Nästa artikel
Carthago Chic S-Plus 51
Husbilar

Carthago Chic S-Plus 51

Publicerad 17 januari 2013 (uppdaterad 16 december 2013)
Den här husbilen passar dig som vill resa riktigt bekvämt men ändå ha god lastmöjlighet. Garaget är ändå stort nog för en knattecross.

Den tyska husbilstillverkaren Carthago har gjort husbilar sedan 1979 och är i dag en av de stora i premiumsegmentet. De har sina fabriker på tre olika orter varav Chic S-Plus byggs i Ravensburg tillsammans med modellserien Chic E-Line. Carthago finns från 3,5 ton upp till 6,7 ton. Skillnaden mellan E-Line och S-Plus är att den sistnämnda är byggd på ett högre chassi med bakhjulsdrift och dubbelmonterade bakhjul, för att uppnå en högre lastvikt, men de är även bättre lämpade till att dra tyngre släp. S-Plus finns med chassi från Iveco samt, som i vår kollade modell, Mercedes Sprinterchassi.

Det finns en mängd planlösningar att välja mellan och S-Plus 51 har separata långbäddar och ett kompaktare toalettutrymme än till exempel S-Plus 51 KRH med tvärställd bädd och S-Plus 52 med mittplacerad säng. De båda sistnämnda har ett så kallat komfortbadrum med separat duschkabin. Kvalitet är ett viktigt ord för Carthago och de ger tio års täthetsgaranti så länge det görs en årlig täthetskontroll. Vi fick en kortare provtur med Carthago Chic S-plus 51. Växlingarna sker mjukt och det finns faktiskt rätt gott om kraft i motorn vid gaspådrag, så pass att det till och med känns roligt att trycka gasen i botten vid acceleration. Fjädring och väghållning är det inte heller något fel på dömma av den korta provturen. Vill man ha det ännu bekvämare går det också att välja till luftfjädring, men då bara till Iveco-chassit. Sikten åtsidorna är mycket bra tack vare de stora fönsterpartierna i den helintegrerade hytten. De topphängda backspeglarna, enligt rådande bussmode, ger perfekt sikt bakåt men skymmer en aning snett framåt. Det gäller att komma ihåg att mindre fordon som exempelvis motorcyklar lätt skyms i korsningarna. Backningen underlättas också av en backkamera med stor och tydlig monitor till vänster om ratten.

Samtliga stolar är klädda i snyggt skinn (tillval) med Carthagoemblem vid nacken och dubbla armstöd. Det enda negativa är att man sitter för lågt när stolarna vrids mot matbordet och dessutom skaver sitsarna mot varandra under själva vridmomentet. Det är alltså väldigt trångt mellan sittplatserna. I sittgruppen ryms annars cirka sex personer för en fika, men till middagsdukningen är fyra personer lämpligare. Bakom ryggstödet i sidosoffan, intill entrédörren, finns en tv som hissas upp med ett enkelt handgrepp. Sittgruppen kan inte bäddas men till gästerna finns i stället en bekväm dubbelsäng som kan sänkas ned från taket i förarhytten.Vid färd har de som åker i bakre sätet god sikt framåt och det finns fyra bältade platser i bilen.

Ena delen av hörnsoffan kan, som brukligt, fällas upp för bättre benkomfort för den som åker innerst. Längre bak är det en nivåskillnad på 15 centimeter mellan sittgrupp och kök vilket gör att man står ganska högt under matlagningen. Köket har en anings vinkel och det är snyggt utformat med kryddhållare, diskho med luckor, och trelågig spis med dubbla glaslock som underlättar matlagningen och ger extra avlastningsyta. Bakom ryggen finns en rymlig kyl på 180 liter inklusive frys med separat lucka. Ovanför kylskåpet sitter en ugn och allt utgör en snygg enhet med gemensamma manövervred.Samtliga lådor har mellan-väggar och den nedersta lådan är inredd med flaskhållare.I vitrinskåpet över diskbänken finns till och med två vinglas och två drinkglas med Carthagologotypen, i äkta glas.

Hela bilen är försedd med mycket bra LED-belysning med dimmer. Till skillnad mot många andra fritidsfordon är belysningen lätt att förstå sig på, och det är lika lätt att hitta knapparna som hemma. Toalettrummet harseparat duschkabin som är aningen liten. Önskas större finns som sagt andra planlösningsalternativ. Annars finns det gott om hyllor för schampo och tvål men inga krokar. Däremot finns en stång att hänga handduken på. Toalettdörren är en skjutdörr vilket är smart då den inte tar någon plats i gången när den öppnas. Sängarna längst bak är av långbäddsmodell vilket gör att man inte behöver klättra över sin partner när man ska kliva upp. Det finns dock möjlighet till en godnattkram tack vare att gången mellan är madrasserad till hälften. Ett smart skåp försett med spegel kan fällas ned och bildar då ett sängbord mellan de sovande. Även här bak är belysningen föredömlig och det finns två fönster, ett vid varje säng. 

Sammantaget är denna Carthago en oerhört bekväm lyxbil med ett rejält garage och gott om utvändiga stuvutrymmen. Dock fick det gärna finnas lite mer förvaringsutrymmen invändigt, åtminstone om man åker fyra personer. Det finns en stor garderob men annars får man förvara sina kläder under en av sofforna och i bilens överskåp. När det gäller garaget har det två luckor varav den ena är väldigt liten, vilket är lite konstigt. Som tillval finns två lika stora luckor, vilket ger bättre genomlastningsmöjlighet. Kort sagt, vill du ha med dig en mindre motorcykel, men inte göra avkall på boendekomforten, är Carthago Chic S-Plus 51 ett bra val.

 

Den här snabbkollen publicerades i Husbil & Husvagn nr 10 2009.

Text: Jimmie Öbom
Foto: Mikael Galvér

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.