Nästa artikel
Rimor Katamarano Sound
Budgetbil för storfamilj

Rimor Katamarano Sound

Publicerad 6 juli 2012 (uppdaterad 13 december 2013)
Ja, husbilar kan tydligen heta vad som helst. Någon förklaring till det marininspirerade namnet har vi tyvärr inte fått. En katamaran är ju en tvåskrovsbåt och sound, enligt engelsk ordbok, kan betyda antingen ljud, solid, frisk, loda eller sund. Vad kombinationen kan syfta på är tyvärr höljt i dunkel.

Vi ska från början göra klart för oss att Katamarano Sound är en budgetbil. Den är enkelt gjord och mycket påvert utrustad utan blingfinish i detaljerna. Grundpriset på 485 000 kronor är också passande lågt. Vår testbil hade, av Lindströms Husvagnar & Husbilar i Bålsta, extrautrustats med större kyl och frys, myggnätsdörr och markis vilket ökade priset till 508 500 kronor. Sound är i första hand tänkt som instegsmodell för den som vill prova på husbilslivet eller för ungdomliga äventyrsfärder med större sällskap. ”Sound” i Rimors Katamaranoserie – som för övrigt omfattar fem modeller – är en lite annorlunda inredd husbil. Trots sina kompakta mått, 6,83 gånger 2,24 meter, har man lyckats fylla den med sju bältade sittplatser och bäddplats för lika många sovande. Men ärligt sagt så blir det lite trångt med den folksamlingen ombord. I praktiken finns det faktiskt till och med åtta sittplatser. Fyra i den större dinetten, två i den mindre och så förstås förare och bestämmare i hyttens framsäten. Men som sagt, får bara sju människor åka med så kan den sista sittplatsen reserveras för katten.

 
Sängen i alkoven ovanför förarplatsen är, med sina 147 x 210 centimeter, en dubbelbädd av normal husbilsstorlek. Den äntras i vanlig ordning med en lös stege som med hjälp av vridbara lås kan säkras i bädden. Madrasserna/dynorna på alla sovplatser är genomgående av skumplast som ger ett fast underlag. Två diodläslampor finns i alkovkojens huvudända. Tyvärr är dess ljusvinklar lite för snävt lagda för att en lodrätt hållen bok kan få del av ljuset så läsningen får utföras liggande på mage. Ett takfönster skulle inte ha skadat både för ljusinsläpp och för ventilation. Visserligen finns det ett sidofönster i fotändan på bädden, men vädrar man genom den så kan det bli kallt om tårna. Alla fönster i bodelen är försedda med gardiner och insektskydd. Fönstren i förarhytten saknar dock sådana finesser. Förarhytten kan avskiljas från bodelen med ett draperi. Bak i Sound finns en våningssäng med två bäddar med måtten 69 x 185 och som har instick i fotändan. Båda bäddarna är hyggligt bekväma och är försedda med var sitt fönster men känns spontant lite i smalaste laget. Den nedre bädden kan vinklas upp för att förstora bagageutrymmet, men mer om detta senare. Bäddar man ner dinetterna så får man till vänster en 64 centimeter smal och 188 centimeter lång liggplats lämplig för en mager person och den större dinettdelen till höger bäddas ut till 125 x 188 centimeter liggplats för två väldigt goda vänner eller till en bekväm enkelbädd. Men vi struntar i alla sju sovmöjligheterna. Fyra personer kan bo bekvämt i Sound och slippa bädda ner dinetten och trixa med nerfällda bord och dynpussel.
 
Man äntrar Sound genom dörren som sitter långt bak på fordonets högra sida. Det känns lite ovant men bilens planering nödvändiggör dörrens förskjutna placering. Dörren saknar fönster men har heltäckande myggnät, som är extra utrustning. Extra är också markisen som utanför går längs hela bodelen.
Till vänster i ingången finns en krok för ett par jackor och till höger ligger pentryt med vask och trelågig spis. På väggen till höger i ingången finns en tygpåse lämplig som förvaring för handskar och småprylar, ett eluttag och knappen för golvvärmen. Kyl/frysskåpet på 140 liter står till vänster i bilen mitt emot pentryt.
 
