Neo på Mercedes och AL-KO i ett smidigt och lätt format, lämpligast för två om man nöjer sig med 3,5 ton totalvikt.

Nästa artikel
Supertest: Frankia MI 7 GDK Neo – liten och smidig
Husbilar

Supertest: Frankia MI 7 GDK Neo – liten och smidig

Publicerad 13 september 2023 (uppdaterad 2024-10-04 10:27)

Neo på Mercedes och AL-KO i ett smidigt och lätt format, lämpligast för två om man nöjer sig med 3,5 ton totalvikt.

Tyska Frankia är mest kända för sina stora premiumhusbilar i lyxklassen. När det gäller serien Neo så handlar det om små och nätta mått, men alltjämt på MB Sprinter/AL-KO. Vårt supertest visar om Frankia även klarar av att bygga kompakta husbilar.

Varumärket Frankia, som ägs av franska Pilotegruppen, har sitt säte i tyska Marktsorgast i Oberfranken. Frankia är mest kända för sina lyxhusbilar som i vissa fall närmar sig den största linerklassen. Därför är det intressant att se hur de hanterar en kompakt men likafullt helintegrerad husbil i 3,5-tonsklassen. Nu ska det sägas att Frankia knappast är nybörjare ens på kompaktare husbilar utan de har länge byggt familjevänliga alkover och helintegrerade modeller i mindre format i F-Line-serien byggda på Fiat.

Tidigare presenterades den nya serien Neo med halvintegrerade modeller och chassi från MB Sprinter och AL-KO. Nu finns alltså två helintegrerade alternativ i NEO-serien och det är 6,88 meter långa MI 7 BD som är tvärställd säng i aktern samt testets MI 7 GDK med långbäddar. Den sistnämnda lär bli mest populär på svenska marknaden eftersom tvärbäddarna inte riktigt slagit stort hos oss. Båda har dock stora garage under sängarna och de är byggda på MB Sprinter 415 med AL-KO:s lågrams­chassi från hytten och bakåt.

Det låga chassit ger plats för ett uppvärmt dubbelgolv där tankar och teknik ryms plus en hel del förvaring. En annan fördel med dubbelgolvet är att det blir lättare att bygga ett plant bodelsgolv utan uppstickande hjulhus och annat.

En parentes är att Frankia är något av pionjärer på dubbelgolv då deras första modell med tekniken var Frankia Mistral som presenterades för nästan 30 år sedan.

En intressant sak med helintegrerade Neo är att de bara är 2,24 meter breda. Det ger goda förutsättningar till att rulla mot nya spännande destinationer på smala vägar.

Frankia MI 7 GDK Neo har enkelsängar och ett grundpris på nästan 1,5 miljoner och testbilen har dessutom tillval som chassipaketet med förarassistans för 160 400 kr med 170 hk motor (150 hk standard), 9G-automatlåda (6-vxl man standard), halvautomatisk luftkonditionering i förarhytten med mera. Den har också Neo Easy Load-paketet för 42 400 kr samt inverter och mycket annat som ger ett totalpris långt över grundpriset.

Inredningen i Frankia MI 7 GDK Neo är enkel och modern. Vi saknar bara en skjutdörr eller gardin mot sovrummet vid ombyte.

Golv

Dubbelgolvet gör att det inte finns några höjdskillnader. Förvaring och teknik nåbar genom luckor i golvet men också utifrån.

Öppen

Tack vare det golvplacerade och halvhöga kylskåpet blir det en öppen känsla i bodelen. Hyllor istället för överskåp vid sängen.

Tvåsitsig

För att inte överskrida totalvikten är det obältade platser i soffan som standard. Tillval med bälten och högre totalvikt finns.

I grundutförandet är till och med bältade sittplatser i bakre soffan extrautrustning. Det är alltså en husbil som i standardskick är strikt byggd för två åkande – om man inte väljer tillvalen säng över förarhytten och bältad åksoffa. Frankia vill helt enkelt ge möjlighet att välja totalvikten 3,5 ton för den som inte har körkort för tyngre doningar. Det klarar även testbilen med en hårsmån trots att den är fullutrustad med tillval som i sig väger 190 kilo.

Bodelskonstruktion

Frankia MI 7 GDK Neo har ett galvaniserat AL-KO lågramschassi med en torsionsfjädrad bakaxel som är fäst i hytten från Mercedes-Benz Sprinter. Bottenplattan till bodelen är en 30 mm tjock aluminiumsandwich. Därefter följer en 20 cm hög luftspalt (dubbelgolvet) som täcks av innergolvet av plywood. Dubbelgolvet kan nås via luckor både inifrån och utifrån.

