I nummer 5.2015 testade vi Rapido 7065 FF. Nu kan du läsa hela testen här på hemsidan och även titta på tidigare opublicerade bilder. Trevlig läsning!
Tungt lastad med charm
Vi närstuderar Rapidos storsäljare som är fullmatad med utrustning, finurligheter och raffinerad fransk design. Med de tillval som har gjorts har bilen en respektingivande totalvikt på 4 400 kilo och väl tilltagen lastvikt.
Rapidos utbud börjar med kompaktbilarna Van och sträcker sig till de helintegrerade bjässarna i 10-serien. Den testade husbilen tillhör 70-serien som placerar sig i mitten. Rapidos logik vad gäller benämningen av sina olika serier förtjänar en egen artikel så det spar vi.
Bodelskonstruktionen skiljer sig lite åt mellan serierna men med undantag av kompaktbil-arna har de alla en sak gemensamt nämligen glasfiberkarossen. Alla sidor som har kontakt med yttervärlden är av glasfiber och dessutom belagda med ett slitstarkt gelcoat-lager. Det gör att bilarna är väl rustade för både hagel och stenskott och att vissa skador på karossen är relativt enkla att åtgärda.
Isoleringen är av fuktbeständig styrofoam. Vi brukar även kalla detta för XPS-skum, i stället för det tungvrickande namnet extruderat polystyren som det egentligen heter. I 70-serien är de mest utsatta reglarna i väggar och golv av det hårda och fuktsäkra materialet polyuretan.
Dörren in till bodelen har två låspunkter, ett fönster och en lågt placerad sopkorg. Entrén har ingen utvändig trappa utan i stället finns två trappsteg på insidan. Skor kan placeras under sidosoffan men det finns ingen plats för jackor. Direkt till vänster på sidan av den stora kylen och frysen finns i stället en tv-arm och flera hyllplan samt ett grunt skåp. Det finns helt enkelt inte plats för några krokar.
Sittgruppen är rymlig och dynorna är skönt stoppade. Bordet är tillräckligt stort för att alla sittande ska kunna nå det. Det har även en egenskap som vi ofta efterlyser. Bordsskivan kan nämligen vikas på mitten så att passagen mellan bodelen och förarhytten blir bredare. Sidosoffan vid entrén kan även omvandlas till en femte bältad sittplats. Komforten är okej, och sikten är god för det finns ett fönster i väggen vilket inte är en självklarhet i dagens utbud av husbilar.
I taket ovanför sittgruppen finns taksängen vars undersida pryds av raffinerad belysning bestående av en stor oval glasskiva med infällda spotlights. Att bilen har generösa mått är tydligt när sängen hissas ner för den blockerar nämligen inte entrén.
Bilen är nästan tre meter hög trots det lågbyggda chassit, vilket gör att ståhöjden under taksängen är cirka 190 cm. Överskåpen som är fästa i sängen är relativt höga men grundare än bilens övriga. Vi provligger inte sängen men den är rymlig och har både insyns- och fallskydd. Läslampor finns på båda sidorna vilket är bra om bilen inte står helt plant i sidled, för det är skönare att ligga med huvudet uppåt.
Vid förarplatsen finns inga större överraskningar. Back-kameran höjer sig dock aningen över mängden. Den har nämligen en mikrofon så det även hörs vad som händer bakom bilen. Det är perfekt på exempelvis parkeringsplatsen utanför stormarknaden. Man hör de köpgalnas skallrande kundvagnar innan de syns i displayen på instrumentbrädan.
På vägen är bilen mestadels tyst och komfortabel under vår testrunda. 7065 FF är nästan åtta meter lång och har två axlar vilket är lite ovanligt. Det är vanligare med tre axlar på längre bilar baserade på Fiat Ducato. Det som räddar situationen är Al-Ko-chassit som har ett axelavstånd på 4300 mm vilket minskar överhänget bak en aning, och är gynnsamt för viktfördelning och köregenskaper. Dessutom är lättviktschassit lågbyggt vilket sänker tyngdpunkten. Sist men inte minst har det ståltorsionsfjädring vilket förbättrar komforten.
