Nästa artikel
Niesmann+Bischoff Flair 8000i L
Diskret lyx med känsla för detaljer

Niesmann+Bischoff Flair 8000i L

Publicerad 14 mars 2008 (uppdaterad 13 december 2013)
Det första intrycket är oftast det som sätter sig allra djupast. Intrycket av Niesmann+Bischoff Flair är en behaglig doft av läder och en känsla av diskret brittisk lyx.

Känslan för tankarna till en klassisk Bentley eller en brittisk herrklubb, möjligen utan det där med rökig whisky. Här handlar det i stället om vin som serveras från det eleganta vinstället, infällt i ett utdragbart skåp mitt emot köksbänken. Det handlar också om espresso, serverat från espressobryggaren i den lilla belysta utdragshyllan över köksbänken. I ett sådant här läge av små oväntade exklusiva detaljer går tankarna snarare till en Audi, där de små akustiska linserna från Bang & Olufsen helt oväntat glider upp ur instrumentpanelen och ger den där extra kryddan av kvalitetsmedveten omtanke.

 
Kompromisslöst kvalitetsmedveten – det är kortfattat vad Niesmann+Bischoff står för. Kort och gott men desto mer omfattande. Här gäller det allt från den stramt designade duschen och tvättfatet i ett marmorliknande mineralmaterial till passformen i luckorna som täcker den påkostade värmeanläggningen nere i det dubbla golvet. Niesmann+Bischoff har satsat mycket även på materialet och bygger bilen i en 40 mm tjock sandwichkonstruktion med blå ecoprimeisolering – en hård cellplast som inte binder fukt – och aluminium på båda sidor. Det betyder att man kan använda samma lim och tätningsmaterial som i dag används i höghastighetståg. Detta ger en väldigt vridstyv konstruktion, och därmed ett minimum av gnissel och en maximal styrka även utan inredningen monterad. Akterväggen är konstruerad i en GFK-sandwich – en glasfiberkonstruktion – med tjockleken 40–70 mm. Även om vi inte testade bilen i extrem kyla kunde vi ändå notera en snabb och jämn uppvärmning som inte behövde speciellt mycket hjälp av pannan under nätterna. Även förarutrymmet är påkostat när det gäller isoleringen med dubbla glas i sidorutorna och en isoleringsjalusi som går att rulla ner elektriskt innanför vindrutan.
 
Värmeanläggningen är placerad mitt i bilen och effektivt dold på ett sätt som gör att den knappast hörs, vare sig i den tvärmonterade dubbelsängen längst bak eller i den nedfällbara dubbelsängen över förarutrymmet. Sängarnas bäddmadrasser är tunga och fasta på ett sätt som ger stöd för en lång, behaglig nattsömn. Båda sängarna är 1 400 mm breda, medan den främre mäter 1 960 mm och den bakre 2 060 mm på längden.
För att återgå till liknelsen med Bentleyn finns det naturligtvis valnötspaneler även i den här husbilen. Golvet har en tålig yta i valnötsutseende och det går obrutet ända fram till förarutrymmet. Även möblerna är i valnötsutseende med gedigen läderklädsel sydd i väl synliga kraftiga sömmar. Exakt i samma stil som en klassisk Bentley.
Den provkörda bilen är 8 490 mm lång, 2 390 mm bred och 3 270 mm hög, vilket betyder att inredarna har haft gott om utrymme att tillvarata. Något som man lyckats utmärkt med, framför allt för dem som köper den här bilen med resor för två som mål. Det går alldeles utmärkt att resa fyra i och för sig, men två personer reser med en komfort som går utanpå det mesta. 
Bilen har rejäla tankar så det går att resa ganska länge utan att vara beroende av ställplats eller camping. Men den är också utrustad med stadsvattenanslutning och passar således den som stannar länge på ett ställe.
 
