Nästa artikel
Pilote Aventura P716 LPA
Bantad fransyska – med sovplats för sex (personer)

Pilote Aventura P716 LPA

Publicerad 17 juli 2013 (uppdaterad 13 december 2013)
Den här husbilen i Aventuraserien är tänkt som instegsmodell i Pilotefamiljen. För att pressa priset har man snålat lite på standardutrustningen. I övrigt märks det inte på utförandet att det är frågan om en billighetsmodell.

Historien har kört ett varv. Den första husbil jag provkörde var en Pilote R 530. Året var 1982 och ”testet” hamnade i tidningen Båtnytt. Avsikten med reportaget var att ”lura” läsekretsen att tro att det var frågan om ett test av en ovanlig båt. Att det var en husbil avslöjades först i sista utgången av texten.

När jag återigen sitter bakom ratten i en Pilote nu av årgång 2012, alltså trettio år senare, märks det verkligen att utvecklingen har gått framåt. Då hade jag en 78 hk bensinfyra att gasa med. I dag sitter det en 100 hk starkare diesel där framme och skillnaden i utförandet mellan fordonen ska vi inte prata om. Då var det mera solitt praktiskt. Nu är det mycket mera flärd. Men nog med nostalgi! Pilote har tillverkat fritidsfordon i över femtio år. Det började med husvagnar år 1962. Den första husbilen byggdes 1978 och var influerad av amerikanska motorhomes. Inspirationen fick firmaledningen på en resa i USA. 
 
Dagens provbil ställdes till vårt förfogande av Skoklosters Husbilar och Husvagnar AB. Som intressant nog inte ligger i Skokloster utan i Bålsta utanför Stockholm. Anledningen är att de startade sin verksamhet i Skokloster och har arbetat in namnet under flertalet år och vill därför inte byta företagsnamnet. Naturligtvis ställde vi provturen mot Skokloster.
 
Den aktuella Piloten heter Aventura P 716 LPA. Det här exemplaret är utrustat för kärvare nordiska förhållanden och provbilen har dessutom en del utrustning som inte är standard. P 716 LPA är en alkovbil men den 135 x 190 centimeter stora främre bädden sänks elektriskt upp eller ner över matplatsen. Fallrisken från överkojen minskas av skyddsnät som kan spännas upp på bäddens sidor. Bäddar man där nere så får man hela sex sängplatser i bilen men det finns bara fem bältade säten för lika många godkända ombordvarande under färd. Men om man har sänkt ner den främre bädden så blir det klaustrofobiskt lite takhöjd för dem som ska sova i dinetten. Dessutom spärras kryputgången där nerifrån av stegen till överbädden. Positivit är emellertid att när den övre sängen är nersänkt så finns det fortfarande fri passage genom ytterdörren.
 
Bäddning av matplatsen sker som vanligt med ett pussel av dynor och skivor och man får då en sovyta på hela 120 x 210 centimeter men som tyvärr inte blir helt slät. Dubbelsängen bak i bilen är visserligen 138 centimeter bred i huvudändan men smalnar av till bara 105 centimeter vid fossingarna. De fasta latexmadrasserna både här bak i bilen och i ”himlasängen” vilar på ventilerande ribb-botten. Matplatsens dynor av samma material får trivas på bänkarnas lock av plywood. Det bakre sovutrymmet avskiljs med en gardin från resten av fordonet. Toaletten finns till vänster bak i bilen och är ganska rymlig med plats för där nödvändiga sysselsättningar. Duschen avskiljs med vikdörrar. Thetfordtoalett, några handdukshängare och ett hörnskåp med spegeldörr ovanför handfatet fullständigar inredningen. Väggarna är klädda med ljust, prickigt laminat och med samma ljusbruna körsbärsträ som används i resten av fordonets inredning. Ventilationen sköts genom en liten taklucka. Går vi framåt i Piloten hittar vi till vänster en rymlig garderob där sladden för en eventuell tv-antenn är framdragen. Själva tv:n som syns på bilden, en liten platt, gömmer sig i ett jalusiskåp uppe under taket i dubbelsängens fotända men ingår inte i utrustningen. Det skjutbara och vikbara stativet till tv:n är dock inkluderat i priset. Köksdelen innehållar det gamla vanliga med diskho och trelågig spis. Köksfläkt saknas men ovanpå det 25/125 liter stora fryskylskåpet tronar en liten ugn som emellertid visar sig vara extra utrustning. Getingmidjan mellan köksskåp och kyl är 60 centimeter och fungerar som passage för inte alltför rundnätta personer. Två utdragslådor varav ett med bestickfack och en utdragskorg av blank metall i skåpet under diskhon kompletterar de två skåpen under och två över köksbänken. Tack vare locken över spis och diskho blir arbetsutrymmena i köket tillfredsställande stora om man inte behöver koka, diska och förbereda middagen samtidigt. ”Vinkällaren” finns i skåpet till höger om ingångsdörren.
 