Väggarna i sin tur är gjorda av 30 cm tjock aluminiumsandwich och taket är en 31 cm tjock sandwich där undersidan är av aluminium och ovansidan av hagelbeständig GRP-plast. Frankia ger 7 års täthetsgaranti och isoleringen är av fukttålig XPS cellplast.

Baktill fick Frankia Neo en uppdaterad design av bakstammen och en typisk Frankianisk detalj är bakluckan till garaget. Den är visserligen tillval, men likväl smått unikt för Frankia. Den mäter 145x108 cm och är topphängd. Luckan gör lastningen av garaget enklare och den har gasdämpare som underlättar öppningen. Baklucka har dock inte enbart fördelar, kanske särskilt om man kör mycket i vinterföre med is, slask och smuts som rörs upp av bilens baksug och sätter igen lås och lister.

Baklyktorna på testbilen är monterade på själva bakluckan vilket gör att de ”försvinner” när den står öppen. Det råder Frankia dock bot på med ett par extra LED-ljus som gör att husbilen syns för bakomvarande när luckan står öppen.

Den vanliga garagedörren på passagerarsidan är däremot standard och om man går runt och betraktar denna husbil utifrån kan man räkna till väldigt många karossöppningar. Testbilen har inte mindre än 10 utvändiga lastluckor, trots att det är en kompakt och liten husbil utan hyttdörrar.

Bodelsdörren från Hartal har inbyggt fönster samt tre låskolvar och kraftiga gångjärn. Centrallås är standard, vilket alltså i praktiken betyder endast bodelsdörren då husbilen som sagt saknar hyttdörrar. Känslan blir därmed att man rattar en betydligt större linerhusbil, särskilt vid tankning och liknande när man får springa runt och använda bodelsdörren. Frankia motiverar att hyttdörr är tillval med att man lättare klarar att komma under den magiska 3,5-tonsgränsen.

Vindrutan är som brukligt av laminerat glas och sidorutarna i hytten är av säkerhetsglas och har integrerade skjutfönster.

Här har vi kritik mot två punkter, dels är öppningarna till skjutfönstren väldigt små och det blir svårt att nå knappar och dylikt när man stannar vid betalstationer på kontinenten. Sedan har Frankia lagt ett svart fält i botten på sidofönstren vilket ger en hög fönsterlinje som försämrar sikten snett nedåt.

På den positiva sidan när det gäller bodelskonstruktionen har vi den träfria konstruktionen med ett utmärkt utförande och väl tätade genomföringar.

Under madrasserna finns ett distanstyg som ventilerar och sparar vikt. Det försämrar inte liggkomforten nämvärt då madrassen är skön ändå. En garderob finns under sängen på passagerarsidan och under sängen på förarsidan finns smal utdragsförvaring. Där ska även toaletten få plats när den skjuts in vid duschning. Mittkudde och stege finns som tillval.

Inredning

När man kliver in genom bodelsdörren på Neo möts man av en ljus interiör med god luftighet trots att det är en så pass smal husbil. Man kan ha åsikter om dubbelgolv på en så liten instegshusbil som vill komma under 3,5 tons totalvikt, men samtidigt ger det fina fördelar i klass med lyxigare husbilar. Tack vare dubbelgolvet slipper man nivåskillnader hela vägen från framsätet till sängens två trappsteg vilket inte hör till vanligheterna i klassen.

Frankia kunde däremot snygga till sågsnitten runt plywoodluckorna till dubbelgolvet lite snyggare. Annars gillar vi överskåpen vars luckor stängs mjukt med soft-close och de öppnas intuitivt trots att de inte har några handtag. Kökets arbetsyta är bra tätad i kanterna mot spill och detta gäller även i badrummets kanter och hörn där tätningslisterna är väldigt snyggt utformade.

Sovplatser

Som standard är MI 7 GDK Neo strikt byggd för två personer. Därför finns det bara två enkelsängar i aktern. Liggkomforten är god och vid huvudet finns mjuk stoppning mot väggen. Trots att det inte finns någon fjädrande sängbotten är komforten bra tack vare den höga densiteten på kallskumsmadrasserna och ventilation underifrån ges tack vare distanstyg under madrassen. Som tillval finns en mellanskiva, extradyna och hängstege som ger en större mittdel mellan sängarna.

Under sängen finns på ena sidan ett utdragbart apotekarskåp för klädförvaring. Annars saknar vi egentligen bara en skjutdörr eller avgränsning till sovrummet.

