Knaus Tabbert-koncernens försäljningssiffror tycks bara öka. Bolaget som för fem år sedan kämpade för att inte gå i konkurs har nu åter stigit till toppen av den tyska fritidsfordonsmarknaden. Enligt koncernen kommer man att satsa ytterligare på modellseriernas utveckling det kommande året. I juni inviger Knaus Tabbert dessutom en ny fabrik i Tyskland. Den halvintegrerade Weinsberg TI 650 MFH är en ny version i modellserien. Planlösningen består av en fransk bädd i bakdelen, ett stort hygienutrymme och en sittgrupp med en relativt lång sidosoffa. Denna planlösning har dominerat länge. Nu blir det allt populärare med separata långbäddar, men planlösningen med fransk bädd har också en lojal beundrarskara.
Den provkörda bilen är även utrustad med tillvalet taksäng. Det kan till en början kännas ologiskt och onödigt med sex sovplatser i en bil med endast fyra färdplatser. Alla bäddar är dock dubbelsängar, vilket ger gott om egen plats för två till tre personer. Precis som vanligt är sittgruppen lite krånglig att bädda, så det kan i längden vara värt att satsa på tillbehör som nedsänkbar taksäng, åtminstone om det regelbundet finns behov av fler sovplatser. Bilen bygger på ett lågramschassi från Fiat men insteget till bodelen är trots detta 41 cm högt, så en eltrappa är inte heller dumt som tillval.
Entrén är rymlig. Det finns tre rejäla klädkrokar på väggen till vänster och två i bodelsdörren. En nackdel är att det inte finns någon skolåda. Under sidosoffan finns dock gott om tomrum bredvid Trumas två utblåsrör, en plats som kan fungera just till att förvara skor eller annat. Weinsberg är Knaus Tabbert-koncernens lågprisfabrikat och det märks även på den tomma väggen ovanför toalettstolen. Där hade utrymmet kunnat kompletteras med en stor spegel. Duschutrymmet i det vänstra bakhörnet bakom toaletten är väldigt bra. Ståhöjden är 192 cm, bredden 79 och djupet 57. Utrymmet är välisolerat och dörren sluter tätt. Det finns två klädkrokar och toalettstolen i keramik från Dometic är vändbar, vilket är bra eftersom utrymmet är smalt. På vänstra sidan mot fronten av bilen finns en stor garderob med en dörr som tack vare den sneddade sängkanten kan öppnas över 90 grader. På köksbänken finns en trelågig spis från Dometic och en rund diskho i rostfritt stål. Det finns två smala överskåp och tre förvaringsutrymmen under köksbänken. En sopkorg kan placeras innanför dörren i det högre skåpet, men den får man skaffa själv. Besticklådan hade kunnat vara fem cm lägre för att ge mer plats åt det undre skåpet. Vid ena sidan av köksbänken finns en hylla som är bra som avställningsyta. Kylskåpet är placerat mittemot köksdelen. Den provkörda bilen har ett 190-liters kylskåp med frys som är ett tillval för 9800 kronor. Ovanför kylskåpet finns plats för ugn eller tv-stativ, vill man ha båda får man nöja sig med det vanliga kylskåpet på 107 liter.
I ett skåp under kylen hittar man elcentralen. Placeringen är fiffig, för säkringarna är lätta att nå genom att bara öppna skåpdörren. Till vänster om elcentralen finns elvärmeenheten, som även styr värmepannan.
Varmvattenberedaren och Trumapanelen finns i ena änden av sängen. Under sängen finns Trumapannan och gaskofferten, som man kommer åt via en lastlucka. Det finns sammanlagt sju utblås varav två konstigt nog är placerade i golvet under förarsätena. De kan riktas mot bodelsgolvet och framdörrarna eller den halvintegrerade bilens akilleshäl, det vill säga fogen mellan förar- och bodelen. Vad gäller belysningen i mitten av bilen, så känns det som att Weinberg har sparat på fel ställe. Under takbädden och sidoskåpen finns det gott om ljus, men gången mellan köket och kylskåpet är väldigt mörk. Köksbänkens belysning består av tre spotlampor och det finns även fönster och taklucka som bjuder på ljus, men en dunkel vinternatt kan det bli något trist.
Taksängen har ingen elmotor utan dras ned med handkraft. Madrassen är 140 cm bred och 196 cm lång. Belysningen består av två spotlampor och styrs med touch-funktion. När bädden är nedhissad är det bara 57 cm från madrass till tak vilket är alldeles för lågt för att sitta och läsa. Samtidigt kan sittgruppen under taksängen också bäddas till en extra dubbelsäng. Men denna bäddplats påverkas negativt av överskåpen som följer med när taksängen sänks, på samma sätt som i de flesta liknande planlösningarna. Utan skåpen i ena fotändan skulle bädden vara 172 cm lång, med skåp är den endast 140 cm. Men som extrabädd till små barn är det ändå bra att den överhuvudtaget finns vilket inte gäller alla bilar med taksäng. Bra också att taksängen inte blockerar entrédörren vilket faktiskt är ett faktum i en del konkurrenter med taksäng. Det är ogenomtänkt och knappast bra vid utrymning i händelse av brand i husbilen.
När vi kollar bränsleförbrukningen efter den 40 mil långa provkörningen visar det sig att den inte gått särskilt ekonomiskt, troligen eftersom bilen endast har 150 mil bakom sig. Vid provkörningen mätte vi en medelförbrukning på 1,07 liter per mil vid en medelfart på 60 kilometer i timmen. Ducato-experter menar att Fiats Multijet-motor kräver en första service och ungefär 200 mil för att optimeras. Det sägs att förbrukningen sjunker efter några hundra mil vilket är troligt. Vi gläder oss åt att automatlåda finns i vår provkörda modell. Det finns som tillval och får betraktas som en riktig komforthöjare. Däremot är motorbromsningen stötig och automatlådan släpar efter vid snabb acceleration. En Fiatkund kan tyvärr inte räkna med samma jämna växlingsfunktion som i den sjuväxlade automaten i exempelvis Mercedes Sprinter, men samtidigt gräver Fiat ett grundare hål i plånboken. Weinsberg TI 650 MFH är ett bra alternativ i sin klass även om den inte bjuder på några wow-upplevelser. Inredningen är snarare spartanskt praktisk än överdådig och lyxig. Materialen verkar dock rejäla och köksbänken och sittgruppens bord utmärker sig särskilt i det fallet.