Premium Drive-modellerna är baserade på Fiat Ducato med Fiats lågbyggda campingchassi. Hobby tillverkar även bilar som heter Premium Van som är något smalare och är byggda på Renault Master, vi testade en sådan i nummer 10/2012. Längre ned i produkthierarkin placerar sig instegsorienterade Siesta som till 2014 fått nya modeller och ny design. Det som försvunnit helt ur Hobbys program är treaxlade tunga bilar. Den Premium Drive-bil som vi testar heter 65 HFL och den är med sina 6,99 meters längd ungefär en halvmeter kortare än de längsta modellerna. Vi börjar med en provtur. Det är enkelt att ta sig upp i hytten då det finns ett litet extra fotsteg vid förar- och passagerardörrarna. Instrumentbrädan har fått lite extra omsorg i form av träimitation. Det som slår oss ganska snart är att bilen är väldigt tyst. Den är inte bara skrammelfri, utan även vägbuller och motorljud märks mindre än vanligt. Något som kanske bidrar till den relativa tystnaden är de överskåp som finns ovanför förarplatsen. Det går inte att komma åt hörndelen av dem, kanske är det fyllt med ljuddämpande material?
Skåpluckorna är, liksom de andra i bilen, högblankt vita och läckra. De öppnas med en grepplist av aluminium som kräver en viss tillvänjning. Under passagerarplatsen sitter ett bodelsbatteri med en finess i form av en huvudbrytare på sidan av stolen, en smart lösning.
De bilar som säljs via den svenska generalagenten är mycket rikligt utrustade med höjdpunkter som backkamera, navigator och stereo. Bilarna är i princip färdiga att köra rakt ut till närmsta ställplats. De tillval som ändå gjorts till vår testade bil är mycket vettiga. Totalvikten är höjd till 4 250 kilo, vilket nästan är ett måste med tanke på att vikten drar iväg en del med utrustningsnivån. Cykelhållare bak på bilen är även det ett bra tillval då denna planlösning inte har ett högt garage.
Entrén in i bodelen underlättas av ett elmanövrerat fotsteg. Direkt till vänster finns ett LED-belyst vitrinskåp av plexiglas ovanför ett utrymme för en tv. Dessutom finns här Hobbys elegant silverfärgade manöverpanel. Den sitter bekvämt placerad i bra arbetshöjd. Med den kan, bland mycket annat, belysningssystemet Romantica manövreras vilket kan ge stämningsfull belysning.
Sittgruppen är generös i förhållande till bilens storlek, vi sitter skönt. Speciellt soffan innanför dörren imponerar i storlek och komfort. Under sitsen är Trumapannan och elcentralen prydligt monterade. Matbordet mäter 80x90 centimeter. Nackstöden vid sittplatserna sitter riktigt rejält, de är lite svåra att få loss när den elmanövrerade taksängen ska hissas ned. Det är bra fart på elmotorn vilket är lite ovanligt, och väl nere visar sig taksängen vara riktigt generös. Den är även väldigt tunn vilket gör att den inte dödar rymden i utrymmet. Här är det 182 cm i takhöjd, vid entrén är det 202 cm. Det är inte dåligt med tanke på att det vid sittgruppen även finns ett dubbelgolv som bygger på ungefär en decimeter. Om så krävs kan även sittgruppen bäddas upp vilket innebär att fem-sex personer kan sova i bilen, lite beroende på ålder och civilstatus.
Köket i bilen är riktigt bra och överraskande mångsidigt. En extra avställningsyta vid väggen mot sittgruppen ger bra avlastning. I ett av underskåpen kan en apotekarhylla dras ut och kökslådorna är självstängande. Fönstret har snyggt integrerade kontakter, mörkläggningsgardin och myggnät. På andra sidan i bilen finns ett Slimtower-kylskåp med köldfack. Mellan köket och hygienutrymmet finns en stor belyst garderob med klädstång, några hyllplan i botten och ett större utrymme högst upp.
Bilens franska bädd går att vinklas upp för att komma åt lastutrymmet under. Vi lyckades inte hitta något sätt att få det att stanna i öppet läge, så det är lite svårjobbat. Komforten i sängen är det inget fel på och två läslampor finns. Överskåpen är av samma typ som i resten av bilen. Mellan bilens främre del och säng- och badrumsdelen kan ett draperi dras för. Märkligt nog räcker draperiet bara halvvägs till golvet.
Hygienutrymmet är smart planerat och det finns gott om förvaring. Det finns plats för mer saker än rena badrumsprylar. Ovanför toaletten, som står mot bakstammen, finns hyllor hela vägen upp till tak. Hyllorna täcks av dörrar med spegelglas. Utrymmet kan omvandlas till dusch genom att handfatet via skenor på väggen skjuts bort över toaletten. Ett par vikbara plastdörrar täcker för de känsliga områdena och vips har en hyfsat rymlig duschkabin skapats. Varför ökade då inte försäljningen av Hobbys bilar med de nya serierna? En anledning kan vara att det dröjde nästan två år efter premiärvisningen innan de första modellerna fanns i hallarna. Frågan är om Hobby tappade tempo genom att visa upp en läcker prototyp så pass tidigt. Upptäckarglädjen infann sig kanske inte hos köparna när de slutligen skulle välja husbil? Nu är det även så att i den prisklass som Hobby Premium ligger just nu är konkurrensen knivskarp.
Vårt test av Hobby Premium Drive ger mersmak. Bilen verkar vara välkonstruerad och vi upplever den som väldigt tyst, något som vår ljudmätning även intygar. Den är bra planerad med tydliga och rejäla utrymmen. Utrustningsnivån är hög vilket gör att lastvikten naggas, men eftersom den är uppgraderad till ett 4 250-kiloschassi är det inget problem, det finns lastkapacitet så det räcker och blir över.
Designmässigt tycker vi att bilen är en fullträff med det undantaget att fronten kunde vara roligare, ur den vinkeln ser bilen ut som merparten av de halvintegrerade på marknaden. När så pass mycket energi lagts på såväl sidorna som bakpartiet och inredningen kunde Hobby gott löpa linan ut och designa en egen front.