Sittplatser

Som i de flesta husbilar så består sittgruppen av vändbara hyttstolar samt en bakre soffa i färdriktningen. Matbordet är vägghängt och kan förlängas med en svängbar sidodel. Det gör det lättare att nå tallriken från båda hyttstolarna, stolar som för övrigt har armstöd och är ställbara i höjd- och längsled.

Ett vanligt problem i husbilar byggda på Mercedes-Benz Sprinter är svårigheten att vända framstolen. Vi fäller ryggstödet något framåt och har armstöden i nedfällt läge under vändproceduren. Annars är sittkomforten i framstolarna och soffan bra. Som tillval kan soffan utrustas med säkerhetsbälten och nackstöd, något som testbilen utrustats med och förmodligen de flesta svensksålda exemplaren också. En fördel med soffan är att gångjärnen placerats långt fram vilket gör det enkelt att öppna sofflocket även fast dynorna ligger kvar. Förvaringen här under är för övrigt oerhört djup och sträcker sig delvis ända ner i dubbelgolvet.

 

Kök

Det är för kocken ett tilltalande kök vi har i denna Frankia. Trots att husbilen är liten och kompakt finns en tillräckligt stor köksbänk som ger plats för arbete och avlastning framför den tvålågiga spisen. Köksbänken är bra tätad mot kanterna och arbetsytan kan dessutom utökas tack vare att locket till diskhon kan fästas i kanten av köksbänken. Ovanför kylskåpet finns också en bra avställningsyta som passar perfekt till kokboken eller recept-appen i ipaden under köksarbetet.

I väggen finns två öppna hyllor för exempelvis kryddburkar, tyvärr är kanterna i dessa småhyllor klädda i tyg vilket kanske inte är optimalt beroende på vad man förvarar där.

En fördel med de upphöjda brännarna till spisen är att ingen gas samlas runt brännarna om de inte tänds direkt.

Belysningen i köket är också väldigt bra liksom de förvaringsutrymmen som finns i form av överskåp och utdragslådor. Diskhon av plast är tillräckligt djup och fyrkantig snarare än rund i sin form. Det finns eluttag i köket samt ett öppningsbart köksfönster.

Badrum

En av höjdpunkterna med den här husbilen är badrummet. Tack vare en snillrik bänktoalett från Thetford (ej vridbar toalettstol) som kan skjutas iväg i sin helhet under sängen blir utrymmet inför duschning enormt, åtminstone för att vara i en så här liten husbil. Även handfatet kan skjutas in och ut likt en kökslåda och tillsammans ger det ett badrum där alla tre funktioner fungerar ypperligt var och en för sig. En kompromiss är väl att man får sitta med fötterna i ett vått duschkar om någon duschat innan toabesöket. Hela badrummet är väl förseglat mot fukt och så även duschkaret som även har två avlopp.

Enda nackdelen med det här utrymmet är väl egentligen att badrummet har tygtak. Det bör dock inte vara några problem eftersom man har en stor takhuv som ger bra vädring.

Neo med sin breda baklucka och under den tittar chassit från AL-KO fram och visar att här finns mer än bara snygg yta.

Tips vid lastning

Testhusbilen har totalvikten 3,5 ton och när den rullar upp på vågen har vi tillvalsutrustning som väger cirka 190 kilo. Dessutom är vattentank, dieseltank och gasol fyllda till 100 procent. Sist men inte minst har vi två personer med 71 kilo packning ombord. Då återstår bara sex kilo lastvikt. Skulle vi istället vara fyra personer ombord så skulle vi ha 164 kilos överlast. Däremot skulle axeltrycket inte vara några som helst problem eftersom husbilen tekniskt har en totalvikt på 4,5 ton som nedgraderats till 3,5 ton. Många exemplar som säljs i Sverige kommer att ha totalvikten 4,5 ton och det kostar dessutom inget extra förutom att man måste ha rätt körkort för tung husbil.

TIPS: Om AL-KO-chassit

Dyrare husbilar har ofta ett chassi från AL-KO som är ett företag baserat i Grosskötz i Bayern. De tillverkar chassikomponenter och har gjort så länge och det ligger en hel del utvecklingsarbete bakom deras lågramschassi som är vanligast på husbilar. Förutom att det är lägre än originalchassit så är det också betydligt lättare. Och tack vare varmförzinkning blir ramdelarna motståndskraftiga mot korrision. Dessutom är AL-KO:s egen torsionsfjädrade bakaxel stabil och betydligt bekvämare än original bladfjädring med stel bakaxel. En sak är dock viktig att komma ihåg vad gäller de flesta bakaxlar och det är att de ska smörjas. Oftast ska de smörjas varje år eller var 2000:e mil, beroende på vad som inträffar först.