Den testade bilen har extrautrustats med Fiats heavychassi och har en totalvikt på 4 400 kg vilket ger en imponerande lastvikt. Det finns alltså god marginal för allt som kan tänkas behövas lastas i den. Å andra sidan är inte lastutrymmena prioriterade med denna planlösning så var ska all tung last placeras? Om det gick att montera större vattentankar skulle det vara ett plus för fricampare.
Köket mitt i bilen är ett klassiskt vinkelkök. Det är det enda utrymme som inte är större än vad som kan kallas normalt. Däremot är det välutrustat och flexibelt. Spisen är trelågig och har delbart täckglas vilket gör att lite extra avställningsyta kan fås till förfogande. Både en djup diskho och en grundare variant finns. Den senare har löstagbart täckglas samt sopkorgs- och diskställsinsatser av plast.
Mellan köket och sittgruppen, ovanför diskhoarna, finns en extra avställningsyta som gör det enklare att hantera maten i köket. Köksfönstret är inramat av en upplyst plexiglasskiva. Bredvid är värmepannans manöverpanel placerad ovanför flera kontakter och strömbrytare. Överskåpen är rymliga och under dem sitter en köksfläkt. Under bänkskivan finns mjukstängande lådor med centrallås i vilka det finns sopkorg och bestickinsats. Lådorna är i största laget så de kan vara svåra att stuva i.
Sovrummet och badrummet har en annan atmosfär än resten av bilen. Det beror på att det är ett annat båtinspirerat mönster på golvmattan på det aningen förhöjda tekniska dubbelgolvet. Ett kul udda grepp som är typiskt för Rapido. Linjerna i övrigt är mjukt kurvade och överskåpen är här liksom i resten av bilen högblanka.
Båda sängarna är lika långa vilket inte är en självklarhet i husbilar. Komforten är toppenbra. Under sängarna finns förvaring som nås utifrån via luckor eller genom att resa sängbottnen. Ovanför vänster säng finns även en garderob som passar för skjortor och blusar på galgar.
Längst bak finns badrummet innanför en spegelförsedd dörr med ett rejält handtag av metall. Duschkabinen har vita väggar som är diskret utsmyckade med matta och högblanka partier som syns i vissa vinklar. Duschen har stort munstycke som ger en regnliknande dusch om det fästs högt upp. Garderoben i andra änden av badrummet kan varieras såtillvida att den är delad på mitten av en vägg, och tre löstagbara hyllplan ger valmöjligheter.
Merparten av bilens lastutrymme finns under sängarna men under garderoben finns ytterligare plats för last, som även kan nås utifrån. Under hela badrummet finns även ett fack som sträcker sig till andra sidan av bilen. Ett tecken på praktiskt tänk och påhittighet hos de som planerat bilen hos Rapido är att det under vänster säng finns en lucka i golvet varifrån det djupa utrymmet kan nås. Det gör att det går att komma åt lösa saker som hamnat längst in.
Om man ska vara helt korrekt är bilens fullständiga namn ganska långt. Vad sägs om: Rapido 7065 FF Alde Design Edition Scandinavian Exclusive. Design Edition är precis som det låter ett designpaket med bland annat massiva trälister, högblanka skåpluckor, raffinerad belysning och organiskt snirklig exteriör design. Scandinavian Exclusive är en rad tillval som gjorts med tanke på skandinaviska förhållanden. Till det räknas myggdörr, golvvärme, vinteranpassning och ESP med antislirfunktion, för att nämna några.
7065 FF är en av Rapidos storsäljare i Sverige vilket är lätt att förstå. Planlösningen med låga långbäddar går bra just nu. Det är en öppen och ljus bil och Rapidos designspråk känns varmt, mjukt och välkomnande. Den väl tilltagna längden gör att alla utrymmen, med undantag av köket, får rejält med plats.
Det är sammantaget en bil som lämpar sig utmärkt för både kortare och längre resor.
Vi närstuderar Rapidos storsäljare som är fullmatad med utrustning, finurligheter och raffinerad fransk design. Med de tillval som har gjorts har bilen en respektingivande totalvikt på 4 400 kilo och väl tilltagen lastvikt.
Rapidos utbud börjar med kompaktbilarna Van och sträcker sig till de helintegrerade bjässarna i 10-serien. Den testade husbilen tillhör 70-serien som placerar sig i mitten. Rapidos logik vad gäller benämningen av sina olika serier förtjänar en egen artikel så det spar vi.
