Just den här dagen är inte vädrets makter på sitt bästa humör, men vad gör det när vindrutan känns så där avlägset långt fram. En vindruta som hålls ren med tre stora vindrutetorkare. Just den lösningen är lite typisk för Hymers säkerhetsarbete, samtidigt som Hymer delar konstruktionen med Jaguar E-type och Morgan Aeromax.
Hymer B 694 SL är i fint sällskap med de designikoner som de engelska sportbilarna är. Faktum är att även den tyska husbilen har fått pris för sin design. Helt rättvist då företaget har lagt ner mycket arbete på just designen. Och det handlar om design på flera olika plan.
Det handlar naturligtvis om den nya exteriördesignen, med en ganska stramt hållen helintegrerad kaross i silver och strålkastarna runt Hymergrillen. Men framför allt handlar det om den nya interiören, där Hymer satsat på tolv olika planlösningar. En del är djärva sådana, som exempelvis modellen med en lång säng på vänstersidan och den vanliga dubbelsängen över förarutrymmet – B 508 SL – och de klassiska varianterna med olika former av dubbelsäng bak.
Den provkörda modellen är en bil för fyra åkande och fyra sovande i två sovutrymmen. Längst bak finns en tvärmonterad dubbelsäng över lastutrymmet. Ganska hög att klättra upp i, men det finns en belyst trappa som också fungerar som förvaringsutrymme för småprylar. Den här sängen har måtten 140 x 206 cm. Gott om utrymme även för lite längre personer med andra ord. Tyvärr är den ordentligt svårbäddad då den är både hög och inbyggd i ett utrymme med väggar åt alla håll.
Den främre sängen har måtten 140 x 195 cm. Båda sängarna har påkostade resårmadrasser, och den främre är upphängd i en stabil, lätthanterad mekanism medan den bakre vilar på en ribbotten. Madrasserna har klädsel som är lätt att ta av för tvättning.
Snickerierna i den provkörda modellen heter Toscana och är standard. Den blå klädseln heter Turku och är tillval. Textilierna kontrasterar smakfullt till snickerierna utförda i körsbärsträ.
Just den här planlösningen är unik i serien, i och med att den har toalettutrymmet och duschen separerade på var sin sida om gången framför den bakre dubbelsängen, med en utdragbar skjutvägg emellan. Duschen är av typen fyrkantig kabin och den är ovanligt rymlig. Hymer har även varit innovativa när det gäller toalettdelen och försett den med ett klädskåp som är åtkomligt både inifrån toaletten och utifrån köksutrymmet.
Hela bilen har fått ett nytt fjärrstyrt och programmerbart belysningssystem som går att styra både från entrén och från det bakre sovutrymmet. All belysning är dämpbar, och lamporna i taket samt vid golvet är av energisparande LED-typ. Den som vill lyxa till det lite extra kan kombinera med ett tillval som ger indirekt belysning i taket, på gardinstängerna och några ytterligare ytor.
Det vinklade köket är placerat mellan sittgruppen och duschen. Köksbänken är i granitimitation med en stor rostfri diskho som placerats lättåtkomlig längst ut, med den trelågiga spisen intill väggen längre bak. Mellan dem finns en bra avläggningsyta som kan förstoras med hjälp av det asymmetriskt delbara glasskyddet över spisen. Lådorna har smidiga och lättgående rullskenor med mjuk stängningsmekanism. Hela köksutrymmet har den nya mjuka designen på hyllor och skåpluckor som går igen i större delen av bilen.
Design handlar också om att hitta lösningar som ger trygghet och säkerhet, både vad det gäller inbrott och trafikolyckor. Hymer utmärker sig exempelvis bland tillverkarna av helintegrerade husbilar genom att krocktesta sina bilar.
Företaget har också satsat på ett riktigt bra strålkastararrangemang med automatiska varselljus och kurvljus samt avancerat hel- och halvljus med xenon-strålkastare som tillval, allt utvecklat i samarbete med tyska Hella.
När det gäller inbrottsskyddet har den här bilen en av husbilsvärldens mest påkostade dörrar med rejält tilltagna gångjärn och tre låshakar. Både sidodörren och förardörren kan kompletteras med säkerhetslås som tillval.
Hymer tillhör pionjärerna när det gäller helintegrerade husbilar och företaget har vunnit de kräsna tyska köparnas hjärtan. 20 år i rad har Hymer placerat sig i topp i tyska tidningen Promobils läsarundersökningar. Något som kommer dagens köpare till godo, även i dolda detaljer som exempelvis det 204 mm höga utrymmet i det dubbla golvet. Utrymmet innehåller tankarna – lätt åtkomliga för rengöring genom luckor inifrån bilen – rörmokeriet och flera förvaringsutrymmen med exempelvis genomgående skidfack. Utrymmet är frostskyddat med varmluftsutblås nere i golvet.
Värmesystemet bygger på en Truma Combi 6-panna med en 1 800 kilowatts elpatron och värmen distribueras luftvägen via ett antal luftkanaler dolda i väggar och golv. Vi körde inte bilen under några extrema vinterförhållanden men kunde ändå konstatera att värmen distribueras jämnt i hela bilen, även om inte vinteregenskaperna är jämförbara med ett vattenburet system med golvvärme.
Väggar och tak är tillverkade i ett stycke, med ytterskal i aluminium och ett 35 mm polyuretanskum som isolering. En bra och trygg lösning som inte innehåller material som kan ruttna. Golvets isolering är ännu tjockare, 46 mm närmare bestämt.
Helintegrerade husbilar är kanske inte en aktiv förares dröm, även om just den här bilen har en bra motor i relation till bilens vikt och utväxlingen i växellådan. Den provkörda bilen är utrustad med den stora treliters fyrcylindriga Fiat-dieseln på 157 hästkrafter, så det är definitivt inga problem att följa motorvägstempot.
Det handlar mer om att åka med och styra än ett aktivt körande. Detta på gott och ont naturligtvis. Utrymmet fram är dock imponerande, liksom sikten framåt och åt sidorna.
Värme och ventilation gör sitt jobb i den stora bilen så rutorna hålls imfria och det uppstår inget kalldrag längs ryggen. En behaglig start på en lång resa med andra ord. En resa som gärna kan bli riktigt lång då den här bilen har något av de bästa framsätena vi kört, med bra stöd både för korsryggen och för nacken. Inställningsmöjligheterna är bra och på båda sidorna finns bekväma nedfällbara armstöd.
Baksätena är tyvärr fortfarande ingen höjdare vad det gäller långfärdskomfort. De är i minsta laget för två vuxna och ställningen är för upprätt.
Efter några mils körning börjar andra komfortdetaljer att göra sig påminda. Ljudnivån till exempel. Bilen är tyst, riktigt tyst, och det är ovanligt lite knarrande och skramlande från inredningen. Motorn lufsar på i 2 000 varv/minut i 100 km/h och det bidrar till den låga ljudnivån.
Förarmiljön är föredömlig med tydliga instrument och gott om förvaringsfack. Bristen på mugghållare är väl egentligen det enda problemet – och det kan man väl leva med. &
Stefan Nilsson (text och foto)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.