På slingriga vägar känns Rapido 776F säker. Låg tyngdpunkt tillsammans med ett lite längre axelavstånd gör den stabil och vägegenskaperna inger trygghet. Förarmiljön i Fiat-hytten är som vanligt god, med översiktliga instrument som är lätta att förstå och nå. Stolarna har separata nackstöd, vilket ger bättre ryggstöd än de med rygg- och nackstöd integrerade.
Det unika med bilen är dock inte vägegenskaperna, utan själva boendet. Fransmännen kallar det en profilmodell och den har två separata sängar, varav en sänks ned från taket. Utvändigt känns konceptet igen genom en liten bula över förarhytten. Smidigheten med halvintegrerat, den låga höjden och det minskade vindbruset, är bibehållen.
Med de svängbara framstolarna inräknade finns en rymlig dinett för sex personer. Bägge sofforna kan göras om till två bältade sittplatser. Den högra har en nedfällbar ryggskiva med fäste för nackstöd. Hanteringen från soffa till sittplats är enkel.
Textilierna känns kvalitativa och stoppningen är bekväm, stabil och inte för hård. Möbeltyget ger intrycket att det är smutståligt och lätt att hålla efter.
Golvet är belagt med en lättstädad vinylmatta och i provbilen finns en hel sats med formsydda, heltäckande mattor. Utvändigt är bilen smakfullt designad och den ger ett elegant intryck.
Luckorna på bilens utsida känns stabila och har bra lås. På högersidan finns gasolluckan med plats för två P11:or. Golvet här känns dock lite billigt, då det är bockat i ganska tunn elförzinkad plåt med stora öppna hål för avluftning. Hålen vetter in mot ramen och sitter till så att vägsprut kommer in i utrymmet. Här borde tillverkaren tänka på att placera skydd så att det svenska vägslasket inte förstör ett i övrigt prydligt gasolutrymme.
Längst bak hittar vi lastutrymmet med en stor öppning på 93 x 33 cm. Utrymmet motsvarar dubbelsängen ovanför. Längst fram mot den främre väggen sitter elpanelen med 230 volts automatsäkringar samt bodelens 12-voltsanläggning. Den nås på ett enkelt sätt genom att hela bädden fälls upp åt sidan.
I golvet finns dubbla lådor för bodelsbatterier, men bara ett batteri ingår som standard. Lådorna är snyggt installerade, plant infällda i golvet. Det gör också att de hänger ganska fritt under bilen och det gäller att se upp om man backar i olänt terräng.
På bilens vänstersida sitter luckan för åtkomst av toakassetten samt påfyllning av vatten. Överskådligt och användarvänligt.
Mitt emot insteget i bodelen återfinns köket som är välordnat, praktiskt och delat i vinkel. Arbetsytorna är begränsade men Rapido har löst allt på ett föredömligt sätt. Gasolspisen har delbart lock så att en del kan användas som arbetsyta. Två diskhoar med en rejäl svängbar kran gör att diskning och sköljning kan skötas på ett enkelt och smidigt sätt.
Under diskbänken finns ett skåp på gaveln med en avrundad lucka. Innanför hittar vi lådor av varierande storlek och längst ner ett praktiskt flaskställ. Under spisen har plats gjorts för ytterligare lådor. Handtagen känns gedigna med ett enkelt öppningsgrepp. Skönt att slippa alla dessa runda knappar som ska tryckas in och fjädra ut. Här påminner handtagen om eleganta möbelhandtag med lättmanövrerad spärr.
På andra sidan köket har kylskåpet med separat frysfack av märket Dometic placerats. Ovanför finns ett multimediaskåp med utdragbart fäste för tv. Det gör att man kan se på tv från alla sittplatser och från de bägge sängarna. Tillverkaren har även tänkt till och dragit fram dubbelkablage för dvd-spelare på flera platser i bilen.
Den fasta sängen bak är bekväm, om än smal. Men trots den nästan obligatoriska avsmalningen i fotänden låg jag bekvämt, själv åtminstone.
Det gedigna och trevliga intrycket i Rapido fortsätter i toalett- och duschutrymmet. Med fönstret blir det ljust och trevligt. Den ribbade teakskivan på golvet uppskattas och för tankarna till en exklusiv båt. Utrymmet runt toaletten bedöms räcka till mer än väl och vid imitationen av en morgondusch känns kabinen stor nog.
Så kommer vi till bilens huvudpunkt: den nedsänkbara taksängen. Den är enkel att fälla ner och de undermonterade sidoskåpen följer med. Framstolarna måste antingen ha svängts om in mot dinetten eller skjutas fram i främsta läget. Sedan är det bara att dra tills den klickar i sitt nedersta läge. Då tänds belysningen i sovkabinen och med en liten stege tar man sig upp. Sängen har samma sköna Bultex-madrass som den i aktern. Det är nästan så man kan sitta i dinetten under men då ska man inte vara för högrest.
Snickerierna ger ett bra intryck. Det är skrammelfritt, rymligt och känns exklusivt, trots ett rimligt pris på runt 700 000 kronor.
På kvällen ger belysningen både ett bra läsljus och ett bra arbetsljus.
Köregenskaperna är goda och stabila, och bilen känns pigg och rask med Fiats 130 hk Multijetmotor. Den sexväxlade lådan passar bra och i svensk motorvägsfart drar bilen 1,2 liter/mil på sexans växel.
Rapido lägger ner mycket testtid tillsammans med chassitillverkaren Al-Ko. Varje typ av inrednings- och bodelsvariant anpassas speciellt till chassits axelavstånd och spårvidd.
Jag kan bara intyga att Rapido lyckats med 776F. Den erbjuder ett mycket intressant alternativ i mellanläget mellan halvintegrerad husbil och alkovbil. &
John Graff (text) Jimmie Öbom (foto)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.