Historien om Bürstner startade redan 1924 när Jakob Bürstner grundade ett snickeri i Kehl-Neumühl i sydvästra Tyskland. Många år senare, 1958, byggdes den första husvagnen och förra året firade man 50 år med tillverkning av fritidsfordon.
Bürstner är kända för att vara en tillverkare som ofta kommer med innovativa lösningar. Till exempel har de en dubbelsäng i ett par modeller som kan skjutas in mot väggen och ge mer plats för passage vid fotändan, kallad "Variobed". En annan lösning som många har i dag är en soffa som enkelt omvandlas till ett säte i färdriktningen, "Varioseat" på Bürstnerspråk. Bürstners svängbara tvättställ som ger mer plats på toa går under namnet "Variobad". Något som gissningsvis inte bör utläsas på engelska …
Nåväl, lagom till 50-årsjubileet förra året presenterades ännu en smart lösning från Bürstner; en halvintegrerad husbil med fyra fasta bäddar. Från början hette modellen Bürstner Quadro men Audi hade anmärkningar på detta då de ansåg namnet vara alltför likt deras fyrhjulsdrivna modellprogram Quattro. Bürstner lyssnade och ändrade namn till Ixeo, vilket i och för sig påminner om en annan bilmodell från VAG-gruppen, nämligen Seat Exeo. Fast där var nog Bürstner först och vad vi vet har det inte varit några omvända klagomål.
Oavsett namnval så välkomnades Ixeo (Quadro) med öppna famnen när den presenterades lagom till jubileet 2008. Äntligen en smidig halvintegrerad husbil med fyra fasta bäddar! Andra tillverkare noterade lösningen med stort intresse, och det dröjde inte länge förrän den franska konkurrenten Rapido kunde visa sin motsvarighet Rapido 776 (som du kan läsa mer om på sidan 6).
Bürstners husbilsprogram 2009 består bland annat av sex halvintegrerade modeller; Travel Van, Prismo, Nexxo, Marano, Solano och Ixeo. Modellvarianten Ixeo finns med fyra olika planlösningar där samtliga har en nedfällbar extrasäng över sittgruppen. Störst är Ixeo it 674G som har tvärställd dubbelsäng bak samt litet dinettkök under fällsängen. Barnfamiljsfavoriten Ixeo it 666 har våningssäng bak och ett vinkelkök som går fritt från den nedfällbara sängen. Näst minst är Ixeo it 664 som har dubbelsäng bak och vinkelkök som också går fritt från den nedfällbara sängen.
Vi har supertestat den kortaste varianten, Ixeo it 634, med liten köksbänk och sittgrupp mitt i bodelen. Fördelen med den kortaste modellen är givetvis yttermåtten. Det lilla överhänget bak gör den väldigt lättkörd och trevlig på vägen. I förra numret av Husbil & Husvagn kunde du läsa om kompaktmodeller och vore det inte för att denna är bredare så hade Ixeo passat bra även där.
Längden är över sex meter vilket gör att den inte klarar färjegränsen som många rederier envisas med (högre pris för fordon med en längd på över 6 meter).
För att den invändiga takhöjden inte ska bli för låg har bodelen fått en "bula" på taket. Trots bulan är takhöjden under den uppfällda taksängen begränsad till 186 centimeter.
Innan första körningen befarades att tyngdpunkten skulle kännas hög i kurvorna på grund av extrasängen (och i vårt testexemplar även en AC i taket) men det var inget som märktes.
Sidospeglarna är stora och bakåtsikten bra. När det gäller Ixeo it 634 är sikten extra bra tack vare ett fönster på bakväggen vid dubbelsängen. Dessutom finns ett fönster på höger vägg ovanför köket som ger lite bättre sikt snett bakåt.
En majoritet av alla husbilar på marknaden har Fiats förarhytt och chassi, så även denna. Därför blir vi kanske lätt lite tjatiga när förarmiljön ska beskrivas; riktigt bekväma stolar med dubbla armstöd hör till lovsången liksom sexväxlad låda, dubbla 12-voltsuttag och en i övrigt trivsam förarmiljö. En ynka dryckeshållare och en farthållarspak som lätt förväxlas med blinkersspaken hör till klagosången.
Vilken gardinlösning som väljs till förarhyttens fönster skiljer sig däremot. Vissa tillverkare har jalusier som går i skenor längs fönstrets ovan- och undersida, andra har draperier. Bürstner Ixeo har en väl enkel lösning, tre lösa tygstycken som fästs på varje fönster med tryckknappar.
I taket på förarhytten finns en avlastningshylla med öppna fack där mörkläggningsgardinerna kan förvaras men här finns även plats för cd-skivor, kartor och andra småsaker. Takfacken fungerar även som nattduksbord till extrasängen när den är nedfälld. Här sitter även två högtalare kopplade till bilstereon som drivs av bodelsbatteriet, vilket har sina fördelar. Tändningen behöver inte vara på när man lyssnar på radio och den riskerar inte heller att ladda ur startbatteriet.
I taket ovanför förarhytten finns ett takfönster av mellanformat som också nås från takbädden. Takbädden är säkrad med en liten spak och innan allt fälls ned rekommenderas att rensa undan från köksbänken. Viktigt är också att inte glömma glaslocken till spis och diskho i uppfällt läge. Allt riskerar annars att krossas om sängen sänks ned alltför hastigt.
