Anledningen till att Kabe nu kommer med sin största bil hittills är att de kunder som haft 750-bilar inte haft något att byta upp sig till, och därför lämnat märket Kabe för ett annat.
Kabe har haft två storsäljare, 750 T för de som prioriterar stort toalettutrymme, och 750 LXL för de som prioriterar soffa och vinkelkök. Därför har Kabe nu tagit det bästa ur dessa modeller, och kombinerat i en och samma husbil -- nya Royal 880 LT.
All husbils- och husvagnsdesign är en fråga om prioriteringar då både utrymmen och viktgränser är begränsande. Därför ser man sällan vinkelkök, långbäddar, duschkabin och två soffor i samma halvintegrerade husbil. Den som söker dessa lösningar har i stället fått leta bland så kallade linermodeller.
Nu är i och för sig Kabe Travel Master Royal 880 LT ingen liten husbil. Siffrorna 880 betyder att bilen är 8,8 meter lång och då behövs ett extra hjulpar. Royal 880 LT har med andra ord en boggiaxel bak, eller tandemaxel som det också benämns.
Tyska tillverkaren Al-Ko har specialkonstruerat ett chassi som ska passa Royal 880 LT. En följd av detta är att det ryms extra utdragslådor av aluminiumplåt i "kjolen" på Royal 880 LT. Dessa låsbara utdragslådor är dock tillval, men ett bra sådant då smutsiga bogserlinor, elkablar och liknande prylar med fördel kan förvaras där.
Är det något som prioriterats lägre under framtagandet av Royal 880 LT är det bagageutrymmet. Många konkurrenter har ett stort bagagerum där det ryms till exempel en stående cykel, men med 880 LT får man i stället ha eventuella cyklar i en hållare på utsidan.
Det finns tre förvaringsutrymmen med luckor nåbara utifrån. Dels under vardera sängen, dels längst bak. Utrymmet längst bak fungerar från insidan som garderob ovanför toalettstolen.
Lasthöjden är god, och det går att ställa ett par slalomskidor i en för ändamålet avdelad sektion där en hylla kan fällas upp. Dock borde det ha varit bättre med ett stryktåligare golv, och någon form av dräneringsöppning eftersom skidor gärna drar in snö och smuts. I detta förvaringsutrymme sitter också toalettkassetten och en finurlig träram gör att kassetten kan tömmas utan att man måste plocka ur trädgårdsmöblerna innan. Det finns två "nivåer" i garderoben med klädstång i båda dessa. De kan alltså
fällas upp ifall det behövs mer utrymme.
Framför detta bagagerum finns en mindre lucka som leder till förvaringsutrymmet under ena långbädden. En öppning mellan de båda utrymmena ger ett 2,7 meter långt lastrum i
bilens längdriktning. En imponerande detalj även om 2"4-plankor inte kan lastas såvida man inte övertygar Kabe om en extra lastlucka på bakstammen.
Om man tar några steg tillbaka och betraktar designen ser man den snygga stripningen på sidorna. Den börjar vid Travel Mastergloben närmast hytten, och blir bredare baktill samtidigt som de svänger upp mot taket. De tre hjulaxlarna accentuerar bilens otroliga längd, och de läckra femekrade lättmetallfälgarna är standard på Royal 880 LT. Axelavståndet är Al-Ko:s längsta, men chassit kan göras ännu längre.
Men Kabe valde att begränsa överhänget bak av praktiska skäl. Något som är tacknämligt för den som tillexempel ska köra ombord på färjor eller liknande där bakdelen annars riskerar att skrapa i vid ombordkörning. Längs taket sitter takrails som fortsätter nedför bakstammen och övergår i bakljusarrangemanget.
Ett tryck på knappen "öppet hänglås" på nyckelknippan ger ett distinkt klickljud i hyttdörrarna liksom i bodelsdörren. Äntligen ett smidigt centrallås, vilket måste uppskattas av alla som inte gillar att bära omkring på en stor nyckelknippa. Nästa år går förhoppningsvis centrallåset till samtliga lastluckor. Larmet stängs av med en annan knapp på knippan och därefter kan man äntra fordonet utan risk att väcka grannskapet.
Dörren känns gedigen, och fotsteget fälls ut med en knapptryckning. Men när man tar det första klivit in i bilen kan man fastna i midjehöjd i den utstickande låsklacken, vilket kan vara rejält smärtsamt.
Väl inne i bilen är trivselfaktorn hög, precis innanför entrédörren finns en liten hänggarderob för jackor på galge, plus fyra starka krokar på väggen. Förutom den stängbara skolådan under soffan finns en nedsänkning vid ingången, där skor kan lämnas utan att skräpa ner det parkettlika golvet. I dörren finns ett litet förvaringsfack samt ett smalt fönster med persienn.
Soffgruppen i detta exemplar har ljust skinn och direkt till höger finns en stor sidosoffa för tre personer. Sammanlagt finns det sju sittplatser och ett bord som kan fällas ut och dukas för åtminstone sex personer, vilket känns riktigt trevligt. Under sidosoffan finns skolådan men också ett hyfsat stort förvaringsutrymme för exempelvis extra sängkläder. Under den bältade soffan tas utrymmet upp av vattentanken.
