Nästa artikel
LMC Tourer T 660 G i supertest
SUPERTEST

LMC Tourer T 660 G i supertest

Publicerad 2024-01-23 07:00 (uppdaterad 2024-10-08 12:32)
Serien Tourer är tyska LMC:s instegsserie som är lite enklare utrustad. Det gör att både vikt och pris kan hållas nere. Vi har testat om Tourer T 660 G ändå är ett bra reseverktyg för par. Är den lätta konstruktionen nog bra?
DET HÄR ÄR EN UPPLÅST PREMIUM-ARTIKEL

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Husbil & Husvagn, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Husbil & Husvagn storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång till allt du med!

Förkortningen LMC står för Lord Münsterland Caravan och det refererar till tillverkarens rötter i Tyskland. Företaget är drygt 68 år gammalt och sedan 1991 ingår LMC i Hymerkoncernen och de har sin fabrik i Sassenberg nära staden Münster. I begynnelsen byggdes endast husvagnar, men i dag har de plåtisar, husvagnar och halvintegrerade husbilar i utbudet men inte längre några helintegrerade modeller.

LMC var tidiga med att utveckla lättviktskonstruktioner för att klara en bra lastvikt, utan att tumma för mycket på utrustningsnivån. De var också tidiga med en träfri väggkonstruktion som de döpte till LLT (Long Life Technology) och 12 års täthetsgaranti.

Serien Tourer är den enklast utrustade och den som kan kallas instegs­serie. Nästa steg uppåt är mer utrustade serien Cruiser. Inom serien Tourer finns modellvarianter på Citroën, Ford och Fiat med enkelsängar, queenbed eller sidoplacerad fransk bädd. Flera av dessa modeller kan också fås med tillägget ”Lift” vilket på ren svenska betyder nedfällbar taksäng ovanför sittgruppen.

Som standard levereras bilen på Citroën Jumper med 140 hästars motor och det låga originalchassit ämnat för campingfordon. Totalvikten är 3,5 ton och testbilen LMC Tourer T 660 G har traditionell sittgrupp med vändbara framstolar och en tvåsitssoffa bakom. Den har ett hörnkök och ett badrum med dusch på ena sidan och toalett/handfat på andra sidan mittgången. Längst bak finns två längsgående enkelsängar som är högt placerade för att ge bra utrymme till garaget under. Som tillval finns bäddbar sittgrupp vilket ger tre bäddar till bilens fyra bältade platser.

Sov gott!

Höga långbäddar med förvaring under. Två trappsteg. Mittdel till sängen för tredje person är tillval. Så även bädd i sittgruppen.

Öppen!

Inga innerväggar stör siktlinjen från hytten till sovrummet. Kylskåpet är placerat på bilens passagerarsida.

Entré

Lämplig vägg för tv på ”kylskåpsväggen” vid entrén. Entrédörr med inbyggt fönster samt centrallås är standard.

Sitt fint!

Dubbelgolvet i sittgruppen gör att hyttgolvet går i linje. Viss förvaring i dubbelgolvet. Höjdskillnaden är bra placerad snubbelmässigt.

Bodelskonstruktion

Bottenplattan på husbilen består av en 40 mm tjock och fuktsäker sandwichpanel med GRP-undersida (glasfiber­armerad plast) mot marken och XPS-isolering i mitten. Taket och väggarna är av samma sandwichpanel fast 30 mm och isoleringen här består på Tourer av EPS som skulle kunna absorbera vatten. LMC garanterar dock hållbarheten även här och ger som sagt 12 års täthetsgaranti. Förutsättningen är dock att man gör regelbundna täthetskontroller hos en auktoriserad verkstad.

Vår kontroll visar också att alla nödvändiga öppningar i golvet tätats generöst med tätningsmedel. Även alla kabelgenomföringar är seriöst utförda och förutom bra tätade även skyddade mot nötning. Kontrollen av lastluckor och takluckor visar att även dessa har tätats seriöst. Testhusbilen har tillvalet ramfönster som kostar extra, dessa ger bättre isolering och mindre vindbrus under körning jämfört med standard med utanpåliggande fönster.