För att lättare komma upp i taksängen finns ett par trappsteg och väl på plats är det en väldigt bekväm och mysig "koja". Två sänglampor infällda i taket fungerar som läsbelysning och den 13 cm tjocka kallskummadrassen är bekväm. I taksängen ryms två vuxna, och faktiskt är den bredare och aningen bekvämare för två än den vanliga dubbelsängen. Måttbandet visar 145 x 195 cm och sitthöjden mellan madrass och tak är 75 cm. Sängen är dock svår att kliva i – och framförallt ur eftersom trappstegen är så höga att man mer eller mindre dråsar ner sista biten. Kuddarna måste förvaras på annan plats när bädden är i uppfällt läge.
Sittgruppen består av förarhyttens stolar som vrids runt med ett enkelt handgrepp. I "baksätessoffan" ryms två bältade personer. Det är visserligen trångt för två vuxna men annars är det ovanligt bekväm stoppning. Matbordet är 104 x 65 cm stort men en extra utfällbar bordsskiva på 40 x 65 cm underlättar samvaron till bords. En nackdel för den som sitter på passagerarstolen är att man får dingla med benen eftersom golvet är lägre där än vid övriga platser runt bordet.
Ett problem som direkt upptäcks med denna korta Ixeo är att köket hamnar under den fällbara sängen. På grund av detta är överskåpen för små för att rymma tallrikar, och köket går överhuvudtaget inte att använda när sängen är nedfälld – vilket inte är fallet på varianterna med vinkelkök. Köksbänken mäter 113 x 50 cm och den är ingen dröm för seriösa kockar. Tre lådor finns under diskhon där bestick, tallrikar, kastruller och en stor del skafferivaror måste samsas.
Varken skåp eller ens en krok för soppåsen finns, här skulle en korg på ytterdörren passat bra. Krokar för kökshandduk och köksredskap är något som saknas i de flesta fritidsfordon, så även här. I Ixeo it 634 finns inte heller någon köksfläkt, men väl ett öppningsbart köksfönster.
Under soffan återfinns färskvattentanken, vill man tömma den inför långförvaringen görs det med en liten ratt på tankens ovansida. Bakom soffans ryggstöd tas utrymmet upp av lådan för de båda gasoltuberna. Luckan till gasolen sitter som vanligt på utsidan av bilen. En utdragslåda där småsaker kan förvaras finns däremot invändigt. Under trappsteget till taksängen finns ingenting – alltså ett outnyttjat hålrum som man borde tagit vara på bättre. Bristen på just förvaringsskåp är en av Ixeo it 634:as största nackdelar ifall man ska åka fyra personer.
Till vänster när man kliver in genom ytterdörren finns en tv-vägg med stativ som kan vändas mot dubbelsängen. Däremot sitter tv:n för långt ner för att ses från taksängen. Ovanför tv-stativet sitter informationspanelen som är lättförståelig med sedvanliga nivåmätare och reglage för huvudström och vattenpump. Trumapannans manövrering sitter vid golvet på dubbelsängen, vilket är synd för den som har svårt att gå ner på knä eller den som ser dåligt.
Under dubbelsängen finns förvaring som nås utifrån via en lucka som mäter 90 x 38 cm. Här finns också ett litet skåp som nås inifrån där lite underkläder och strumpor ryms.
Att komma åt värmepannan med tappkranarna för varmvattnet är inte så lätt då de sitter under dubbelsängen. Spjälorna i sängen stänger effektivt för, så det blir ytterst svårt att komma åt. Dessutom kan bara halva sängen fällas upp eftersom resten hålls nere av en underligt monterad värmeslang som är fäst med slangklämmor i sängens ribbotten. I lastutrymmet sitter även bodelsbatteriet som däremot är lättare att komma åt.
Sängen är bekväm men i smalaste laget, den mäter 130 x 198 cm och avsmalnar från lårhöjd till 105 cm. Särskilt för den som ligger ytterst är det lätt att fötterna trillar utanför. Sängen är annars bekväm och pocketresårmadrassen som är 13 cm tjock ligger på en traditionell ribbotten. Vid sängen finns två fönster med tillhörande gardiner och myggnät. Irriterande är att prydnadsgardinerna hänger långt ner och lossnar alltför lätt ur sina fästen på grund av för veka upphängningskrokar i plast.
Toalettdelen är imponerande för att vara i en så pass liten husbil. Här finns handfat av plast och på golvet en snygg trätrall.
Elkontakter för 230 volt finns vid köksbänken, vid golvet i baksätet samt vid tv-väggen. Takluckor finns både i toadelen och i förarhytten. Annars är det dåligt ställt med belysning. Det finns fem infällda spottar på extrabäddens undersida som lyser upp sittgruppen, men de utgör inte tillräcklig belysning varken vid sittgruppen eller i köket. I garderoben finns inte heller någon belysning. Över huvud taget så finns bara de två små läslamporna och toabelysningen i den bakre delen av husbilen. Ljuset blir därmed aningen dunkelt när nattmörkret faller på, och att leta kläder i garderoben kräver pannlampa.
Det finns tre lackeringsalternativ till Ixeo; standard, fire och champagne, varav de två sistnämnda kostar extra. I detta test ser du champagnevarianten. Vidare finns 16 olika inredningstextilier att välja mellan, varav fyra kostar extra.
Ixeo it 634 är kort sagt en smart och kompakt husbil med bra standardutrustning som ABS, ASR, dubbla airbags, elhissar, centrallås i förarhytten och takfönster. Kan du leva med ett lite mindre kök är den inget dåligt val. Annars finns det som sagt andra planlösningar från samma tillverkare. &
Jimmie Öbom (text) Per Hammarsjö (foto)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.