Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Husbil & Husvagn, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Husbil & Husbil storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.
Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!
Alkovhusbilar står inte direkt för några sprudlande försäljningssiffror numera, men ändå väcker de intresse hos ett antal husbilsköpare. När nya Optima Ontour presenterades förra året var intresset på Europas mässor oerhört stort rapporterar Hobby.
Den något klumpiga exteriören hos en alkovbil har dock flera obestridliga fördelar. Ingen annan typ av husbil har till exempel så mycket känsla av rymd på samma golvyta. Den mysiga sängen som finns där likt en koja ovanför förarhytten är alltid redo att användas utan att behöva hissas ner över en sittgrupp eller bygga om soffor och bord. Barnen som går och lägger sig tidigare har trygg utsikt över de vuxna i sittgruppen som alltså fortfarande kan användas.
Den här säsongen har Hobby införlivat alkovbilarna i Optima Ontour-serien. Det är en serie vars signum ska ha en "omfattande standardutrustning till ett rimligt pris" och de tre nya alkovbilarna har luftkonditionering i förarhytten, farthållare, dubbla airbags och däcktryckskontroll som standard. En praktisk detalj är den utdragbara släden till gasolflaskorna som underlättar bytet av flaska.
De tre varianterna börjar med den 6,24 meter långa A 60 GF med tvärbädd bak och ett pris från 850 400 kronor via sju meter långa mellanmodellen A 65 KM med våningssängar (från 874 400 kronor) och störst är den testade A 70 GFM på 7,19 meter med ett pris på 881 400 kr kronor.
Med sin kompletta sittgrupp, längsgående soffa, vinkelkök och dubbelsäng längst bak är detta kungen i Hobbys alkovtrio.
Plus: Härlig känsla av rymd invändigt, gott om förvaring, bra med utrustning från start.
Minus: Som alltid med 3,5-tons familjealkover gäller det att hålla järnkoll på vikten.
Hobby använder Citroën Jumper med sitt original lågramschassi och 140 hk motor som är standard på svensksålda husbilar. Och det behövs, utomlands säljs de även med 120 hästar vilket är för lite för denna husbil som har visst luftmotstånd och vikt.
Som förare av en alkovhusbil får man vara beredd på högre bränsleförbrukning. I måttlig motorvägsfart mellan 100 och 110 km/h drog den drygt 1,1 liter diesel per mil. Ungefär 1 dl mer än jämförbara halvintegrerade husbilar.
En annan sak som märks under körning är att det är lite bullrigare, troligen på grund av att den stora volymen ger mer bakgrundsljud, för möblerna i sig skramlar inte mer än i andra husbilar. Annars har vi en bra bodelskaross med GRP-sandwichgolv samt vattenavvisande XPS-isolering vilket inte är någon självklarhet i fordonsklassen. Väggar och tak är dock isolerat med enklare EPS-skum, men taket är av hageltåligare GRP.
Entrédörren är bred och placerad långt bak i bodelen. Direkt innanför dörren finns det stora vinkelköket som inte lämnar något att önska vad gäller arbetsytor och förvaring. De tre lågorna på spisen är placerade på rad och har inbyggd tändare. Framför spisen finns en bra arbetsyta som också kan utökas med en utvikbar bänkskiva, som dock stänger av halva entrén.
En annan sak som märks under körning är att det är lite bullrigare, troligen på grund av att den stora volymen ger mer bakgrundsljud.
På andra sidan mittgången finns det stora Dometic kylskåpet med dubbelhängd dörr som kan öppnas från två håll. Här gör den funktionen extra stor nytta när man snabbt vill nå kylvaror från sittgruppen/förarhytten eller från andra hållet med köket och det dukade utebordet. Här finns också en stor och praktisk garderob samt många rymliga överskåp och invid sittgruppen en bra hyllförvaring.
Heldinett och en längsgående soffa ger gott om bekväma sittplatser även för fler än fyra personer. Bordet kan förlängas så att den som sitter i sidosoffan når enkelt och dessutom är bordet mycket stabilt vilket inte är självklart i alla husbilar. Det enda vi saknar lite är en stor taklucka som släpper in mer ljus för det är lite mörkt i sittgruppen om man inte tänder upp. På tal om belysning så finns både riktbara läslampor och en taklampa men man får klara sig utan lyx som indirekt ljus och LED-skenor.
Dagsljus får man däremot genom den stora 65x40 cm takluckan ovanför den bakre dubbelsängen. Här sover man väldigt skönt och ombonat. Liggytan är 138 cm bred och smalnar av till 107 cm vid fötterna och det fungerar för två vuxna.
I alkoven är madrassen tunnare och takhöjden i alkoven är 58 cm vilket är helt okej för biltypen.
När det gäller badrummet så finns gott om förvaring i badrumsskåp och hyllor i flera spegelskåp. Ett takfönster om 40x40 cm släpper in dagsljus och ger också bra ventilation. Duschytan är generöst dimensionerad med en golvyta på 65x82 cm och här finns dubbla avlopp.
