I nummer 9.2015 testade vi Morelo home 79 LX som är Morelos "lilla". Med tanke på Morelos dubbelt så tunga Palace kan man hävda det utan att skämmas trots att den tillhör de större husbilarna. Nu kan du läsa hela texten här och även se tidigare opublicerade bilder!
Stabil bil för finsmakare
Att Morelo Home kallas för ”lilla Morelo” kan låta som ett skämt men är inte så konstigt när dubbelt så tunga syskonet Morelo Palace står intill. I jämförelse med den så är Home en smidig men fortfarande rymlig premiumbil utan den klumpiga lastbilskänslan.
Från och med 2011 har Morelo varit en spelare att räkna med i Liner-klassen och märket har presenterat nya modeller i god takt.
Fabriken började med stora Palace som byggdes på MAN-chassit men senare har man fortsatt även med nättare modeller.
För drygt ett år sedan presenterades Morelo Home som blev deras första modell på Fiat/Al-Ko-chassi. Fast det är också möjligt att få den med bakhjulsdrivna chassit från Iveco Daily.
Serien Home finns med fyra alternativa planlösningar, 74 HX med tvärställd dubbelsäng, 8,25 meter långa 83 LBX med enkelbäddar samt 83 MX som är en motsvarande modell med centrerad dubbelsäng.
Vår testbil heter Morelo Home 79 LX och den är åtta meter lång och har planlösningen med separata långbäddar. Längst bak under sängarna finns ett stort garage och de åtta metrarna möjliggör något större utrymme inne i bilen som L-formad soffa samt separat dusch och toalett.
Trots att bilen har gott om utrustning i grundutförandet är det vanligt i liner-klassen att även tillvalslistan är mycket lång. I testbilens fall är kostnaden för extrautrustningen den utrustats med nästan en fjärdedel av totalpriset men å andra sidan riktar sig Morelo till köpare som sällan oroar sig över pengar och hellre utrustar sin husbil så att den uppfyller alla möjliga personliga önskemål.
De höga långbäddarna möjliggör ett högt bagageutrymme undertill och lucköppningens mått är 108 x 85 cm och en moped får därmed plats i utrymmet. Längst fram i garageutrymmet har man samlat mycket av tekniken som elcentral och en inverter med sinusvåg. De tekniska apparaterna har skyddats med en lucka av plåt med enkel öppningsmekanism. Ovanför ”tekniken” i garaget finns också förvaring i öppna hyllor vilket är välkommet för kablar, slangar och liknande.
Utöver garaget finns ett 30 cm högt och uppvärmt dubbelgolv som inte bara rymmer vattentankar utan även en hel del förvaring. Exempelvis mellan bodelsdörren och framaxeln finns ett utrymme som fortsätter hela vägen till bilens motsatta sida, därmed en lämplig plats för skidor och vandringsstavar.
Man stiger in i bilen med hjälp av en utfällbar trappa och innanför dörren hittar vi ytterligare två trappsteg. Knappen till trappan är snyggt placerad bakom en lucka och där finns även en panel för satellit-antennen, en panel för Waeco inverter, samt Aldepanelen och bodelens övriga funktioner. Kanske får vi en dag i närmaste framtiden se alla fyra paneler integrerade i samma enhet?
I sovrummet längst bak kliver man upp i bäddarna med hjälp av två trappsteg och när man väl sitter på sängen är takhöjden skapliga 90 cm.
Vid bakre väggen finns tre överskåp med fem LED-spotlights samt en snygg LED-ljusremsa vid taket. Som ljuskällor fungerar även de relativt stora fönstren på varje sida. En 24-tums tv är placerad på väggen vid fotändan av högra bädden. I sovrummet finns även två 230 V-uttag vid sängens huvudända.
Längre fram i bilen finns det stora toalettutrymmet som för övrigt är välfyllt med speglar. Toaletten sitter på bilens vänstra sida och här inne finns speglar på tre av väggarna och bakom en av speglarna finns tre ordentliga skåp. Utrymmet belyses av fem lampor och liksom i sovrummet finns här två eluttag.
