Är du ute efter en bil att laga mat i? Eller umgås med många vänner? Är du rädd om din cykel? Önskar du ibland att du kunde ta bort hela väggen på bilen om sommaren? Denna bil erbjuder det. Klart att vi testar den!
Chausson är ett av många märken som Triganogruppen har under sina vingar. Det är en fransk koncern som började med att tillverka tältvagnar 1936 och har sedan dess vuxit sig allt större. De tillverkar nu allt från förtält och tillbehör till helintegrerade lyxkryssare. 2012 övertog de SEA-gruppen som bland annat tillverkar McLouis och i och med det är de bland de största koncernerna i branschen, om inte störst. Bilar med namnet Chausson började tillverkas för ungefär trettio år sedan och tillverkningen sker nu i en enorm produktionsanläggning i Tournon-sur Rhône som 2012 uppges ha tillverkat 10 000 fordon.
De flesta av Chaussons husbilar är hel eller halvintegrerade modeller med ordinära planlösningar. De är däremot ganska ensamma om att tillverka bilar av den typen vi ska titta närmare på nämligen bilar med en centralt placerad köksö. Serien heter Sweet och på programmet 2014 finns tre modeller.
Sweet Garage och Sweet Family är 70 cm längre än den Sweet Maxi vi testar. Att den heter Maxi trots att den är minst, beror på att den första bilen i serien, som inte tillverkas längre, hette Sweet mini.
Sweet Maxi är en ovanlig bil på många sätt. Mycket krut har lagts på köket, eller köken snarare. Det första finns utanför bilen till höger om entrén. Det är utfällbart och har tre lågor på rad och en avlång gjutjärnshäll som kan placeras ovanpå. På hällen kan utan problem ett antal entrécoter stekas samtidigt. Köket är dessutom fiffigt upplyst av en LED-list som sitter i kökets förvaringsplats i väggen.
Bredvid uteköket finns bilens gasolfack som rymmer en P-11 flaska. Det räcker gott och väl för kök och kylskåp. För uppvärmning av husbilen står en dieselpanna som således inte gör anspråk på gasolen.
Även inne i bilen är matlagning i fokus. Köket ligger mitt i bilen och den som lagar mat står vänd i bilens riktning, mot sittgruppen framför, en social lösning. Köket har tvålågig spis och en rund diskho med en något överdesignad blandare. Köksön har en skåpmodul fäst i taket och förvaring i skåp och lådor under bänkskivan som förövrigt har ett ytskickt av glas. Till vänster finns en uppfällbar avställningsyta som är välkommen. Utan den är det svårt att arbeta i köket.
Direkt bakom köksön finns ett rejält kylskåp som har AES-funktion. Det innebär att det automatiskt väljer 230 V, gasol eller 12 V som kraftkälla. Över kylskåpet finns ett skåp med ström framdraget för en micro. Bredvid kylskåpet finns en relativt rymlig garderob och bredvid den, vid väggen, ett enormt apotekarskåp i vilket det finns gott om plats i för allt möjligt.
Ytterligare en högbyggd förvaringslösning finns direkt till vänster om entrén. Det är ett högt men ganska grunt skåp. Det har många hyllplan och är perfekt för mössor, vantar och kanske skor, om de inte är för smutsiga.
Toaletten och duschen samsas i ett förvånansvärt stort utrymme i bilens bakre högra hörn. Här finns allt som kan önskas i form av handfat, spegel, förvaring, fönster och taklucka. Det enda som är lite märkligt är att duschen är placerad mitt i det avlånga utrymmet med handfatet vid dörren och toan längst in. Duschen avgränsas av två utvikbara väggar. Det innebär att när duschen använts finns risk att en eventuell användare av toaletten blir blöt om fötterna.
Framför köket finns bilens sittgrupp. Ryggstöden till bilens två bakre färdplatser vilar mot köksön och har således en central placering i bilen. På var sida framför finns fåtöljliknande sittplatser och i förarhytten de vridbara stolarna. Tillsammans med bordet utgör de en väldigt trevlig matplats som även har hyfsad utsikt då det finns stora fönster på bägge sidor.
