Nästa artikel
Test: Knaus Tourer Van
Husbilar

Test: Knaus Tourer Van

Publicerad 19 juni 2023 (uppdaterad 19 juni 2023)
Med nya Tourer Van har Knaus byggt en halvintegrerad husbil på det mycket smidiga chassit från Volkswagen T. Kombinationen gör att man kommer närmare personbilens smidiga köregenskaper och en traditionell husbils bekväma boendekomfort.

Basfordonet gör skillnad! Vid första anblick ser Knaus Tourer Van med sin lilla VW T6-hytt nästan ut som vilken halvintegrerad husbil som helst. Men denna är oerhört kompakt med en utvändig längd på blott 5,89 meter och en höjd på 2,91 meter. Ändå är känslan invändigt förvånansvärt rymlig och samtidigt har den lilla hytten gjort att den här husbilen ibland får epitet som gullig eller söt på diverse mässor.

Att bygga halvintegrerade husbilar med VW:s T-serie som bas är ovanligt. Förutom några småbyggare i Tyskland är Karmann-Mobil Colorado Ti på VW T5 det senaste bygget vi kan komma på.

Husbilstillverkarnas jakt efter alternativ till bristvaran Fiat Ducato har varit lika febril för Knaus som för alla andra tillverkare. VW var en lyckträff för just nu rullar husbilar från Knaus på VW T6.1 ut i strid ström från Knaus-fabrik i Jandelsbrunn, södra Bayern. Modellen finns redan hos flera av Bergholms återförsäljare runtom i landet och på vårmässan i Kista i mars väckte den berättigad uppmärksamhet.

Inredning i typisk Knaus-design med mörka träfanér blandat med ljusa ytor. Observera höjdskillnaden både ner till ”sittbrunnen” och mot entrédörren.

Köksmodulen är bra dimensionerad för en husbil i den här storleken.

Förutom att modellen byggs på ett ovanligt basfordon så finns några andra egenheter med Tourer Van 500 MQ. Mest unikt med 500 MQ är den mycket speciella duschkabinen vars övre halva kan höjas och sänkas. När den inte används ryms den under tvärbädden och tar därmed ingen yta. Vid användning fälls den upp och man får ståhöjd i duschen. Badrummet mäter annars 95x60 cm vilket räcker bra för att sitta på toaletten, särskilt eftersom handfatet kan skjutas undan in i duschen.

När det blir dags att duscha viker man undan en liten dyna i sängen och drar i en spak i badrummet och skjuter upp duschkabinen. I den testade förseriemodellen gick denna procedur aningen trögt men annars fungerade det riktigt bra. Duschkabinen mäter 70/60x85 cm och ståhöjden här inne blir 190 cm vilket inte räcker till de allra längsta som får stå med böjt huvud. Men sammantaget har Knaus lyckats skapa ett mycket innovativt och flexibelt badrumskoncept som gör att husbilens totallängd blir under sex meter och ändå har bra rymd.

När duschen är ihoptryckt har tvärbädden bra dimensioner för två vuxna och trots att husbilen är tämligen smal med sina 2,16 meters totalbredd så mäter sängen två meter från vägg till vägg.

Testbilen har alltså den klassiska tvärbädden längst bak som sparar totallängd på fordonet. Syskonmodellen heter 500 LT och den har endast taksäng och en luftig face-to-face-sittgrupp. Annars har de samma yttermått.

Stor & Liten

Att kombinera lilla VW T6.1 med en bodel från Knaus är perfekt för dig som vill ha en husbil med personbilsegenskaper. Smidig i trafiken och samtidigt bra boendekomfort med både garage och bra förvaring. Dessutom tjockare isolering
än en plåtis.

Madrasserna i testbilen vilar på en ribbotten och liggkomforten är god. För att komma upp i sängen finns en smal hopfällbar stege som underlättar sänggåendet. När den är undanfälld nås en stor garderob och linneskåp under sängen. Överskåpen på bakväggen ovanför sängen rymmer fler kläder och vid sängen finns vridbara läslampor med praktiska USB-uttag i lampfoten.

Köksmodulen är bra dimensionerad för att vara i en husbil av den här kompakta klassen. Arbetsytan på 43x36 cm imponerar alldeles särskilt och bredvid den finns en 2-lågig gasolspis och diskho. Ett kompressorkylskåp på 90 liter är monterat på köksmodulens kortsida vilket gör det lätt att nå från sittgruppen. Kylen drivs därmed av 12V och inte heller värmen kräver gasol eftersom bilen har dieselvärmare (Truma 4D med elpatron). Gasol används således endast till spisen och därför räcker en liten 5-kilos gasolflaska gott och väl.

Sittgruppen är traditionellt placerad fram och med vändbara framstolar samt tvåsitssoffa. Sittgruppen har ett elva centimeter lägre golv än övrigt i bilen så det gäller att ha lite koll på fötterna så man inte snubblar här fram. Matbordet är vägghängt och här sitter fyra personer bekvämt till bords.

