Solifer har sålt husbilar i många år. En titt på Blocket ger en hel del träffar. Många av bilarna är över 20 år gamla. Mest kända är företagets husvagnar som tillverkas i Dorotea. Solifers husbilar är i grund och botten Hymerprodukter. Däremot byggs de enligt Solifers, och i förlängningen handlarnas och köparnas, specifikationer. Det som till största del efterfrågas är bilar som tål att användas året runt i Norden. Vi väljer att testa Solifer Action T-601. Den har funnits sedan 2008 och baserades inledningsvis på Ford. Nu är det Fiat som gäller med sina nya Euro 5-klassade motorer. I vår bil sitter en 130 hästkrafters motor med sexväxlad manuell låda. Bilen, som i detta test är olastad, är extremt pigg. Vi tror den skulle pinna på rätt bra även fullastad. Axelavståndet och bilens längd ger en väldigt smidig bil med kort vändradie. Utifrån sett är det ingen tvekan om att det är en Solifer. Designen har tydliga gemensamma drag med husvagnarna. Bakstammen pryds av ett klarrött kursivt S och sidorna har grå och röda fält på den släta vita aluminiumplåten.
Solifer Action T-601 har fransk bädd längst bak i bilen på förarsidan och hygienutrymmet på motsatt sida. Det innebär att toakassetten nås från passagerarsidan. Det kan vara både en fördel och en nackdel. Sommartid är det inte så kul att greja med kassetten om man dukat upp sillsallad under markisen.
På vintern kan det däremot vara praktiskt att ha kassetten på den oftare snöröjda passagerarsidan. Längst bak på förarsidan sitter luckan till förvaringsutrymmet. Den främre delen av utrymmet tas i anspråk av pannan och träpaneler för att skydda denna. Men det finns gott om utrymme kvar. Långa och platta eller hopfällbara saker kan med fördel stuvas in i ett avlångt utrymme som löper från luckan in under hygienutrymmet. 60 centimeter brett, 28 centimeter högt och 218 centimeter djupt är det. Det gäller bara att inte skjuta in något längst in som är litet och tungt, då kan det bli svårt att få ut det. Resterande del av lastutrymmet är som mest 128 centimeter brett, 125 centimeter djupt och 62 cm högt.
Enligt instruktionsboken får 200 kilo lastas i lastutrymmet bak och 200 kilo under sängen. Lite klurigt, det är ju i princip samma utrymme. Mellan hjulhusen på förarsidan finns gasolförvaringen. Två 11 kilos flaskor får plats och utrymmet är ventilerat. Bilen är högbyggd. För att ta sig in i bodelen krävs det att den elektriskt manövrerade trappan fungerar. Utan trappa är insteget 75 centimeter högt. Är man ute på vintern kan eltrappor krångla, en extra trappa eller pall kan då vara bra att ha med. Med en fungerande trappa tar man sig enkelt in i bilen. Entrén är belyst utifrån och dörren har myggnät i kassett. För övrigt är dörren något spartansk, varken fönster eller förvaring, men två utfällbara klädkrokar glädjer oss. Inredningen består till största del av trädekor som mest påminner om ek. Beslagen är av, eller liknar, rostfritt. Textilierna heter Tarascon och går i enfärgat blågrått och randigt vitt, beige och grått. Det finns inga andra textilier att få till bilarna i Action-serien. Det tycker vi är synd.
Tar vi vänster in i bilen är köket det första vi stöter på. Det är enkelt och funktionellt. Bänkskivan är hela 146 centimeter lång med en trelågig spis och en rund diskho. Diskhon är i rostfritt stål och är 39 centimeter bred. Längst till höger, i hörnet, finns ett par trevliga små hyllor där salt, peppar och andra kryddor kan umgås. Tyvärr är inte spisens uppvikbara skyddsglas delbart, det vore praktiskt att kunna använda en del av den yta som nu viks upp. Under bänkskivan finns kylskåpet samt förvaring i två underskåp med luckor och hyllplan. Det finns även en grund besticklåda. I skåpet under diskhon finner vi en sopkorg och en praktisk skärbräda som passar i diskhon. Ovanför köksbänken finns två överskåp med en öppen hylla mellan sig. I köket finns två kontakter, 230 volt och 12 volt.
Dörren till hygienutrymmet följer på köket. Dörren öppnas utåt och direkt in till vänster sitter handfatet som är av plast. All förvaring i utrymmet finns här. Under handfatet finns ett hörnskåp och över ett ganska grunt skåp med lucka samt två hyllor i det fria. Strömbrytaren till belysningen är svår att hitta, den är placerad under handfatets främre kant och syns enklast när man sitter på toaletten. Toastolen, som har vridbar sits, är placerad nära duschen. En skiljevägg av hårdplast går att vika ut vid duschning vilket eliminerar spill. Ett fönster med frostat glas och ventilationslucka ger ljus och luft. Sängen är som sagt av fransk typ. Den är 195 centimeter lång och 135 centimeter bred vid huvudändan vid bakstammen. Sängen smalnar av till 110 centimeter vid fotändan. Under madrassen finns en ribbotten och det hela kan ställas upp så lastutrymmet nås. På sidan av sängen sitter reglaget till pannan, en vanlig men inte optimal placering. Risken finns att reglaget vrids av ett oförsiktigt knä. Vår bil är rykande färsk och gasen är inte igång, så vi kan inte testa pannan. Ovanför sängen finns överskåp för förvaring. Här packas med fördel lätta saker som kuddar och täcken. Under de bakre överskåpen sitter läslampor. I taket över sängen finns en taklucka och det löper ett draperi i linje med sängkanten fram till garderoben.
Garderoben är rymlig och sväljer många plagg. 52 centimeter bred, 67 centimeter djup och 117 centimeter hög är inga dåliga mått i en husbil. Dinetten är liten men fungerande. Bäst sitter två till tre personer men visst får fyra plats. Bordet är långsmalt, 104x54 centimeter, och kan förlängas med ytterligare 20 centimeter med en löstagbar bordsdel. Bordet vilar på en skena i väggen och har ett stödben i andra ändan. Lyfter man bordet en aning kan man glida det framåt på skenan och på så sätt få mer svängrum. Är dessutom förar– och färdstolarna snurrade samt bordet förlängt, får fyra personer plats.
Under bordet finns en identisk skena längre ned på väggen. Där fäster man bordet om man vill omvandla dinetten till extra sovplats. Soffan är inte den största, men i en bil som är drygt 6,3 meter lång måste kompromisser göras. Vän av ordning frågar sig kanske varför man ska köpa en Solifer i stället för något av de andra märkena som tillverkas i samma fabriker? Svaret på den fråga kan vara så enkel som: Vilken handlare och serviceställe ligger närmast? Det är också något man ska väga in i kalkylen när man planerar ett bilköp.
Solifer Action T-601 är en bil som är rolig och pigg att köra. Bilen i övrigt är standardbetonad, vilket också är meningen. Det är en bil för den som vill resa och ha en enkel bil utan krusiduller. Vill man ha en rikligare utrustad Solifer finns Emotion och Jet- serierna. För paret på språng är bilen mycket bra. Åker man själv är den perfekt. Komplettera med en backkamera, markis och några solstolar så är lugnet inte långt borta.