På motsatt sida om mittgången är duschkabinen placerad, den mäter 62 x 82 cm vilket är klart godkänt. Duschen känns välbyggd och den är utrustad med stabila glasdörrar. På väggen i hörnet finns en stor svart panel med vattenblandare och skapliga avställningsytor för tvål och schampo.
Toadörren kan öppnas mot korridoren vilket skapar ett avskilt och relativt luftigt rum för ombyte, ett så kallat raumbad på tyska.
Duschen följs längre fram av en garderob med flyttbara hyllplan som tyvärr hamnar utanför själva ”raumbadet” – alltså i köket. Garderoben är 190 cm hög, 47 cm bred och 60 cm djup och innehåller två stänger för klädhängare samt ett LED-band som lyser ovanligt bra ända nere från golvet till toppen.
Ett steg längre fram kommer så det höga kylskåpet som rymmer 160 liter. Här finns också en ugn och ett vitrinskåp med plats för åtta glas. Under vitrinskåpet finns bilens andra tv samt ett apotekarskåp med hållare för vinflaskor.
Köksbänken består av högklassiga material men det är lite överraskande att avställningsytan på den 104 cm breda och som bäst 78 cm djupa köksbänken är väldigt liten om man behöver använda båda hoarna och spisen samtidigt. Spisen saknar delad täckskiva vilket är en nackdel.
Vardagsrummet bjuder i själva verket på den bästa atmosfären i denna bil. Klädsel med inslag av läder samt trivsamma färgval och mysig belysning ger sammantaget ett elegant intryck. I vardagsrummet känner man på riktigt att man befinner sig i en premiumhusbil. Gillar man inte kombinationen av grått och svart (Arctica) kan man välja något annat av de tio olika textilalternativen. Föredrar man mikrofiber finns det fyra alternativ att välja på vilket gäller även alternativen med läderklädsel. Dessutom finns två klädselalternativ med tyg-läder-kombination.
Det finns även flera alternativ på andra inredningsdetaljer. Till exempel kan bordet väljas i tre olika färgtoner och golvet i två och mattorna i fyra.
Bäddbar sittgrupp är tillval och det ger ett större bordmått på 74 x 97 cm mot standardmåttet på 74 x 67 cm. Utöver den L-formade soffan finns en sidosoffa för två personer. I sittgruppen finns bekväma platser för sex eller möjligen sju personer.
Den nedsänkbara sängen ovanför förarhytten är tillval och sänks enkelt men ger ändå ett robust intryck. Uppgången sker från sidosoffan och är bara 67 cm vilket gör att det inte behövs någon stege. Resårmadrassen är mjuk men bädden är inte särskilt bred, bara 134 cm, takhöjden i sängen är godkända 84 cm.
Av någon anledning är läs-lamporna placerade nära mitten i stället för på endera sidan, fördelen är dock att man kan ligga med skallen riktad åt val-fritt håll.
I förarhytten finns gott om förvaring i övergången mellan instrumentbräda/kaross och här finns även plats för större dryckesflaskor.
Sikten i förarhytten är bra. Fönstren är stora och den djupt nerdragna framrutan ger bra närsikt framför bilen. Ett el-jalusi stänger för vindrutan och fungerar även bra som solskydd under körning men däremot fick vindrutetorkarna gärna röra sig mot varandra istället för i samma riktning vilket skulle ge bättre täckning men torkarmotorn kommer kanske från Fiat original.
AL-KO:s luftfjädrade bakdel ger bättre köregenskaper i Morelo Home 79 LX. Körningen är stabil och mjuk, även på ojämnt underlag och än bättre blir det troligen i de treaxlade modellerna. Luftfjädringen justeras med fjärrkontroll i förarhytten och vid behov kan den även användas för att justera karossens höjd för att undvika skador när man kör upp på avsatser eller exempelvis rampen till en färja.
