Säga vad man vill om centimetrar hit och dit, fotdjup i trappor eller olika typer av gångjärn. Men vi kvinnor är inte så svårflirtade. Det handlar mer om design, inredningsdetaljer, komfort och käcka lösningar. Möjligen även praktiska förvaringsutrymmen och en rejäl och gärna snygg kyl. Att spisen fungerar som den ska och att klädseln är estetisk. Liksom fingertoppskänsla. Men samtidigt krav på att bilen ska vara lätt att manövrera, backa med och att motorn, ur säkerhetssynpunkt, ska klara backar som Hallandsåsen utan att man blir omkörd av polska långtradare.
Den här lättkörda halvintegrerade husbilen ger vid första anblicken en härligt behaglig känsla som: ”Klart att jag klarar att köra den här lilla bilen”. Bara det. Med sin utvändiga längd om 5,99 meter ser den väldigt lagom ut. Man kan förstås ha åsikter om de otroligt fula dekalerna som föreställer mustanger. De för tankarna till hästtransport vilket man inte vill när man ska ut och upptäcka världen. Att mustangerna dessutom har en märklig brungrön färg känns lite 70-tal, även om det för tillfället är inne. Men inte när det gäller fordon. Man kan tro att den som designat dekalerna egentligen inte arbetar i fordonsbranschen och inte riktigt har koll på läget. Svart och silver hade möjligen varit att föredra som utsmyckande färgtoner för att matcha bilens övriga utvändiga detaljer. Om man får tycka. Det är när man öppnar förardörren som man direkt känner den moderna touchen. Förar- och passagerarstolarnas form och klädsel ligger helrätt i tiden. Snyggt McLouis! Dessutom är de extremt sköna och vem som helst oavsett storlek hittar ett perfekt läge för bästa komfort. Airbags är monterade för både förare och passagerare vilket känns tryggt. Men egentligen är det sidosömmarna i grått på de vaniljfärgade stolarna man går loss på. Det blir direkt en exklusiv Jaguarkänsla, ja, eller möjligen Rover-känsla. Och det är inte fel. Mindre bra är att det helt saknas kaffemugg/drickahållare både i dörr och på instrumentpanel. Definitivt ett minus. För kaffekoppen vill man kanske inte hålla i handen när man kör utan att kunna sätta den ifrån sig om det behövs. I de båda dörrarna till hytten finns rejäla fack att lägga saker i. Vad man nu egentligen ska med stora fack till just där då kartornas tid är over and out för länge sedan. Vindrutan är stor och härlig vilket ger bra överblick och sikt och det finna även taklucka strax bakom kupén vilket gör ljusinsläppet enormt. Men, vi måste prata om handbroms. Hur svårt kan det vara att göra en liten smidig handbroms? Varför behöver man ha en hel grensax jämte förarstolen för att förhindra bilen att rulla? Där har de flesta tillverkare något att lära. En annan sak som man kan bli galen på är att när man drar bak sätet så friläggs stålskenorna som justerar sätets läge. De skenorna är vassa och gör mycket lätt hål på både klädesplagg och ömtålig hud. Hur många kjolar och ben har inte rivits sönder på grund av den dåligt genomtänkta lösningen? Hur många gånger har man inte svurit för att handväskan fastnat i skenorna och allt innehåll i väskan ramlat ur? Naturligtvis har den här lilla husbilen el-speglar. ABS-bromsar, antisladdsystem, servostyrning och farthållare. Det finns också ac i bildelen. Skam vore väl annat. Egentligen ska det vara fjärrstyrt c-lås på den här bilen, i alla fall enligt beskrivningen – men i så fall är det ännu inte monterat. Dörrarna till förar- och passagerarsida är tunga som på de flesta bilar. Men väger man under 50 kilo så är de inte så lätta att dra igen som man skulle önska. Man får nästan kliva ut för att få med sig hela dörren. Enerverande. Ett annat minusminus är att det inte finns spegel under solskyddet på förarsidan, vilket däremot finns på passagerarsidan. Är det så att den som framför fordonet möjligen aldrig får oregano mellan tänderna eller behöver