Dethleffs modeller kan ofta fås som antingen helintegrerade eller halvintegrerade. Vårt testexemplar heter Advantage T 7011. T innebär att bilen är halvintegrerad. Bilen är utrustad med den starkare motorn på 148 hästkrafter som kostar 25 000 kronor extra sett från baspriset. Chassit på Advantage T7011 kommer från Al-Ko och det är deras högbyggda variant med bredare spårvidd och bakaxel med ståltorsionsfjädring. Förarmiljön känns igen från många andra husbilar byggda på Fiat Ducato. Knappar och reglage sitter där de bör och vi känner oss bortskämda med Fiatutrustning som AC i förardelen, högtalarpaket, farthållare och elmanövrerade och uppvärmda backspeglar.
Dethleffs utrustar också sina husbilar med ett par sköna pilotstolar från Aguti med en mängd justeringsmöjligheter. Det i sin tur ger bra sikt oavsett förarens längd, men också när man vänder runt stolen och sitter till bords är det lätt att hitta en skön sittställning. Bakom föraren finns inte heller någon utrymmeskrävande hörnsoffa så det är lätt att skjuta bak stolen för den som har riktigt långa ben.
Tack vare de vändbara framsätena, sidosoffan och det förlängningsbara bordet ryms det upp till sex personer i sittgruppen. Bordets förlängningsskiva skramlade anmärkningsvärt mycket under provkörningen. Under bordet finns fyra flaskhållare och det lilla fönstret bakom sittpuffen är ett skjutfönster som även kan vara öppet under färd.
Både förardelens och bodelens tyger kan beställas i en mängd olika färg- och mönsterkombinationer för den som vill sätta personlig prägel på sin husbil. Detta gäller även utvändigt och vår bil har designen som Dethleffs kallar Imperial blå/vit som inte kostar extra. Utöver denna färgkombination kan Advantage T-modellerna fås i ett tiotal andra designvarianter vilket är imponerande. Priserna för andra färgval varierar från 6 200 kronor upp till 16 900 kronor för metallicvarianterna med röd eller blå hytt som övergår i en grå bodel.
En synlig förändring i årets Advantageserie är den unika designfronten som tidigare var ett tillbehör. Den ger bilen en tydlig Dethleffsprofil med bred grill. Den tvåfärgade fronten med LED-slingor ser läcker ut och skiljer sig från andra halvintegrerade bilar byggda på Fiat Ducato. Däremot saknar vi fotsteg i stötfångaren som är bra när det ska skrapas is eller rengöras i övrigt på vindrutan..
Advantage T7011 är tydligt riktad till målgruppen ”äldre par” och då hade vi nog väntat oss att bilen skulle ha fotsteg som underlättar insteg i förarhytten men det finns alltså inte.
Lastutrymmet som kan nås utifrån är mest till för mindre bagagage och utrustning. Det finns gott om plats för skidor men någon cykel får inte plats såvida den inte är väldigt hopfällbar. Lastutrymmet under toalettutrymmet är bara 25 centimeter högt men däremot över två meter djupt. Därför skulle det absolut behövas en lucka även på den andra sidan eftersom det annars kan bli svårt att få ut mindre prylar som tenderar att hamna längst bort i lastutrymmet.
Eftersom denna husbil som sagt riktar sig till två personer så erbjuder inredningen gott om plats då bilen är 7,31 meter lång. T7011 är registrerad för fyra personer och maxlasten på basbilen är 509 kilo. Det finns fyra bältade platser i bilen och väljer man extrautrustningen ”bäddsoffa” kan en tredje person även sova över. För övrigt är Advantage tillverkad med ytterväggar i aluminium och den har träreglar samt trägolv.
Längst bak finns toalett, dusch och en garderob. Sängarna är separata långbäddar som ger en rymlig mittkorridor och ett enda golvplan utan trappor upp till sängplatserna. Hela planlösningen känns rymlig och luftig.