Börjar vi bakifrån så har den långa dubbelsängen en stoppad kudde mot aktergaveln, infälld punktbelysning och reglerbar indirekt takbelysning. Sovutrymmets belysning går, liksom bodelens allmänbelysning, att styra från en panel vid sängens huvudände. Skåpluckorna är i valnötsfanér med dämpfjädrar som ger ett mjukt stopp både vid stängning och öppning. Fönster med myggnät finns i sängens båda ändar.
Det finns en skjutdörr mellan sängen och toalettutrymmet som räddar privatlivet för den som behöver nyttja toaletten i den öppna planlösningen som finns framför sängen. Där finns också duschen med riktiga glasdörrar, regnstril i kombination med löstagbart handtag i en stramt, svartvit duschkabin med kromade reglage. Trädörren till själva duschkabinen fungerar också som mellanvägg till köksdelen som tar vid framåt.
 
Köksdelen är naturligtvis välutrustad med trelågig gasspis med inbyggd gnisttändare och glaslock, liksom ett kylskåp på hela 175 liter med separat frysfack. Kökshon är i samma marmorliknande mineralmaterial som handfatet på toaletten och det har en skraptålig botten i Schottglas. Mitt i all lyx finns en låda med två sopkärl för sopsorteraren och alla lådor har mjuk stängning samt låses med ett centrallås – monterat över diskbänken – inför färd.
Själva sittgruppen är i helläder och det är naturligtvis den som sprider den härliga läderdoften i bilen. Här märks det att det är en lång husbil vi sitter i och gruppen är lätt möblerbar för åtta personer om man vänder framstolarna. Bordet går att justera i alla riktningar och det har en mycket smidig lösning för att öka bordsytan med en mittskiva. Mittskivan vilar normalt sett under de två andra skivorna, men lyfts upp eller sänks ner med ett enkelt handgrepp.
Längst fram har vi framstolarna som är en hel historia i sig. De vilar på en egen luftfjädring och är inställbara i princip i alla riktningar samt utrustade med inställbart lårstöd och svankstöd. Rena drömmen för långresor och detta oavsett om underlaget är slät asfalt eller sliten stensättning. 
 
Niesmann+Bischoff har tagit hjälp av det tyska företaget Goldschmitt med att ta fram det första Iveco Daily-chassit med luftfjädring runt om. Resultatet är att man knappast har kontakt med vägbanan från förarstolen. På gott och ont eftersom den mjuka fjädringen också betyder att bilen har en viss svajighet i gången. Luftfjädringen har dessutom en sinnrik funktion som nivellerar hela bilen till vågrätt läge med bara en enkel knapptryckning.
 
Fordonsdelen under det exklusiva boendet är även den välutrustad och genomtänkt, med finesser som en inkopplingsbar differentialspärr till bakaxeln. En räddare i nöden om man gett sig ut på löst underlag och greppet inte räcker trots dubbelmonterade hjul på bakaxeln. Differentialspärren låser drivningen så att båda hjulparen får lika mycket kraft.
Den fyrcylindriga trelitersdieseln gör sitt jobb men inte mer. Vi skulle gärna ha sett en ännu starkare motor men det handlar också om hur husbilen är tänkt att användas. Lugna långresor är inga problem då den går alldeles utmärkt runt 90 – 100 km/h men omkörningar blir sega och ett släp efter bilen gör den ganska trött. En trötthet som växellådan tyvärr understryker då den växlar lite segt i automatläget. Den går också att använda som en manuell låda med elektrisk växling. Föraren sitter långt fram för att sitta i en helintegrerad husbil och det betyder god sikt och naturligtvis också mer utrymme bakom föraren. Sikten förbättras ytterligare av strålkastarna bilen är utrustad med. Både halvljus och helljus är riktigt bra.
 
Kort sagt. Glöm tekniken under och njut av detaljarbetet, komforten och det utsökta materialvalet, så infinner sig känslan av klassiskt brittiskt bilbygge i den här husbilen. 
Niesmann+Bischoff Flair 8000i L

Grundpris: Från 1 540 000 kr

Basbil: Iveco Daily 65 C 18
Motor: 3,0 liters 4-cylindrig diesel 176 hk
Bränsletank: 100 liter
Värmesystem: Alde 3010, el och gas, vattenburen
Längd/Bredd/Höjd: 8 490/2 390/3 270 mm
Tjänstevikt: 5 200 kg
Maxlast: 1 300 kg
Totalvikt: 6 500 kg
Släpvagnsvikt: 3 500 kg

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.