I nummer 7.2015 provkörde vi den smala och halvintegrerade Weinsberg CaraCompact 600 MEG, en då ny modell som Weinsberg presenterade inför 2015.
Smal och smidig för två
Cara-Compact såg dagens ljus när Weinsberg följde trenden att bygga smalare husbilar. Serien, som i nuläget bara har en planlösning, passar bra för par som är ute efter en välutrustad och lättkörd bil.
Till år 2015 presenterade Weinsberg en ny modell – den smala och halvintegrerade CaraCompact. De senaste åren har modeller med smal kaross blivit allt mer populära, framför allt nere i Europa, och naturligtvis ville även Weinsberg följa utvecklingen.
För tillfället erbjuds bara en version, 600 MEG. I Sverige utrustar importören denna bil med många saker som normalt sett är tillbehör – vilket gör att bilen här inte riktigt sällar sig till det instegssegment som den gör i Tyskland.
Man ska inte inbilla sig att en smalare och kortare modell alltid blir billigare än den närmaste motsvarande normalstora modellen. I fallet med Weinsberg är skillnaden mellan testbilen och CaraLoft 650 MEG ungefär 60 000 kronor.
Testbilen är utrustad med en motor på 150 hästkrafter som driver den lätta husbilen föredömligt även i landsvägshastigheter. Den enda störande faktorn i högre farter är ljudet från den invändiga entrétrappan när grus smattrar mot den utifrån, och när det regnar blir det ännu värre. Det hörs tydligast för de som sitter på de bakre bältade platserna.
Inredningen i stort ger ett modernt intryck. Färgen på textilierna går i beige och luckorna har en enkel träton som kanske är lite dovt tråkig. Vi hittar dock flera fina detaljer i bilen som förhöjer intrycket. På bakre väggen i sovrummet finns till exempel en panel som lyses upp bakifrån med indirekt belysning, snyggt! I övrigt består belysningen i bilen av LED-lampor.
Vid ingången möts vi av bra klädkrokar direkt till höger men vi saknar ett eget utrymme för skor. Till vänster om dörren finns i stället kökets underskåp. Ovanför dörren är kontrollpanelen placerad. Den är mycket lättmanövrerad och visar det viktigaste: batteristatusen samt färskvatten- och gråvattennivån i procent.
CaraCompacts smala profil märks tydligast mellan köket och hygienutrymmet där mellanrummet är 49 cm som smalast. Den breda lådan under köksbänken är ingen optimal lösning i en smal bil som denna. Lådan är lika bred som bänkskivan vilket gör att endast väldigt, väldigt smala personer kan utnyttja den på ett effektivt sätt. En bra lösning i köket är däremot den extra uppvikbara avställningsytan vid köksbänkens ena ände. I uppfällt läge blockerar den dock utgången något för stormagade passagerare. En överraskning i kökets utrustning är den rymliga kylen på 190 liter. Spisen är en vanlig trelågig modell från SMEV.
Mittemot köket finns hygienutrymmet med toalett och dusch. Handfatet är placerat ovanför toasitsen och kan flyttas åt sidan för att skapa mer utrymme, vilket är en bra anpassning i denna lilla bil. Duschkabinen är relativt rymlig med hänsyn till ytan. Skönhetsartiklar och annat får plats i badrumsskåpet som har flera hyllor och spegeldörr.
Bilens smalhet märks även i sovrummet, men det är ändå inga problem att kliva upp i sängarna. På väggarna på bägge sidor finns öppna hyllplan och vid taket finns tre skåp med luckor. Däremot är det lite snålt med fönster här, på vänstra sidan finns det inget fönster alls. Tillgången på ljus och ventilation är dock tillräcklig med hjälp av takfönstret och det smala fönstret på den högra väggen.
Sitthöjden i sängarna är 78 cm. Sängarna är alltså mycket höga, och sovrummet är kanske därför inget förstahandsval om man vill sitta mittemot varandra och prata, men det går ju naturligtvis att göra på andra ställen. Sängarna nås med hjälp av två trappsteg i vilka det finns förvaring. Det övre trappsteget har förbindelse med garaget under sängarna, som är stort och förbättrar lastmöjligheterna för den som exempelvis vill ta med en cykel på resan.
Under sängarna finns två garderober med jalusidörrar. Den ena garderoben har hyllplan och den andra klädstång. Tyvärr saknar garderoberna belysning.
De kompakta måtten gör det enkelt att manövrera bilen. Den känns nästan som en kompaktbil. Axelavståndet på 3,8 meter gör bilen flink i vändningarna. Det är dock lätt hänt att man glömmer bort det bakre överhänget vilket naturligtvis kan ställa till det.