Annars är det generöst av LMC att förse även instegsmodellen Tourer med entrédörr som har både centrallås och fönster som standard.

Det sistnämnda är en fördel framförallt då det ger lite mer sikt snett bakåt längs husbilens högersida. En annan sak som underlättar är de rödvita sidomarkeringsljusen som är lätta för föraren att se i mörker. De visar konturerna av fordonet vid backning eller färd genom trånga gränder.

En av få anmärkningar vi har på karossen är att de bakre ändarna av ramförlängningen är väldigt vassa och lätta att skada sig på om man behöver utföra något under bilen. Till exempel veva ner stödben (tillval). Dessa ramförlängningar bör rundas av lite.

Plus: Förnuftig instegsbil med bra lastvikt och lagom utrustning.

Minus: Matbordets extraskiva. Placeringen av 230V-­uttaget i sittgruppen.

Inredning

Husbilar i instegssegmentet kännetecknas ofta av enkla snickerier med raka linjer och en förhållandevis lättkonstruerad interiör. Detta gäller även LMC Tourer, men här visar det samtidigt att enkelt inte behöver se billigt ut. De raka möbelfronterna som LMC kör med har ljusgrå eller ljusa trätoner och de förmedlar rentav en sorts elegans.

Att det är fri sikt genom husbilen ända bort till hyllan ovanför garderoben ökar känslan av rymd. Utdragslådorna har softclose och beslag i skåp och lådor är av metall och känns stabilt utfört.

För att få ett plant golv mellan förarhytt och sittgrupp har LMC gjort ett dubbelgolv under sittgruppen. Här finns förvaringsfack och lite undrande är vi över att den utsågade luckans kanter inte har någon skyddslist, men det har däremot golvkanterna runt luckan.

Vi lägger annars märke till att i översta steget till sängarna finns ett förvaringsfack som i sin tur innehåller en lucka till garaget. Det går alltså att inspektera det stora förvaringsutrymmet från bodelen.

En snygg designdetalj är överskåpet ovanför sängarna som inte har några luckor utan bara ett par elastiska lastsnoddar. Här bör man bara förvara lätta kläder, en filt eller liknande som inte kan flyga iväg och skada någon vid en hård inbromsning.

Sovplatser

De separata långbäddarna i husbilens akter är 202 respektive 187 cm långa och 80 cm breda. Vill man ha längre bäddar så finns det i syskonmodellen T 730 G. Kallskumsmadrasserna är bara tio centimeter tjocka och de vilar på en styv ribbotten. Ändå är liggkomforten ganska bra. Som tillval finns en mittendel bestående av madrassdel, stege och utdragslåda som gör att man kan bädda ihop sängarna.

Längs sidorna över sängen finns vanliga överskåp med luckor och under sängen finns också garderobsförvaring. Bredvid köket finns ytterligare en förvaring.

En av höjdpunkterna i LMC Tourer T 660 G är köket.

Sittplatser

Umgängesytan är traditionellt utformad bestående av vändbara framstolar och ett tvåsitsigt baksäte. Sammanlagt fyra bältade platser. Matbordet sitter fast mot väggen och det är ganska smalt, 49 cm. Bordets längd kan utökas från 105 till 135 cm med hjälp av en extraskiva, men den är ganska bökig att få på plats eftersom två små och svåråtkomliga vingmuttrar måste lossas under bordet. Ovanför matbordet och sittgruppen finns annars ett rymligt överskåp och under tvåsitssoffan ytterligare förvaring.

Vid entrén finns en sitthurts som passar bra att lägga upp fötterna på när ingen sitter där. Sitthurtsen har också en lucka från sidan vilket gör att man inte behöver ta bort soffkuddarna för att nå förvaringen under. En bra skolåda nåbar från entrén.

