I nummer 4.2015 testade vi den då nya husbilen Itineo DB740. Läs hela testen och kolla in bilderna!
Franskt nytänkande
Itineo db740. En tydligare svenskflört än den här bilen är svår att hitta. Vi testar Itineo DB740 som är ny för 2015 och unik i utbudet.
mikael galvér (text och foto)
Itineo är ett billigare alternativ till Rapido och de båda märkena tillverkas i franska Mayenne. Ett drag som de båda märkena har är att de inte är främmande för udda eller nya lösningar vilket visades i den Itineo MJB800 vi testade i nr 5 2014. Den hade en säng som kunde varieras på många sätt.
Den bil vi nu testar ser ut som merparten av de bilar Husbil & Husvagn testat den senaste tiden invänder du kanske? Det stämmer. DB740 är dock en udda modell i Frankrike. För det här med att ha en tvärställd toalett och låga långbäddar är något som främst går hem i Norden. I Tyskland och Frankrike är lösningen inte speciellt populär.
Den DB740 vi testar har ytterligare ett attribut som är populär hos många svenskar nämligen vattenburen centralvärme från Alde. Det är faktiskt den enda Itineo som kan utrustas med det, så visst får man känslan av att det är en bil med sikte på bland annat Sverige.
En sak som skiljer Itineo från många andra tillverkare är att de flesta modeller är byggda på Fiat Ducato med standardram istället för det lågbyggda cam-pingchassi som merparten använder. Den testade bilen har alltså lite högre tyngdpunkt vilket inte märks när bilen står stilla. Det är tvärtom bra för det blir inte någon tröskel mellan förar- och bodel. Under färd i högre hastigheter kan den högre tyngdpunkten påverka köregenskaperna men i de hastigheter vi framför bilen på är det inte märkbart.
Till det yttre känns bilen igen från tidigare år men till 2015 har fronten fått ny design som ger bilen en tuffare karaktär med hjälp av små men märkbara förändringar.
Precis som innan har taket, väggarna och golvet ytterskikt av glasfiberarmerad plast och isoleringen består av 25 mm tjock styrofoam. Reglarna i sandwichpartierna är av trä eller polyuretan beroende på hur utsatta de är.
Motorn är uppgraderad till 150 hästkrafter och har Fiats robotväxlade automatlåda. Det går att få trelitersmotorn med 177 hästkrafter, men det kostar både pengar och lastvikt även om det senare inte vållat några bekymmer på den testade bilen. Chassit är uppgraderat med ett heavychassi med totalvikten 4 250 kilo, vilket ger en bra lastvikt även med extrautrustningen medräknad.
Det finns en dörr vid förarplatsen men ingen trappa vilket ger ett ganska högt insteg, ett rejält handtag hade underlättat. Bodelsdörren har två låspunkter och här finns det både ledstång och trappa. Direkt till vänster finns en garderob som med glädje rymmer två vinterjackor. I golvet finns en lucka med ett gigantiskt utrymme och under sidosoffan är det också ledigt. Tillsammans ryms här ungefär två dussin fotbollsskor.
I förarhytten hittar vi två komfortstolar som skiljer sig lite från Fiats egna säten. De fälls eller vrids med spakar som sitter i stolkarmens främre hörn. Det tar ett tag att vänja sig men det är ingen dum lösning. Sidofönstren har dubbla glas som isolerar bättre och på in-sidan av dem finns plisséjalusier för mörkläggning.
Fällsängen längst fram i bilen är enkel att manövrera den kommer ner i ett huj. Det krävs lite mer kraft för att få upp den igen. Läslampan uppe i sängen tänds eller släcks automatiskt när sängen sänks eller hissas.
Vrider vi på stolarna möts vi av en ganska ljus och öppen bil som har en del egna lösningar. Sofforna i sittgruppen har förutom de vanliga sittdynorna extra kuddar som fästs med kardborrband. På det sättet är det enkelt att variera inredningen. Ny färg på kuddarna ger ett annat intryck. Våra är sobert gråa. Runt bordet får fem personer plats och bordet går att skjuta och vrida. Den mindre sidosoffan kan omvandlas till en bakvänd femte bältad sittplats som får ses som ett nödsäte.
I köket finns något som glädjer oss. Det kan låta lite fånigt, en petitess, men eftersom Husbil & Husvagn testar ungefär fyrtio husbilar och husvagnar per år, vilket utan tvekan är flest i Norden, är det mesta bekant sen tidigare. Men i det ytmässigt standardbetonade köket finns faktiskt en arbetsyta som funkar utan krångel. Det här brukar vi tjata om. Det beror på att spisen och diskhon placerats på rad
istället för bredvid varandra. Här finns även en av få kontakter i bilen, fler kan eftermonteras utlovar PR-Husbilar i Sollebrunn som säljer Itineo i Sverige.
