Nästa artikel
Adria 563 PT
En Adria för storfamiljen

Adria 563 PT

Publicerad 31 mars 2011 (uppdaterad 23 juli 2013)
Adrias Adoraserie finns i flera varianter och vi har tittat på nya sjubäddaren 563 PT – en 2,5 meter bred åretrunt-vagn med vattenburen centralvärme och fördragen elvärme i golvet.

Adria saluför inte mindre än 33 olika husvagnsmodeller i de fem serierna Action, Altea, Adora, Classica och Adiva. Vi har valt familjevagnen Adora 563 PT med sju bäddar, 7,5 meters totallängd och 2,5 meters bredd.

 

Adria skriver i sin marknadsföring att Adoraserien har fått "ny svensk design", med nytt utseende i fronten och en vagnbredd på 2,5 meter. Det första som slår mig när jag närmar mig vagnen är att den ändå ser kompakt ut.

Ytterdörren är en vanlig enkel variant utan vare sig stallöppning, fönster eller förvaringsfack. Stående på tröskeln letar jag förgäves efter klädkrokar och skoförvaring, så jackan hamnar i sängen intill. Ovanför ingången hittar jag däremot manöverpanelen som knappas till 22 grader, med en blick på klockan för att se hur lång tid det tar att värma upp den nollgradiga vagnen.

Till vänster om dörröppningen sitter tre lysknappar för utebelysning och matplats. Till höger ser dubbelsängen lockande ut så jag tar plats på resårmadrassen. Den är snarare hård än mjuk men ger bra stöd för kroppen. Bredden på 145 cm räcker gott för två vuxna och mjuk stoppning vid huvudsida och ena långsidan ger en ombonad känsla. Vid fotändan finns ett utrymme som underlättar vid bäddning/påklädning, och värmekanaler längs sängens sidor ger behaglig temperatur. Det visar sig att värmen som stiger upp bakom nacken även fungerar som kuddvärmare.

 

Den långa fönsterbrädan intill passar bra för "frukost på sängen" eller som avlastningshylla. Två läslampor, en LED-slinga och två inbyggda lysrör ger bra belysning i sovrummet. Dubbelsängen går att avskärma med en jalusivägg och i taket finns en mindre taklucka på 38 x 38 cm. I sovrummet finns även tv-antennuttag och eluttag, men däremot ingen tv-hylla.

 

Under sängen finns, förutom förvaring, en Alde-panna som efter 1,5 timme gjort det varmt och skönt i vagnen. Vagnen är förberedd för elektrisk golvvärme med färdigdragna slingor så det är lätt att koppla in men säljs alltså som ett tillbehör.

Fullbreddsvagnarna i Adoraserien bygger på samma grund som Adria Classica och väggarna är 35 mm tjocka i sin helhet medan isoleringen är 29,6 mm. Taket är 33 mm och golvet 44 mm.

 

Matplatsen ett kliv längre bak i vagnen rymmer kanske inte alla de sju personer som det finns sovplatser för, men däremot två vuxna och tre barn. En slinga med LED-lampor i ovanskåpen plus två läslampor ger varm stämning även här. I ett av överskåpen är allt fördraget för stereo, och två högtalare från Blaupunkt sitter redan monterade.

Matbordet är flyttbart och sitter inte fast i golvet, men är ändå stadigt. Vid bäddning viks det ner till hälften och med kuddarna utlagda fås då en säng på 120 x 200 cm. Ett irritationsmoment är att ryggkudden närmast gången ideligen tippar framåt när jag sätter mig. Nämnda kudde har till råga på allt ett ryggstöd som slutar efter halva bredden, vilket gör att den som lutar sig riskerar att falla baklänges. Det visar sig senare att vår provvagn är första vagnen i en förserie och att detta ska vara åtgärdat på övriga exemplar.

 

Köksbänken är 110 cm bred och 60 cm djup, och här ingår en spis med två lågor plus diskho med ytterligare en låga vilket gör att man alltid har en spis oavsett vilken lucka som är öppen. Bra Adria! Över mittgången och kockens huvud sitter en stor taklucka på 84 x 54 cm. Köket har bra belysning, köksfläkt och kyl/frysskåp från Dometic på rymliga 150 liter.

Längre bak i vagnen är det däremot mörkt och jag saknar lampor, inte minst för att se in i de två garderoberna. Med ficklampa ser jag dock tv-masten, säkringsskåpet och cirkulationspumpen som bubblar varmt och hemtrevligt i garderoben.

 

Toaletten längst bak i hörnet är rymlig med separat duschkabin, dubbla takventiler och öppningsbart fönster som ger möjlighet att sträcka ut duschslangen om hunden behöver spolas av utomhus. Golvet under handfat och toalett är samma som i resten av vagnen och där finns ingen golvbrunn.

I motsatt hörn längst bak tronar trevåningssängen som kan skärmas av med jalusi. Varje säng har egen läslampa som är jobbig att tända. Man måste klättra på sängarna för att nå, vilket är en nackdel oavsett om där ligger ett nysomnat barn eller inte.

Enligt specifikation är sängarna 80 x 190 cm, vilket inte stämmer med vårt måttband som visar 70 x 190 cm medan bottensängen endast är 67 x 172 cm. Att nedre slafen är mindre beror på att den kan fällas upp och bilda förvaringsplats åtkomlig via lucka utifrån. Annars kan de minsta barnen bokstavligt talat krypa till kojs i bottensängen då den bara är "madrasshög" från golvet.

En takventil högst upp ger frisk luft liksom de tre öppningsbara fönstren som hör till varje "våningsplan". Hylla finns tyvärr bara längst ner, de övre slaferna saknar förvaringsutrymme för småprylar.

 

Ute på vägen beter sig Adoran riktigt bra, och den är lätt att backa men även rangera då den har handtag i varje hörn. Vårt exemplar hade säkerhetskopplingen AKS 2004 från Al-Ko, vilket ingår i ett tillbehörspaket för 9 000 kr som även innefattar rails, aluminiumfälgar och takluckan Heki II.

 

Sammanfattningsvis är detta en välplanerad husvagn med bäddar i varsin ände för storfamiljen som kan tänka sig att sova en bit ifrån varandra och då gärna även på vintern. &

I diskhon finns en extra gaslåga. Perfekt vid enklare matlagning, bara fyll kastrullen och koka utan att behöva öppna bägge glasluckorna

Vill man hellre duscha utomhus så finns den här möjligheten.

Bäst för tre barn.

Resårmadrass och bra belysning.

Barnsängen kan fällas upp till extraförvaring.

Hörntoa ger utrymme för separat duschkabin.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.