Till Sverige kom Hobbyvagnarna i början av 1970-talet och har efter att antal agentbyten hamnat hos Hobby Fritid i Tenhult AB som även säljer genom olika handlare i hela Sverige.
I begynnelsen fick märket ett tveksamt betyg som billighetsvagnar som inte riktigt klarade de kärva nordiska förhållandena men utvecklingen har gått kraftigt framåt. Den här testade vagnen poängterar sin lämplighet för svenska förhållanden genom att ha tillägget "Nordic Edition" i namnet.
Hur har tyskarna då vinterbonat den här 7,35 meter långa (yttermått utan drag) och 2,5 meter breda vagnen?
Ja, isoleringen i tak och väggar är densamma som i firmans ickenordiska vagnar, det vill säga 31 millimeter tjockt och i golvet är det 40 millimeter.
Den stora skillnaden från standardvagnarna är att den här har vattenburen värme. Alde-pannan värmer vattnet till radiatorerna samtidigt som den producerar varmvatten till kranar och dusch. Den elektriska 24 volts-golvvärmen är inte avsedd till att värma vagnen utan för att skapa ett bra inomhusklimat åt fötterna.
Vagnen släpar snällt och verkar inte vara speciellt sidvindskänslig. Det är inga problem att hålla sig inom lagliga fartgränser även om redaktionsvolvon får kämpa lite.
Chassit, av eget fabrikat, är varmförzinkat och försett med torsionsfjädrade dubbla axlar med lättmetallfälgar och Winterfhoff WS 3000 stabilisatorkoppling. För att vid parkering ta ner stödbenen krävs det tyvärr att man knäar i myllan för att komma åt med veven.
Ytterdörren är tvådelad och försedd med hyllor och fack. Låset är enkelt och torde inte hindra någon som, med hjälp av ett lämpligt verktyg, verkligen vill komma in i vagnen.
Problem uppstår när jag går in i vagnen. Två problem som den här Hobbyn absolut inte är ensam om bland vagnar och dito bil – nämligen att det ingenstans finns att hänga upp jackan eller att ställa undan skorna. Vi lever inte alltid i en ytterplaggsfri miljö här uppe i den kalla nord. En jackkrok eller flera borde kunna ingå i Nordic-konceptet för att inte tala om ett utrymme för uteskor och stövlar, helst nära en värmekälla där de vid behov kan torka över natten.
Fotbeklädnaderna hamnar nu i ingången och jackan får vila ett tag i U-soffan. Skorna skulle i och för sig kunna läggas i det papperskorgsliknande förvaringsutrymmet i dörren men där ryms bara ett par och "korgen" blir svår att rengöra sedan. Skåpet till vänster om dörren är alltför litet för ändamålet. Men har man förtältet uppe så är ju problemet löst på så sätt samtidigt som skorna blir vädrade.
Närmaste jackförvaring finns bak i vagnen framför sängen men dit är det flera meter. Det blir alltså upp till var och en att hitta en plats för jackkrokar. Tyvärr såg jag ingen naturlig placering. Garderobsfrågan vid ingången hade enkelt kunnat ordnas genom att strunta i de två små skåpen till vänster och ta en decimeter från den lilla dinetten, som ändå är för kort för att bilda fullängdsbädd.
Ett vertikalt lysrör välkomnar mig in i vagnen och med centralströmställaren startas massor av ljuspunkter. Jag har inte räknat dem men luckorna är prydda med inmonterade ljusslingor, det finns spotlights i taket och bakgrundsbelysning här och där. Dessutom finns armaturer av olika slag ovanför sittgrupperna och vid sovutrymmet. De två roligaste ljuspunkterna finns dock i garderoben där två diodljus är inbyggda i kontakterna och lyser upp när jag öppnar dörren. Det mesta av belysningen manövreras från panelen vid ingången, men man skulle önska att flera av ljuspunkterna kunde tändas och släckas på ort och ställe.
Visserligen är ljuspunkterna av halogen, diod- eller lysrörstyp med individuellt låga strömförbrukningar, men är man bara hänvisad till batteriet på 75 Ah, så gäller det att hålla reda på Watten och Amperen.
Till vänster om ingången finns ett vitrinskåp där plexiglashyllorna har svårt att hålla sig på plats under färd, en liten hylla och det förut nämnda lilla skåpet med två hyllor.
Sittgruppen framme i vagnen och i den lilla dinetten är klädd i grårandigt tyg med mörka överdelar som inte framhäver märken efter svettiga eller smutsiga. Gruppen rymmer utan vidare sex–sju–åtta personer kring det sänkbara bordet som dock är lite för litet för middagsspisning för så många. Men då finns ju den lilla dinetten bredvid köket att ta till som en intimare måltidsplats i reserven.
Under den vänstra bänkraden finns en 40 liters vattentank och längst fram i högra hörnet är en batteriladdare placerad. Utrymmet för förvaring av till exempel extra sängkläder är därför lite begränsat.
En femton tums platt-tv kan gömmas undan i det roterande skåpet mellan soffan och pentryt. På ena sidan av skåpet finns hållare för glas. Lösgör man en spärr kan skåpet roteras så att tv-delen kommer utåt och kan tack vare sin rörlighet ställas så att bilden vid behov kan betraktas från flera vinklar. En femtontummare är nog lite i minsta laget men större får inte plats.
Köksdelen är rymligt utan att för den skull vara spatiös. Kylskåpet är ett Dometic RM 7850L med en totalrymd av 175 liter varav ett 31 liters frysfack på toppen. Hobbys nya smala Slim Tower kyl hade tyvärr inte hunnit in i vår testvagn men ska finnas i de serieproducerade 2011:orna.