Testhusbilen har tillvalspaketet ”Tourer-paket” och där ingår det större takfönstret som är öppningsbart och släpper in mycket ljus i sittgruppen. På kvällen finns också gott om belysning och vi gillar särskilt de två flyttbara led-spotarna samt det flyttbara USB-uttaget i en strömskena under överskåpet.

Kök

En av höjdpunkterna i LMC Tourer T 660 G är köket. Här finns gott om förvaringsutrymmen i både över- och underskåp. Dessutom en mindre förvaring ovanför garderoben. Kocken har dessutom en extra hylla i brösthöjd. Det kompressordrivna kylskåpet från Thetford på andra sidan mittgången erbjuder gott om plats för två till tre personer på resa. Då det är ett kompressorskåp drivs det av 230V eller 12V och inte gasol.

Gasolspisen har tre lågor som inte sitter för tätt ihop och ett massivt gjutjärnsgaller är bra till kastruller och pannor.

Det är också lätt och säkert att nå gasavstängningsventilerna till spisen och värmepannan i skåpet under köksbänken.

En positiv sak är att den lätta konstruktionen inte inverkar negativt någonstans.

Badrum

Husbilens badrum är placerat mittemot hörnköket och därmed mellan kylskåpet och sovrummet. Här inne finns en vridbar toalett från Thetford och sittande på den har man tillräckligt med utrymme runt sig för armbågar och ben. Det finns ett stort och praktiskt handfat som är skjutbart på en skena beroende på om man ska sitta på toaletten eller om man vill ta en dusch.

När man ska ta en dusch är det som sagt bara att skjuta iväg handfatet och sedan stänga två akrylglasdörrar som skyddar mot nedstänkning. Tack var en tröskel rinner inget vatten över och särskilt också tack vare duschkarets två välplacerade avlopp som gör att vattnet rinner ut även om bilen lutar lite.

Hjulhuset sticker upp en aning men ger inga större problem som kan vara fallet hos vissa konkurrenter.

I taket finns en takhuv som mäter 25x25 cm och en sak vi gillar här är förvaringen i badrummet. Spegelhörnskåpet med tre dörrar, handfatets underskåp och de öppna hyllorna borde enkelt rymma 3–4 resenärers hygienarsenal.

Belysningen består av tre infällda spotlights och det är fullt tillräckligt. Den stabila och samtidigt lätta badrumsdörren sluter tätt runtom. Däremot är toakassettens lilla schakt som man når utifrån sämre skyddat mot spill, vilket inte alls är ovanligt på husbilar och husvagnar. Däremot skulle man kunna åtgärda toalettschaktet i efterhand och spillsäkra med rätt enkla medel, om man finner det nödvändigt.

Tips vid lastning

I lastronden är allt bra med LMC Tourer T 660 G som rullar upp på vågen med sitt standardchassi på 3,5 ton och extra tillval som totalt väger 124 kilo. Med full vattentank, dieseltank och gasol samt inventarier ombord finns fortfarande 288 kilo lastvikt kvar med två resenärer och deras bagage. I det mer osannolika fallet med fyra resenärer på de bältade platserna som finns skulle det fortfarande finnas 118 kilo lastvikt kvar. Den fjärde får dock sova i tält i brist på sängplats. Bra är också att båda axlarna är långt ifrån sina övre gränser. Att köpa till mer lastvikt känns därför inte heller nödvändigt.

Två isoleringsmaterial

När det kommer till isolering så nämner vi ständigt i våra tester huruvida isoleringsmaterialet klarar fukt eller inte, alltså om det har slutna eller öppna celler. Vad betyder det då i praktiken? Kunden ifråga märker inte så mycket skillnad mellan de olika isoleringsmaterialen då det är inlimmat mellan yttervägg och innervägg likt en sandwich. Därav namnet sandwichkonstruktion. Först om vatten läcker in i själva ”smörgåsen” finns det risk för fuktskada. Läckan kan bestå av en karosskada eller en dålig tätning.