De bakre färdplatserna har skjutbar sittdyna som gör det möjligt att få en mer tillbakalutad position, något vi ofta efterlyser. De kan skjutas fram ungefär en decimeter. Det låter kanske inte så mycket, men det krävs inte många graders lutning på ett ryggstöd för att det ska kännas mer bekvämt. En bra lösning!
Ovanför sittgruppen finns en stor taksäng som kan placeras i två lägen. I det övre läget krävs en stege för att komma upp men i gengäld kan sittgruppen användas även om takhöjden givetvis begränsas. Placeras sängen lägre hamnar den i nivå med fönstren och är lätt att äntra och lämna samt ger trevlig utsikt
Denna bil har som sagt lösningar vi inte ser så ofta. Förvaringsutrymmet, som nås utifrån, är ytterligare ett sådant. Det är placerat i bilens vänstra bakre hörn och det är vertikalt, sträcker sig från golv till tak, istället för mellan vägg till vägg som brukligt är. I vår bil finns två hyllplan monterade och det är kanske inte helt optimalt som förvaringsutrymme. Det översta planet är svårt att nå. Men utrymmet är egentligen byggt för att förvara cyklar.
På tillvalslistan finns nämligen ett system som heter BUS vilket är en förkortning av ”bike up system”. Det är ett eldrivet system som automatiskt ser till att cyklarna förs in och förvaras stående inne i utrymmet. Fördelen är att de förvaras i ett låst och torrt utrymme där de är säkra, rena och torra. Nackdelen är att de tar upp en stor del av lastutrymmet. Ytterligare ett ovanligt tillbehör finns i form av Panoramic System, vilket innebär att en stor del av väggen på förarsidan kan fällas upp.
De bilar som säljs i Sverige är konstruerade på ett annat sätt än de franska varianterna. Väggarna på bodelen bärs upp av aluminiumreglar och taket är av hagelresistent glasfiber som uppges tåla att gå på, vilket är bra om snö behöver röjas. Golvet har extra tjock isolering och gråvattentanken är uppvärmd och islolerad, likaså insteget.
Chausson Sweet Maxi ger ett välkomnande intryck och är svår att inte tycka om. Dess unika planlösning och egna lösningar tilltalar kanske inte alla, eller till och med de flesta. Men det kan mycket väl vara bilen en del letar efter. För de som gillar att laga mat, cykla och umgås, är den perfekt. &
De flesta av Chaussons husbilar är hel eller halvintegrerade modeller med ordinära planlösningar. De är däremot ganska ensamma om att tillverka bilar av den typen vi ska titta närmare på nämligen bilar med en centralt placerad köksö. Serien heter Sweet och på programmet 2014 finns tre modeller.
Sweet Garage och Sweet Family är 70 cm längre än den Sweet Maxi vi testar. Att den heter Maxi trots att den är minst, beror på att den första bilen i serien, som inte tillverkas längre, hette Sweet mini.
Sweet Maxi är en ovanlig bil på många sätt. Mycket krut har lagts på köket, eller köken snarare. Det första finns utanför bilen till höger om entrén. Det är utfällbart och har tre lågor på rad och en avlång gjutjärnshäll som kan placeras ovanpå. På hällen kan utan problem ett antal entrécoter stekas samtidigt. Köket är dessutom fiffigt upplyst av en LED-list som sitter i kökets förvaringsplats i väggen.
Bredvid uteköket finns bilens gasolfack som rymmer en P-11 flaska. Det räcker gott och väl för kök och kylskåp. För uppvärmning av husbilen står en dieselpanna som således inte gör anspråk på gasolen.
Även inne i bilen är matlagning i fokus. Köket ligger mitt i bilen och den som lagar mat står vänd i bilens riktning, mot sittgruppen framför, en social lösning. Köket har tvålågig spis och en rund diskho med en något överdesignad blandare. Köksön har en skåpmodul fäst i taket och förvaring i skåp och lådor under bänkskivan som förövrigt har ett ytskickt av glas. Till vänster finns en uppfällbar avställningsyta som är välkommen. Utan den är det svårt att arbeta i köket.