Inredningen är mestadels gjord av plastlaminerat trä och många av skruvhålen är täckta med plastpluggar i stället för att som på lyxigare fritidsfordon vara proppade eller gömda. Skåpen får inredas själv av ägaren in spe och den enda lyx som pentryt, förutom rinnande kallt och varmt vatten, är utrustad med är bestickslåda i den enda utdragslådan. I vissa fall har man, i mitt tycke, gått lite för långt i besparingen. Det borde till exmpel ha funnits en skyddande skiva under den trelågiga spisen så att inte ovarsamt stuvade saker i skåpet därunder kan skada spisens gasolledningar. Längst bak i fordonet finns våtutrymmet med toalett och dusch. Allt i formgjuten plast inklusive skåpluckorna. Toalettstolen är en vanlig Thetford och tanken kommer man åt utifrån genom en lucka bak på bilen. Duschutrymmet skyddas med ett draperi och lite stänk ut på toalettgolvet tas om hand av ett avlopp även där. En tunn stång i taket på duschutrymmet, som för övrigt ventileras av ett utsug i taket, kan användas för dropptorkning av kläder eller som garderob eftersom motsvarande utrymme saknas i Rimor Katamarano Sound. Förar- och passagerarstolarna i förarhytten kan inte vändas eftersom dinettens ryggstöd omöjliggör den funktionen. Passagen mellan framstolarna är ganska smal och det gäller att huka sig ordentligt när man går fram för att inte alkovbäddens kant ska ge kännbara minnen i pannan.
 
Förarplatsen är Ford Transit standard med handbromsspaken placerad mellan dörr och förarstol. Perfekt placerad för att slinka in i med ett kort byxben för att bäraren sedan antigen river sönder byxorna eller/och gör en saltomortal i backen. Personligen har jag svårt att hitta en bra körställning i Tran­sithytterna. Ratten på det här exemplaret går inte att justera och ska jag nå den bekvämt så får jag dra fram stolen så långt att knäna slår i tändningslåset respektive reglaget för ljudanläggningen, som för övrigt är Fords egen med möjlighet till blåtanduppkoppling av telefon och sladdinkoppling av andra ljudkällor.
Till höger om gaspedalen finns en liten klack vars funktion är ett mysterium. Med mina 43:or trampar jag oftast samtidigt på klacken och gaspedalen när jag ska i väg. Resultatet blir att bilen tjuvstannar eftersom gaspedalen inte har rört på sig tillräckligt för att skapa drivkraft från motorn innan klacken stoppar rörelsen. Det blir kanske en vanesak eller också får jag på orientaliskt vis linda högerfoten för att få den smalare…
Väl på väg ger Forddieseln tillräckligt med styrka och går dessutom ovanligt tyst. Vid 70 km/h är bullret vid förarens öra 69 dBA och ökar vid 90 km/h till 72 dBA vilket också är helt godkänt. 
Bränsleförbrukningen i 70 km/h håller sig kring 1,1 liter/mil och vid 90 km/h ökar den till knappt 1,2 liter/milen. Allt med en tom bil. Även vändradien på cirka 11 meter är imponeraden för biltypen. Koppling och växellåda fungerar smidigt och fordonet är lättrattat.
 