Sedan beror det fortsatta skadeförloppet på om isoleringen består av EPS med öppna celler eller t.ex. XPS med slutna celler. EPS kan absorbera vatten vilket i sin tur kan ge röta i väggen. XPS har slutna celler och är vattentåligare.

Standard i svensksålda (exempel)
  • Krockkuddar förare och passagerare
  • Tilläggsvärme blow-by
  • 220 A generator
  • ASR + ESP inkl. Hill holder
  • Centrallås
  • Elhissar fönster
  • Bränsletank 90 l
  • Farthållare
  • Luftkonditionering manuell
  • Elektriskt uppvärmda och justerbara yttre speglar
  • Stötfångare i karossfärg
  • Däck 16” med stålfälg
  • 6-växlad manuell växellåda
  • Navkapslar
  • Laddningsbooster
  • Halogenstrålkastare
  • Elektronisk startspärr
  • Spårbreddning 198 cm istället för 179 cm
Möjliga tillval (exempel)

Tourerpaket:

  • Multifunktionsratt
  • Alufälgar 16”
  • Myggnätsdörr
  • Förberedelse solcell
  • Traction plus med åretruntdäck
  • Vinterpaket:
  • Defroster
  • Elpatron
  • Manuella stödben bak
  • Fiat Ducato 140-160 hk motor
  • Automatlåda (om Fiat Ducato)
Elsystem

LMC Tourer T 660 G har dels ett 230V-system (AC-spänning) och ett 12V-system (DC-spänning). Landströmmen (230V) kopplas in med CEE-kontakt på vänster sida om fordonet. Säkringarna för 230V, inklusive jordfelsbrytaren, är placerade i garderoben.

Laddaren (elblocket) är en Schaudt EBL 630 B placerad under förarstolen med 18 A laddström mellan 230V och 12V-systemet. Bodelsbatteriet är ett AGM från Varta Professional med 95 Ah kapacitet och det är placerat under passagerarsätet.

230 V-uttag: 1 x sittgrupp, 2 x entré, 2 x kök, 1 x garderob, 1 x sängfot, 1 x sovrum, 1 x garage

12 V-uttag: 1 x instrumentbräda, 1 x TV-plats

USB-uttag: 1 x instrumentbräda, 1 x sittgrupp, 1 x dubbel USB vid ingången.

Mätresultat

LMC tourer T 660 G

Acceleration

0-50 km/h: 6,8 s

0-80 km/h: 14,4 s

0-100 km/h: 22,1 s

Acceleration omkörning 5:e växeln

50-80 km/h automatlåda: 18,1 s

50-100 km/h automatlåda: 30,1 s

Undanmanöver (dubbelt filbyte)

Medel av tre mätningar: 55 km/h

Slalom 18 meter

Genomsnitt av tre mätningar: 15,5 s

Komfortbetyg (enligt DIN EN ISO 8041)

Fram: 2,17

Bak: 2,04

Ljudmätning kullersten i 50 km/h

Ljudnivå framsäte: 77,5 dB(A)

Ljudnivå baksäte: 79,7 dB(A)

Ljudmätning motorväg (Autobahn Tyskland)

Kontinuerlig ljudnivå vid 80 km/h: 64,8 dB(A)

Kontinuerlig ljudnivå vid 100 km/h: 67,7 dB(A)

Framåtsikt

Från ögonhöjd till mark: 2,6 m

Testförbrukning

11,2 liter/10 mil

Tystlåten

Tourer T 660 G är inte snabbast på ”racerbanan” men komfortmässigt är den bekväm och presterar bra i både komfort och ljudmätning.

