Nästa artikel
Concorde Charisma III
Lättrattad högbyggd lyxsvit

Concorde Charisma III

Publicerad 5 januari 2012 (uppdaterad 13 december 2013)
Tredje generationen av Concorde Charisma är ordentligt uppgraderad, både utvändigt och invändigt. Snart rullar de första exemplaren ut till förväntansfulla kunder. Vi spanar in vad man får för pengarna.

Charisma är en populär modell som genomgått flera ansiktlyft inför 2012. Bland de mest märkbara förändringarna är den omarbetade fronten. Trean ser vassare ut än sina föregångare, mycket tack vare den grafitgrå dekaleringen och de matchande sidobackspeglarna. Även kylargrillen är förändrad med nya varselljus med lysdiodteknik. Två statiska kurvstrålkastare gör sitt för att öka säkerheten ytterligare. 

Moderniseringen märks också runt bilens bakparti. Borta är de tidigare, multipla kattögonen. Nu sitter två lyktor på höger respektive vänster sida, snyggt samlade på en grå dekalering som löper horisontellt under en gråtonad ruta (som däremot inte går att se igenom). Den exteriöra uppgraderingen känns modern och attraktiv. 
 
För att bekanta oss med kör- och boegenskaperna lånar vi en demobil av generalagenten Forsbergs Fritidscenter i Hyssna. Vårt testexemplar är en Charisma III 900 M. Bilen bygger på Iveco EuroCargo-chassie och har en tjänstevikt på 6,75 ton. EuroCargo, som är Ivecos tyngre variant, är populär i Tyskland. 
– I Sverige väljer kunderna hellre ett Iveco Daily eller ett MAN-chassie, säger Mårten Andréasson, säljare på Forsbergs Fritidscenter. Obligatorikt tillval för detta chassiealternativ är ett paket som innehåller en halvautomatisk 6-stegad växellåda (EuroTronic), ASR, diff-spärr på bakaxeln, luftfjädring på fram- och bakaxel samt rostfria kapslar. Priset om 130 000 kronor, adderas till grundpriset på 1 900 000 kronor. Då får man också en motor på 5,8 liter och 250 hästkrafter under huven. Vilket behövs, för även om Charisma är mellanmodellen i Concordeflottan, är det ändå en stor husbil att föra fram. Närmare bestämt 9,25 meter lång, 2,38 bred och 3,45 meter hög. 
För att komma in i bodelen (vilket också är bilens enda ingång), krävs således lite gymnastik i trappan som har sammanlagt fyra trappsteg: två i det elektriskt utfällbara insteget och två i den invändiga entrén. 
Väl inne i bilen öppnar sig en värld av lyx. Det räcker med en blick för att konstatera att Charisma III är en premiumbil även interiört. Men innan vi undersöker bokomforten är det dags för en provtur.
 
Jag tar plats bakom ratten och konstarerar att bilen inte har samma djupa instrumentbräda man ofta finner i andra helintegerade modeller. I stället erbjuder förarmiljön i Charisman en kurvig instrumentpanel vars utformning placerar föraren nära den främre rutan. 
– Den välvda panelen gör att du sitter en halv meter längre fram, säger Mårten Andréasson.  
 
