I nummer 8.2015 provkörde vi den händiga husvagnen Adria Action 361 LH. Nu kan du läsa hela testen och njuta av tidigare opublicerade bilder!
Kul på hjul
Det är något visst med små husvagnar. De väcker känslor hos de flesta, kanske är det lockelsen av det till synes obekymrat enkla som drar. Men hur fungerar de i praktiken?
En liten vagn har en del fördelar i jämförelse med större vagnar och i jämförelse med tvåaxlade bjässar är skillnaden total. Att rangera en liten vagn är en enkel match och de kan i regel dras av de flesta med vanligt B-körkort och dessutom av de flesta bilar.
Det finns flera klassiska småvagnar som Eriba Touring och Knaus Svalbo som har byggts i många årtionden. I jämförelse med dem är Adria Action en betydligt senare konstruktion för året var så sent som 2006 då Action för första gången drogs ut genom fabriksdörrarna i ett förmodligen soligt Slovenien.
Nuförtiden är många små husvagnar ganska stora även de. Många av de gamla klassikerna som fortfarande tillverkas har växt med åren, även om formen är sig lik. Ska man dra det till sin spets är dagens största vagnar lika breda som tidigare modeller var långa!
Kännetecknen för vagnen är den kurviga bakstammen samt bodelsdörren som är placerad långt bak. Vagnen är ungefär 220 cm bred, vilket är 30 cm smalare än fullbreda vagnar. Under färd märks smalheten tydligt eftersom den lydigt följer med i svängarna och lämnar kantstenar orörda i exempelvis rondeller.
Action är tänkt att vara en vagn för de äventyrliga som gärna reser med sin vagn och som heller inte drar sig för att bädda upp sängarna till kvällen. I och med att det inte finns någon permanent säng innebär det att vagnen är hyfsat rymlig. I bakre halvan av vagnen hittar vi kök, kylskåp, toalett och förvaring. Medan den främre hälften består av en rymlig sittgrupp under dagtid och en stor dubbelsäng alternativt två smala enkelsängar vid sovtid.
Långt bak på vagnens högra sida finns entrén och direkt till vänster om den hittar vi köket. Större delen av bänkskivan upptas av en kombinerad spis- och köksmodul men det finns lite yta till förfogande till vänster och framför spisen. Under spisdelen, som har uppvikbart täckglas, kan tre djupa lådor dras ut.
På bakväggen ovanför spisen finns ett öppningsbart fönster som ger utsikt och ventilation. Till diskhon finns en lös skärbräda i plast som även kan fungera som avställningsyta om så önskas. Under diskhon finns ett djupt skåp med hyllor och ovanför, bredvid fönstret, finns ett par kryddhyllor med fallskydd samt ett överskåp. Allt som allt ett smart planerat litet kök.
Toaletten hittar vi bakom en dörr bredvid köket. Ett droppformsliknande fönster är det första som pockar på uppmärksamhet och handfatet är platsbesparande. Det fälls nämligen ut över toaletten vid behov, eller kanske snarare efter. Toaletten är av bänktyp och kassetten töms på vagnens vänstra utsida.
Bredvid badrummet finns vagnens kylskåp. Under kylskåpet finns ett skåp med löstagbara hyllor som då även kan användas till kläder på galge. Det ser lite märkligt ut med ett högt placerat kylskåp. Normalt sett är det bra om tunga saker placeras lågt. Å andra sidan behöver man inte sitta på huk eller vika sig på mitten för att nå potatisen längst ner i kylskåpet.
På motsatt sida i vagnen, till höger om entrén, finns en pelar-liknande konstruktion som upptill huserar smala förvaringsfack, reglage för värmepannan, antennuttag för tv:n samt eluttag. Strax under finns tv-armen och längst ner breddas pelaren vilket ger plats för två lådor ovanpå värmepannan från Truma. I denna vagn är pannan extrautrustad med elpatron.
Som vi tidigare har nämnt kan sittgruppen längst fram bäddas upp till sängplats. Drar man ut ribbotten mellan sängarna får man en stor dubbelsäng. Vid testet hann vi inte bädda upp vagnen så liggkänslan kan vi inte bedöma. Under sofforna finns förvaringsutrymme som på båda sidor kan nås utifrån vagnen via luckor, vilket är riktigt bra. Förvaringen är det som tryter i denna vagn men för två personer på resan är det inte otänkbart att det finns plats över i bilen?
Den här vagnen är svår att ogilla. Den har en kul profil och är smart planerad. Måtten och vikten gör att de flesta hanterar den utan problem. Sen är det givetvis så att den inte passar optimalt för långliggare eller barnfamiljer som föredrar större vagnar. Men för en eller två personer som gillar att resa med vagnen kan den passa riktigt bra.
För de som reser runt med tält och tvingas sätta upp det varje dag är förmodligen vagnen en dröm och i den gruppen kanske framtida ägare till Action kan hittas?
Det är något visst med små husvagnar. De väcker känslor hos de flesta, kanske är det lockelsen av det till synes obekymrat enkla som drar. Men hur fungerar de i praktiken?
En liten vagn har en del fördelar i jämförelse med större vagnar och i jämförelse med tvåaxlade bjässar är skillnaden total. Att rangera en liten vagn är en enkel match och de kan i regel dras av de flesta med vanligt B-körkort och dessutom av de flesta bilar.