bättra på läppglanset? Händer det bara passagerare? Hur tänkte man där? Man behöver inte vara fåfäng för att behöva en spegel. Dörren in till bodelen, ja vad säger man? Var är facken i dörren? Sådant som är så enkelt att konstruera så att en nyfödd kan klara det. Vi kvinnor gillar skor, så är det bara. I dörren kan man vare sig lägga hundkoppel eller snyggskor. Inte foppatofflor heller för den delen. Det finns en liten ledstång på vänster sida att dra sig in i husbilen med ifall man har svårt för att få benen med sig, men det finns inga krokar att hänga ytterkläder på. Första fotsteget ligger på 30 cm höjd och det känns lågt och bra. Rakt in på vänstersidan möts man av det lilla vinkelköket som i alla fall känns luftigt. Spisen har tre lågor men man hade önskat att det var mer luft mellan lågorna så att man kan ha en hyfsat normalstor kastrull samt en stekpanna på samtidigt – så att stekpannan och kastrullen inte puttar bort varandra. Det blir lite svårt här. Diskhon är bra, ovanpå ligger en rejäl skärbräda av trä, och det finns naturligtvis både varmt och kallt vatten. Tre lådor och ett skåp undertill. Nedersta lådan får vi inte ens ut med våld. Vi hoppas att det är en tillfällighet. Det finns ett förvaringsskåp över spisen och i det måste det mesta få plats som inte hamnar i lådorna. Men för två personer, även om bilen är avsedd för fyra, så räcker utrymmena säkerligen till, om man tänker smart. Bakom köksdelen finns det snyggt designade vaniljfärgade kylskåpet som rymmer 150 liter och har separat frys. Det gillas! För även om man bara är två så är ett ordentligt kylskåp en bra bonus. Åker man över till Danmark exempelvis finns det mängder av ostar och andra godsaker som behöver kyla att bunkra upp med. Ovanför kylskåpet finns ett skåp som antingen kan användas för mikrovågsugn (eftersom bilen saknar ugn) eller som skafferi. På vänstersidan om köket finns badrum med dusch. På dörrens utsida in mot badrummet finns en spegel för helfigur. Ett stort plusplus! På vänstersidan inne i badrummet finns garderob och skåp där man får plats med en del, kanske inte jättemycket, men det räcker. Toaletten är vridbar och man får plats lätt. Däremot sitter fönstret placerat precis bakom toaletten vilket man kan ha delade åsikter om i synnerhet då man kanske inte vill att andra ska veta exakt vad man gör i badrummet… Intill finns ett riktigt trendigt handfat och på väggen både snygg tandbortmugg och ett tvålfat i genomskinlig plast. Återigen ganska stor spegel och både under och över handfatet finns förvaringsskåp. På höger sida om handfatet finns en separat dusch som är riktigt rymlig och mäter hela 1,97 meter i höjd. Ett komplett badrum, möjligen det allra bästa med själva bodelen i den här husbilen invändigt, om man nu lägger mycket tid i badrum… Sittgruppen i bilen är både härlig att sitta i och dessutom estetiskt tilltalande. Perfekt. Och bordet går att skjuta precis i det läge som man vill ha det. Här sitter man skönt på kvällen och spelar lite kort och umgås. Under sittgruppen finns vattentankar, batterier med mera, men det finns också lite förvaringsmöjligheter om än begränsade. Vattentanken rymmer 110 liter och gråvattentanken 100 liter. Och nu kommer det riktigt roliga. Sängen, den elektriska drop down-sängen! Placeringen är det märkliga. Sängen sitter under färd och dagtid placerad i taket ovanför sittgruppen. Man sänker ner den från kontrollpanelen som finns ovanför bodelens ytterdörr. Och den stannar som lägst 80 centimeter ovanför bodelens innergolv. Det innebär att om man vill ta sig en tupplur mitt på dagen, eller om den ena är trött före den andra, så får resterande medresenärer stå i köket. Eller sitta i kupén. Om man inte vill sänka sängen till lägsta möjliga läge utan att låta den stanna så där i mitten någonstans, går det också bra att bädda i sittgruppen. Så