Vi har provkört halvintegrerade LMC Cruiser Sport Line T712 med tillvalspaketet Black Selection. Golvet är genomgående plant och den öppna planlösningen ger trevlig rymd. Tillsammans med tillvalspaketets tuffa detaljer ser vi en bil lämplig för mogna par med äventyrslusten i behåll.
Tillverkningen av LMC präglas av tekniskt innovativa konstruktioner som förbättrar karosstäthet, vikt och vinteregenskaper. Tidigare lanserade fabriken LLT-tekniken, vilket betyder att karossen är helt träfri. Den nya konstruktionen ger dessutom en frikostig täthetsgaranti på 12 år. Isoleringen på samtliga modeller består av XPS-skum och till det kommer PU-reglar som ersätter träramarna i väggarna.
När det gäller yttertaket är det ”hagelsäkrat” och även golvet består av samma glasfiberförstärkta plastmaterial kallat GFK. Det ger även bättre skydd mot grussprut, stenskott och annat som nöter mot yttergolvet under bilen. Byggnadstekniken ska också ge en lägre vikt med bättre lastkapacitet som följd.
När det gäller LMC:s modellprogram för 2014 så finns kompaktbilarna Tourer, Breezer A med alkov, halvintegrerade Breezer V och Lift samt Cruiser Sport Line och Comfort Line. De helintegrerade bilarna finns i tre serier: Explorer Sport Line, Comfort Line och treaxlade Grand Explorer.
Till 2014 har LMC lagt till en del utrustning som standard vilka tidigare var tillval. Bortsett från kompaktbilarna ingår Fiats större motor på 130 hästkrafter, samt en effektivare vattenpump som ger mer tryck i vattenkranarna. Kökslådorna har mjukstängningsmekanism och samtliga sängar har fått kallskumsmadrasser med flera zoner som ger bättre sovkomfort.Vår bil har utrustats med Aldes vattenburna värmesystem, och värmeväxlare tar tillvara på överskottsvärmen från motorn.
Den provkörda bilen har den något långa modellbeteckningen LMC Cruiser Sport Line T712 Black Selection. Sport Lines formspråk är ungdomligt och framhävs lite extra av aluminiumfälgarna på testbilen. Efternamnet Black Selection betyder att den har ett omfattande tillvalspaket där alufälgarna ingår liksom den svarta hytten med lackad frontspoiler. Annat som ingår är ACC klimatanläggning, myggdörr, extra fotsteg till förarhytten, takfönster, markis, uppvärmda vattentankar, 90 liters bränsletank och en del annat. Paketet väger cirka 120 kilo och kostar 73 500 kronor vilket får ses som konkurrenskraftigt.
Hygienutrymmet som sträcker sig över hela bakdelen på vår testbil imponerar. Här har LMC satsat på yta och bra speglar vilket ger en härlig rymdkänsla. Duschen i det vänstra hörnet är stänkskyddad och kabinen mäter 73 x 66 cm. Hygienutrymmets belysning sköts av tre spotlampor och här finns bra krokar för handdukar. I det högra bakhörnet finns en rymlig garderob och på bakväggen finns två hyllplan som dock skulle behöva någon form av sarg så man slapp tömma dem innan färd.
I sovdelen är ena bädden 191 cm medan den andra är något kortare (183 cm). Båda är 81 cm breda. Sitthöjden i de låga bäddarna är tillräcklig och det är lagom nära till golvet och nattofflorna.
Lastutrymmet under bäddarna nås inifrån tack vare en stadig lyftmekanism i sängarna. I taket finns LED-lampor som, speciellt i sovrummet, lyser i starkaste laget. De nio spotlamporna bländar när man ligger i sängen men taklamporna har en dimmerfunktion vilket är positivt. Den styrs genom att man håller in lysknappen.
Sittande i sittgruppen lägger vi märke till den öppna planlösningen. De sju överskåpen som finns i en linje från sittgrupp till sovrum på bilens vänstra sida ger extra designpoäng med sina snyggt lackade luckor.
Hörnsoffan och hörnköket bryter golvutrymmet mitt i bilen men det är ändå gott om plats för kocken vid spisen. Kyl- och frysskåpet är placerat vid fotändan av sängen och ger plats för ett tv-stativ som kan vändas bakåt mot sovrummet eller fram mot sittgruppen.
Trots fyra färdplatser är Sport Line T712 i praktiken en bil för två personer. Det plana golvet, de separata bäddarna och det rymliga hygienutrymmet ger hög boendekvalitet och bilen passar bra för resenärer som vill slippa både avsatser och trånga passager. De lågt placerade bäddarna gör visserligen att garaget inskränks till två separata bagagerum, men å andra sidan fås en mycket trevlig bodel med synnerligen öppen känsla och plant golv hela vägen från sittgrupp till badrum längst bak.