Mellan sovrum och toalett finns en skjutdörr. I öppet läge hålls den på plats av ett sammetsliknande band som ser lite underdimensionerat ut. Under sängarna som har ribbotten och kan hållas i uppfällt läge av gasdämpare, finns förvaring som kan nås utifrån via luckor. Överskåp finns på bägge sidor liksom fönster. Inne i badrummet finns en toalett med vridbar sits och en duschkabin. Badrummet sträcker sig inte i hela bilens bredd utan till vänster finns en garderob med klädstång.
Det här är en bil med fokus på funktion och att hålla priset nere vilket fungerar bra även om prispressen är hård i detta segment på dagens husbilsmarknad. Släktskapet med Rapido är uppenbart både design- och funktionsmässigt. Inredningen känns välkomnande och har-monisk utan att bli tråkig. Plan--
lösningen med instegsgarderob direkt vid dörren och låga långbäddar kan nog tilltala många spekulanter.
itineo db740 (2015)
Basfordon: Fiat Ducato
Motor: Diesel. 2,3l/150 hk Multijet II
Växellåda: Automat
Chassi: Fiat Ducato 40H standardramchassi med bred spårvidd bak.
Säkerhetssystem: ABS, ESP med Traction Plus.
Totalvikt: 4 250 kg
Tjänstevikt: 3 125 (ca 3 240 kg med tillval)
Maxlast: 1 125 kg (ca 1 010 kg med tillval)
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Längd/bredd/höjd: 7 430/ 2 350/2 940 mm
Axelavstånd: 4 035mm
Överhäng bak: ca 2 300 mm
Takhöjd inne: 200 cm, toalett 187 cm
Isoleringsmaterial: XPS-skum, styrofoam.
Isoleringstjocklek: golv/vägg/tak: 25/25/25 mm
Uppvärmning: Vattenburen centralvärme. Gasoldriven Alde compact 3012 med el-patron. Elektrisk golvvärme.
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: Bak: 80x196 + 80x200 cm, sittgrupp: 60x210 cm, fällsäng fram: 140x190 cm.
Garantier: 2 års fabriksgaranti,
5 års täthetsgaranti.
Grundpris: 675 500 kr
Pris testad bil: 737 250 kr
Standardutrustning bl.a:
Ac bildel, farthållare, centrallås, klädda komfortstolar, all belysning av LED-typ, ESP/traction plus, isolerad spillvattentank, myggdörr, formsydda mattor, sängöverdrag, mörkläggnings-jalusi, Truma mono control.
Tillbehör testad bil: 150 hk motor med 40H chassi 25 500 kr, halvautomatisk växellåda 17 250 kr, ice pack (vintermatta, golvvärme, dubbla sidoglas) 13 500 kr, ugn 5 500 kr.
Itineo db740. En tydligare svenskflört än den här bilen är svår att hitta. Vi testar Itineo DB740 som är ny för 2015 och unik i utbudet.
mikael galvér (text och foto)
Itineo är ett billigare alternativ till Rapido och de båda märkena tillverkas i franska Mayenne. Ett drag som de båda märkena har är att de inte är främmande för udda eller nya lösningar vilket visades i den Itineo MJB800 vi testade i nr 5 2014. Den hade en säng som kunde varieras på många sätt.
Den bil vi nu testar ser ut som merparten av de bilar Husbil & Husvagn testat den senaste tiden invänder du kanske? Det stämmer. DB740 är dock en udda modell i Frankrike. För det här med att ha en tvärställd toalett och låga långbäddar är något som främst går hem i Norden. I Tyskland och Frankrike är lösningen inte speciellt populär.
Den DB740 vi testar har ytterligare ett attribut som är populär hos många svenskar nämligen vattenburen centralvärme från Alde. Det är faktiskt den enda Itineo som kan utrustas med det, så visst får man känslan av att det är en bil med sikte på bland annat Sverige.
En sak som skiljer Itineo från många andra tillverkare är att de flesta modeller är byggda på Fiat Ducato med standardram istället för det lågbyggda cam-pingchassi som merparten använder. Den testade bilen har alltså lite högre tyngdpunkt vilket inte märks när bilen står stilla. Det är tvärtom bra för det blir inte någon tröskel mellan förar- och bodel. Under färd i högre hastigheter kan den högre tyngdpunkten påverka köregenskaperna men i de hastigheter vi framför bilen på är det inte märkbart.
Till det yttre känns bilen igen från tidigare år men till 2015 har fronten fått ny design som ger bilen en tuffare karaktär med hjälp av små men märkbara förändringar.
