Pössl har tagit fram sin Sportive-serie för att den ska locka en yngre husbilsgeneration. Den yttre designen med läcker dekor och tuffa fälgar tillsammans med smart inredning sätter prägel på bilen.
Pössl och Globecar har tagit fram en Sportive-version, där man satsat på en tilltalande front, större 17-tumsfälgar, snabba dekaler och annan sportig utrustning. Prisskillnaden mellan Sportive och den vanliga 2Win-modellen är 44 000 kronor. Det är ganska mycket pengar för en bil som fabriken marknadsför som ”sportig, dynamisk och aktiv”. Det är dock viktigt att beakta att priset för med sig utmärkt utrustning som markis, bättre textilier, separata bodelssäten i form av Aguti pilotstolar och bättre belysning.
Ett fotsteg från Omnistep finns för att underlätta insteget och strömbrytaren sitter lättåtkomligt på sidan av köksbänken. Dörröppningen är 86 cm bred och 168 cm hög. Skjutdörren har en dörrstopp, särskilt bra på vintern då den minskar värmeförlusten genom den stora öppningen. Med dörrstoppen utfälld blir öppningen begränsad till 64 cm på bredden. I stället för en traditionell soffa i sittgruppen är Sportive utrustad med separata säten från Aguti. Ryggstöden är ställbara och det högra sätet kan skjutas 17 cm i sidled. Tyvärr hamnar bordsbenet i vägen om det sitter en person över 180 cm i förarstolen framför, detta eftersom både sätet och bordet måste skjutas bakåt. Sätena i förardelen är vridbara. Om fyra personer ska sitta till bords rekommenderas bordet med iläggsskiva som finns i tillvalslistan. Det vanliga bordet är relativt stort (92 x 50 cm) men når inte passagerarstolen i förarhytten. Den 92 cm långa köksbänken har en förlängningsskiva på 28 cm. Den kommer väl till pass eftersom den tvålågiga spisen från Dometic och diskhon tar upp all plats på köksbänken. Det aningen sneddade köket erbjuder bra med förvaring. Den största lådan är 80x30/43 cm stor. Ovanför finns en lägre låda och under spisen en besticklåda. Ovanför köksbänken finns ett överskåp med både hyllplan och lucka. Kylskåpet står på golvet och ovanför finns ett skåp, som dock blir väldigt smal högst upp där taket rundas av.
När man betänker bilens storlek inses att Pössl har satsat lite extra på hygienutrymmet. Toalettstolen och tvättstället finns på vänster sida, vilket lämnar gott om plats för duschen direkt innanför toalettdörren. Efter att duschkabinens bottenplatta tagits bort är ståhöjden goda 190 cm. Duschdraperiet skyddar från vattenstänk även om några droppar kanske letar sig ut på golvet ibland. Det finns flera förvaringshyllor, vid den vänstra väggen ett överskåp med spegeldörr. Pössl gillar speglar då det finns tre stycken vilket även ökar känslan av rymlighet i utrymmet. Sovrummet i Sportive påminner till stor del om många andra kompaktbilar. Den tvärställda dubbelsängens mått är 190x130/140 cm. Överskåp finns runtom hela sängen vilket är ovanligt på plåtisar. Bädden är lätt att fälla ihop och både ribbotten och madrasserna kan staplas och bindas fast för att kunna rymma cyklar eller annat på golvet. När sängen är uppfälld är lastutrymmet enormt men även bäddad ryms gott om packning under dubbelslafen. Vid hjulhusen på högra sidan finns två färskvattentankar med en sammanlagd volym på 95 liter och till vänster ett gasolskåp för två flaskor och Truma Combi 4 -värmepannan. Det finns fem utblås, varav ett i hygienutrymmet.
Om man vill göra bilen ännu sportigare kan man uppgradera motorn. Pössl har nämligen gjort prissättningen för motoralternativen mer lockande än många andra fabrikat.
Prisskillnaden upp till en treliters motor med 177 hästkrafter är endast 22 000 kr. En lätt kompaktbil har kanske inte behov av 177 hästkrafter men vill man vara bekväm kan en version med 150-hästarsmotorn och automatlåda vara av intresse. Pössl är marknadsledande på husbilar byggda på originalskåp och en anledning kan vara den goda isoleringen mot oljud och kyla. Isoleringens tjocklek är 37-45 millimeter och det finns inget hålrum mellan isolering och plåttak vilket gör att där ej bildas kondens. Även hjulhusen är isolerade till nytta både mot kyla och vägljud.
Pössl 2win Sportive
Baspris: 527 000 kronor
Basfordon: Fiat Ducato (eller Citroën Jumper)
Motor: 2,2/2,3/3,0-liters, 130/150/177 hk
Chassi: Fiat Ducato, 2,3 l, 130 hk
Längd/bredd/höjd: 5 928/2 050/2 590 mm
Hjulbas: 4 035 mm
Totalvikt: 3 300 kg
Körklar vikt: 2 880 kg
Maxlast: 420 kg
Sportive-utrustning: dimljus, Aguti-säten, LED-varselljus, Sportive-textiler, Omnistor 6002-markis, vindavvisare, 17-tums alufälgar, ljuslister vid sittgruppen och i bakdelen, specialgolvbeläggning.
Tillval: All-in-paket 15990 kr (inkl. större bensintank på 120 liter, större kylskåp på 80-liter med inbyggd 5-litersfrys, passagerarairbag, AC i förardelen, elstyrda och uppvärmda sidospeglar, förarsäten med samma textilier som i bodelen).
Farthållare 2490 kr, ESP/ASR Traction 4950 kr, Toarumsfönster 1690 kr, alternativt bord 1990 kr.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.