Bantad klassiker
Med Classic-serien vill Kabe erbjuda lite enklare och billigare husbilar som trots prispressen har företagets kärnvärden kvar. Hur klarar de den balansgången?
Förra året lanserade Kabe halvintegrerade husbilar med en totalbredd på 250 cm vilket gör dem ganska unika på marknaden. De är lika breda som fullbreda husvagnar. Därför förvånades nog en del när Classic-serien lanserades, med samma bredd som de äldre modellerna på 240 cm. Tanken med Classic-bilarna är att de ska vara ett billigare insteg i Kabes modellprogram, och precis som de framgångsrika husvagnarna med samma namn är de lite enk- lare utrustade och har en kraftigt bantad tillvalslista.
Classic 740 finns med två långbäddar och stort garage. 740 T som vi testar har låga sängar och badrummet längst bak. Att just dessa planlösningar valts är ingen slump, för det är de som oftast rullar ut ur försäljningshallarna på dagens marknad.
Classic har det mesta gemen- samt med övriga husbilar från Kabe. Det innebär bland annat väl ventilerade snickerier med bra luftspalter där de behövs, vattenburen värme från Alde och golvvärmesystemet ASG II om även det är vattenburet. Konstruktionen av bodelen är även den densamma med bland annat väggkonstruktionen iWall, som är en sandwich- konstruktion med plåt på båda sidor om Kabes egna fuktbestän- diga Ecoprim-isolering – samt plastreglar i stället för trä.
Det som främst skiljer Classic- serien från övriga är chassit som utgörs av Fiats lågramschassi med bred spårvidd bak, även kallat campingchassi. Testbilen har totalvikten 3 500 kilo vilket med markis och komfortpaket ger ungefär 400 kilo lastvikt. Det räcker för de som inte släpar med sig för mycket eller för många på resan. För de som gör det finns tyngre chassin som tillval.
Kabe vet vad deras kunder efterfrågar och det märks redan vid entrén. Här finns nämligen en hatthylla med klädkrokar för ytterkläderna. Garderoben är i stället placerad i badrummet längst bak i bilen.
Direkt till vänster innanför entrédörren finns det ett kök med generösa ytor. Köket är föredömligt utrustat med fläkt, sopkorg och gott om skåp. Dessutom finns en inbyggd skär- bräda vilket är lite av en Kabe- klassiker. På motsatt sida av bilen finns ett stort kylskåp med separat frysfack i överkant och en utdragbar låda under. Även ett rejält kylskåp är uppskattat hos svenska och nordiska kunder, för på våra breddgrader kan det vara långt till närmsta matbutik från vackra men ens- ligt belägna ställplatser.
Sittgruppen bänkar fyra personer och med tanke på att bilen är optimal för två får det anses som tillräckligt. Det finns för all del fyra bältade platser och en vuxen och ett barn kan sova i sittgruppen om den bäddas upp. Det funkar bra under en vecka eller två, men om längre resor planeras finns bättre modeller att välja, dock inte i Classic-serien. Än, kanske ska tilläggas.
Ovanför soffan i sittgruppen finns tv:n som kan dras ner ur ett skåp. En snygg lösning som dock begränsar platserna varifrån den kan ses till enbart hyttstolarna.
Sängarna i bilen är två låga, komfortmässiga höjdare. De är riktigt bekväma att sträcka ut sig i och har dessutom tjocka bäddmadrasser som håller sig på plats. Däremot är den ena sängen nästan 15 cm kortare än den andra, vilket kan vara bra att veta för långa par. Under sängarna finns det gott om för- varingsutrymme, som även har utvändiga luckor vilket under- lättar packningen avsevärt.
Badrummet finns bakom en skjutdörr och här finns en toalett med vridbar sits. Det är egentligen onödigt för det finns gott om plats för benen. I övrigt finns det förvaring av olika slag och ett spegelförsett skåp. I duschen finns tre hyllor där burkar och flaskor får plats. Det finns även en klädstång vilket är perfekt för blöta regnställ. När de sedan torkat kan de hängas in i garderoben på andra sidan badrummet.
Classic 740 T är egentligen lite för dyr för att kallas en in- stegsbil – annat än i jämförelse med Kabes övriga bilar. Där är besparingen ungefär 200 000 kronor till den närmsta modellen, Travelmaster 780, vilken är en aningens längre bil.
Klarar då Kabe balansgången mellan pris och kärnvärden? Ja, totalt sett får de sägas göra det för invändigt känns det mesta igen från de exklusivare serier- na. En del bortplockade detaljer är dock saknade. Exempelvis finns inte ESP som tillval vilket är synd, för Kabe är annars bra på att säkerhetsutrusta sina husbilar och husvagnar.
Vilka kan då tänkas köpa denna bil? Kanske de som redan äger en större husbil från Kabe och vill trappa ner. Eller de
som är sugna på en Kabe men som tidigare har tyckt att det prismässiga klivet har varit för stort.
BRA. Köket är väl tilltaget och har många skåp. Kabe-klassikern inbyggd skärbräda finns också.
SÄKERT. Centrallås finns till både hytt- och entrédörr, och även till utdragslådorna i köket.
Relaterade bildspel
Motor: 2,3l/130 hk Multijet
Växellåda: Manuell
Chassi: 35L, Fiats lågbyggda Campingchassi.
Totalvikt: 3 500 kg
Tjänstevikt: 3 050 kg (3 102 kg med tillval)
Maxlast: 450 kg (398 kg med tillval)
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Längd/Bredd/Höjd: 7 400/ 2 410/2 800 mm
Axelavstånd: 4 035 mm
Bakre överhäng: Ca 2 400 mm
Bränsletank: 80 l
Isoleringsmaterial: Ecoprim
Isolering tjocklek: Golv/vägg/tak: 36/36/36 mm
Uppvärmning: Alde vattenburen central-och golvvärme.
Bäddmått: Sittgrupp: 100/ 60x150, 131x196 cm, nedre säng bak: 144x198 cm, taksäng bak: 138/124x183 cm.
Säkerhetssystem: ABS
Garantier: 2 års fabriksgaranti.
7 års fuktgaranti.
Pris från: 769 000 kr
Pris testad bil: 804 665 kr
Tillbehör: Komfortpaket (bland annat ac, dubbla krockkuddar, elhissar och farthållare) 22 215 kr, markis på fyra meter 11 241 kr.
Kyl: 175 l
Spis: 2 lågor
Färskvatten: 90 liter
Gråvatten: 90 liter
Bäddar: 3
Bältade platser:4
Airbag: 2
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.