Nytt 2012 är själva inredningen. Formen är rundare och mer harmonisk än tidigare versioner. Den nya instrumentbrädan är klädd i grafitgrått läder med synliga sömmar. Den innehåller flera fack, lådor och avställningsytor. I mitten tronar en multimediaskärm och under den en klassiskt rund klocka. Tillsammans med de luftfjädrade stolarna klädda i bilens ljusa nappaklädsel, erbjuder testbilen  en anmärkningsvärt snygg och komfortabel förarmiljö. För att starta bilen tryckar man in knappen med ett versalt D. Bilen rullar iväg och det är nu vi upplever Charismans verkliga körstyrka. Tack vare placeringen nära rutan och bilens nos, är kontakten med vägen direkt. 
De dubbla sidobackspeglarna är väl placerade och på den högra sitter en kamera (tillval). Denna kommunicerar med den stora, vridbara multimediaskärmen. För att hålla koll på högersidan behövs därför inga stora huvudrörelser, ett ögonkast på skärmen räcker. Lägger man i backen byter skärmen bild och visar allt som händer nio meter längre bak (backkamera är också tillval). Det skapar förutsättningar för lugn körning, även för den som inte är van att föra fram ett fordon av denna storlek. Det kan behövas, speciellt vid omkörning.
Tyvärr är testbilen knepig  vid krypkörning. Så småningom inser vi att man ska trycka in knappen ”Slow” vid låga varvtal. Dessutom får man trycka pedalen i backen, det gäller att gasa på – som en riktig trucker. 
Det initiala känguruhoppandet till trots, upplever vi så småningom körningen roligare och bekvämare än förväntat. Det är enkelt att hålla linjen, mycket tack vare de fina tekniska hjälpmedlen. 
Efter någon timmes provkörning är det dags att parkera för kvällen. Meningen är att inte använda toalett- och vattenledningar och därför ställer vi upp bilen på gården utanför Forsbergs. Trots denna camping light-variant får vi smaka på Charismakonceptets utmärkta gästvänlighet. 
Med ett enkelt knapptryck på den moderna panelen ovanför bodelsdörren drar värmesystemet från Alde igång. Det går förvånansvärt snabbt. Visserligen är bilen uppvärmd från provturen men redan efter 20 minuter håller både golv och luft behaglig temperatur. 
 
Installationen i detta tillfälliga lyxhotell, går som en dans. Det är lätt att bädda den 1,57 meter breda dubbelbädden och genomgående gott om förvaringsutrymmen. Jag packar in lite kläder i en av husbilens fem garderober, hoppar i mysrocken och börjar förbereda maten. 
Eftersom vi är på tillfälligt besök blir middagen enkel. Men köksmiljön och utrustningsnivån borgar för betydligt mer avancerad matlagning än mitt enkla tapas­upplägg. 
I bänkskivan finns en trelågig Thetfordspis, en snyggt infälld diskho och en räfflad avrinningsyta. Skivan, som är tillverkad i kompositmaterial, mäter 90 centimeter som längst.  Den följer kökets svaga kurva och har en arbetshöjd på 89 centimeter. Tyvärr finner jag arbetsytan knapp – om man inte använder glaslocket ovanpå spisen. Till vänster om denna finns visserligen en 26 centimeter bred yta men det räcker ändå inte. Lite bättre blir det om man drar ut skärbrädan, där ges extra arbetsutrymme. Kvalitetskänslan är däremot mycket hög och över diskbänken finns två överskåp. Underskåpen är åtta till antalet och i skåpet under skärbrädan finns plats för sopor. På andra sidan finns kyl och frys på 175 liter samt flera smarta utdragbara skafferier och högskåp. Vill man går det att beställa diskmaskin till sitt Charismakök. Enligt prislistan kostar denna finess 12 000 kronor.
 
Jag lämnar middagsbestyret tillfälligt och uppsöker badrummet. Detta befinner sig mellan köket och sovrummet. I passagen mellan sov- och badrum finns bilens smalaste punkt. Här mäter vi 65 centimeter. 
Även i badrummet är utrymmena rymliga. Materialen är av samma slag som i köket, mörkt träslag, lackade skåp och lådor i pärlemorfärgat. Runt det ovala handfatet, som är infällt i bänkskivan, finns gott om plats för sminkväskor och annat. Ytan mäter 75 centimeter på bredden och 54 centimeter på djupet. Rostfria armaturer från Hans Grohe och en utdragbar kran kompletterar det lyxiga konceptet. I badrumsskåpet finns flera hyllplan som går att flytta beroende på hur höga flaskor man vill förvara. Mycket praktiskt och ett plus i protokollet!
Toaletten är av porslin och tar hand om dina kroppsliga rester genom att mala dem i en tank i bilens undre. Duschen mäter 190 centimeter på höjden och trätrallen mäter 66 centimeter. En uppvärmd handdukstork erbjuder plats både för torkdon och morgonrockar. 
 