Förarmiljön är behaglig och reglagen finns där man förväntar sig dem. En stor bil som Morelo Home kräver dock en 3-liters motor och den automatiska växellådan från Fiat gör körningen till en barnlek. Tillverkaren kunde dock satsa mer på maskinrummets ljudisolering även om det trots allt är tystare än Ivecovarianten.
Sandwichkonstruktionen och den välbyggda möbleringen gör att bilen annars är väldigt tyst utan knirr och knarr. Väggarna är gjorda av tät men ändå lätt RTM-styrofoam och tjockleken i väggarna är 42 mm. Taket är av glasfiber, styrofoam och aluminium. Golvets in- och utsida är av glasfiber.
På flera integrerade husbilar skakar speglarna en del under körning men inte på Morelo där speglarna sitter i rätt höjd och även är stabila utan skakningar.
Sammanfattningsvis är Morelo Home 79 LX så pass premium man kan förvänta sig utan att för den sakens skull ha en körkänsla av typen ”långtradare”. Dessutom är den avsevärt billigare än de större syskonen i Palace-klassen.
Att Morelo Home kallas för ”lilla Morelo” kan låta som ett skämt men är inte så konstigt när dubbelt så tunga syskonet Morelo Palace står intill. I jämförelse med den så är Home en smidig men fortfarande rymlig premiumbil utan den klumpiga lastbilskänslan.
Från och med 2011 har Morelo varit en spelare att räkna med i Liner-klassen och märket har presenterat nya modeller i god takt.
Fabriken började med stora Palace som byggdes på MAN-chassit men senare har man fortsatt även med nättare modeller.
För drygt ett år sedan presenterades Morelo Home som blev deras första modell på Fiat/Al-Ko-chassi. Fast det är också möjligt att få den med bakhjulsdrivna chassit från Iveco Daily.
Serien Home finns med fyra alternativa planlösningar, 74 HX med tvärställd dubbelsäng, 8,25 meter långa 83 LBX med enkelbäddar samt 83 MX som är en motsvarande modell med centrerad dubbelsäng.
Vår testbil heter Morelo Home 79 LX och den är åtta meter lång och har planlösningen med separata långbäddar. Längst bak under sängarna finns ett stort garage och de åtta metrarna möjliggör något större utrymme inne i bilen som L-formad soffa samt separat dusch och toalett.
Trots att bilen har gott om utrustning i grundutförandet är det vanligt i liner-klassen att även tillvalslistan är mycket lång. I testbilens fall är kostnaden för extrautrustningen den utrustats med nästan en fjärdedel av totalpriset men å andra sidan riktar sig Morelo till köpare som sällan oroar sig över pengar och hellre utrustar sin husbil så att den uppfyller alla möjliga personliga önskemål.
De höga långbäddarna möjliggör ett högt bagageutrymme undertill och lucköppningens mått är 108 x 85 cm och en moped får därmed plats i utrymmet. Längst fram i garageutrymmet har man samlat mycket av tekniken som elcentral och en inverter med sinusvåg. De tekniska apparaterna har skyddats med en lucka av plåt med enkel öppningsmekanism. Ovanför ”tekniken” i garaget finns också förvaring i öppna hyllor vilket är välkommet för kablar, slangar och liknande.
Utöver garaget finns ett 30 cm högt och uppvärmt dubbelgolv som inte bara rymmer vattentankar utan även en hel del förvaring. Exempelvis mellan bodelsdörren och framaxeln finns ett utrymme som fortsätter hela vägen till bilens motsatta sida, därmed en lämplig plats för skidor och vandringsstavar.
Man stiger in i bilen med hjälp av en utfällbar trappa och innanför dörren hittar vi ytterligare två trappsteg. Knappen till trappan är snyggt placerad bakom en lucka och där finns även en panel för satellit-antennen, en panel för Waeco inverter, samt Aldepanelen och bodelens övriga funktioner. Kanske får vi en dag i närmaste framtiden se alla fyra paneler integrerade i samma enhet?
I sovrummet längst bak kliver man upp i bäddarna med hjälp av två trappsteg och när man väl sitter på sängen är takhöjden skapliga 90 cm.