De tvådelade backspeglarna justeras manuellt. Samma gäller för framstolarna. Det finns en mängd fack och hållare både i dörrarna och i instrumentbrädan. Ett litet bord med två urgröpningar för muggar eller burkar kan fällas ut från ovansidan på instrumentbrädan. Motorrummet är föredömligt planerat. Oljesticka, påfyllning av olja och andra vätskor finns lättåtkomliga. Här behövs varken speglar eller ficklampor för att hitta rätt. Två gasoltuber får plats i skåpet på bilens vänstra sida och förbrukningsbatteriet på 75 Ah finns i ett fack bakom passagerardörren. Vid stillastående tankas det av batteriladdaren på 18 A – om 230 V uttag finns i närheten. Värmen sköts av en Trumapanna som ligger gömd i en av dinettstolarna. Den blåser både varmluft och skapar varmvatten. Golvet är också försett med en 12 volts elektrisk värmeslinga som under gång kan matas från motorns generator. Vid stillaliggande får den ström från elstolpen genom batteriladdaren.
Dinettens två delar rymmer sex ätande. Den sjunde ombordvarande får fungera som serveringspersonal och langa mat från köket då de små, 63 x 63 centimeter och 63 x 93 centimeter, borden utöver tallrikar glas och bestick bara har plats för små karotter. Är man bara fyra ombord fungerar den lilla dinettdelen utmärkt som serveringsbord. Förvaringsplatser i form av skåp finns över och under pentryt, över kylskåpet och under taket på dinettens båda sidor. Sätesklädseln är gråblåstrimmig med beige kanter. Snyggt att titta på men de ljusa kanterna är ganska mottagliga för smuts från händer som spontant tar i dem vid förflyttning i bilen. Nerbäddat bildar säten och ryggstöd en fast men något ojämn sovyta.
 
Solljus och ventilation sprids genom två takfönster som även är försedda med myggnät och mörkläggningsgardin. I taket finns det dessutom två allmänbelysningar vars normalt vita sken vid behov kan bytas till ilsket blått nattljus. Övrig belysning finns punktvis där det behövs. Eftersom alla utrymmen under dinettstolarna, förutom ett, är använda till värmare, tankar, med mera så blir det ont om stuvplatser för övrig utrustning. Personlig packning som inte får plats i skåp och därför förvaras i väskor kan under färd stuvas bak i våningssängarna för att till natten spridas ut på lämpliga oanvända platser som till exempel förarhytten. Bak i bilen på dess vänstersida finns en 135 x 95 stor lucka som öppnar ett utrymme rakt in i våningssängarnas underdel. Perfekt för dem som vill smyga ut eller in i bädden. Men det är nog inte meningen att luckan ska användas till hemliga svärmerier. Den nedre bädden kan nämligen fällas upp och då får man ett cirka 1,5 kubikmeter stort stuvutrymme med åtkomst utifrån – men bara sex bäddplatser kvar.
 
Vad tycker vi då om husbilen med det konstiga namnet och den annorlunda inredningen? Priset gillar vi och naturligtvis kan man komplettera den enkla utrustningen efter eget sinne och plånbok. Inredningslayouten vinner i längden och borde tilltala båtfolk som är vana med snarlika lösningar. Struntar man i de fiktiva sju sovplatserna så är fordonet perfekt för fyra fullvuxna av vilka tre är någotsånär viga och kan klättra upp och ner till tre av sängarna!
Rimor Katamarano Sound

Grundpris: 485 000 kr 

Pris provkörd bil: 508 500 kr
Modell: Alkovbil
Basbil: Ford Transit 350
Motor: 140 hk 2,2 liters turbodiesel 
Växellåda: Manuell 6 växlar
Bränsletank: 80 liter
Säkerhet: EDC, ESP 
Längd/Bredd/Höjd (yttre): 6 824/2 240/2 900 mm
Totalvikt: 3 500/3 850 kg
Tjänstevikt: 2 900 kg
Maxlast: 600 kg
(Viktuppgifterna är preliminära)
Tjocklek väggar och tak: 30 mm. Golv: 44 mm.
Värme: Trumatic combi 6002 EH. Gas/eldriven luftburen värme med varmvattenberedare. 12 V elektrisk golvvärme.
Bäddar: Alkovbädd 147 x 210 cm. Våningssängar bak i bilen. 2 st à 68 x 185 cm. Bäddbar dinett med två bäddar. 64 x 188 cm och 125 x 88 cm.
I baspriset ingår bl.a: Isolerade vattentankar. AC i förardelen. Centrallås i styrhytten. Tv-antenn. 12 V/ 230 V golvvärme. Cd-radio på förarplats. Farthållare. 75 Ah förbrukningsbatteri och 18 A batteriladdare.
Övrigt: Fem års fuktgaranti och två års garanti på motor- respektive bodel. Myggnätsdörr och markis är extrautrustning.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.