Som standard erbjuds Truma Combi 6 men vår testbil har Aldes vattenburna system samt elektrisk golvvärme. Detta kan fås i utrustningspaketet ”Sweden 2 (Alde)” där även kylskåp med separat frysfack och en del annat ingår. Värmesystemet värmer även förardelen.
Den nya bodelsdörren är något rundad så att den ska sitta tätt mot dörrkarmen. Dörren känns gedigen och ger ett gott intryck.Innanför den finns trappan som har golvvärme. Knappen för det utfällbara trappsteget sitter lite tokigt placerad. Den kan visserligen enkelt nås utifrån men från insidan måste man böja sig ned nästan ända till golvet. Med tanke på den något äldre målgruppen hade vi föredragit en bättre placering eller möjligen dubbla knappar.
I hallen finns en garderob med ett fiffigt nät som vi gillar. Ovanför dörren hittar vi också Dethleffs egen manöverpanel och intill den Aldes kontrollpanel. I lådan under kylskåpet intill ”hallen” kan man stuva in skor trots att utrymmet egentligen inte är till för ändamålet.
Köksdelen kallas av Dethleffs för ”Gourmet Center” vilket i detta fall betyder en kombination av en trelågig spis med täckskivor av glas samt en diskho. Med nedfällda täckskivor åstakoms några extra avställningsytor men inte är det särskilt mycket att skryta med. Både lådorna och apoteksskåpet under spisen rymmer det mesta som kan behövas för matlagningen. Däremot hittar vi ingen sopkorg men det finns gott om plats för en sådan i underskåpet.
Den provkörda bilen har vare sig spisfläkt, ugn eller mikro. Det finns däremot plats för mikrovågsugn ovanpå kylskåpet och det finns också möjlighet att installera en spisfläkt. Kökslådorna är odämpade vilket är lite synd då det känns som det sparats på fel ställe i ett annars så fint kök.
De två långbäddarna är olika stora och den ena mäter 195 x 75 centimeter medan den andra mäter 205 x 80 centimeter. Under de sköna kallskummadrasserna finns en ribbotten som ger god ventilation och huvudänden på sängen kan fås uppfällbar för god läskomfort, även om vår testbil inte hade det. Ovanför båda sängarna finns ”el-räls” som gör det möjligt att flytta läslampan till önskat läge. Överskåpen i sovdelen är placerade tillräckligt högt upp så att man inte ska slå i huvudet.
Under de båda sängarna finns lättåtkomliga förvaringsutrymmen och gasfjädrar gör det enkelt att lyfta sängbotten. Vid fotändan av den ena sängen finns ett tv-skåp. I utdraget läge kan skärmen ses från antingen sängarna eller sittgruppen. Tv-skåpets 12-voltskontakt är den enda som vi hittar i bodelen.
Kombinationen toalett och dusch längst bak i bilen är ett välplanerat utrymme. Handfatet kan flyttas så att toaletten eller duschen blir rymligare. Det finns ett värmeelement i duschen vilket gör att utrymmet också kan användas som ett enklare torkskåp.
I badrummet finns gott om krokar och bakom den stora spegeln hittar vi en garderob. Tyvärr har den fått en dörr som känns felhängd då den öppnas mot toalettdörren och därmed tar upp ganska mycket plats. Det hade varit mer praktiskt om den öppnades åt andra hållet. I nederdelen av garderoben finns Aldes värmepanna. Tyvärr är garderobsdörrens gångjärn i klenaste laget, till och med luckorna i köket har kraftigare gångjärn.
Sammanfattningsvis kan man säga att planlösningen med en lång gång i mitten i kombination med de låga sängarna ger Advantage T 7011 ett väldigt luftigt intryck. Lägg därtill de stora panoramafönstren i taket och alla sidofönster så blir upplevelsen även väldigt ljus. Under natten finns indirekta LED-band i taket och takluckorna som ger en exklusiv känsla. Även de snygga skåpen längs hela bodelen gör att bilen känns lite extra lyxig.