Det finns bara två sovplatser i bilen. Möjligheten att omvandla sittgruppen i fronten till bäddar erbjuds inte ens som tillval. Det finns inte heller möjlighet att bädda ihop långbäddarna. Detta gör att CaraCompact 600 MEG rätt och slätt är en husbil avsedd för två personer. Den fungerar bra som semesterhem för ett par, eller kanske för två kompisar som reser tillsammans.
Sett till konstruktionstekniken är bilen traditionell men består av ett något lättare material än syskonmärket Knaus husbilar. Därmed är den också några tusenlappar billigare. Lättheten är inget som stör, tvärtom ger det bättre lastvikt.
Bilen är en mycket bra representant bland smala husbilar för priset blir i slutändan inte alltför högt – inte ens med extrautrustning. Samtidigt finns det tillräckligt med utrymme för de som ändå reser i par.
Cara-Compact såg dagens ljus när Weinsberg följde trenden att bygga smalare husbilar. Serien, som i nuläget bara har en planlösning, passar bra för par som är ute efter en välutrustad och lättkörd bil.
Till år 2015 presenterade Weinsberg en ny modell – den smala och halvintegrerade CaraCompact. De senaste åren har modeller med smal kaross blivit allt mer populära, framför allt nere i Europa, och naturligtvis ville även Weinsberg följa utvecklingen.
För tillfället erbjuds bara en version, 600 MEG. I Sverige utrustar importören denna bil med många saker som normalt sett är tillbehör – vilket gör att bilen här inte riktigt sällar sig till det instegssegment som den gör i Tyskland.
Man ska inte inbilla sig att en smalare och kortare modell alltid blir billigare än den närmaste motsvarande normalstora modellen. I fallet med Weinsberg är skillnaden mellan testbilen och CaraLoft 650 MEG ungefär 60 000 kronor.
Testbilen är utrustad med en motor på 150 hästkrafter som driver den lätta husbilen föredömligt även i landsvägshastigheter. Den enda störande faktorn i högre farter är ljudet från den invändiga entrétrappan när grus smattrar mot den utifrån, och när det regnar blir det ännu värre. Det hörs tydligast för de som sitter på de bakre bältade platserna.
Inredningen i stort ger ett modernt intryck. Färgen på textilierna går i beige och luckorna har en enkel träton som kanske är lite dovt tråkig. Vi hittar dock flera fina detaljer i bilen som förhöjer intrycket. På bakre väggen i sovrummet finns till exempel en panel som lyses upp bakifrån med indirekt belysning, snyggt! I övrigt består belysningen i bilen av LED-lampor.
Vid ingången möts vi av bra klädkrokar direkt till höger men vi saknar ett eget utrymme för skor. Till vänster om dörren finns i stället kökets underskåp. Ovanför dörren är kontrollpanelen placerad. Den är mycket lättmanövrerad och visar det viktigaste: batteristatusen samt färskvatten- och gråvattennivån i procent.
CaraCompacts smala profil märks tydligast mellan köket och hygienutrymmet där mellanrummet är 49 cm som smalast. Den breda lådan under köksbänken är ingen optimal lösning i en smal bil som denna. Lådan är lika bred som bänkskivan vilket gör att endast väldigt, väldigt smala personer kan utnyttja den på ett effektivt sätt. En bra lösning i köket är däremot den extra uppvikbara avställningsytan vid köksbänkens ena ände. I uppfällt läge blockerar den dock utgången något för stormagade passagerare. En överraskning i kökets utrustning är den rymliga kylen på 190 liter. Spisen är en vanlig trelågig modell från SMEV.
Mittemot köket finns hygienutrymmet med toalett och dusch. Handfatet är placerat ovanför toasitsen och kan flyttas åt sidan för att skapa mer utrymme, vilket är en bra anpassning i denna lilla bil. Duschkabinen är relativt rymlig med hänsyn till ytan. Skönhetsartiklar och annat får plats i badrumsskåpet som har flera hyllor och spegeldörr.
Bilens smalhet märks även i sovrummet, men det är ändå inga problem att kliva upp i sängarna. På väggarna på bägge sidor finns öppna hyllplan och vid taket finns tre skåp med luckor. Däremot är det lite snålt med fönster här, på vänstra sidan finns det inget fönster alls. Tillgången på ljus och ventilation är dock tillräcklig med hjälp av takfönstret och det smala fönstret på den högra väggen.