Det finns flera klassiska småvagnar som Eriba Touring och Knaus Svalbo som har byggts i många årtionden. I jämförelse med dem är Adria Action en betydligt senare konstruktion för året var så sent som 2006 då Action för första gången drogs ut genom fabriksdörrarna i ett förmodligen soligt Slovenien.
Nuförtiden är många små husvagnar ganska stora även de. Många av de gamla klassikerna som fortfarande tillverkas har växt med åren, även om formen är sig lik. Ska man dra det till sin spets är dagens största vagnar lika breda som tidigare modeller var långa!
Kännetecknen för vagnen är den kurviga bakstammen samt bodelsdörren som är placerad långt bak. Vagnen är ungefär 220 cm bred, vilket är 30 cm smalare än fullbreda vagnar. Under färd märks smalheten tydligt eftersom den lydigt följer med i svängarna och lämnar kantstenar orörda i exempelvis rondeller.
Action är tänkt att vara en vagn för de äventyrliga som gärna reser med sin vagn och som heller inte drar sig för att bädda upp sängarna till kvällen. I och med att det inte finns någon permanent säng innebär det att vagnen är hyfsat rymlig. I bakre halvan av vagnen hittar vi kök, kylskåp, toalett och förvaring. Medan den främre hälften består av en rymlig sittgrupp under dagtid och en stor dubbelsäng alternativt två smala enkelsängar vid sovtid.
Långt bak på vagnens högra sida finns entrén och direkt till vänster om den hittar vi köket. Större delen av bänkskivan upptas av en kombinerad spis- och köksmodul men det finns lite yta till förfogande till vänster och framför spisen. Under spisdelen, som har uppvikbart täckglas, kan tre djupa lådor dras ut.
På bakväggen ovanför spisen finns ett öppningsbart fönster som ger utsikt och ventilation. Till diskhon finns en lös skärbräda i plast som även kan fungera som avställningsyta om så önskas. Under diskhon finns ett djupt skåp med hyllor och ovanför, bredvid fönstret, finns ett par kryddhyllor med fallskydd samt ett överskåp. Allt som allt ett smart planerat litet kök.
Toaletten hittar vi bakom en dörr bredvid köket. Ett droppformsliknande fönster är det första som pockar på uppmärksamhet och handfatet är platsbesparande. Det fälls nämligen ut över toaletten vid behov, eller kanske snarare efter. Toaletten är av bänktyp och kassetten töms på vagnens vänstra utsida.
Bredvid badrummet finns vagnens kylskåp. Under kylskåpet finns ett skåp med löstagbara hyllor som då även kan användas till kläder på galge. Det ser lite märkligt ut med ett högt placerat kylskåp. Normalt sett är det bra om tunga saker placeras lågt. Å andra sidan behöver man inte sitta på huk eller vika sig på mitten för att nå potatisen längst ner i kylskåpet.
På motsatt sida i vagnen, till höger om entrén, finns en pelar-liknande konstruktion som upptill huserar smala förvaringsfack, reglage för värmepannan, antennuttag för tv:n samt eluttag. Strax under finns tv-armen och längst ner breddas pelaren vilket ger plats för två lådor ovanpå värmepannan från Truma. I denna vagn är pannan extrautrustad med elpatron.
Som vi tidigare har nämnt kan sittgruppen längst fram bäddas upp till sängplats. Drar man ut ribbotten mellan sängarna får man en stor dubbelsäng. Vid testet hann vi inte bädda upp vagnen så liggkänslan kan vi inte bedöma. Under sofforna finns förvaringsutrymme som på båda sidor kan nås utifrån vagnen via luckor, vilket är riktigt bra. Förvaringen är det som tryter i denna vagn men för två personer på resan är det inte otänkbart att det finns plats över i bilen?
Den här vagnen är svår att ogilla. Den har en kul profil och är smart planerad. Måtten och vikten gör att de flesta hanterar den utan problem. Sen är det givetvis så att den inte passar optimalt för långliggare eller barnfamiljer som föredrar större vagnar. Men för en eller två personer som gillar att resa med vagnen kan den passa riktigt bra.
För de som reser runt med tält och tvingas sätta upp det varje dag är förmodligen vagnen en dröm och i den gruppen kanske framtida ägare till Action kan hittas?
Relaterade bildspel
Adria Action 361 LH (2015)
Chassi: AL-KO, enkelaxlat
Säkerhetssystem: AKS friktionskoppling
Totallängd/bredd/höjd: 5 194/2 196/2 545 mm
Karosslängd: 4 010 mm
Invändig längd/bredd/ höjd: 3610/2080/1950 mm
Totalvikt: 1 100 kg
Tjänstevikt: 916 kg
Maxlast: 184 kg
A-mått: 9 160 mm
Isoleringsmaterial: Styropor (EPS)
Isoleringstjocklek golv/vägg/tak: 29/20/20 mm
Uppvärmning: Truma 3004 med Utraheat elpatron och Trumavent fläktsystem
Bäddmått: Två st 66x200 cm eller en 2 000x204 cm
Grundpris: 171 900 kr
Pris testad vagn: 185 900 kr
Extrautrustning testad vagn: Pluspaket (lättmetallfälgar, ultraheat elpatron, tv-arm) 8 000 kr, panorama takfönster 6 000 kr.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.