Med jämna mellanrum tar LMC fram kampanjmodeller med högre utrustningsnivå än i basmodellerna. Nu har turen kommit till LMC Liberty Cruiser. Vi provkör bilen och granskar den nya LLT-tekniken.
LMC Liberty Cruiser Spring Edition T 663 har i stort sätt samma planlösning som den ordinarie Cruiser 662, bortsett från att den senare har taksäng över sittgrppen. Vi blev dock väldigt överraskade, när vi såg hur mycket bilarna skiljer sig åt med hjälp av av några små förändringar i planlösningen och utrustningen.
Spring-bilen är definitivt byggd för två personer eftersom den enda sovplatsen är en fransk säng i bakdelen av bilen. Soffgruppen kan vid behov även bäddas upp till en gästsäng. Det går även att utrusta bilen med ett popup-tak med plats för två sovande, en lösning som inte är så populär här i kalla nord.
LMC har genomgående satsat på en hög utrustningsnivå. Spring står på Al-Ko:s galvaniserade lågchassi och även chassiförlängningen är stabil och sträcker sig längst bak under bodelen vilket gör det enkelt att montera en dragkrok. Även bakaxeln kommer från Al-Ko. Till skillnad från Fiats bladfjädrade version är bakaxeln utrustad med torsionsfjärdning. Dessutom är Al-Ko ALC level controller standard på de flesta av LMC:s modeller vilket ger en automatisk nivåreglering och högre komfort. Bilens drivkälla är en 2,3-litersmotor med 150-hästkrafter som räcker utmärkt till för att kunna baxa husbilen och dess last.
Automatlådan är i detta fall ingen automatväxel utan en automatiskt styrd manuell växellåda. För en förare som är van vid att köra med traditionell automat kräver växellådan tillvänjning. I den provkörda modellen är växellådan förprogrammerad för olika hastigheter. Funktionen är ganska trög när lådan ska kombinera rätt växel med rätt hastighet och tvekar med kopplingen på ett sätt som inte främjar ekonomisk körning. Efter ett tag har man dock vant sig och det börjar rentav kännas bra. Framfarten är inte lika mjuk som med en traditionell manuell växellåda, men om man inte tycker om att ständigt trampa på kopplingen, är investeringen på 19 000 kronor motiverad.
Karossen är byggd med LMC:s nya LLT-teknik. Det står för ”long life technology” och är ett sätt att bygga väggar, tak och golv helt utan träelement. Istället för trä består reglarna av stenhårt polyuretan. Isoleringen består av vattenbeständig styrofoam av märket Jackodur. Tak och golv har glasfiber, eller GFK som ytterskick och väggarna har aluminiumplåt. Samma teknik finns i betydligt mycket dyrare produkter. LMC tror uppenbarligen på sin konstruktion och ger tolv års fuktgaranti på sina bilar. Tack vare LMC:s lätta konstruktion kan kan bilen registreras i viktklassen under 3,5 ton för upp till fem personer.
Bilens vita och trendenligt släta sidor och glasfibertak skyddar även mot kraftigare hagelskurar. Bilen är utrustad med fotsteg vilket underlättar insteget. Bland Spring-utrustningen finns även en markis från Thule, fjärrstyrd ytterbelysning och myggnätsdörr. I bakdelen finns ett relativt stort lastutrymme, som man även kommer åt från bodelen genom att lyfta upp sängen. Den provkörda Spring-modellen var utrustad med Alde-paket och Duo Control-gasomkopplare. Slangbrottsventilen är standard.
Sovrummet består av en högerställd fransk bädd på 131x196 cm. Bäddens höjd från golvet är bekväma 68 cm så det behövs ingen trappa. Under sängen finns lastutrymmet som även nås utifrån. Hela bädden lyfts upp med hjälp av en gasfjäder. Under sängen finns även Alde-pannan. Ovanför sex överskåp med luckor. Läslamporna består av trendenliga LED-band. Spring-modellens hygienutrymme finns bredvid dubbelsängen och mäter hela 150x80 cm. Planlösningen är inte alls dum. Duschen bildar ett eget utrymme i det bakre hörnet, och handdukskrokarna är placerade så att man inte behöver leta efter handuken i bodelen efter att ha duschat. Två stora speglar, tandborstmuggarna med hållare samt LED-lamporna står för utrymmets lyx. I stället för Thetfords toakassett finns det här en nyhet från Dometic, som har fått beröm för den effektiva spolningen. Tömningen underlättas av kassettens hjul och handtag.