De många överskåpen, förvaringen under sängarna samt garderoben med galgstång i badrummet ger gott om förvaring. Med ett cykelställ på bakväggen behövs inget jättegarage, och handen på hjärtat, nog utnyttjas de stora garagens volym sällan fullt ut. Sammanfattningsvis kan sägas att om du klarar dig utan gästsäng är T712 ett mycket trevligt val av husbil. Den öppna planlösningen och det plana golvet faller nog många i smaken.
När det gäller yttertaket är det ”hagelsäkrat” och även golvet består av samma glasfiberförstärkta plastmaterial kallat GFK. Det ger även bättre skydd mot grussprut, stenskott och annat som nöter mot yttergolvet under bilen. Byggnadstekniken ska också ge en lägre vikt med bättre lastkapacitet som följd.
När det gäller LMC:s modellprogram för 2014 så finns kompaktbilarna Tourer, Breezer A med alkov, halvintegrerade Breezer V och Lift samt Cruiser Sport Line och Comfort Line. De helintegrerade bilarna finns i tre serier: Explorer Sport Line, Comfort Line och treaxlade Grand Explorer.
Till 2014 har LMC lagt till en del utrustning som standard vilka tidigare var tillval. Bortsett från kompaktbilarna ingår Fiats större motor på 130 hästkrafter, samt en effektivare vattenpump som ger mer tryck i vattenkranarna. Kökslådorna har mjukstängningsmekanism och samtliga sängar har fått kallskumsmadrasser med flera zoner som ger bättre sovkomfort.Vår bil har utrustats med Aldes vattenburna värmesystem, och värmeväxlare tar tillvara på överskottsvärmen från motorn.
Den provkörda bilen har den något långa modellbeteckningen LMC Cruiser Sport Line T712 Black Selection. Sport Lines formspråk är ungdomligt och framhävs lite extra av aluminiumfälgarna på testbilen. Efternamnet Black Selection betyder att den har ett omfattande tillvalspaket där alufälgarna ingår liksom den svarta hytten med lackad frontspoiler. Annat som ingår är ACC klimatanläggning, myggdörr, extra fotsteg till förarhytten, takfönster, markis, uppvärmda vattentankar, 90 liters bränsletank och en del annat. Paketet väger cirka 120 kilo och kostar 73 500 kronor vilket får ses som konkurrenskraftigt.
Hygienutrymmet som sträcker sig över hela bakdelen på vår testbil imponerar. Här har LMC satsat på yta och bra speglar vilket ger en härlig rymdkänsla. Duschen i det vänstra hörnet är stänkskyddad och kabinen mäter 73 x 66 cm. Hygienutrymmets belysning sköts av tre spotlampor och här finns bra krokar för handdukar. I det högra bakhörnet finns en rymlig garderob och på bakväggen finns två hyllplan som dock skulle behöva någon form av sarg så man slapp tömma dem innan färd.
I sovdelen är ena bädden 191 cm medan den andra är något kortare (183 cm). Båda är 81 cm breda. Sitthöjden i de låga bäddarna är tillräcklig och det är lagom nära till golvet och nattofflorna.
Lastutrymmet under bäddarna nås inifrån tack vare en stadig lyftmekanism i sängarna. I taket finns LED-lampor som, speciellt i sovrummet, lyser i starkaste laget. De nio spotlamporna bländar när man ligger i sängen men taklamporna har en dimmerfunktion vilket är positivt. Den styrs genom att man håller in lysknappen.
Sittande i sittgruppen lägger vi märke till den öppna planlösningen. De sju överskåpen som finns i en linje från sittgrupp till sovrum på bilens vänstra sida ger extra designpoäng med sina snyggt lackade luckor.
Hörnsoffan och hörnköket bryter golvutrymmet mitt i bilen men det är ändå gott om plats för kocken vid spisen. Kyl- och frysskåpet är placerat vid fotändan av sängen och ger plats för ett tv-stativ som kan vändas bakåt mot sovrummet eller fram mot sittgruppen.
Trots fyra färdplatser är Sport Line T712 i praktiken en bil för två personer. Det plana golvet, de separata bäddarna och det rymliga hygienutrymmet ger hög boendekvalitet och bilen passar bra för resenärer som vill slippa både avsatser och trånga passager. De lågt placerade bäddarna gör visserligen att garaget inskränks till två separata bagagerum, men å andra sidan fås en mycket trevlig bodel med synnerligen öppen känsla och plant golv hela vägen från sittgrupp till badrum längst bak.
De många överskåpen, förvaringen under sängarna samt garderoben med galgstång i badrummet ger gott om förvaring. Med ett cykelställ på bakväggen behövs inget jättegarage, och handen på hjärtat, nog utnyttjas de stora garagens volym sällan fullt ut. Sammanfattningsvis kan sägas att om du klarar dig utan gästsäng är T712 ett mycket trevligt val av husbil. Den öppna planlösningen och det plana golvet faller nog många i smaken.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.