Inte alla köper ny husbil så vi testar även de som redan varit ute och rullat några år. I nummer 11.2015 testade vi en begagnad Hobby Siesta AK 65 GM från 2012. Nu kan du läsa hela testen här på hemsidan och kolla in tidigare opublicerade bilder!
Mångbäddare med akilleshäl
Fräscha familjealkover säljs snabbt när de kommer ut i beghallarna. Det finns ju rätt få på marknaden, men här är en med sex bältade platser och sex sovplatser. Tyvärr finns en viktig brist som är vanlig i familjesegmentet...
Det är inte lätt att hitta fräscha alkovbilar på begagnatmarknaden. Det finns dock några undantag och vi hittade en Hobby Siesta AK 65 GM från 2012 hos Forsbergs Fritidscenter i Upplands Väsby.
Den yttre inspektionen avslöjar ett par småskador som tejpats med silvertejp. Dels är det markisen som fått sig en törn längst fram och för att det inte ska läcka in vatten i markiskassetten har hålet tejpats över. I övrigt fungerar markisen utan problem. Den andra skadan hittar jag på vänster sida längst bak på kjolen, en klassisk backskada. Ett litet stag som håller fast plastkjolen är av och en spricka i plasten har tejpats över.
Annars verkar bilen skadefri till ytan sett och har fräscha däck och bra bromsar. Repor på fönster är vanligt men de här ramfria rutorna ser bra ut.
Testbilen är byggd på Ford Transits chassi och Transit finns med bakhjuls-, fyrhjuls- eller framhjulsdrift och denna har det sistnämnda.
Motorn är på 140 hästkrafter men känns piggare än så. Hytten är rätt liten på Ford men i gengäld finns många bra förvaringar på instrumentbrädan. I ett av de tre handskfacken finns ett 12-voltsuttag. Ytterligare 12-voltsuttag finns i mittkonsolen.
En inbyggd stereo av det mindre kända märket Eclipse med inbyggd gps (TomTom) imponerar med sina pedagogiska knappar. Ovanligt på moderna bilstereoapparater!
En skillnad mot Fiat Ducato är att i Ford Transit finns hela fyra drickahållare. Bristen på denna lyx har retat ägare av Ducato sedan urminnes tider.
En nackdel med Ford är dock att speglarna är mindre vilket ger lite sämre bakåtsikt men vår testade Hobby har i gengäld backkamera som visar bild även vid färd rakt fram.
Jag stannar till i ett höstläckert Roslagen för att titta närmare på boendet och slås först av att båda framstolarna är vridbara. En egenhet med Ford är att vindrutan är låg och med vridplattor under stolarna sitter man högt så vid rödljus får långa personer luta sig framåt för att se när det slår om.
Det är lite konstigt att man satt in vridbara stolar i denna bil eftersom den har en riktig sittgrupp med två motstående soffor. Fördelen är att den vändbara passagerarstolen är en bra extrasits trots att inte ens en orangutang når till bordet. Vändbar förarstol är dock fullständigt onödigt.
Jag tar ett kliv bakåt och provsitter matgruppen. Tre fönster ger utsikt och de båda sofforna har två bälten vardera men soffan med ryggen i färdriktningen har bara midjebälten. Frågan är också om den smala träskivan är tillräcklig som ryggstöd vid en krock?
Det bör understrykas att i en husbil av det här slaget åker föräldrarna fram säkrare medan barnen baktill varken har krockkuddar eller skydd mot sidokrockar i den supertunna husbilsväggen. Några fästen för barnstolar finns inte heller men fram finns dubbla krockkuddar. Ur ren säkerhetsaspekt är personbil och husvagn bättre alternativ för barnfamiljer och därför ser vi fram emot mer säkerhetstänkande i husbilsvärlden.
Köket är fullt utrustat med en hög och smal kyl på 140 liter. Här finns också hela åtta utdragslådor samt överskåp och köksfläkt. Spisen från Smev är trelågig och ovanför sittgruppen finns ytterligare tre överskåp med invändig hylla.
Längre bak finns toalettutrymmet med dusch mitt på golvet som avskärmas med ett draperi. Ventilationen sker med en öppningsbar taklucka. Speglar och krokar på väggen är bra men lampknappen sitter dumt till på handfatet med tanke på att både duschvatten och handfatsvatten kan spillas där.
I den trånga mittgången lägger jag märke till att de bakre regionerna kan stängas av med en jalusivägg och mittemot badrummet finns en mycket bra garderob. Klädstången har inbyggd belysning och på ena väggen finns hyllor för småkläder.
Allra längst bak finns så den tvärställda dubbelsängen vilken nås med en stege som sitter rätt bökigt infälld bakom en lucka. Att fälla in och ut stegen mitt i natten låter sig inte göras ljudlöst. Det går inte heller att komma in i badrummet utan att ta bort stegen… och man kommer inte upp i sängen utan att den är nedfälld. Och man riskerar att bryta lårbenet om man ska kliva ner och stegen är borta. Ja, ni förstår problematiken för nattkissare!
Sammanfattningsvis är detta en familjebil i gott skick men med en akilleshäl, nämligen lastvikten! Tyvärr är denna brist vanlig i utbudet av familjehusbilar och ytterligare ett argument för barnfamiljer att välja personbil med husvagn. 527 kilo är långt ifrån det värsta vi har sett men ändå för lite.
Mitt sista och kanske viktigaste råd är att provväga husbilar innan köp! Ny utrustning knaprar in på den angivna lastvikten.
Fräscha familjealkover säljs snabbt när de kommer ut i beghallarna. Det finns ju rätt få på marknaden, men här är en med sex bältade platser och sex sovplatser. Tyvärr finns en viktig brist som är vanlig i familjesegmentet...
