I nummer 5-2015 provkörde vi Dethleffs Advantage T 6601 och nu kan du läsa hela testen här och även kolla in tidigare opublicerade bilder. Trevlig läsning!
Ljus lättviktare
Dethleffs Advantage har fått en helt ny konstruktion som lovar gott inför kommande vintrar. Vi provkör T 6601 som är en trevlig och ljus bekantskap med mycket utrustning som standard.
Dethleffs viktigaste nyhet till modellåret 2015 är Lifetime Plus-konstruktionen som premiärvisades i serierna Advantage och Esprit.
Lifetime Plus är en träfri konstruktion med ram av hållbar polyuretan samt XPS-isolering som är betydligt mer fukttåligt än frigolit. Väggarnas och takets inre sida utgörs av en tre millimeter tjock fanérskiva, i golvet är den sex millimeter tjock. Väggarnas yttre del är i plåt precis som tidigare. Taket och undersidan av golvet har glasfiber som skyddar bilen mot hagel och stenskott. Dethleffs ger sex års täthetsförsäkring som gäller förutsatt att en täthetskontroll genomförs varje år.
När vi stiger in i bilen och tittar bakåt finns en fransk bädd till vänster och hygienutrymmet till höger. Rakt fram från det senare finns en stor garderob som går från golv till tak med delade dörrar. Garderoben är 65 cm bred och 56 cm som djupast. Mellan garderob och sittgrupp finns ett högt och smalt kylskåp på 142 liter från Dometic. Köket hittar vi på motsatt sida mellan säng och bodelsdörr. Bilen är som bredast här i mitten vilket ger härligt svängrum vid matlagning.
Dethleffs har valt att utrusta Advantage med en hel del utrustning som standard. Exempelvis har bilen ett takfönster i förardelen som följs av en midi-Heki-taklucka ovanför sittgruppen. Tillsammans med de ljusa möblerna och träytorna samt den indirekta led-belysningen ger detta ett ljust helhetsintryck.
I förarhytten finns plisséjalusier, luftkonditionering, farthållare, bodelsmattor, sängöverkast, kuddar och pläd som standard. Med hänsyn tagen till säkerheten ingår även stabiliseringssystem (ESP), antispinn (ASR), backstarthjälp och det nya Hill Descent Control som underlättar körning i branta backar. Vidare ingår även airbags för både förare och passagerare. Man behöver alltså inte kompromissa eller betala extra vad gäller säkerheten, utan det är full pott från början. (I Sverige kan bilarna ha något avvikande specifikationer.)
Den nya konstruktionen har gjort bilen betydligt lättare och med denna planlösning kan man därför skaffa en femte sittplats som tillval. Trots detta har den körklara bilen en lastvikt på över 500 kilo innan gränsen på 3 500 kilo överskrids. Bagageutrymmena i denna version är dock så sparsamma att nyttan med den låga vikten kanske främst märks i bränsleekonomin.
Storleken på bodelsdörren är säsongens andra nyhet. Dethleffs har, liksom några andra tillverkare, gjort sina dörrar betydligt bredare. Den fria passagen är nu cirka 65 cm och dörrens bredd i helhet 70 cm. Den bredare dörren minskar naturligtvis den möblerbara ytan inne i bilen, men åtminstone i T 6601 märks det knappt. När man vill kliva in i bilen blir stegen däremot höga eftersom det inte finns något invändigt fotsteg. Från marken upp till fotsteget är det 35 cm och därefter får man kliva upp ytterligare 30 cm innan man är inne i bilen. Fördelen med fotsteget är djupet på hela 25 cm.
Hygienutrymmet är 74 cm som bredast och 172 cm långt och avskiljs med en smidig jalusidörr. På väggen ovanför toalettstolen finns ett stort skåp med tre hyllor. En duschkabin skapas med hjälp av en flyttbar vägg som ger ett skapligt fritt utrymme. Badrummet har totalt fyra spotlights och värms upp med ett värmeelement från Alde.
I sovrummet finns fem skåp monterade vid taket samt en öppen hylla med estetisk belysning i hörnet. I taket bredvid skåpen finns en led-slinga.
Bädden är två meter lång och har en skön resårmadrass. I huvudänden är sängen 140 cm bred och vid fötterna 125 cm. Sovrummet kan avskiljas från de övriga utrymmena med ett draperi. Bädden kan lyftas i 45 graders vinkel så att bagage-utrymmet kan nås inifrån. Men att stuva inifrån är ändå något besvärligt då Aldes värmepanna täcker en stor del av utrymmet.
Dethleffs Advantage har fått en helt ny konstruktion som lovar gott inför kommande vintrar. Vi provkör T 6601 som är en trevlig och ljus bekantskap med mycket utrustning som standard.
Dethleffs viktigaste nyhet till modellåret 2015 är Lifetime Plus-konstruktionen som premiärvisades i serierna Advantage och Esprit.
Lifetime Plus är en träfri konstruktion med ram av hållbar polyuretan samt XPS-isolering som är betydligt mer fukttåligt än frigolit. Väggarnas och takets inre sida utgörs av en tre millimeter tjock fanérskiva, i golvet är den sex millimeter tjock. Väggarnas yttre del är i plåt precis som tidigare. Taket och undersidan av golvet har glasfiber som skyddar bilen mot hagel och stenskott. Dethleffs ger sex års täthetsförsäkring som gäller förutsatt att en täthetskontroll genomförs varje år.
