I nummer 10.2015 testade vi 2016 års modell av Rapido 665F. Nu kan du läsa hela testen här på hemsidan och kolla in ett bildspel med många hittills opublicerade bilder på denna svenskinspirerade husbil.
Rapidos fullträff
Det här är en modell som egentligen skulle kunna heta Sverige. Den är nämligen skräddarsydd efter just de svenska köparnas önskemål. Håller den måttet?
Låga sängar och ett tvärställt badrum längst bak. Har ni hört det förut? De senaste åren har denna planlösning varit mycket populär så chansen är stor att det klingar bekant.
Rapido 665F ingår i den franska tillverkarens instegsorienterade Serie 6 som är deras billigaste modellserie. Men det ska sägas direkt, bilen ger inget billigt intryck, tvärtom. Det förklaras samtidigt av att denna bil i färdigutrustat skick kostar en bit över 700 000 kr vilket beror på att den är utrustad med bland annat vattenburen värme. När det gäller det allra billigaste segmentet överlåter Rapido den fighten åt syskonmärket Itineo.
I förarhytten är stolarna klädda i samma tyg som i sittgruppen. Textilvarianten heter Bergen och är ett tillval. Ett annat tillval i denna bil är fönsterjalusierna i hytten som gör det enkelt att mörklägga. I förarhyttens tak finns ett panoramatakfönster och förvaring för småsaker i öppna hyllor med tygklädd sarg. Här i hytten finns även en stereo med stor skärm som fungerar som backkameradisplay.
När hyttstolarna vrids runt bildar de tillsammans med den bakre soffan och sidosoffan vid entrén en sittgrupp lagom för fyra.
Det här är annars en bil för två med plats för en sovande gäst om sittgruppen bäddas. Taksäng finns inte vilket å andra sidan ger mer ljus och högre takhöjd vid sittgruppen. Ett glädjande faktum är att matbordet kan delas på mitten vilket underlättar framkomligheten i bilen väsentligt.
Köket i bilens mitt är L-format och har tre lågor i rad längst in på bänken. Köksfläkt med riktigt utsug, pappershållare och kryddhylla är andra detaljer som gör tillvaron ovanför bänkskivan trivsam.
Här finns bland annat en låda för bestick och längst ner även en stor utdragbar låda där ett par sopkorgar passar extra bra.
Ett plus extra ger vi för kökslådornas centrallås som är lyxigt i en bil i denna prisklass. Kylskåpet är rymligt och ovanför detta finns ett jalusiskåp för en tv-skärm. Högst upp mot taket finns ett smalt utrymme med lucka där mediaprylar får plats. Men det är rätt bökigt att nå in till kontakterna på väggen längst in.
Rapido berättar gärna om sin bakgrund som möbelsnickeriföretag och visst ger inredningen ett gediget och genomarbetat intryck. Trädekoren heter Elegance i denna bil och delar av överskåpen består faktiskt av massiv lönn. Finishen är hög men inte i nivå med Rapidos exklusivare serier, vilket förstås är meningen.
Planering och utförandet är dock i topp ändå. Sängarna kan exempelvis resas för att packningen enkelt ska kunna nås. De är en vanlig lösning. Däremot kan det vara lite si och så med hur sängarna hålls uppfällda. Inte sällan måste en hand offras åt att hålla sängbotten. Men inte i den här bilen. Det finns en gasfjäder i var ände och det behövs bara ett litet lyft för att de ska resa sig och hållas uppe.
Under sängarna är det snyggt och prydligt och det finns ytterluckor på båda sidor av bilen. Så det är bara att stuva in det som behövs. Eftersom sängarna är låga och bakre delen av bilen upptas av badrummet finns det inte plats för cyklar eller mopeder. För de som vill ha ett stort garage finns istället modellen med det aningen diaboliska namnet 666F.
Sängarna är sköna under den lur undertecknad tar på eftermiddagen. Ribbotten och kallskumsmadrasser med namnet Bultex är standard. Vid ena sängen finns glädjande nog ett 12 voltsuttag vilket är en käpphäst vi ofta tjatar om. En annan käpphäst är förekomsten av krokar vid entrén och även det finns här. Rapido har gjort sin svenskläxa, kanske med viss hjälp av de svenska kunderna.
Vitsen med att placera badrummet på tvären längst bak är att det blir rymligt utan att det krymper rymdkänlan inne i bodelen. Till badrummet finns givetvis en dörr och den känns nästan lika massiv och stadig som den hemmavid.
Inne i badrummet finns det en duschkabin med stort takfönster som ger rikligt med ljus. Väggarna är fönsterlösa vilket ger gott om plats för förvaring. Merparten på öppna hyllor som försetts med resårband vilka håller sakerna på plats. Det är ett bra och praktiskt tänk som ger god överblick om än ett lite plottrigt intryck när hyllorna fylls. Det finns även en garderob som är delad i två sektioner med hyllor och klädstång.