Precis som innan har taket, väggarna och golvet ytterskikt av glasfiberarmerad plast och isoleringen består av 25 mm tjock styrofoam. Reglarna i sandwichpartierna är av trä eller polyuretan beroende på hur utsatta de är.
Motorn är uppgraderad till 150 hästkrafter och har Fiats robotväxlade automatlåda. Det går att få trelitersmotorn med 177 hästkrafter, men det kostar både pengar och lastvikt även om det senare inte vållat några bekymmer på den testade bilen. Chassit är uppgraderat med ett heavychassi med totalvikten 4 250 kilo, vilket ger en bra lastvikt även med extrautrustningen medräknad.
Det finns en dörr vid förarplatsen men ingen trappa vilket ger ett ganska högt insteg, ett rejält handtag hade underlättat. Bodelsdörren har två låspunkter och här finns det både ledstång och trappa. Direkt till vänster finns en garderob som med glädje rymmer två vinterjackor. I golvet finns en lucka med ett gigantiskt utrymme och under sidosoffan är det också ledigt. Tillsammans ryms här ungefär två dussin fotbollsskor.
I förarhytten hittar vi två komfortstolar som skiljer sig lite från Fiats egna säten. De fälls eller vrids med spakar som sitter i stolkarmens främre hörn. Det tar ett tag att vänja sig men det är ingen dum lösning. Sidofönstren har dubbla glas som isolerar bättre och på in-sidan av dem finns plisséjalusier för mörkläggning.
Fällsängen längst fram i bilen är enkel att manövrera den kommer ner i ett huj. Det krävs lite mer kraft för att få upp den igen. Läslampan uppe i sängen tänds eller släcks automatiskt när sängen sänks eller hissas.
Vrider vi på stolarna möts vi av en ganska ljus och öppen bil som har en del egna lösningar. Sofforna i sittgruppen har förutom de vanliga sittdynorna extra kuddar som fästs med kardborrband. På det sättet är det enkelt att variera inredningen. Ny färg på kuddarna ger ett annat intryck. Våra är sobert gråa. Runt bordet får fem personer plats och bordet går att skjuta och vrida. Den mindre sidosoffan kan omvandlas till en bakvänd femte bältad sittplats som får ses som ett nödsäte.
I köket finns något som glädjer oss. Det kan låta lite fånigt, en petitess, men eftersom Husbil & Husvagn testar ungefär fyrtio husbilar och husvagnar per år, vilket utan tvekan är flest i Norden, är det mesta bekant sen tidigare. Men i det ytmässigt standardbetonade köket finns faktiskt en arbetsyta som funkar utan krångel. Det här brukar vi tjata om. Det beror på att spisen och diskhon placerats på rad
istället för bredvid varandra. Här finns även en av få kontakter i bilen, fler kan eftermonteras utlovar PR-Husbilar i Sollebrunn som säljer Itineo i Sverige.
Mellan sovrum och toalett finns en skjutdörr. I öppet läge hålls den på plats av ett sammetsliknande band som ser lite underdimensionerat ut. Under sängarna som har ribbotten och kan hållas i uppfällt läge av gasdämpare, finns förvaring som kan nås utifrån via luckor. Överskåp finns på bägge sidor liksom fönster. Inne i badrummet finns en toalett med vridbar sits och en duschkabin. Badrummet sträcker sig inte i hela bilens bredd utan till vänster finns en garderob med klädstång.
Det här är en bil med fokus på funktion och att hålla priset nere vilket fungerar bra även om prispressen är hård i detta segment på dagens husbilsmarknad. Släktskapet med Rapido är uppenbart både design- och funktionsmässigt. Inredningen känns välkomnande och har-monisk utan att bli tråkig. Plan--
lösningen med instegsgarderob direkt vid dörren och låga långbäddar kan nog tilltala många spekulanter.
itineo db740 (2015)
Basfordon: Fiat Ducato
Motor: Diesel. 2,3l/150 hk Multijet II
Växellåda: Automat
Chassi: Fiat Ducato 40H standardramchassi med bred spårvidd bak.
Säkerhetssystem: ABS, ESP med Traction Plus.
Totalvikt: 4 250 kg
Tjänstevikt: 3 125 (ca 3 240 kg med tillval)
Maxlast: 1 125 kg (ca 1 010 kg med tillval)
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Längd/bredd/höjd: 7 430/ 2 350/2 940 mm
Axelavstånd: 4 035mm
Överhäng bak: ca 2 300 mm
Takhöjd inne: 200 cm, toalett 187 cm
Isoleringsmaterial: XPS-skum, styrofoam.