De bekväma multijusterbara framstolarna borgar för god sittkomfort på långresan.

Som tillval finns det en smart konstruerad taksäng som dras ut från ”kepsen” framtill ovanför hytten. Den mäter 194/185x144 cm och funkar därmed för två som inte är över medellängd och medelbredd. Framtill finns ett panoramatakfönster som ger härlig utsikt mot stjärnhimlen. Dagtid täcks det dock för om man har tillvalet taksäng. Det finns också en enkelsängsvariant istället för dubbelsäng och den passar bäst för barn men är annars ett smart val där sittgruppen kan användas samtidigt.

Mer eller mindre självklart så är det annars ganska ont om rörelsefrihet i den här lilla husbilen. Passagen mellan köket och soffan är bara 46 cm, men det är å andra sidan rätt normalt i alla smalare halvintegrerade husbilar. Men det är trots allt rymligare än i många plåtisar.

Den andra planlösningen i serien, kallad 500 LT, får högre poäng i just utrymmesbiten. Detta tack vare att den inte har någon fast bädd och för att sittgruppen är en luftig face-to-face-modell.

Svensksålda Tourer Van har Vansation-utrustning som standard och då ingår bland annat farthållare med avståndsassistent, navigationssystem, backkamera, lättmetallfälgar, grålackad förarhytt och bodel, markis, satellitsystem och tv som standard.

Med den utrustningen blir tjänstevikten rätt hög och med standard totalvikt på 3200 kilo blir lastvikten 490 kilo vilket räcker till på pappret. Vi hann dock inte väga husbilen under provkörningen, men vill du vara på den säkra sidan så finns 3,5 ton som tillval för 28 000 kr.

Det rymliga garaget mäter 124 cm på höjden vilket räcker gott för cyklar och det får lastas med maximalt 150 kilo.

Bild 1: Det 124 cm höga garaget bak är generöst för att vara en husbil i denna storleksklass. Lastskenor med flyttbara öglor är bra när lasten spänns fast.

Bild 2: Köket vinner poäng för att det har en stor arbetsyta intill spisen. Kylskåpet är placerat på gaveln.

Hur är då köregenskaperna på den här lilla kompakta husbilen? För att fatta sig kort så är VW-bussen väldigt bekväm vid denna första provkörning. Turbodieseln på 150 hästar är standard i Sverige liksom den sjustegade automatlådan. Det går snabbt och det går tyst. Tack vare den mycket korta hjulbasen på 3,4 meter är den också oerhört smidig runt hörn och i korsningar. De bekväma multijusterbara framstolarna borgar för god sittkomfort på långresan. Det känns faktiskt som att man sitter i en vanlig VW-buss. Knaus Tourer Van har det bästa av två världar, boendekomfort och hanterbarhet!

Den som vill ha ännu mindre yttermått har också en tredje spännande variant från Knaus. Det är syskonet Knaus Tourer CUV med längd, bredd och planlösning identisk med testbilen men med den skillnaden att taket är höj- och sänkbart. Resultatet av det trolleriet blir en totalhöjd som knappt överskrider en vanlig VW-buss under körning, men med full ståhöjd väl parkerad på ställplats eller camping.

Tekniska data: Knaus Tourer Van 500 MQ

Basfordon: VW T 6.1

Chassi: Volkswagen

Motor: 2,0 liter turbodiesel, 150 hk, Euro 6d final

Växellåda: DSG 7-vxl automat

Totalvikt: 3200 kg

Tjänstevikt: 2710 kg

Lastvikt: 166 kg

Yttermått: (L/B/H) 5890/2160/2910 mm

Ståhöjd: 199 cm

Axelavstånd: 3400 mm

Färskvatten: 65 l

Gråvatten: 58 l

Tankrymd: gasol 1 x 5 kg, diesel 70 liter

Kylskåp: 90 l

Bäddmått: tvärsäng 200/192x155/135 cm, taksäng (tillval) 194/185x144 cm

Uppvärmning: dieselvärmare Truma Combi D med elpatron

Isolering: EPS (väggtjocklek ca 31 mm, tak 32 mm, golv 40 mm)

Standardutrustning i Sverige: (exempel) 17” alufälgar, multifunktionsratt, stolsvärme fram, nödbromsassistent, adaptiv farthållare, trötthetsvarnare, ljusassist, regnsensor, navigationssystem, kurvljus, backkamera, isofix, brandvarnare, Truma Combi 6DE, elgolvvärme, isolerad/uppvärmd avloppstank, Vansationpaket, markis, vattenfilter m.m.

Extrautrustning: (exempel) högre totalvikt till 3500 kg, manuella stödben bak, Thule cykelhållare, Thule garagesystem bakre vägg, energipaket med extra batteri, taksäng 1 eller 2 personer.

Grundpris: 1 040 000 kr

Plus: Smidig i trafiken! Personbilskänsla bakom ratten.

Minus: Den låga hytten resulterar i höjdskillnader i bodelsgolvet.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.