Vid bakre väggen finns tre överskåp med fem LED-spotlights samt en snygg LED-ljusremsa vid taket. Som ljuskällor fungerar även de relativt stora fönstren på varje sida. En 24-tums tv är placerad på väggen vid fotändan av högra bädden. I sovrummet finns även två 230 V-uttag vid sängens huvudända.
Längre fram i bilen finns det stora toalettutrymmet som för övrigt är välfyllt med speglar. Toaletten sitter på bilens vänstra sida och här inne finns speglar på tre av väggarna och bakom en av speglarna finns tre ordentliga skåp. Utrymmet belyses av fem lampor och liksom i sovrummet finns här två eluttag.
På motsatt sida om mittgången är duschkabinen placerad, den mäter 62 x 82 cm vilket är klart godkänt. Duschen känns välbyggd och den är utrustad med stabila glasdörrar. På väggen i hörnet finns en stor svart panel med vattenblandare och skapliga avställningsytor för tvål och schampo.
Toadörren kan öppnas mot korridoren vilket skapar ett avskilt och relativt luftigt rum för ombyte, ett så kallat raumbad på tyska.
Duschen följs längre fram av en garderob med flyttbara hyllplan som tyvärr hamnar utanför själva ”raumbadet” – alltså i köket. Garderoben är 190 cm hög, 47 cm bred och 60 cm djup och innehåller två stänger för klädhängare samt ett LED-band som lyser ovanligt bra ända nere från golvet till toppen.
Ett steg längre fram kommer så det höga kylskåpet som rymmer 160 liter. Här finns också en ugn och ett vitrinskåp med plats för åtta glas. Under vitrinskåpet finns bilens andra tv samt ett apotekarskåp med hållare för vinflaskor.
Köksbänken består av högklassiga material men det är lite överraskande att avställningsytan på den 104 cm breda och som bäst 78 cm djupa köksbänken är väldigt liten om man behöver använda båda hoarna och spisen samtidigt. Spisen saknar delad täckskiva vilket är en nackdel.
Vardagsrummet bjuder i själva verket på den bästa atmosfären i denna bil. Klädsel med inslag av läder samt trivsamma färgval och mysig belysning ger sammantaget ett elegant intryck. I vardagsrummet känner man på riktigt att man befinner sig i en premiumhusbil. Gillar man inte kombinationen av grått och svart (Arctica) kan man välja något annat av de tio olika textilalternativen. Föredrar man mikrofiber finns det fyra alternativ att välja på vilket gäller även alternativen med läderklädsel. Dessutom finns två klädselalternativ med tyg-läder-kombination.
Det finns även flera alternativ på andra inredningsdetaljer. Till exempel kan bordet väljas i tre olika färgtoner och golvet i två och mattorna i fyra.
Bäddbar sittgrupp är tillval och det ger ett större bordmått på 74 x 97 cm mot standardmåttet på 74 x 67 cm. Utöver den L-formade soffan finns en sidosoffa för två personer. I sittgruppen finns bekväma platser för sex eller möjligen sju personer.
Den nedsänkbara sängen ovanför förarhytten är tillval och sänks enkelt men ger ändå ett robust intryck. Uppgången sker från sidosoffan och är bara 67 cm vilket gör att det inte behövs någon stege. Resårmadrassen är mjuk men bädden är inte särskilt bred, bara 134 cm, takhöjden i sängen är godkända 84 cm.
Av någon anledning är läs-lamporna placerade nära mitten i stället för på endera sidan, fördelen är dock att man kan ligga med skallen riktad åt val-fritt håll.
I förarhytten finns gott om förvaring i övergången mellan instrumentbräda/kaross och här finns även plats för större dryckesflaskor.
Sikten i förarhytten är bra. Fönstren är stora och den djupt nerdragna framrutan ger bra närsikt framför bilen. Ett el-jalusi stänger för vindrutan och fungerar även bra som solskydd under körning men däremot fick vindrutetorkarna gärna röra sig mot varandra istället för i samma riktning vilket skulle ge bättre täckning men torkarmotorn kommer kanske från Fiat original.