Matplatsen kan, om den utnyttjas väl med alla iläggsskivor och vända framstolar, rymma upp till nio-tio goda vänner som inte skyr att sitta intimt trångt runt det 98 x 88 centimeter stora bordet. Bilens normala besättning på fem personer har gott om sittplatser både för mat och annan sysselsättning.
Ventilation och dagsljus sköts bak i bilen, inklusive toaletten, av två små skylight på 35 x 35 centimeter. Ett större på 75 x 55 centimeter sitter vid köket och en ”framruta” på 50 x 90 centimeter över förarplatsen. Det senare ljusinsläppet är dock inte öppningsbart. Alla fönster och ventiler i bodelen är försedda med gardiner och myggnät. Förarhyttens fönster kan täckas med utdragbara gardiner. Det heltäckande myggnätet på ytterdörren kostar 2 100 kronor extra. Skymnings- och mörkerbelysning sköts av ett antal punktbelysningar på lämpliga ställen. Lastutrymmet har sin öppning till höger bakpå bilen. Lucköppningen är 147 x 117 centimeter och djupet bakom luckan är 115 centimeter. En liten plastlåda på väggen tar hand om småprylar. Här finns också en utedusch med slang. Utrymmet går också att nå genom att lyfta på dubbelsängen. Till vänster i ingången, som för övrigt saknar yttre indragbart trappsteg finns en klädkrok och till höger ett skåp i vars nedre del finns hål för fem stående flaskor. Skotorkning kan ordnas tack vare varmluftsutblåsen på det nedre trappsteget.
 
Framdelen av Pilote Aventura P 716 LPA är en hytt från Fiat Ducato som i typens standardutförande har en tvåliters 130 hästars diesel men på provbilen fanns 180 hästars trelitersmotorn med sexväxlad manuell växellåda. Den större motorn gör Aventuran verklig rättvisa på de smala, kurviga och backiga Sörmlandsvägarna även om 130 hästaren gott borde klara av daglig tjänst. De väsentligaste servicepunkterna med olja och vattenpåfyllning är lättåtkomliga i motorrummet. Ratten är ställbar i längsled och framstolarna med fällbara armstöd är bekväma med många inställningsmöjligheter. De elektriska backspeglarna är tvådelade och ger koll på vad bakhjulen kan tänkas hitta på. Radio saknas i standardutrustningen men behövligt kablage är framdraget. Även kablar till solpanel och tv-antenn finns förmonterade på lämpliga platser i bilen.
 
Ljudnivån vid körning i jämn fart hamnade på låga 70 dBA vid 70 km/h och ökade till 76 dBA när vi kom upp till 90. Det senare värdet kan bero på lite obalans i däcken som framträdde mest vid 90+ farter. Provbilen saknade också de ljuddämpande innerskärmar som ska vara standard på svensksålda bilar. Bränsleförbrukningen i samma farter låg på cirka 1,2 respektive 1,3 liter/mil. Detta med tom bil. Mest irriterande under körning var att överbädden svajade och skramlade kraftigt. Enligt säljaren är skramlet en justeringssak som kan dämpas med en gummibussning på vardera sidan. Men den typen av sängar hänger sällan helt stilla utan har oftast ett inbyggt svaj. Sammanfattar vi intrycken efter provturen så är den här Aventuramodellen rask att köra mest tack vare den större motorn som ökar grundpriset med 34 600 kronor. Den stora matplatsen får högt betyg bland annat för sin mingelrymd. Utrymmet för bagage är dock i minsta laget. Fyra större och ett par mindre människor av vilka de senare blir nerbäddade i dinetten sover i godan ro men bilen är bara godkänd för fem personer under färd och för dem finns det gott om utrymmen både på väg och vid stillaliggande. 
Pilote Aventura P716 LPA

Grundpris: 677 000 kr. Pris testat för 743 100 kr.

Modell: Halvintegrerad alkovbil
Basbil: Fiat Ducato 2 liter 130 hk
Testad bil: Fiat Ducato 3 liter 176 hk.
Chassi: Fiats långa 
Motor: Turbo diesel common rail.
Manuell växellåda: 6 växlar
Säkerhet: ABS/ESP Traction Plus
Längd/Bredd/Höjd (yttre): 718/230/285 centimeter
Totalvikt: 4 250 kg 
Tjänstevikt: 3 150 kg
Max. släpvagnsvikt: 2 000 kg
Bränsletank: 90 liter
Värme: Truma Combi 4 kW luftburen värme med varmvattenberedare 
Bäddar: Dubbelsäng bak i bilen 200 x 138 x 105 cm. Nerfällbar bädd 135 x 190 cm framme. Bäddbar dinett: 210 x 120 cm.
Övrigt: 5 års täthetsgaranti och 2 års nybilsgaranti. Uppvärmda vattentankar. AC i förardelen. 105 Ah batteri till bodelen och 18 A batteriladdare. Ett extra batteri finns som tillval. Styrofoam­isolering: 40 mm i golv, 30 mm i väggar och i taket.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.