Mest kända är Westfalia för sina campingbyggen på Volkswagenbussar, något de pysslat med i 50 år. I dag har de nio olika modeller i sitt program. De flesta husbilar byggs i befintliga karosser som Opel Vivaro, Ford Transit och Mercedes Sprinter.
Inredningen i samtliga modeller präglas av mycket hög sammansättningskvalitet. Materialval och byggkvalité på möblerna i Michelangelo ger ett gediget intryck. Just detta är Westfalias starka kort, hela bygget är enhetligt och ger inte känslan av att vara ett pussel från flera olika tillverkare.
Michelangelo bygger på Fiats kompakta transportbil Scudo som mer är en personbil än till exempel den större Ducato. Det finns tre motoralternativ, från
90 till 136 hästkrafters diesel.
vi fick tillfälle att köra en kort provtur med Michelangelo och inte oväntat har den mycket bra köregenskaper. Man sitter bekvämt i stolarna med dubbla armstöd, och backspeglarna är stora, bakåtsikten är därmed bättre än på en vanlig kombibil
Att denna husbil kan fås med en dragvikt på upp till 2 000 kg gör den även lämplig som dragbil. Det negativa är den obefintliga vinterisoleringen.
Visserligen finns diesel-
värmare från Webasto med utblås även vid baksätet, men de stora fönster- och plåtpartierna släpper in kylan även om takbädden hålls nedfälld.
Michelangelo kan fås med hela sex bältade sittplatser
vilket gör den till lite av rekordhållare i husbilssammanhang. När allt bäddats finns sängar för fyra personer, åtminstone två vuxna och två mindre barn.
Med framstolarna vända bakåt och bordet fastsatt i köksmodulen kan dessa fyra spisa middag.
Med taket i uppfällt läge är det 210 centimeter höjd mitt i bilen och det går med andra ord att stå upprätt. Fäller man upp taksängen blir det ståhöjd på en relativt stor yta i bilen.
Köksmodulen består av en tvålågig gasolspis, diskho som även fungerar som tvättho. Längre bak i modulen finns kyllåda med lucka upptill. Längst bak återfinns vattentank och gasolutrymme för en gasolflaska på 2,8 kg. Annars är den här husbilen ett under av möjligheter och mångsidighet. Väljer man konceptet med sex sittplatser kan bilens planlösning varieras i en mängd varianter.
De två bakre stolar på rad och en stående cykel intill, eller bara två stolar längst fram och ett enormt lastutrymme, eller fyra stolar och fortfarande ett mycket stort lastutrymme.
Även med alla sex stolar finns visst lastutrymme kvar längst bak. Sen kan man även förse denna husbil med takräcke för kajak, surfbräda eller cykel.
sammantaget med den rejäla dragvikten är detta ett perfekt äventyrsfordon. En nackdel är att Westfalia ännu inte, i skrivande stund, har någon svensk återförsäljare. &
Jimmie Öbom (text och foto)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.