Bodelskonstruktionen skiljer sig lite åt mellan serierna men med undantag av kompaktbil-arna har de alla en sak gemensamt nämligen glasfiberkarossen. Alla sidor som har kontakt med yttervärlden är av glasfiber och dessutom belagda med ett slitstarkt gelcoat-lager. Det gör att bilarna är väl rustade för både hagel och stenskott och att vissa skador på karossen är relativt enkla att åtgärda.
Isoleringen är av fuktbeständig styrofoam. Vi brukar även kalla detta för XPS-skum, i stället för det tungvrickande namnet extruderat polystyren som det egentligen heter. I 70-serien är de mest utsatta reglarna i väggar och golv av det hårda och fuktsäkra materialet polyuretan.
Dörren in till bodelen har två låspunkter, ett fönster och en lågt placerad sopkorg. Entrén har ingen utvändig trappa utan i stället finns två trappsteg på insidan. Skor kan placeras under sidosoffan men det finns ingen plats för jackor. Direkt till vänster på sidan av den stora kylen och frysen finns i stället en tv-arm och flera hyllplan samt ett grunt skåp. Det finns helt enkelt inte plats för några krokar.
Sittgruppen är rymlig och dynorna är skönt stoppade. Bordet är tillräckligt stort för att alla sittande ska kunna nå det. Det har även en egenskap som vi ofta efterlyser. Bordsskivan kan nämligen vikas på mitten så att passagen mellan bodelen och förarhytten blir bredare. Sidosoffan vid entrén kan även omvandlas till en femte bältad sittplats. Komforten är okej, och sikten är god för det finns ett fönster i väggen vilket inte är en självklarhet i dagens utbud av husbilar.
I taket ovanför sittgruppen finns taksängen vars undersida pryds av raffinerad belysning bestående av en stor oval glasskiva med infällda spotlights. Att bilen har generösa mått är tydligt när sängen hissas ner för den blockerar nämligen inte entrén.
Bilen är nästan tre meter hög trots det lågbyggda chassit, vilket gör att ståhöjden under taksängen är cirka 190 cm. Överskåpen som är fästa i sängen är relativt höga men grundare än bilens övriga. Vi provligger inte sängen men den är rymlig och har både insyns- och fallskydd. Läslampor finns på båda sidorna vilket är bra om bilen inte står helt plant i sidled, för det är skönare att ligga med huvudet uppåt.
Vid förarplatsen finns inga större överraskningar. Back-kameran höjer sig dock aningen över mängden. Den har nämligen en mikrofon så det även hörs vad som händer bakom bilen. Det är perfekt på exempelvis parkeringsplatsen utanför stormarknaden. Man hör de köpgalnas skallrande kundvagnar innan de syns i displayen på instrumentbrädan.
På vägen är bilen mestadels tyst och komfortabel under vår testrunda. 7065 FF är nästan åtta meter lång och har två axlar vilket är lite ovanligt. Det är vanligare med tre axlar på längre bilar baserade på Fiat Ducato. Det som räddar situationen är Al-Ko-chassit som har ett axelavstånd på 4300 mm vilket minskar överhänget bak en aning, och är gynnsamt för viktfördelning och köregenskaper. Dessutom är lättviktschassit lågbyggt vilket sänker tyngdpunkten. Sist men inte minst har det ståltorsionsfjädring vilket förbättrar komforten.
Den testade bilen har extrautrustats med Fiats heavychassi och har en totalvikt på 4 400 kg vilket ger en imponerande lastvikt. Det finns alltså god marginal för allt som kan tänkas behövas lastas i den. Å andra sidan är inte lastutrymmena prioriterade med denna planlösning så var ska all tung last placeras? Om det gick att montera större vattentankar skulle det vara ett plus för fricampare.
Köket mitt i bilen är ett klassiskt vinkelkök. Det är det enda utrymme som inte är större än vad som kan kallas normalt. Däremot är det välutrustat och flexibelt. Spisen är trelågig och har delbart täckglas vilket gör att lite extra avställningsyta kan fås till förfogande. Både en djup diskho och en grundare variant finns. Den senare har löstagbart täckglas samt sopkorgs- och diskställsinsatser av plast.
