7 710 kr, skinnklädsel 35 000 kr, totalvikts-ökning till 2 200 kg 45 300 kr.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.