totalt är den här husbilen avsedd för 4 personer. Samma antal som bältade platser. Den som då ligger i sittgruppen varnas för att möjligen få lite klaustrofobi. Men den riktiga sängen som fint, smärtfritt och ljudfritt sänker sig när man manövrerar kontrollpanelen, den är riktigt skön! Sängen har en längd på 1,85 meter och är 1,35 meter bred. En vuxen man på 1,83 meter ligger ordentligt bekvämt. Och två vuxna ligger mycket komfortabelt jämte varandra. Är man runt 45 plus svingar man sig lätt upp i sängen utan stege, men stege ingår naturligtvis. Ovanför sängen finns två lampor i taket med bra belysning som släcks jämte sängen. Perfekt om man är bokmal. Och det finns även förvaring för böcker eller tidningar ovanför huvudet – men när man väl hissat upp sängen igen kommer man tyvärr inte åt dem. När man hissat ner sängen så minskar ytterdörrens potential en aning eftersom sängen helt enkelt stjäl 16 centimeter av framkomligheten i dörren. Är man smal går det fint men är man lite mer rejält byggd kan det faktiskt bli lite trångt att ta sig in genom ytterdörren. Eller ut. Inredningen består av mdf, mahognyfärgade skåp, ljus och snygg klädsel och plastgolvmattan ska föreställa någon slags gråbeige stavparkett. Allt är i symbios men just mattan kunde vara snyggare och mer praktisk med tanke på färgen. Och det lilla förvaringsskåpet på höjden som är det enda förvaringsutrymmet utvändigt ska vi inte orda om. Ett par gummistövlar och en grillborste, möjligen något mer, är vad som får plats. Grill, utemöbler och allt övrigt får förvaras i bodelen – när sängen är uppfälld i taket. Gasoltanken är placerad bakom passagerardörren vilket också känns en aning ogenomtänkt då köket finns på motsatt sida. För övrigt är alla dörrar och luckor lätta att öppna och stänga. Men är nycklarna lite klena kanske? Kan de gå av om man tar i för hårt? Egentligen passar den här lilla McLouis:en för ett nyförälskat par som alltid lägger sig samtidigt. Eller som nybörjarbil för två helt novisa. Helt klart är att bilen, byggd på Fiat Ducato Euro 5-chassi och med en smidig turbodiesel, är underbar att köra. Den går som ett ljudlöst litet spjut i både uppförsbacke och på motorväg. Och det går mycket bra att göra en hastig inbromsning på landsväg utan att inredningen skakar sönder. Extremt följsamma vägegenskaper. Stort, stort plus för att kupén slipper väg- och motorljud nästan helt oavsett hur man kör. Man kan sitta i timmar och samtala och bara njuta av alla vackra vyer utan att få tinnitus. Dessutom är den luftig och fantastiskt snygg inuti vilket faktiskt gör att man stortrivs! Är man mer ressugen än bosugen och ägnar dagarna på vägarna, på utflyktsmål eller till exempel vandringsleder så att man är dödstrött när man kommer hem, så är den ett intressant alternativ. Däremot är den inte byggd för svenskt vinterklimat även om den har luftburen värme. Väggarna är 32 millimeter tjocka, taket ytterligaren en millimeter och golvet är 70 millimeter tjockt. Isoleringen består av styroform (plastreglar). För alla tjejer som ens aldrig tänkt tanken på att köra husbilen själv, pröva den här. Du kommer att bli mer än glatt överraskad. Det enda jag saknar är en liten spegel till solskyddet på förarplatsen. Men den kan man ju lätt limma dit själv.2013 års modell av exakt samma bil kommer att utformas på samma sätt. Alltså, inga förändringar, möjligen endast annan klädsel.
Motor: 2,3 liters turbodiesel, 130 hk Längd: 5,99 m Bredd: 2,35 m Basbil: Fiat Euro 5 Överhäng bak: 1,24 m Däck: 215/70-15 Hjulupphängning: stel bakaxel Bränsletank: 80 liter Bränsleförbrukning: 0,85 l/mil Isolering: Styroform Elpatron: 240V Totalvikt: 3 500 kg eller 3 650 kg Tjänstevikt: 2 860 kg Lastvikt: 640 kg eller 790 kg Pris (som på bild, inkl markis och centrallås): 538 000 krÄmnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.