Skulle det saknas utrymme för mer bagage så har vi ett rejält garage under den bakre sängen där campingstolar, bord och grillar ryms ledigt. A 70 GFM bör dock inte lastas utan ordentlig planering innan. För om man väljer 3,5 tonsversionen så förbrukar man lastvikten rätt snabbt och därför rekommenderar vi tillvalet 3,65 tons totalvikt om körkortet tillåter.
Med extra höftbälten på de bakvända sätena kan husbilen också godkännas för sex åkande men då blir det väldigt tight med lastvikten även med tillvalet 3,65 ton. &
Tips vid lastning
Testbilen har cirka 120 kilo utrustning i sig från start och med två resenärer och deras packning samt full dieseltank, färsvattentank och två fulla gasoltuber blir det 28 kilo kvar innan lastvikten slår i taket. Reser man två till fyra personer ska man definitivt välja tillvalet 3,65 tons totalvikt och eftersom ytterligare totalviktshöjning inte låter sig göras på modellen så bör man väga varje tillval på guldvåg innan man kryssar för dem i tillvalskatalogen. Hobby har en väldigt bra sajt där varje tillval skrivs ut med både vikt och prisuppgift.
Bakaxel | Framaxel | Sammanlagd | |
Tillåtna totalvikter | 2 000 kg | 1 850 kg | 3 500 kg |
Bruttovikt (vägd)* | 1 637 kg | 1 435 kg | 3 072 kg |
+ Förare | 19 kg | 56kg | 75 kg |
+ 100 % Färskvatten | 50 kg | 50 kg | 100 kg |
+ 100 % Gas (2 x 11 kg) | 63 kg | -15 kg | 48 kg |
+ Panna/Toalett | 7 kg | 3 kg | 10 kg |
Summa tom** | 1 776 kg | 1 529 kg | 3 305 kg |
+ 1 Passagerare | 19 kg | 56 kg | 75 kg |
+ 2 Passagerare | 114 kg | 36 kg | 150 kg |
+ 10 kg/Person | 18/37 kg | 2/3 kg | 20/40 kg |
+ 10 kg/Meter Längd | 66 kg | 6 kg | 72 kg |
Norm-vikt (2 Pers.)*** | 1 879 kg | 1 593 kg | 3 472 kg |
Norm-vikt (4 Pers.)*** | 2 012 kg | 1 630 kg | 3 642 kg |
Återstående last (2 Pers.) | 121 kg | 257 kg | 28 kg |
Återstående last (4 Pers.) | -12 kg | 220 kg | -142 kg |
Basfordon: Citroën Jumper
Chassi: original lågramschassi
Motor: Citroën Jumper 2,2 l – BlueHDi
140 hk, Euro 6d-FINAL
Växellåda: 6 växlad manuell
Totalvikt: 3500 kg
Tjänstevikt: 3025 kg
Lastvikt: 475 kg
Yttermått: (L/B/H) 7188/2330/3030 mm
Ståhöjd: 2054 mm
Axelavstånd: 3800 mm
Färskvatten: 10/100 liter
Gråvatten: 96 liter
Tankrymd: gasol 2x11 kg, diesel 90 liter, AdBlue 20 liter.
Kylskåp: 133 liter Dometic
Bäddmått: 213x138 cm/107 cm (bak), 202x153 cm (alkov)
Uppvärmning: Truma Combi 6
Isolering: XPS i golv, EPS väggar/tak
Standardutrustning: (exempel) Hytt lackad i vitt, lackade stötfångare, svartlackad kylare, strålkastarlister i silver, däcktryckskontroll, startspärr, elbackspeglar, ESP, ASR, Hill holder, traction control, farthållare, dubbla airbags, utdragssläde gasol, isolerade vattentankar m.m.
Extrautrustning: (exempel) ramfönster, lättmetallfälgar, 165 hk motor, midjebälten i bakvänd soffa, registrering för 5-6 personer, uppvägning 3650 kg totalvikt, Truma Combi 6E (elpatron) m.m.
Återförsäljare: www.hobby-caravan.se
Grundpris: 881 400 kr
Det upplevda utrymmet är smått överväldigande.
Alla som kliver in i Hobby Optima Ontour A 70 GFM kommer förstå varför alkovbilar fortfarande är efterfrågade. Det upplevda utrymmet är smått överväldigande och den moderna inredningsstilen är tilltalande.
Oavsett om det handlar om kök, badrum eller sittgrupp så är allt väldigt generöst och har gott om förvaring. Lägg därtill den alltid sovklara alkovsängen och den något smalare akterbädden så visar sig en smart familjehusbil.
Dessutom har den bra standardutrustning och ett rimligt pris, men man får stå ut med alkovens något klumpiga köregenskaper med ökad förbrukning och ganska högt bakgrundsljud under körning. För att kunna utnyttja all förvaring önskar vi dock att Hobby erbjöd en högre lastvikt.
Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Husbil & Husvagn, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Husbil & Husbil storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.
Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.