När man bäddar ner sittgruppen får man en säng som är 1,2 meter bred och 2,2 meter lång vilket blir en bra gästsäng. Den ljusa skinnklädseln ser väldigt snygg och trivsam ut, men blir lite varmt efter ett par timmars sittning. Däremot blir det inte så hett av solljuset som en mörkare klädsel kan bli. Det finns fyra bältade platser och två passagerare ryms i "baksätet". De sitter bekvämt även om sikten framåt kunde vara bättre för den som sitter innerst, men nu är Royal 880 LT i första hand en bil för två. Nytt för i år är att bälteshållaren bak kan ställas om höjdledes, mycket bra ur ett säkerhetsperspektiv.
Fiathytten har begåvats med golvvärme kopplad till samma vattenburna system som resten av bodelen. Äntligen lite äkta värmekomfort även i förarhytten. Kabe har lyckats gömma undan slangdragningen på ett skickligt sätt och det vore mycket intressant att testa detta i extrem vinterkyla. Förutom att avge värme dämpar den drygt centimetertjocka golvvärmemattan en del vägljud.
Bakom soffryggen återfinns det populära vinkelköket med den fristående spisen med fyra lågor, ugn och förvaringsluckor. Det är stora arbetsytor på bänken som mäter 1,1 meter utåt och 1,3 meter längs väggen medan djupet är 70 centimeter. Känslan i köksregionen påminner en del om den i husvagnar tack vare att det är så luftigt, trots att den är cirka två decimeter smalare. Gången där kocken ofta står och lagar mat mäter 1,13 meter så det är inga som helst problem att passera bakom.
Allt som kocken behöver är samlat på samma sida av husbilen, även det stora kylskåpet på 190 liter, inklusive separat köldfack på 35 liter, finns inom nära räckhåll.
En lådsektion sitter lättåtkomligt, även när man sitter i soffgruppen. Där finns även en skärbräda och längst ner ett skåp för sopor. Samtliga lådor och skåp har ett manuellt manövrerat centrallås. En köksfläkt plus ett fönster i köket vädrar ut eventuellt matos, och belysningen i köket är också bra. Ett 230-volts kontaktuttag samt kryddhylla i ett av överskåpen underlättar köksarbetet. Till vänster om spisen har ett decimeterbrett utrymme utnyttjas väl tack vare ett utdragbart skafferiskåp.
Bakom kocken, längs bilens högra vägg, finns också lådor och ett vitrinskåp av rökfärgad genomskinlig plast. Förutom vitrinskåpet finns flaskställ för fem liggande vinflaskor.
I denna skåpsektion sitter även ett tv-stativ med en hylla under, lämplig för dvd-spelare. En snygg genomföring för kablarna är redan ordnad i bänkskivan. Ett litet kliv längre bak i bilen har vi en större garderob med galgstång, och här inryms även takmasten som med hjälp av en summer varnar om den glöms uppe när tändningen vrids på. I garderoben finns även expansionskärlet och en värmepanna av typ Alde 3010. Pannan gör att utrymmet även kan användas som torkskåp.
Intill finns reglaget för golvvärmen som kan styras separat tack vare en shuntventil. Värmesystemet kallas AGS II Pro och kan ställas i nio olika nivåer. Royal 880 LT leder därmed ligan när det gäller värmekomfort i husbilar.
Nästa anhalt är de två sängarna på varsin sida om mittgången. Populärt kallat långbäddar. Även här finns stativ och kopplingar för tv samt överskåp. Under bäddarna finns förvaring men också batteri och säkringsskåp. I överskåpen sitter högtalare av märket Pioneer, kopplade till stereon i förarhytten. Både indirekt belysning och sänglampor ger bra ljus och det finns brandvarnare.
Hygienutrymmet har separat duschkabin och en finurlig garderob, nåbar även utifrån, samt toalettstol med vridbar porslinssits. Även här finns god belysning, 230-volts uttag, bra toalettskåp med förvaring, och ett runt handfat i plast med en snygg engreppsblandare. Duschkabinen är rymlig och helt inklädd i plast för att skydda mot fukt. Ska man anmärka på något i toalettdelen skulle det vara att det saknas ett fönster, men å andra sidan finns här en rejäl taklucka.
Royal 880 LT är lättkörd för sin storlek. Det testade exemplaret har automatlåda (tillval) vilket underlättar men det betyder samtidigt att den inte har partikelfilter. Det finns fartresurser som räcker långt över tillåtet i Sverige, och att marscha 110-120 km/h är inga problem. Däremot drar den en del bränsle i dessa farter och dieseltanken är inte jättestor med sina 80 liter. Bilen fungerar bra på alla typer av vägar, och den har väldigt stadig gång tack var det långa chassit och tandemaxeln.
Att backa och manövrera underlättas av backkameran som är standard. Fartgupp märks bara i hytten, beroende på att tandemaxeln sväljer alla ojämnheter. Luftfjädring finns som tillval, och med den monterad är Royal 880 LT i det närmaste oslagbar längst vägen.
Sammantaget är det förståeligt att Royal 880 LT redan säljer bra – trots ett grundpris på 1,3 miljoner. &
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.