När vi stiger in i bilen och tittar bakåt finns en fransk bädd till vänster och hygienutrymmet till höger. Rakt fram från det senare finns en stor garderob som går från golv till tak med delade dörrar. Garderoben är 65 cm bred och 56 cm som djupast. Mellan garderob och sittgrupp finns ett högt och smalt kylskåp på 142 liter från Dometic. Köket hittar vi på motsatt sida mellan säng och bodelsdörr. Bilen är som bredast här i mitten vilket ger härligt svängrum vid matlagning.
Dethleffs har valt att utrusta Advantage med en hel del utrustning som standard. Exempelvis har bilen ett takfönster i förardelen som följs av en midi-Heki-taklucka ovanför sittgruppen. Tillsammans med de ljusa möblerna och träytorna samt den indirekta led-belysningen ger detta ett ljust helhetsintryck.
I förarhytten finns plisséjalusier, luftkonditionering, farthållare, bodelsmattor, sängöverkast, kuddar och pläd som standard. Med hänsyn tagen till säkerheten ingår även stabiliseringssystem (ESP), antispinn (ASR), backstarthjälp och det nya Hill Descent Control som underlättar körning i branta backar. Vidare ingår även airbags för både förare och passagerare. Man behöver alltså inte kompromissa eller betala extra vad gäller säkerheten, utan det är full pott från början. (I Sverige kan bilarna ha något avvikande specifikationer.)
Den nya konstruktionen har gjort bilen betydligt lättare och med denna planlösning kan man därför skaffa en femte sittplats som tillval. Trots detta har den körklara bilen en lastvikt på över 500 kilo innan gränsen på 3 500 kilo överskrids. Bagageutrymmena i denna version är dock så sparsamma att nyttan med den låga vikten kanske främst märks i bränsleekonomin.
Storleken på bodelsdörren är säsongens andra nyhet. Dethleffs har, liksom några andra tillverkare, gjort sina dörrar betydligt bredare. Den fria passagen är nu cirka 65 cm och dörrens bredd i helhet 70 cm. Den bredare dörren minskar naturligtvis den möblerbara ytan inne i bilen, men åtminstone i T 6601 märks det knappt. När man vill kliva in i bilen blir stegen däremot höga eftersom det inte finns något invändigt fotsteg. Från marken upp till fotsteget är det 35 cm och därefter får man kliva upp ytterligare 30 cm innan man är inne i bilen. Fördelen med fotsteget är djupet på hela 25 cm.
Hygienutrymmet är 74 cm som bredast och 172 cm långt och avskiljs med en smidig jalusidörr. På väggen ovanför toalettstolen finns ett stort skåp med tre hyllor. En duschkabin skapas med hjälp av en flyttbar vägg som ger ett skapligt fritt utrymme. Badrummet har totalt fyra spotlights och värms upp med ett värmeelement från Alde.
I sovrummet finns fem skåp monterade vid taket samt en öppen hylla med estetisk belysning i hörnet. I taket bredvid skåpen finns en led-slinga.
Bädden är två meter lång och har en skön resårmadrass. I huvudänden är sängen 140 cm bred och vid fötterna 125 cm. Sovrummet kan avskiljas från de övriga utrymmena med ett draperi. Bädden kan lyftas i 45 graders vinkel så att bagage-utrymmet kan nås inifrån. Men att stuva inifrån är ändå något besvärligt då Aldes värmepanna täcker en stor del av utrymmet.
Relaterade bildspel
Fakta Dethleffs Advantage T 6601 (2015)
Chassi: Fiat Ducato 35L
Motor: Multijet 150 2,3l, 148 hk
Växellåda: Halvautomatisk
Längd/bredd/höjd: 6 950/2 330/2 760 mm
Takhöjd inne: 1 980 mm
Axelavstånd: 3 800 mm
Överhäng bak: ca 2200 mm
Totalvikt: 3 499 kg
Tjänstevikt bil: 2 780 kg (2 945 kg med tillval)
Maxlast: 719 kg (555 kg med tillval)
Bäddmått bak: 200x140/125cm
Bäddmått fram: 210x120/70cm
Isoleringsmaterial: XPS-skum
Väggtjocklek: Golv/väggar/tak: 49/34/35 mm
Uppvärmning: Alde vatten-buren central-och golvvärme.
Grundpris: 596 000 kr
Pris testad bil: 742 105 kr
Extrautrustning testad bil:
Multijet 150 28 000 kr, halvautomatisk växellåda 18 039 kr, Chassipaket 26 000 kr, Family-paket 19 300 kr, Alde värmepanna
19 684 kr, extra uppvärmning i förarhytt 5 118 kr, golvvärme 6 435 kr, isolerad och uppvärmd gråvattentank 11 570 kr, brytare för vattenpump 605 kr, Alde värmeväxlare 6 554 kr, trätrall i duschen 810 kr, femte bältad sittplats 3 990 kr.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.