Köregenskaper

Vi tar in LMC Tourer T 660 G på testbanan och den har som nämnts ett lågt originalchassi från Citroën Jumper. Vi har lastat upp husbilen till maxgränsen på 3500 kilo. Därefter klarar den 6,99 meter långa och halvintegrerade husbilen undanmanövern upp till 55 km/h. (Dubbelt filbyte/älgtest). Det placerar Tourer T 660 G i mitten av alla husbilar vi hittills testat.

Vidare klarar Tourer T 660 G en 18-meters slalombana på 15,5 sek som bästa tid. Då är ingångshastigheten 47 km/h. Det är något sämre än genomsnittet och anledningen är den djupa nigningen i framaxeln och en överstyrd bakaxel. Det senare beror i sin tur på att överhänget bak nästan är två meter långt. ESP träder också in tidigt, långt innan en farlig situation uppstår vilket hjälper föraren att hålla husbilen på rätt kurs. LMC på Citroën Jumper är annars lika säker i detta moment som identiska Fiat Ducato.

Även vid komfortmätningen märks det nära släktskapet med Ducato. Från framaxelns MacPherson fjäderben märks ojämna vägytor rätt märkbart invändigt. Den stela bakaxeln som har längsgående bladfjädrar döljer vägens ojämnheter bättre.

När det gäller bullermätningen så presterar Tourer bra och hamnar i mittfältet av alla testade husbilar. Det är väldigt lite vindbrus, det som hörs mest är egentligen suset från takfönstret. Takfönstret är tillval och ej standard.

Annars stör varken motorljud eller eventuellt slamrande inredningssnickerier i denna rätt tysta husbil.

Med standardmotorn på 140 hästar är LMC Tourer T 660 G lagom motoriserad och du slipper bli en stoppkloss i trafiken. Dieselförbrukningen är normala 11,2 l/100 km under testet och förarens sikt är bra runtom. Både fönstret i entrédörren och backkameran är standard och underlättar sikten bakåt. Sidomarkeringsljusen är också bra placerade och lyser upp fordonet på ett bra sätt när man ska backa eller hantera husbilen i trånga situationer där man behöver se bodelens sidor.

TEKNISKA DATA
LMC Tourer T 660 G
  • Basfordon: Citroën Jumper
  • Chassi: Citroën Jumper original lågramschassi
  • Motor: 2,2l Blue HDI 140 hk, EURO 6
  • Växellåda: 6 vxl manuell
  • Totalvikt: 3500 kg
  • Tjänstevikt: 2840 kg
  • Lastvikt: 660 kg
  • Yttermått (L/B/H): 6990/2320/2690 mm
  • Ståhöjd: 198 cm
  • Axelavstånd: 4035 mm
  • Färskvatten: 100 liter
  • Gråvatten: 90 liter
  • Tankrymd: Gasol 2 x 11 kg, diesel 90 liter, AdBlue 19 liter.
  • Kylskåp: 110 liter
  • Bäddmått: Bak 185/200 x 88 cm, fram 213 x 110/55 cm
  • Uppvärmning: Truma Combi 6 luftburen gasolvärmare (ej elpatron standard)
  • Isolering: ESP (XPS i golv)
  • Grundpris: 957 000 kr

Detaljstudie LMC Tourer T 660 G

1. Sängar

Bädd förarsida: (LxB) 202x80 cm

Bädd passagerarsida: (LxB) 187x80 cm Madrasstjocklek: 10 cm på ribbotten

Avstånd: Madrass till golv 115 cm. Avstånd: Madrass till tak 84 cm. Bra avstånd på 52 cm från madrass till överskåp.

Övrigt: Som tillval finns hopbäddning av sängarna. Sängen nås då med stege. Madrass på ventilerat underlag av träribbor. Garderober utan belysning under båda sängarnas fotända. En tredje garderob med belysning finns också. 2 x ljusremsor av LED-typ i sovrummet för läsning, indirekt belysning, 1 x 230 V uttag i sovrummet.

2. Garage

Mått: (BxLxH) 218x87/93x 114 cm. Lucka förarsida (tillval): (BxH) 76x106 cm.