Tillbaka till de mer sociala ytorna slår vi oss ned i den stora bekväma soffgruppen med ett sittdjup på 47 centimeter. I dessa får fyra fullvuxna ledigt plats. Testbilen har en planlösning som, enligt återförsäljaren, är mer vanlig i Tyskland med L-formad sittgrupp utan en tredje passagerarstol. Eftersom jag är halvtyska känner jag mig bekväm i miljön.  
Bordet i vår testbil mäter 77x85 centimeter och känns lagom stort i planlösningen. 
Över sittgruppen och köket lyser elva infällda spotlights samt en diskret men effektiv takbelysning. På golvet finns en liknande LED-armatur som belyser snickerierna underifrån. Den fungerar också som nattljus. Spotlightsen i taket går att dimra och vi äter våra ostar och oliver i en dämpad belysning. Tyvärr finner vi ljuset i testbilen en aning kallt vilket är synd med tanke på hur genomtänkt all annan interiör belysning är. Exteriört vill jag påstå att man missat belysning på ett ställe, nämligen utrymmet där elen kopplas in. Här behövs definivt en lampa.
Men tillbaka till inredningen. I soffans hörn hittar vi den enda riktiga plumpen i det annars så fina Charisma III-protokollet. Strax ovanför kuddkanten i L-soffans hörn sitter ett sjuntvred på väggen. Det är allt annat än snyggt och känns knasigt placerat. Säkert kommer det duktiga Concordefolket att hitta en annan, mer dold placering för detta vred i framtida Charismaversioner. 
Mer genomtänkt är då de utmärkta skolådorna under sofforna. Under den raka soffan finns två lådor som är riktigt djupa. Här får till och med de höga stövlarna plats.
 
Ytterligare en smart skolåda finns i entrén. Tyvärr är denna bara 17 centimeter hög så stövletterna jag travat runt i under dagen får förvaras liggande. Men lådan är tillräckligt djup för minst två par skor. 
Andra prylar och campingtillbehör förvaras lämpligast i någon av de många och stora lastutrymmena som nås utifrån. Charisma III har hela tre genomgående förvaringsutrymmen. Luckan till det stora garaget mäter 160 centimeter på bredden och 134 centimeter på höjden. Det invändiga golvmåttet är cirka 228 centimeter, stort nog att husera en liten bil, men då heter modellen 920G. Utrymmet är föredömligt utrustat med belysning, lastöglor och vattenslang i integrerad vinda. 
Ytterligare två genomgående lastutrymmen finns (bland annat för skidor) och ser man bilen från sidan påminner den om en julkalender. Känslan förstärks av det avlånga, droppformade fönstret i bodelsdörren. På utsidan av denna sitter ett digitalt kodlås. Det är onekligen high-tech. 
En teknisk besvikelse är däremot att ingen klädkrok finns i entrén. Det är ett alltför vanligt problem i de flesta husbilar tillverkade utanför Skandinavien.  
 
Tillbaka inne i den varma husbilen är det dags att krypa till kojs. För att mörklägga fronten finns både aluminiumjalusi, solskydd och en plisségardin som når upp till halva rutan. Vi använder den senare då vi är ensamma på vår tillfälliga ställplats. Nedbäddad i den sköna dubbelbädden med deluxe-madrasser infinner sig känslan av total bekvämlighet. Det är första gången jag övernattar i en husbil där sovdelen känns som ett riktigt sovrum. Eller snarare – som lyxsviten på ett bättre hotell. 
Innan jag somnar hinner jag tänka tanken att i Charisma III får man det man betalar för. 
Concorde Charisma III 900 M

Årsmodell: 2012

Basbil: Iveco EuroCargo 90E25
Pris testad bil: 2 500 000 kr
Längd/Bredd/Höjd: 925/240/344,6 cm
Höjd invändigt: 200 cm
Totalvikt: 8 600 kg
Tjänstevikt: 6 750 kg
Maxlast: 1 850 kg
Max släpvagnsvikt: 2 500 kg 
Axelavstånd: 445,5 cm
Isolering vägg/tak/golv: 40/40/30+40=70 mm
Värmesystem: Alde vattenburet 
El-powerpaket 1: 3 st GEL-batterier 120 Ah och 100 A-laddare och omformare max 4000 kW/2000 kW kont. 12-230 V. 
Gasolflaskor: 2 st 11 kg
Övrigt: Inbyggt, bensindrivet elverk: 50 000 kr. Inbrottslarm med gps-spårning: 15 000 kr. Solpanel 240 watt: 32 000 kr. Multimediasystem med navigation/gps med lastbilsprogramvara, cd, dvd, mp3, ljudsystem med extra högtalare, subwoofer, backkamera med 2 linser, bluetoothförberedd telefon: 39 000 kr. (Se hela tillvalslistan på www.forsbergsfritidscenter.se)

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.