Rapido 665 har precis som övriga bilar i Rapidos utbud i det närmaste träfria väggar, tak och golv. En del träbitar finns kvar i 6-serien, men de flesta väggreglarna är utbytta till vattentåligare polyuretan. Isoleringen är styrofoam, eller XPS-skum som det också kallas, som även det är fuktbeständigt. Alla yttre skikt är av glasfiberförstärkt plast.
Bilen är baserad på en Fiat Ducato och i Sverige är motorn på 2,3 liter som ger 130 hästkrafter standard. Chassit är Fiats låga campingchassi med bred spårvidd bak. Chassits balkar slutar strax efter det bakre hjulparet vilket är viktbesparande. Däremot är det inte så enkelt att montera en dragkrok med denna lösning.
Trappan till bodelen är av typen "innanför dörren" och den trapplåda som därmed finns är bra ljudisolerad. Ibland kan vägljud, kallras och grussprut störa men inte här. Under testet noteras även att möbler och inredning verkar väl ihopsatt och inget störande knirr hörs. Köregenskaperna bjuder inte heller några otrevliga överraskningar utan allt rullar på som det ska.
Golvet inne i bilen är plant bortsett från en tröskel in till badrummet och en till förarhytten. Vad gäller den senare har vi faktiskt något att klaga på. Tröskeln är nämligen klädd i ett svart frottéliknande material som inte går att ta bort vilket innebär att det nog kan bli rätt smutsigt. Men förutom tröskeln så är det inte mycket att anmärka på så helhetsintrycket med Rapido 665F får sägas vara mycket bra.
Det här är en modell som egentligen skulle kunna heta Sverige. Den är nämligen skräddarsydd efter just de svenska köparnas önskemål. Håller den måttet?
Låga sängar och ett tvärställt badrum längst bak. Har ni hört det förut? De senaste åren har denna planlösning varit mycket populär så chansen är stor att det klingar bekant.
Rapido 665F ingår i den franska tillverkarens instegsorienterade Serie 6 som är deras billigaste modellserie. Men det ska sägas direkt, bilen ger inget billigt intryck, tvärtom. Det förklaras samtidigt av att denna bil i färdigutrustat skick kostar en bit över 700 000 kr vilket beror på att den är utrustad med bland annat vattenburen värme. När det gäller det allra billigaste segmentet överlåter Rapido den fighten åt syskonmärket Itineo.
I förarhytten är stolarna klädda i samma tyg som i sittgruppen. Textilvarianten heter Bergen och är ett tillval. Ett annat tillval i denna bil är fönsterjalusierna i hytten som gör det enkelt att mörklägga. I förarhyttens tak finns ett panoramatakfönster och förvaring för småsaker i öppna hyllor med tygklädd sarg. Här i hytten finns även en stereo med stor skärm som fungerar som backkameradisplay.
När hyttstolarna vrids runt bildar de tillsammans med den bakre soffan och sidosoffan vid entrén en sittgrupp lagom för fyra.
Det här är annars en bil för två med plats för en sovande gäst om sittgruppen bäddas. Taksäng finns inte vilket å andra sidan ger mer ljus och högre takhöjd vid sittgruppen. Ett glädjande faktum är att matbordet kan delas på mitten vilket underlättar framkomligheten i bilen väsentligt.
Köket i bilens mitt är L-format och har tre lågor i rad längst in på bänken. Köksfläkt med riktigt utsug, pappershållare och kryddhylla är andra detaljer som gör tillvaron ovanför bänkskivan trivsam.
Här finns bland annat en låda för bestick och längst ner även en stor utdragbar låda där ett par sopkorgar passar extra bra.
Ett plus extra ger vi för kökslådornas centrallås som är lyxigt i en bil i denna prisklass. Kylskåpet är rymligt och ovanför detta finns ett jalusiskåp för en tv-skärm. Högst upp mot taket finns ett smalt utrymme med lucka där mediaprylar får plats. Men det är rätt bökigt att nå in till kontakterna på väggen längst in.
Rapido berättar gärna om sin bakgrund som möbelsnickeriföretag och visst ger inredningen ett gediget och genomarbetat intryck. Trädekoren heter Elegance i denna bil och delar av överskåpen består faktiskt av massiv lönn. Finishen är hög men inte i nivå med Rapidos exklusivare serier, vilket förstås är meningen.
Planering och utförandet är dock i topp ändå. Sängarna kan exempelvis resas för att packningen enkelt ska kunna nås. De är en vanlig lösning. Däremot kan det vara lite si och så med hur sängarna hålls uppfällda. Inte sällan måste en hand offras åt att hålla sängbotten. Men inte i den här bilen. Det finns en gasfjäder i var ände och det behövs bara ett litet lyft för att de ska resa sig och hållas uppe.