Sitthöjden i sängarna är 78 cm. Sängarna är alltså mycket höga, och sovrummet är kanske därför inget förstahandsval om man vill sitta mittemot varandra och prata, men det går ju naturligtvis att göra på andra ställen. Sängarna nås med hjälp av två trappsteg i vilka det finns förvaring. Det övre trappsteget har förbindelse med garaget under sängarna, som är stort och förbättrar lastmöjligheterna för den som exempelvis vill ta med en cykel på resan.
Under sängarna finns två garderober med jalusidörrar. Den ena garderoben har hyllplan och den andra klädstång. Tyvärr saknar garderoberna belysning.
De kompakta måtten gör det enkelt att manövrera bilen. Den känns nästan som en kompaktbil. Axelavståndet på 3,8 meter gör bilen flink i vändningarna. Det är dock lätt hänt att man glömmer bort det bakre överhänget vilket naturligtvis kan ställa till det.
Det finns bara två sovplatser i bilen. Möjligheten att omvandla sittgruppen i fronten till bäddar erbjuds inte ens som tillval. Det finns inte heller möjlighet att bädda ihop långbäddarna. Detta gör att CaraCompact 600 MEG rätt och slätt är en husbil avsedd för två personer. Den fungerar bra som semesterhem för ett par, eller kanske för två kompisar som reser tillsammans.
Sett till konstruktionstekniken är bilen traditionell men består av ett något lättare material än syskonmärket Knaus husbilar. Därmed är den också några tusenlappar billigare. Lättheten är inget som stör, tvärtom ger det bättre lastvikt.
Bilen är en mycket bra representant bland smala husbilar för priset blir i slutändan inte alltför högt – inte ens med extrautrustning. Samtidigt finns det tillräckligt med utrymme för de som ändå reser i par.
Relaterade bildspel
Fakta Weinsberg CaraCompact 600 MEG (2015)
Chassi: Fiat Ducato
Motor: 150 MJet ii, 2,3 l, 148 hk
Växellåda: 6-stegad manuell växellåda
Längd/bredd/höjd: 6 740/2 200/2 720 mm
Takhöjd inne: 2 000 mm
Axelavstånd: 3 800 mm
Överhäng bak: ca 2 000 mm
Totalvikt: 3 500 kg
Tjänstevikt: 2 760 kg (testad bil 2 899 kg)
Maxlast: 740 kg (testad bil
601 kg)
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Bäddmått: 196 x 80 och 195 x 80 cm
Uppvärmning: Truma Combi 4 EH. Luftburen centralvärme med elpatron.
Grundpris: 603 000 kr
Pris testad bil: 649 600 kr
Standardutrustning: Myggnätsdörr, Midi Heki-taklucka med ljus, radioförberedelse, isolerad och uppvärmd gråvattentank, de luxe-badrum, manuell luftkonditionering i förarhytt, airbag på passagerarsida, farthållare, vridbara säten, armstöd för förare och passagerare, 16 tums hjul med mera.
Extrautrustning testad bil: 150 hk motor 34 500 kr, styling-paket II: främre stötfångare i karossens färg, alufälgar 16 tum, framspoiler i aluminiumimitation, strålkastare med svart ram, kylargrill i blanksvart färg och LED-varselljus 12 100 kr.
Motor: 150 MJet ii, 2,3 l, 148 hk
Växellåda: 6-stegad manuell växellåda
Längd/bredd/höjd: 6 740/2 200/2 720 mm
Takhöjd inne: 2 000 mm
Axelavstånd: 3 800 mm
Överhäng bak: ca 2 000 mm
Totalvikt: 3 500 kg
Tjänstevikt: 2 760 kg (testad bil 2 899 kg)
Maxlast: 740 kg (testad bil
601 kg)
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Bäddmått: 196 x 80 och 195 x 80 cm
Uppvärmning: Truma Combi 4 EH. Luftburen centralvärme med elpatron.
Grundpris: 603 000 kr
Pris testad bil: 649 600 kr
Standardutrustning: Myggnätsdörr, Midi Heki-taklucka med ljus, radioförberedelse, isolerad och uppvärmd gråvattentank, de luxe-badrum, manuell luftkonditionering i förarhytt, airbag på passagerarsida, farthållare, vridbara säten, armstöd för förare och passagerare, 16 tums hjul med mera.
Extrautrustning testad bil: 150 hk motor 34 500 kr, styling-paket II: främre stötfångare i karossens färg, alufälgar 16 tum, framspoiler i aluminiumimitation, strålkastare med svart ram, kylargrill i blanksvart färg och LED-varselljus 12 100 kr.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.