I själva köksdelen finns det gott om förvaringsutrymmen. Sex stora utdragslådor varav en har inbyggt besticksfack. Där döljs också gaskranarna för spis kyl och värmare samtidigt som de är lätt åtkomliga. Två utdragbara "skafferier" under diskbänken och tre skåp ovanför bör räcka för kastruller, servis, specerier med mera. Tyvärr saknas det en spontan plats för mikrovågsugn. Möjligen kan en sådan monteras i mittenskåpet över pentryt eller över kylskåpet. I båda fallen hamnar den elektroniska ugnen för högt för bekvämt handhavande.
Den trelågiga spisen är av märket Spinflow och har en ugn vars lilla brännare i utrymmets bakkant tyvärr inte ger jämn värme i hela ugnen och eventuella bakverk riskerar att bli ojämnt gräddade. Men den fungerar utmärkt för långkok och grytor eller bara som värmeskåp. Eventuellt stekos från matlagningen ventileras ut med hjälp av den lilla köksfläkten.
Mellan kyl och diskho finns det en liten arbetsyta som naturligtvis kan ökas om glaslocken över ho och spis fälls ner. Vid akut utrymmesbrist kan man även använda frukostdinettens bord, på andra sidan vagnen, för avställning.
Det finns för övrigt massor av hyllor, stuvfack och skåp i Hobby 640. Vi räknade till inte mindre än 34 skåp och 26 hyllor, plus kökets lådor och utdragsskåp. Dessutom utrymmena under säng och sittplatser. Det torde inte vara några som helst svårigheter att ladda vagnen med maximal lastvikt som är 134 kilo.
Dubbelsängen bak i vagnen har måtten 155x193 med bara femton centimeter avsmalning i fotändan.
Madrassen, som ligger på ribbotten, är tillverkad kring en kallskummad kärna som har sju belastningszoner för att ge den sovande optimal avlastning av kroppen och på så sätt befrämja liggkomforten och sömnen. Man ligger faktiskt bra på de, per person, tilldelade dryga 75 breddcentimetrarna även om jag personligen föredrar enkelbädd för bästa sovkomfort.
Sovplatsen har också begåvats med ett fönster bakåt vilket tillsammans med sidofönstret gör utrymmet ljust och trevligt. Nackdelen är att fönstret i aktern samlar smuts vid färd och kan vara svårt att hålla rent utan att det blir repig. Alla fönster är försedda både med nät och nerdragbara insynskydd.
Vill man vräka sig i ensamt majestät i ytterligare en säng så bäddar man, med hjälp av extradynor, ner den främre sittgruppen och kan rumla om på den visserligen 2,14 meter långa men bara 1,38 meter breda bädden. Som även den i nödfall kan fungera som dubbelsäng för två intimt bekanta eller för ett antal barn som kan ligga där på längden eller på tvären.
Ännu en bäddplats för en kortvuxen person kan skapas i den lilla frukostdinetten där liggytan är begränsad till 172 centimeter i längd och 73 centimeter i axelbredd.
För att komma åt stuvutrymmena under huvudbädden kan hela sängen lyftas upp med hjälp av gasfjädrar som även håller den i uppfällt läge. Huvudändans hörn flankeras av två små hyllor och lika många läslampor. Hela sov- och toalettutrymmet kan privatiseras med skjutdörrar som dock bara hindrar insyn någon ljudspärr är det inte frågan om.
Handfatet är är placerat i sovutrymmet. Toaletten med dusch har en egen kabin i vagnens bakre vänstra hörn. Där ryms en Thetfordtoalett, ett grunt skåp och ett par hyllor.
Duschen med blandarkranen har listigt placerats i taket där de inte upptar något väggutrymme samtidigt som de är lätta att komma åt för den renlighetsivrande. Frisk luft får man genom det öppningsbara fönstret.
Att placera tvättstället och de två spegelskåpen öppet inne i vagnen gör att man får en stor yta att röra sig på under morgonbestyren samtidigt som det ger vagnen en luftigare interiör. Men det gäller att vara disciplinerad vid användningen så att man inte stänker ner både golvmattor och säng. Handfatets blandarkran har ett litet eget utseende där vattnet inte strömmar genom ett rör – som det brukar – utan "flyter fram" från en urholkning på kranens ovansida. Elegant, men mindre praktiskt för den som är van att ta sitt tandborstvatten direkt från kran till mun utan att använda en mugg.
Garderoben i sängens fotända innehåller också vagnens elcentral och expansionskärlet för värmeanläggningen från Alde. Eftersom värmaren befinner sig i skåpet under garderoben blir inte den sistnämnda med full höjd. Byxor, långa klänningar och eventuella rockar får finna sig i att bli vikta. Tyvärr har man monterat stången för galgarna alldeles för långt in så kläderna kommer ovillkorligen att hamna i kontakt med alla eldetaljer så för säkerhets skull kanske man bör göra någon form av skiljevägg eller gardin mellan el och plaggen. Dessutom stjäl tv-antennens mast lite plats i utrymmet.
Gasolkofferten är integrerad i vagnens front och rymmer förutom två gasolflaskor och spillvattentank även andra praktiska tillbehör efter eget val. Det finns inga andra utifrån åtkomliga utrymmen, förutom toatanksöppningen. På tältsidan finns förutom elintag också ett 230 volteluttag och uttag för både vanlig tv-antenn och eventuell satellit tv-anläggning.
Som helhet är Hobby 640 FMU Prestige Nordic Edition en trevlig och prisvärd bekantskap med flera intressanta detaljer. Men tillverkaren borde ha sneglat lite mer på hur flera av de nordiska husvagnstillverkarna har löst vissa vinterproblem innan de satte dit tilläggsnamnet "Nordic".
Peet Kokla (Text) Simon Hamelius (foto)
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.