Under sängarna är det snyggt och prydligt och det finns ytterluckor på båda sidor av bilen. Så det är bara att stuva in det som behövs. Eftersom sängarna är låga och bakre delen av bilen upptas av badrummet finns det inte plats för cyklar eller mopeder. För de som vill ha ett stort garage finns istället modellen med det aningen diaboliska namnet 666F.
Sängarna är sköna under den lur undertecknad tar på eftermiddagen. Ribbotten och kallskumsmadrasser med namnet Bultex är standard. Vid ena sängen finns glädjande nog ett 12 voltsuttag vilket är en käpphäst vi ofta tjatar om. En annan käpphäst är förekomsten av krokar vid entrén och även det finns här. Rapido har gjort sin svenskläxa, kanske med viss hjälp av de svenska kunderna.
Vitsen med att placera badrummet på tvären längst bak är att det blir rymligt utan att det krymper rymdkänlan inne i bodelen. Till badrummet finns givetvis en dörr och den känns nästan lika massiv och stadig som den hemmavid.
Inne i badrummet finns det en duschkabin med stort takfönster som ger rikligt med ljus. Väggarna är fönsterlösa vilket ger gott om plats för förvaring. Merparten på öppna hyllor som försetts med resårband vilka håller sakerna på plats. Det är ett bra och praktiskt tänk som ger god överblick om än ett lite plottrigt intryck när hyllorna fylls. Det finns även en garderob som är delad i två sektioner med hyllor och klädstång.
Rapido 665 har precis som övriga bilar i Rapidos utbud i det närmaste träfria väggar, tak och golv. En del träbitar finns kvar i 6-serien, men de flesta väggreglarna är utbytta till vattentåligare polyuretan. Isoleringen är styrofoam, eller XPS-skum som det också kallas, som även det är fuktbeständigt. Alla yttre skikt är av glasfiberförstärkt plast.
Bilen är baserad på en Fiat Ducato och i Sverige är motorn på 2,3 liter som ger 130 hästkrafter standard. Chassit är Fiats låga campingchassi med bred spårvidd bak. Chassits balkar slutar strax efter det bakre hjulparet vilket är viktbesparande. Däremot är det inte så enkelt att montera en dragkrok med denna lösning.
Trappan till bodelen är av typen "innanför dörren" och den trapplåda som därmed finns är bra ljudisolerad. Ibland kan vägljud, kallras och grussprut störa men inte här. Under testet noteras även att möbler och inredning verkar väl ihopsatt och inget störande knirr hörs. Köregenskaperna bjuder inte heller några otrevliga överraskningar utan allt rullar på som det ska.
Golvet inne i bilen är plant bortsett från en tröskel in till badrummet och en till förarhytten. Vad gäller den senare har vi faktiskt något att klaga på. Tröskeln är nämligen klädd i ett svart frottéliknande material som inte går att ta bort vilket innebär att det nog kan bli rätt smutsigt. Men förutom tröskeln så är det inte mycket att anmärka på så helhetsintrycket med Rapido 665F får sägas vara mycket bra.
Relaterade bildspel
Fakta Rapido 665 (2016)
Basfordon: Fiat Ducato
Motor: Diesel. 2,3 l/130 hk Multijet II
Växellåda: Manuell
Chassi: Fiat Ducato lågbyggt campingchassi
Säkerhetssystem: ABS, ESP
Totalvikt: 3 500 kg
Tjänstevikt: 3 005 kg
Maxlast: 495 kg
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Längd/bredd/höjd: 7 390/2 350/2 760 mm
Axelavstånd: 4 035 mm
Överhäng bak: ca 2 400 mm
Takhöjd inne: 198 cm
Isoleringsmaterial: XPS-Skum
Tjocklek golv/vägg/tak: 25/25/25 mm
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: 2x76x198 cm, bäddbar dinett 100x208 cm
Uppvärmning: Alde compact 3020 vattenburen centralvärme med elpatron. Elektrisk golvvärme.
Grundpris: 672 500 kr
Pris testad bil: 716 960 kr
Standardutrustning: Alde vattenburen centralvärme, kök med centrallås, ramfönster, dörr med två låspunkter, centrallås till hytt och bodel med fjärrkontroll m.m.
Extrautrustning testad bil: Backkkamera med display 6 520 kr, mörkläggningsjalusi i hytten 5 250 kr, tillvalsklädsel ”bergen” 3 160 kr, Scandinavian exclusive paket 29 530 kr (bl.a. elektrisk golvvärme, bodelsmatta, isolerad spillvattentank, ESP, myggnätsdörr, stödben, delbart matbord, AC i förarhytten, 2x airbag, farthållare med mera).
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.