Det här är en uppstickare på husbilsmarknaden. Det rör sig om en halvintegrerad lågbyggd husbil för upp till fyra personer.
McLouis Steel 575 -2009 har två separata långbäddar och ett toalettutrymmet bakom sovutrymmet. En planlösning som påminner mycket om den Hobby Toskana vi hade i vårt supertest i förra numret. I båda fallen betyder den här planlösningen att toalettutrymmet blir rymligare. Men placeringen vid sängarnas huvudända är inte alltid till fördel för privatlivet.
En skillnad mot den tidigare testade Hobby Toskana är att sängarna är lägre i den här bilen vilket betyder luftigare interiör. Det gör det också lättare att komma i och ur sängarna. Nackdelen är att interiören knaprar på lastutrymmet. Låga sängar betyder lägre lastutrymmen genom sidoluckorna utanpå bilen. Belysningen i sovdelen och fler andra ställen i husbilen består av LED-lampor. Något som sparar el. Köket har en vinklad arbetsbänk med vask och trelågig spis men även bra avställningsytor och små hyllor runt arbetsplatsen. Under bänken finns i vanlig ordning ett antal utdragslådor med en låda som fungerar bra för sopsortering längst ner. Tyvärr har det slarvats bort en del förvaringsutrymme längst in under vasken. Det stora kylskåpet med separat fryskåp rymmer hela 150 liter och är placerat mitt emot köksbänken. Bilen har fyra bältade platser och sittgruppen längst fram är bäddbar så att fyra personer också kan sova i bilen. Vänder man framstolarna är det inga problem att vara sex personer till bords. För att mörklägga bilen har McLouis valt en gardin till fönstren i förarutrymmet. En lösning som ger lite mindre luftig interiör men samtidigt är både billig och skrammelfri vid körning. Mörkläggningen är lika effektiv som andra system. Bilen som McLouis Steel 575 bygger på är Fiat Ducato med 130 hästars diesel och Fiats eget lågbyggda husbilschassi. Vid en jämförelse med Fiat Ducato byggd med Al-Ko-chassi är det här en enklare konstruktion som går oväntat bra på vägen. Fiats husbilschassi är lackerat medan Al-Kochassit är helgalvat och det betyder ett något bättre rostskydd. Bakaxeln i Al-Ko har en slags individuell hjulupphängning med torsionsfjädring som gör det möjligt att bygga lågt med bra fjädringsegenskaper medan Fiatchassit har stel bakaxel med bladfjädrar.Mclouis Steel 575
Grundpris: Från 519 000 kr
Modell: McLouis Steel 575 Basbil: Fiat Ducato 130 Multijet 2,3 Motor: 2,3 liters 4-cylindrig diesel 130 hk Bränsletank: 90 liter Värmesystem: Truma combi, gas, luftburen Längd/Bredd/Höjd: 7 380/2 350/2 750 mm Tjänstevikt: 3 032 kg Maxlast: 468 kg Totalvikt: 3 500 kg Släpvagnsvikt: 2 000 kgGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.