Standard i svensksålda (exempel)

  • Mercedes-Benz Sprinter 415, 150 hk
  • MB 6-vxl manuell låda
  • Dubbla airbags
  • Keyless start
  • Sidvindsassistent
  • 65 l dieseltank
  • Thermoprotect väggkonstruktion
  • Hagelbeständigt tak av GRP
  • 7 års täthetsgaranti
  • AL-KO-chassi
  • Dubbelgolv 20 cm uppvärmt
  • 95 Ah AGM bodelsbatteri
  • Radioförberedd
  • Servicelucka med färskvattenpåfyllning m.m.
  • Truma Combi 6, luftburen värme 6 kW
  • Kompressorkylskåp

Möjliga tillval (exempel)

  • 170 hästkrafter
  • Automatlåda 6-stegad
  • Luftfjädring
  • Lättmetallfälgar
  • Hydrauliska stödben
  • Chassipaket
  • Ljuspaket
  • TV-paket
  • Markis
  • Dragkrok
  • Läderklädsel
  • Bältade platser i soffan
  • SOG toalettfläkt
  • Utedusch m.m.

Elsystem

Frankia MI 7 GDK Neo är utrustad med ett 230V elsystem (AC) och ett 12V elsystem (DC). Inmatningen av ström sker med en CEE-kontakt i servicelucka på husbilens förarsida. Säkringar för 230V-matningen inklusive jordfelsbrytare är placerat väl skyddat i garaget bakom perforerade plåtar. Där återfinns även husbilens 12V-säkringar samt laddaren CB522 LT från CBE med 22 A laddström och booster samt växelriktare. Tillvalet solpanel 120 W effekt finns på taket på testfordonet. Testbilen har också tillvalet LiFePO 100 Ah bodelsbatteri. (Standard är 95 Ah AGM bodelsbatteri.)

230 V-uttag: 2 x sittgrupp, 2 x kök, 2 x sovrum, 1 x garage, 1 x dubbelgolv

12V-uttag: 1 x instrumentbräda, 1 x tv-placering

USB-uttag: 3 x instrumentbräda (USB-C), 1 x kök, 2 x sovrum

Tekniska Data: Frankia MI 7 GDK Neo

Basfordon: Mercedes-Benz Sprinter 415

Chassi: AL-KO lågramschassi

Motor: MB Sprinter 2.0 l, 4-cyl diesel, 150 hk, Euro VI

Växellåda: 6 vxl manuell

Totalvikt: 3500 kg

Tjänstevikt: 3021 kg

Lastvikt: 479 kg

Yttermått: (L/B/H) 7060/2240/2960 mm

Ståhöjd: 200 cm

Axelavstånd: 3800 mm

Färskvatten: 125 liter

Gråvatten: 100 liter

Tankrymd: gasol 2 x 11 kg, diesel 65 liter, AdBlue 22 liter.

Kylskåp: 84 liter

Bäddmått: förarsida 196 x 106/80 cm, passagerarsida 198 x 80/62 cm

Uppvärmning: luftburen Truma Combi 6, CP Plus kontrollpanel

Isolering: XPS

Grundpris: 1 462 000 kr

Detaljstudie: Frankia MI 7 GDK NEO

1. Sängar

Bädd förarsida: (LxB) 196x106/80 cm

Bädd passagerarsida: (LxB) 198x80/62 Madrasstjocklek: 13 cm

Avstånd: Madrass till golv 104 cm. Avstånd: Madrass till tak 95 cm, madrass till överskåp 57 cm.

Övrigt: Två trappsteg till säng, vardera 29 cm högt. Sängen kan bäddas ihop (tillval) till stor bädd och nås då med stege. Madrass på underlag med distanstyg. Garderob under ena sängens fotända och apotekarskåp under andra sängen. Två vridbara läslampor av LED-typ med USB-uttag i båda. Ingen dörr eller gardin till sovrummet.

2. Garage

Mått: (BxLxH) 212x110x119 cm.

Lucka passagerarsida: (BxH) 91x117 cm med gasdämpare och dubbla lås

Övrigt: baklucka som tillval Neo Easy Load-paketet mäter 145x108 cm och öppnas uppåt med gasdämpare. Garagegolv är isolerat och gjort av GRP sandwich med väggar fodrade med nålfiltsmatta. 2 x lastskenor med öglor, 2 x hjulkilar i hållare, 1 x ledljus, 1 x 230 V, 1 x 12 V, 1 x varmluftsutblås.

3. Gasol

Gasolutrymme för två 11 kg gasflaskor med smal dörr men låg tröskel. Byte av den bakre flaskan kan göras först efter att den främre har tagits ut. Som tillval i Easy Load-paketet finns hållare på utdragsskenor till gasolflaskorna. Gasregulator Truma DuoControl CS med krocksensor för drift av värmaren finns som tillval.

