Fyrhjulsdrivna husbilar växer inte i skogen men Husbil & Husvagn har tittat närmare på Weinsberg LEV 4x4 som byggs på Mercedes fyrhjulsdrivna Sprinterchassi.
Har du tröttnat på att köra fast med husbilen är kanske Weinsberg LEV 4x4 ett fordon för dig. Förkortningen LEV står för Light Expedition Vehicle och det är precis vad det handlar om, en husbil för lättare expeditioner. Sprinterns fyrhjulsdrift är inte förstahandsvalet för den som vill korsa Sahara, till det finns tillverkare som bygger hus på exempelvis Unimog med diffspärrar runtom och hög/lågväxel. Men att man tar sig längre än med en vanlig husbil är dock säkert. Husbil&Husvagns medarbetare har provkört LEV 4x4, och den klarade bland annat rejäla uppförslut utan problem.
– Den är visserligen hög men går ändå bra på landsvägen. Inredningen är ändamålsenligt byggd och alla onödiga mysdetaljer är bortprioriterade. Det blir lite bunkerkänsla i bodelen, annars är det en härlig husbil, sa Mats Eklundh, en av testförarna, efter provkörningen.
LEV finns i två versioner där båda är byggda på Mercedes-Benz Sprinter 4x4. I det ingår antisladd (ESP), låsningsfria bromsar (ABS) och antispinn (ASR) vilket tillsammans med fyrhjulsdriften borgar för mycket säkra köregenskaper på dåliga sommarvägar men framförallt passar chassit utmärkt för vinterbruk.
Den elektriskt kontrollerade fyrhjulsdriften är försedd med en fördelningslåda som fördelar kraften, en tredjedel på framaxeln och två tredjedelar bak.
LEV 4x4 finns med sexväxlad manuell låda eller automat. En version av husbilen har fått efternamnet X-Pedition för drygt 2 mkr, och med den fås större hjul, större lastförmåga och högre yttermått, dock inte ESP och ASR. Att LEV står pall för annat än tyska ställplatser märks även när det gäller inbrottsskyddet. Entrédörrens gedigna utformning och lås försvårar för banditer, och mellan bodel/förarhytt finns en låsbar skiljevägg. På bakstammen sitter ett riktigt reservhjul som följer med på köpet, och vill du dra släpvagn är dragvikten två ton.
LEV har fyra bältade platser, en trelågig spis, toalettutrymme med dusch och fyra bäddar, två i alkoven och två när sittgruppen bäddats. Längst bak finns ett stort bagage med dörr till bodelen. Sammanfattningsvis har Weinsberg LEV 4x4 ett chassi som tar sig längre i terrängen än vi är vana vid bland husbilar.
Weinsberg LEV 4x4
Grundpris: 1 599 000 kr
Modell: Fyrhjulsdriven alkovhusbil
Basbil: MB Sprinter 4x4 515 CDI
Bränsletank: 100 l
Längd/Bredd/Höjd: 690/232/344 cm
Totalvikt: 5 000 kg
Tjänstevikt: 4 270 kg
Motor: 4-cyl CDI diesel, 150 hk
Värmesytem: Webasto dieselvärmare
Alkovsäng: 165 x 210 cm
Bäddad sittgrupp: 120 x 195 cm
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.