Det är inte lätt att hitta fräscha alkovbilar på begagnatmarknaden. Det finns dock några undantag och vi hittade en Hobby Siesta AK 65 GM från 2012 hos Forsbergs Fritidscenter i Upplands Väsby.
Den yttre inspektionen avslöjar ett par småskador som tejpats med silvertejp. Dels är det markisen som fått sig en törn längst fram och för att det inte ska läcka in vatten i markiskassetten har hålet tejpats över. I övrigt fungerar markisen utan problem. Den andra skadan hittar jag på vänster sida längst bak på kjolen, en klassisk backskada. Ett litet stag som håller fast plastkjolen är av och en spricka i plasten har tejpats över.
Annars verkar bilen skadefri till ytan sett och har fräscha däck och bra bromsar. Repor på fönster är vanligt men de här ramfria rutorna ser bra ut.
Testbilen är byggd på Ford Transits chassi och Transit finns med bakhjuls-, fyrhjuls- eller framhjulsdrift och denna har det sistnämnda.
Motorn är på 140 hästkrafter men känns piggare än så. Hytten är rätt liten på Ford men i gengäld finns många bra förvaringar på instrumentbrädan. I ett av de tre handskfacken finns ett 12-voltsuttag. Ytterligare 12-voltsuttag finns i mittkonsolen.
En inbyggd stereo av det mindre kända märket Eclipse med inbyggd gps (TomTom) imponerar med sina pedagogiska knappar. Ovanligt på moderna bilstereoapparater!
En skillnad mot Fiat Ducato är att i Ford Transit finns hela fyra drickahållare. Bristen på denna lyx har retat ägare av Ducato sedan urminnes tider.
En nackdel med Ford är dock att speglarna är mindre vilket ger lite sämre bakåtsikt men vår testade Hobby har i gengäld backkamera som visar bild även vid färd rakt fram.
Jag stannar till i ett höstläckert Roslagen för att titta närmare på boendet och slås först av att båda framstolarna är vridbara. En egenhet med Ford är att vindrutan är låg och med vridplattor under stolarna sitter man högt så vid rödljus får långa personer luta sig framåt för att se när det slår om.
Det är lite konstigt att man satt in vridbara stolar i denna bil eftersom den har en riktig sittgrupp med två motstående soffor. Fördelen är att den vändbara passagerarstolen är en bra extrasits trots att inte ens en orangutang når till bordet. Vändbar förarstol är dock fullständigt onödigt.
Jag tar ett kliv bakåt och provsitter matgruppen. Tre fönster ger utsikt och de båda sofforna har två bälten vardera men soffan med ryggen i färdriktningen har bara midjebälten. Frågan är också om den smala träskivan är tillräcklig som ryggstöd vid en krock?
Det bör understrykas att i en husbil av det här slaget åker föräldrarna fram säkrare medan barnen baktill varken har krockkuddar eller skydd mot sidokrockar i den supertunna husbilsväggen. Några fästen för barnstolar finns inte heller men fram finns dubbla krockkuddar. Ur ren säkerhetsaspekt är personbil och husvagn bättre alternativ för barnfamiljer och därför ser vi fram emot mer säkerhetstänkande i husbilsvärlden.
Köket är fullt utrustat med en hög och smal kyl på 140 liter. Här finns också hela åtta utdragslådor samt överskåp och köksfläkt. Spisen från Smev är trelågig och ovanför sittgruppen finns ytterligare tre överskåp med invändig hylla.
Längre bak finns toalettutrymmet med dusch mitt på golvet som avskärmas med ett draperi. Ventilationen sker med en öppningsbar taklucka. Speglar och krokar på väggen är bra men lampknappen sitter dumt till på handfatet med tanke på att både duschvatten och handfatsvatten kan spillas där.
I den trånga mittgången lägger jag märke till att de bakre regionerna kan stängas av med en jalusivägg och mittemot badrummet finns en mycket bra garderob. Klädstången har inbyggd belysning och på ena väggen finns hyllor för småkläder.
Allra längst bak finns så den tvärställda dubbelsängen vilken nås med en stege som sitter rätt bökigt infälld bakom en lucka. Att fälla in och ut stegen mitt i natten låter sig inte göras ljudlöst. Det går inte heller att komma in i badrummet utan att ta bort stegen… och man kommer inte upp i sängen utan att den är nedfälld. Och man riskerar att bryta lårbenet om man ska kliva ner och stegen är borta. Ja, ni förstår problematiken för nattkissare!
Sammanfattningsvis är detta en familjebil i gott skick men med en akilleshäl, nämligen lastvikten! Tyvärr är denna brist vanlig i utbudet av familjehusbilar och ytterligare ett argument för barnfamiljer att välja personbil med husvagn. 527 kilo är långt ifrån det värsta vi har sett men ändå för lite.
Mitt sista och kanske viktigaste råd är att provväga husbilar innan köp! Ny utrustning knaprar in på den angivna lastvikten.
Relaterade bildspel
Hobby Siesta AK 65 GM (2012)
Chassi: Ford Transit
Årsmodell: 2012
Antal mil: 2 700
Antal ägare: 3
Motor: Ford 2,2 140 hk
Längd/bredd/höjd: 6 923/ 2 286/2 940
Tjänstevikt: 3 323 kg
Maxlast: 527 kg
Totalvikt: 3 850 kg
Däck: 215/75R16CP
Uppvärmning: Luftburen Truma 5E
Utrustning på provkörd bil: backkamera, larm från JR med IR, Goldschmidt luftfjädring bakaxel, köksfläkt, elhissar, cd-stereo med gps från TomTom, LED-tv med antenn, myggnätsdörr och garanti.
Pris på lappen: 499 000 kr
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.