Isoleringstjocklek: golv/vägg/tak: 25/25/25 mm
Uppvärmning: Vattenburen centralvärme. Gasoldriven Alde compact 3012 med el-patron. Elektrisk golvvärme.
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: Bak: 80x196 + 80x200 cm, sittgrupp: 60x210 cm, fällsäng fram: 140x190 cm.
Garantier: 2 års fabriksgaranti,
5 års täthetsgaranti.
Grundpris: 675 500 kr
Pris testad bil: 737 250 kr
Standardutrustning bl.a:
Ac bildel, farthållare, centrallås, klädda komfortstolar, all belysning av LED-typ, ESP/traction plus, isolerad spillvattentank, myggdörr, formsydda mattor, sängöverdrag, mörkläggnings-jalusi, Truma mono control.
Tillbehör testad bil: 150 hk motor med 40H chassi 25 500 kr, halvautomatisk växellåda 17 250 kr, ice pack (vintermatta, golvvärme, dubbla sidoglas) 13 500 kr, ugn 5 500 kr.
Relaterade bildspel
Itineo db740 (2015)
Basfordon: Fiat Ducato
Motor: Diesel. 2,3l/150 hk Multijet II
Växellåda: Automat
Chassi: Fiat Ducato 40H standardramchassi med bred spårvidd bak.
Säkerhetssystem: ABS, ESP med Traction Plus.
Totalvikt: 4 250 kg
Tjänstevikt: 3 125 (ca 3 240 kg med tillval)
Maxlast: 1 125 kg (ca 1 010 kg med tillval)
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Längd/bredd/höjd: 7 430/ 2 350/2 940 mm
Axelavstånd: 4 035mm
Överhäng bak: ca 2 300 mm
Takhöjd inne: 200 cm, toalett 187 cm
Isoleringsmaterial: XPS-skum, styrofoam.
Isoleringstjocklek: golv/vägg/tak: 25/25/25 mm
Uppvärmning: Vattenburen centralvärme. Gasoldriven Alde compact 3012 med el-patron. Elektrisk golvvärme.
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: Bak: 80x196 + 80x200 cm, sittgrupp: 60x210 cm, fällsäng fram: 140x190 cm.
Garantier: 2 års fabriksgaranti,
5 års täthetsgaranti.
Grundpris: 675 500 kr
Pris testad bil: 737 250 kr
Standardutrustning bl.a:
Ac bildel, farthållare, centrallås, klädda komfortstolar, all belysning av LED-typ, ESP/traction plus, isolerad spillvattentank, myggdörr, formsydda mattor, sängöverdrag, mörkläggnings-jalusi, Truma mono control.
Tillbehör testad bil: 150 hk motor med 40H chassi 25 500 kr, halvautomatisk växellåda 17 250 kr, ice pack (vintermatta, golvvärme, dubbla sidoglas) 13 500 kr, ugn 5 500 kr.
Motor: Diesel. 2,3l/150 hk Multijet II
Växellåda: Automat
Chassi: Fiat Ducato 40H standardramchassi med bred spårvidd bak.
Säkerhetssystem: ABS, ESP med Traction Plus.
Totalvikt: 4 250 kg
Tjänstevikt: 3 125 (ca 3 240 kg med tillval)
Maxlast: 1 125 kg (ca 1 010 kg med tillval)
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Längd/bredd/höjd: 7 430/ 2 350/2 940 mm
Axelavstånd: 4 035mm
Överhäng bak: ca 2 300 mm
Takhöjd inne: 200 cm, toalett 187 cm
Isoleringsmaterial: XPS-skum, styrofoam.
Isoleringstjocklek: golv/vägg/tak: 25/25/25 mm
Uppvärmning: Vattenburen centralvärme. Gasoldriven Alde compact 3012 med el-patron. Elektrisk golvvärme.
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: Bak: 80x196 + 80x200 cm, sittgrupp: 60x210 cm, fällsäng fram: 140x190 cm.
Garantier: 2 års fabriksgaranti,
5 års täthetsgaranti.
Grundpris: 675 500 kr
Pris testad bil: 737 250 kr
Standardutrustning bl.a:
Ac bildel, farthållare, centrallås, klädda komfortstolar, all belysning av LED-typ, ESP/traction plus, isolerad spillvattentank, myggdörr, formsydda mattor, sängöverdrag, mörkläggnings-jalusi, Truma mono control.
Tillbehör testad bil: 150 hk motor med 40H chassi 25 500 kr, halvautomatisk växellåda 17 250 kr, ice pack (vintermatta, golvvärme, dubbla sidoglas) 13 500 kr, ugn 5 500 kr.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.