Direkt bakom köksön finns ett rejält kylskåp som har AES-funktion. Det innebär att det automatiskt väljer 230 V, gasol eller 12 V som kraftkälla. Över kylskåpet finns ett skåp med ström framdraget för en micro. Bredvid kylskåpet finns en relativt rymlig garderob och bredvid den, vid väggen, ett enormt apotekarskåp i vilket det finns gott om plats i för allt möjligt.
Ytterligare en högbyggd förvaringslösning finns direkt till vänster om entrén. Det är ett högt men ganska grunt skåp. Det har många hyllplan och är perfekt för mössor, vantar och kanske skor, om de inte är för smutsiga.
Toaletten och duschen samsas i ett förvånansvärt stort utrymme i bilens bakre högra hörn. Här finns allt som kan önskas i form av handfat, spegel, förvaring, fönster och taklucka. Det enda som är lite märkligt är att duschen är placerad mitt i det avlånga utrymmet med handfatet vid dörren och toan längst in. Duschen avgränsas av två utvikbara väggar. Det innebär att när duschen använts finns risk att en eventuell användare av toaletten blir blöt om fötterna.
Framför köket finns bilens sittgrupp. Ryggstöden till bilens två bakre färdplatser vilar mot köksön och har således en central placering i bilen. På var sida framför finns fåtöljliknande sittplatser och i förarhytten de vridbara stolarna. Tillsammans med bordet utgör de en väldigt trevlig matplats som även har hyfsad utsikt då det finns stora fönster på bägge sidor.
De bakre färdplatserna har skjutbar sittdyna som gör det möjligt att få en mer tillbakalutad position, något vi ofta efterlyser. De kan skjutas fram ungefär en decimeter. Det låter kanske inte så mycket, men det krävs inte många graders lutning på ett ryggstöd för att det ska kännas mer bekvämt. En bra lösning!
Ovanför sittgruppen finns en stor taksäng som kan placeras i två lägen. I det övre läget krävs en stege för att komma upp men i gengäld kan sittgruppen användas även om takhöjden givetvis begränsas. Placeras sängen lägre hamnar den i nivå med fönstren och är lätt att äntra och lämna samt ger trevlig utsikt
Denna bil har som sagt lösningar vi inte ser så ofta. Förvaringsutrymmet, som nås utifrån, är ytterligare ett sådant. Det är placerat i bilens vänstra bakre hörn och det är vertikalt, sträcker sig från golv till tak, istället för mellan vägg till vägg som brukligt är. I vår bil finns två hyllplan monterade och det är kanske inte helt optimalt som förvaringsutrymme. Det översta planet är svårt att nå. Men utrymmet är egentligen byggt för att förvara cyklar.
På tillvalslistan finns nämligen ett system som heter BUS vilket är en förkortning av ”bike up system”. Det är ett eldrivet system som automatiskt ser till att cyklarna förs in och förvaras stående inne i utrymmet. Fördelen är att de förvaras i ett låst och torrt utrymme där de är säkra, rena och torra. Nackdelen är att de tar upp en stor del av lastutrymmet. Ytterligare ett ovanligt tillbehör finns i form av Panoramic System, vilket innebär att en stor del av väggen på förarsidan kan fällas upp.
De bilar som säljs i Sverige är konstruerade på ett annat sätt än de franska varianterna. Väggarna på bodelen bärs upp av aluminiumreglar och taket är av hagelresistent glasfiber som uppges tåla att gå på, vilket är bra om snö behöver röjas. Golvet har extra tjock isolering och gråvattentanken är uppvärmd och islolerad, likaså insteget.
Chausson Sweet Maxi ger ett välkomnande intryck och är svår att inte tycka om. Dess unika planlösning och egna lösningar tilltalar kanske inte alla, eller till och med de flesta. Men det kan mycket väl vara bilen en del letar efter. För de som gillar att laga mat, cykla och umgås, är den perfekt. &
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.