Nästa artikel
Elnagh Baron 420L.
Billig Baron för nybörjaren

Elnagh Baron 420L.

Publicerad 20 augusti 2011 (uppdaterad 13 december 2013)
Husbilstillverkaren Elnagh lockar med låga priser och italiensk design. Nyfikna på prestandan beger vi oss till den svenska importören Hobby Fritid i Tenhult. Här får vi chansen att provköra en halvintegrerad modell vid namn Baron 420L.

Elnagh är ett norditalienskt företag som från början tillverkade motorcyklar. 2010 var ett jubileumsår, då firade man 60 år. I dag tillhör märket Sea-gruppen. Tillverkningen av husbilarna sker i norra Italien. 

I Sverige finns Elnaghs husbilar sedan 30 år tillbaka. I sortimentet finns, förutom Baron, ytterligare en lågprofilare – Prince (provkörd i Husbil & Husvagn nr 5/2009). Vidare finns loftsängsmodellen T-Loft, alkoven Duke och helintegrerade Magnum.
 
Testbilen är av årsmodell 2011 och bygger på Fiat Ducato. Den har ett klassiskt exteriört utseende i vitt och med blå-grå stripes på sidorna. När vi öppnar och kliver in via de två fotstegen, noterar vi att bodelsdörren saknar fönster. Däremot finns det i entrén en klädkrok och denna sitter direkt till vänster på väggen innanför dörren. Någon skolåda finns däremot inte. Förarplatsen känns väl igen och genom innerbackspegeln har man viss sikt bakåt genom rutan ovanför sängen. Gardinen mellan förarhytten och bodelen upplever vi som något störande då den skymmer i ögonvrån. Förar- och passagerarstolen har samma klädsel som bilens övriga textilinredning.
 
Vi rullar ut på en provtur i det småländska landskapet och den 130 hk starka dieseln på 2,3 liter svarar bra redan på låga varv. Under blandad körning på motorväg och i stadsmiljö känns husbilen lättkörd och smidig. I måttlig fart lägger vi märke till ett vindbrus som får oss att kontrollera om dörren i bodelen är ordentligt stängd. Det visar sig vara ventilationsgallren vid fotsteget alldeles innanför dörren som tog in vägljud. Det kan enligt uppgift avhjälpas med ”Scandi Pack” som bland annat innehåller golvvärme, matta i bodel, frostvakt för vattentank, en större Trumavärmare med mera för 27 700 kronor. Man kan även eftermontera innerskärmar som enligt uppgift också kan sänka ljudnivån.
Tillbaka från provkörningen konstaterar vi att golvet i bodelen är plant fram till den främre rymliga sittgruppen, där finns en liten nivåskillnad i anslutning till förarplatsen. I sittgruppen ska fyra personer få plats. Vi är två vuxna karlar som provsitter och det känns som ett bekvämt antal. Sittgruppen kan enkelt göras om till en dubbelbädd. Under de två bältade sittplatserna finns ett stuvutrymme, under den högra sittplatsen är vattentanken placerad. Vidare har bodelen fyra fönster, alla med mörkläggningsgardiner och myggnät. Centralt placerad ovanför köksdelen sitter en takventil. Baronköket går i vinkel och har en trelågig spis från Smev. Ovanför spishällen finns ett lysrör, däremot saknas fläkt. Vidare sörjer Dometic för kylen och frysen. I Baronköket finns också ett (av totalt fyra) vägguttag för 230 V. Under diskbänken finns skåp för förvaring av matvaror, porslin, kokkärl etcetera. Vidare till bilens energiförsörjning. Baron har luftburen värme och varmvattenberedare med elektrisk tändning. Via åtta utblås sprider en Truma C40-panna sin värme.
 
Kläder förvaras i en rymlig fullhöjdsgarderob, placerad mellan kyl-frysen och toaletten. Tvagning och toalettbesök sker i ett och samma utrymme som känns ljust och rymligt, mycket tack vare hörnhandfatet. Längst bak till vänster i den provkörda Baron-bilen finner vi en 194 centimeter lång och 130 centimeter bred fransk bädd. Denna går enkelt att lyfta upp och under finns Truma-anläggningen direkt vid fotändan. I uppfällt läge har man också en viss åtkomst till garaget/lastutrymmet. Det sistnämnda är kvadratiskt i formen och mäter 127 centimeter på bredden och längden, 58 centimeter på höjden och 91 centimeter på djupet. 
Sammanfattningsvis är Elnagh Baron en husbil för den som vill resa under tre säsonger men inte längre sträckor på vintern. Bilen har rätt utrustningsnivå för den som aldrig ägt en husbil tidigare. Med tanke på det relativt låga priset borde den attrahera många nybörjare.
Elnagh Baron 420L

Grundpris: 538 800 kr

Modell: halvintegrerad
Chassie: Fiat Ducato lågbyggt
Motor: Fiat Ducato 2,3 l/130 hk
Totalvikt: 3 300 kg
Tjänstevikt: 2 804 kg
Maxlast: 496 kg
Utvändiga mått (LxBxH cm): 700/235/275
Avstånd mellan hjulaxlar: 380 cm
Energiförsörjning: Truma C40
Gasolkapacitet: 2x11 kg, 1x11 kg ingår
Övrig standardutrustning: Fönster med mörkläggningsgardiner/myggnät, 3 vägguttag (230 V), Baron 420L finns också med det mindre motoralternativet. I modellserien finns också tre alkovvarianter, alla med en vikt under 3 500 kg.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.