AL-KO:s luftfjädrade bakdel ger bättre köregenskaper i Morelo Home 79 LX. Körningen är stabil och mjuk, även på ojämnt underlag och än bättre blir det troligen i de treaxlade modellerna. Luftfjädringen justeras med fjärrkontroll i förarhytten och vid behov kan den även användas för att justera karossens höjd för att undvika skador när man kör upp på avsatser eller exempelvis rampen till en färja.
Förarmiljön är behaglig och reglagen finns där man förväntar sig dem. En stor bil som Morelo Home kräver dock en 3-liters motor och den automatiska växellådan från Fiat gör körningen till en barnlek. Tillverkaren kunde dock satsa mer på maskinrummets ljudisolering även om det trots allt är tystare än Ivecovarianten.
Sandwichkonstruktionen och den välbyggda möbleringen gör att bilen annars är väldigt tyst utan knirr och knarr. Väggarna är gjorda av tät men ändå lätt RTM-styrofoam och tjockleken i väggarna är 42 mm. Taket är av glasfiber, styrofoam och aluminium. Golvets in- och utsida är av glasfiber.
På flera integrerade husbilar skakar speglarna en del under körning men inte på Morelo där speglarna sitter i rätt höjd och även är stabila utan skakningar.
Sammanfattningsvis är Morelo Home 79 LX så pass premium man kan förvänta sig utan att för den sakens skull ha en körkänsla av typen ”långtradare”. Dessutom är den avsevärt billigare än de större syskonen i Palace-klassen.
Relaterade bildspel
FAKTA MORELO HOME 79 LX (2015)
Chassi: Fiat Ducato med AL-KO-chassi
Motor: 180 multijet II, 3,0/177 hk
Växellåda: Halvautomatisk robotväxlad
Längd/bredd/höjd: 7 990/2 350/2 990 mm
Axelavstånd: 4 400 mm
Totalvikt: 4 500 kg
Tjänstevikt: 3 630 kg (tillval tillkommer)
Lastvikt: 870 kg
Släpvagnsvikt: 1 750 kg
Bränsletank: 120 l
Isoleringsmaterial: RTM-hårdskum.
Isoleringstjocklek: golv/vägg/tak: 40/40/40 mm
Bäddmått bak: 2 st 82x198 cm
Bäddmått fram: 134x198 cm
Uppvärmning: Vattenburen värme av gasol samt eldriven Alde Compact 3020. Uppvärmt dubbelgolv.
Grundpris: 1 250 000 kr
Pris testad bil: 1 640 900 kr
Extrautrustning testad bil: Chassipaket (bl.a. 120 l bränsletank, farthållare, dimljus samt LED-varselljus, airbag x 2, ESP, värmeväxlare) 58 100 kr, totalviktsökning 11 600 kr, motor 3,0 l/177 hk 23 300 kr, halvauto-matisk växellåda 23 300 kr, Al-Ko luftfjädring bak 34 800 kr,
lättmetallfälgar 18 500 kr, bo--
delsmattor 7 600 kr, tyg-/läder-klädsel 32 000 kr, kökspaket (inkl. Tec-tower kylskåp, bättre köksbänk med exklusiv spis, LED-belysning, Nespresso kaffe-maskin) 25 500 kr, breddbar bordskiva 6 900 kr, nedsänkbar säng fram 10 400 kr, elpaket med bl.a. inverter 30 200 kr, panorama-fönster bodel 4 800 kr, midi-heki-takfönster i sovrummet 4 200 kr, garagedörr på förar-sidan 9 200 kr, takfönster
med fläkt i köket 9 200 kr, keramisk kassettoalett 5 700 kr, dubbel-din-radio med 6,1 tums skärm, cd/dvd, 2x högtalare i hytt samt backkamera med dubbla linser 23 200 kr, omfatt-ande satellit-tv-system 52 400 kr.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.