Mellan köket och sittgruppen, ovanför diskhoarna, finns en extra avställningsyta som gör det enklare att hantera maten i köket. Köksfönstret är inramat av en upplyst plexiglasskiva. Bredvid är värmepannans manöverpanel placerad ovanför flera kontakter och strömbrytare. Överskåpen är rymliga och under dem sitter en köksfläkt. Under bänkskivan finns mjukstängande lådor med centrallås i vilka det finns sopkorg och bestickinsats. Lådorna är i största laget så de kan vara svåra att stuva i.
Sovrummet och badrummet har en annan atmosfär än resten av bilen. Det beror på att det är ett annat båtinspirerat mönster på golvmattan på det aningen förhöjda tekniska dubbelgolvet. Ett kul udda grepp som är typiskt för Rapido. Linjerna i övrigt är mjukt kurvade och överskåpen är här liksom i resten av bilen högblanka.
Båda sängarna är lika långa vilket inte är en självklarhet i husbilar. Komforten är toppenbra. Under sängarna finns förvaring som nås utifrån via luckor eller genom att resa sängbottnen. Ovanför vänster säng finns även en garderob som passar för skjortor och blusar på galgar.
Längst bak finns badrummet innanför en spegelförsedd dörr med ett rejält handtag av metall. Duschkabinen har vita väggar som är diskret utsmyckade med matta och högblanka partier som syns i vissa vinklar. Duschen har stort munstycke som ger en regnliknande dusch om det fästs högt upp. Garderoben i andra änden av badrummet kan varieras såtillvida att den är delad på mitten av en vägg, och tre löstagbara hyllplan ger valmöjligheter.
Merparten av bilens lastutrymme finns under sängarna men under garderoben finns ytterligare plats för last, som även kan nås utifrån. Under hela badrummet finns även ett fack som sträcker sig till andra sidan av bilen. Ett tecken på praktiskt tänk och påhittighet hos de som planerat bilen hos Rapido är att det under vänster säng finns en lucka i golvet varifrån det djupa utrymmet kan nås. Det gör att det går att komma åt lösa saker som hamnat längst in.
Om man ska vara helt korrekt är bilens fullständiga namn ganska långt. Vad sägs om: Rapido 7065 FF Alde Design Edition Scandinavian Exclusive. Design Edition är precis som det låter ett designpaket med bland annat massiva trälister, högblanka skåpluckor, raffinerad belysning och organiskt snirklig exteriör design. Scandinavian Exclusive är en rad tillval som gjorts med tanke på skandinaviska förhållanden. Till det räknas myggdörr, golvvärme, vinteranpassning och ESP med antislirfunktion, för att nämna några.
7065 FF är en av Rapidos storsäljare i Sverige vilket är lätt att förstå. Planlösningen med låga långbäddar går bra just nu. Det är en öppen och ljus bil och Rapidos designspråk känns varmt, mjukt och välkomnande. Den väl tilltagna längden gör att alla utrymmen, med undantag av köket, får rejält med plats.
Det är sammantaget en bil som lämpar sig utmärkt för både kortare och längre resor.
Relaterade bildspel
Fakta Rapido 7065 FF ALDE Design edition (2015)
Basfordon: Fiat Ducato Heavy
Motor: Fiat 150 Multijet. 2,3l/
148 hk
Växellåda: Manuell
Chassi: Fiat/Al-Ko AMC lättvikts-chassi
Säkerhetssystem: ABS, ESP med Traction plus, ASR
Totalvikt: 4 400 kg
Tjänstevikt: 3 220 kg (ca 3 280 kg med tillval)
Maxlast: 1 180 kg (ca 1 120 kg med tillval)
Längd/bredd/höjd: 7 790/2 995/2 970 mm
Axelavstånd: 4 300 mm
Överhäng bak: Ca 2 540 mm
Takhöjd inne: 190–212 cm
Isoleringsmaterial: XPS-skum: Styrofoam
Isolering tjocklek: Golv/vägg/tak: 25/25/25 mm
Uppvärmning: Alde compact 3020 vattenburen värme. Elektrisk golvvärme.
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: Bakre sängar: 2 st 75x198 cm. Taksäng 135x191 cm.
Pris från: 769 900 kr
Pris testad bil: 824 770 kr
Tillval testad bil: 4,4 tons chassi och 150 hk:s motor 34 500 kr, skinn- och textilkombination Miami 20 370 kr.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.