Ett L-format kök brukar vara en bra lösning, och det är det även i denna bil. En trelågig spis och två diskhoar fyller dock upp nästan hela ytan. Den mindre diskhons, eller avrinninghons, syfte förblir dock ett mysterium, eftersom den inte har ett avlopp. Vi hade gärna sett en infälld sopkorg i stället för avrinningshon. Under den trelågiga spisen finns en ugn med grillfunktion, ovanför finns en köksfläkt. På andra sidan av mittgången finns en hög 190-liters kyl-frys-kombination från Dometic. Förutom avsaknaden av sopkorg konstaterar vi att köket är välutrustat. Eftersom kylskåpet sträcker sig ända ner till golvet, finns det inte plats för en stor skolåda i hallen. LMC har löst problemet genom att bygga in en separat skohylla i det lilla skåpet. I bodelens entré finns det ett infällt fotsteg, och det finns ingen separat eltrapp. Det är en enkel och underhållsfri lösning. Insteget är 38 cm högt. Fotsteget är oisolerat vilket resulterar i att resenärerna i baksätet får lida av oväsen vid färd. I hallen finns det plats för en tv-apparat som kan ses från sängen eller de vridbara stolarna i förardelen. Placeringen är dels väldigt praktisk, men samtidigt hindrar den monteringen av en garderob i hallen. Ovanför tv-armen finns det ett vinglasskåp med dörrar som ska se ut som glas. Det ser visserligen snyggt ut, men hur nödvändigt är det i vardagligt bruk?
Det finns plats för sju personer i sittgruppen som är beklädd med textil och skinnimitation. Klädseln heter Aurora och den återfinns även på förardelens stolar. Bordet är ej delbart och kan justeras fritt. Spring särskiljer sig från andra LMC-modeller genom att sittgruppen har fått genomgå vissa nyttiga förbättringar samtidigt som andra förändringar i andra modeller inte införts. Vi tycker om den utdragbara lådan under soffan och även plastlisten bakom förarstolen som skyddar mot stötar från bordet. Tyvärr är soffans sits utrustad med vanliga gångjärn i stället för gasfjädrar, vilket gör att locket är svårare att öppna. Sittgruppen kan vid behov bäddas upp för en tredje person.
Spring-modellen för med sig en hel del fina detaljer även till förardelen. Klimatanläggning istället för AC är en sådan. Andra är passagerarairbag, elspeglar, farthållare, ESP, träimitation i instrumentbrädan och Sky Roof. Vi saknade dock vissa egenskaper, som integrerade mörkläggningsgardiner, värmeväxlare och extra värmepaket under stolarna. Eller varför inte Aldes nya uppvärmda matta för förarhytten, då hade vinteranpassningen varit perfekt.
LMC erbjuder en bra standardutrustad bil med mångsidig LED-belysning och utmärkt karossteknik. Spring är en ytterligare upphöjd version för en mer krävande kund. Bilen behöver behöver egentligen endast kompletteras med tv och radio för att ge sig ut på vägarna.
Lmc Liberty Cruiser Spring Edition T 663
Basfordon: Fiat Ducato
Motor: 2,3l/150 hk Multijet
Växellåda: Automat
Chassi: Al-Ko
Totalvikt: 3 500 kg
Tjänstevikt: 3 017 kg
Maxlast: 483 kg
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Längd/Bredd/Höjd: 692/232/269 cm
Axelavstånd: 3 800 mm
Isoleringsmaterial: Styrofoam
Isolering tjocklek vägg/tak/golv: 30/30/40 mm
Uppvärmning: Alde vattenburen värme och golvvärme.
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: 131x196 cm
Säkerhetssystem: ABS, ASR, ESP
Årsmodell: 2013
Pris från: 659 000 kr
Pris testad bil: 735 500 kr
Standardutrustning bl.a: Al-Ko chassi, ESP, Skyroof-takfönster, bakre stödben, gasugn, markis, 190 l kylskåp, dubbla luftkuddar, myggnätsdörr, lackad frontspoiler och farthållare.
Extrautrustning: Aldepaket 43 000 kr, motor 150 hk 13 000 kr, automatisk växellåda 19 000 kr, tv-hållare 1 500 kr.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.