Dethleffs Globetrail har funnits I några år nu, och byggs på Fiat, Citroën och Ford.
Vi tog en snabb titt in i Globetrail Advantage 600 ER på Citroën under mässan i Stuttgart tidigare i år. Den är lite mindre än Globetrail 640 som vi testade härom hösten och större än kompakta Globetrail 540 som vi också spanade in på mässan.
Det här är en plåtis för den som vill ha en klassisk inredning – och ett kök med lite mer plats.
Kompressorkylen på 85 liter är placerad i dörröppningen, vilket ger en trevlig öppen planlösning bakåt. Det innebär också att det finns lite mer bänkyta att arbeta på i köket, som även har tvålågig spis och diskho.
I just det här visningsexemplaret var bordet vid soffan borttaget. Smart om man är fyra passagerare som ska bältas fast och det kan ju funka – för det mesta äter man ju utomhus. För den som vill ha bord kan det vara bra att veta att det ingår i standardutrustningen.
Att den känns så öppen och luftig beror också på att hygienutrymmet, som är placerat i mitten, har en utdragbar vägg som man drar upp när det är dags att gå på toa eller duscha. Då blir det trångt om härligheten vid köket. Men när den är infälld är det desto luftigare.
Det är en smart lösning, men det finns ett aber. För att minimera platsåtgången är handfatet tyvärr placerat över toastolen – vilket brukar vara lite bökigt.
Kort sagt: En trevlig plåtis för två personer som kanske vill ta med barnbarnen ibland på resan.
Basfordon: Citroën Jumper
Motor: 2.2 BlueHDi, 140 hk
Mått (H/B/L): 5990/2650/2050 mm
Totalvikt: 3499 kilo
Bältade platser: 4
Sovplatser: 2–3 (5 med gästsäng – extrautrustning)
Kylskåp: kompressorkyl 85 liter
Färskvatten: 100 liter
Gråvatten: 90 liter
Pris: 844 000 kr
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.