Lucka passagerarsida: (BxH) 76x106 cm Maxlast i garage: 250 kg.

Övrigt: Garagegolv av isolerad GRP-sandwich, genomlastning från bodel via liten lucka. 2 x lastskenor med flyttbara lastöglor. 3 x småförvaringsfack. 1 x lucka till värmepannan. 1 x 230 V-uttag, 1 x LED-belysning. Dubbla lås i garagedörrarna.

3. Gasol

Gasolutrymme för två 11 kg gasflaskor med smal dörr och tröskel. Byte av den bakre flaskan kan göras först efter att den främre har tagits ut. Gasolfack med skyddsgaller på ventil i botten till skydd mot djur. Gasregulator av enkel modell. Krocksensor är tillval.

4. Badrum

Totalmått variabelt badrum: (BxDxH) 97x85x190cm

Duschkabin: BxDxH 74x60/52x190 cm.

Övrigt: Vridbar toalettstol (Thetford). Duschkar med två avlopp och akrylglasdörrar som stängs ordentligt. Taklucka 25x25 cm (MPK takhuv). Handduksstång under takluckan.

1 x 230V uttag

1 x toapappershållare

5 x klädkrokar

3 x LED-spot

5. Kök   

Mått bänkyta: (BxDxH) 90x58/84x95 cm.

Antal brännare: 3 st med eltändare

Diskho: 12 cm djup, 29x23 cm i diameter.

Kylskåp: Thetford 150 liter kompressorkyl med frysfack. 230V/12V

Övrigt: Hörnkök med mjukstängande lådor, gott om förvaring i över- och underskåp. Avstänging av gasolkranar under bänkskivan. Bra belysning i köket. 2 x 230V uttag

6. Sittgrupp   

Sittgrupp bestående av vägghängt bord, tvåsitssoffa samt svängbara framstolar (höj-sänkbara med armstöd).

Övrigt: Tvåsitssoffa med två stycken trepunktsbälten samt två nackstöd. Bordsskiva (LxB) 105x49 cm + 30 cm förlängning, 2 x flyttbara LED-spots i strömskena. 1 x 230V uttag, 1 x flyttbar USB-uttag i strömskena. Indirekt belysning. Takfönster MPK (LxB) 66x46 cm med två LED-lampor i fönsterramen.

7. Fönster, luckor

Entrédörr: (BxH) 50x188 cm

Takluckor/takfönster:

Takfönster sittgrupp (tillval): 66x46 cm

Takhuv i sovrum: 1 x 36x36 cm.

Badrum MPK takhuv: 25x25 cm.

Övrigt: Invändigt trappsteg. Entrédörr med enkellås, fönster i dörren, centrallås och soptunna standard.

8. Tankar, värme   

Färskvatten: 100 l, frostskyddat placerad under säng förarsida. Gråvatten: 90 l, under golvet, ej frostskyddad.

Dieseltank: 90 l, AdBlue 19 l. Värmepanna: Truma Combi 6 luftburen gasolvärmare installerad under sängen på förarsidan. Kontrollpanel Truma ovanför entrén.

Plus

Minus

Sammanfattning

LMC håller sitt löfte om vettig utrustning och god lastvikt med sin halvintegrerade instegsmodell Tourer T 660 G. De enkla men samtidigt eleganta snickerierna tilltalar och planlösningen framstår som väldigt öppen trots att husbilen har rätt kompakta mått.

Sittgruppen har visserligen ett aningen opraktiskt matbord och sofflådan lämnar ett visst utrymme till förbättringar. Köket sticker däremot ut i positiv bemärkelse med gott om förvaringsutrymmen. En annan mycket positiv sak med testbilen är att den lätta konstruktionen inte har någon negativ inverkan på vare sig boende- eller köregenskaper.

DET HÄR ÄR EN UPPLÅST PREMIUM-ARTIKEL

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Husbil & Husvagn, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Husbil & Husvagn storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång till allt du med!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.