4. Badrum

Totalmått variabelt badrum: (BxDxH)110/98x79x192cm Duschkabin: BxDxH 84x 79/72x192 cm.

Övrigt: Skjutbar bänktoalett (Thetford). Duschkar med två avlopp och akrylglasdörrar. Dometic takfönster 38x38 cm. Skjutbart handfat som sparar plats i infällt läge. Spegelskåp med två dörrar. LED spegelbelysning, LED ljus i duscharmaturen.

1 x värmeutblås.

5. Kök

Mått bänkyta: (BxDxH) 101x54/46x91 cm.

Antal brännare: 2 st (Thetford spis)

Diskho: 12 cm djup, 39x32/26 cm rektangulär.

Kylskåp: Thetford 84 liter, golvplacerat kompressorkylskåp med inbyggt frysfack och arbetsyta ovanpå.

Övrigt: Stabila utdragslådor med softclose, tillräckligt med förvaring i överskåp och utdragslådor. Kök med LED-ljuslist och dimbar indirekt belysning på överskåpet som ger jämn belysning. 2 x 230V uttag, 1 x USB uttag, 1 x värmeutblås.

6. Sittgrupp

Sittgrupp bestående av halvdinett med vägghängt bord och tvåsitssoffa samt svängbara framstolar. Mått: Bordsskiva: LxB 100x53 cm, förlängningsskiva 48x53 cm Övrigt: Dubbla trepunktsbälten samt nackstöd i soffan är tillval, sofflådan kan nyttjas till förvaring, snurrbara/justerbara framstolar med dubbla armstöd. 1 x LED-taklampa, 1 x LED och 1 x LED på överskåpet, 1 x 230V uttag, 4 x värmeutblås, Dometic takfönster 62x40 cm.

7. Tankar, värme

Färskvattentank: 125 l. Gråvattentank: 100 l uppvärmda och isolerade i dubbelgolvet. Tryckvattenpump från Lilie.

Dieseltank: 65 l, AdBlue 22 l. Värmepanna: Truma Combi 6 luftburen gasolvärmare installerad i dubbelgolvet. Frostskyddsventil Truma frost Control i dubbelgolvet. Kontrollpanel Truma CP Plus ovanför entrén.

8. Fönster, luckor

Entrédörr: Hartal med trippla lås och solida gångjärn, inbyggt fönster samt centrallås. BxH 53 x 184 cm

Takluckor/takfönster: Dometic takfönster 38 x 38 cm i kök, sovrum, badrum, mittgång samt 62 x 40 cm ovanför sittgrupp.

Bodelsfönster/hyttfönster: ramfönster runtom bodelen, hyttfönster med säkerhetsglas och skjutfönster. Övrigt: Elektriskt fotsteg och veckad myggnätsdörr. Ramfönster med myggnät/mörkläggning runtom i bodelen. Förardörr är tillval.

Plus

Snyggt designat och planerat badrum med bra tätningslister.

Plus

Udragbar gasolsläde finns som tillval och gör det enkelt att byta flaska.

Plus

Kabeltrumman kan lämnas hemma för här finns en inbyggd variant som tillval.

Plus

Gasolavstängningen är lätt att nå bakom utdragslådan i köket.

Minus

Kabeldragning över träkanten är ett misstag som åtgärdats av Frankia på sålda kundexemplar.

Minus

Den smala motorhuven gör det svårt att ens sköta det mest elementära, såsom spolarvätska.

Minus

Ingen perfekt montering av hållaren till markisveven i testbilen. Man får vrida om handtaget.

Minus

Eftersom toaletten kan skjutas fram och tillbaka är det svårt att täta kassettutrymmet helt.

Sammanfattning

Med MI 7 GDK Neo bevisar Frankia att de också kan bygga kompakta och helintegrerade husbilar i 3,5-tonsklassen som fortfarande har flera av de kännetecken som gjort Frankia kända. Här ingår en mycket välgjord kaross med dubbelgolv, fukttålig isolering och tåliga väggar. Praktisk baklucka finns som tillval. Interiören ser enkel ut vid första ögonkastet men är välplanerad. Att det inte finns förardörr är för att Frankia vill klara 3,5 tonsgränsen. Däremot bör fönsteröppningarna vara större i hytten och solskydden bättre monterade närmare föraren. Det är detaljer som ska ha åtgärdats på kundexemplar efter att detta test gjordes.

Att det inte finns förardörr är för att Frankia vill klara 3,5 tonsgränsen.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.