Den tyska tillverkaren Bürstner kommer till 2011 som vanligt med en uppsjö husbilsmodeller. Modellserierna som tillverkas heter från liten till stor: Travel Van, Nexxo, Solano, Ixeo (Ixeo Time & Plus) Viseo, Aviano, Argos och Elegance. Den sistnämnda serien består till 2011 av åtta varianter där i 705, i 726 G, i 729 G och i 730 har fyra hjul och truma luftvärme som standard. De återstående fyra modellerna heter i 800 G, i 810 G, i821 G och i 900 G som samtliga har Alde 3010 vattenburen centralvärme som standard.
Vidare är de fyra sistnämnda treaxlade och har Al-Ko lågramschassi vilket förutom bättre vägegenskaper ger bättre lastegenskaper och förvaringsmöjligheter.
Solen skiner när vi lämnar fabriksområdet. Vi befinner oss i Bürstners hemort Kehl alldeles intill gränsen mot Frankrike och Strasbourg. Kehl är en liten ort där de flesta känner någon som jobbar på Bürstnerfabriken. Troligen är det därför som ingen visar irritation eller ens intresse när vi senare kör samma runda om och om igen runt samma centrumkvarter. Till råga på allt i onormalt hög hastighet för en husbil, för att få rörelseoskärpa i bilderna.
Denna monotona körning runt kvarteret säger också en del om väghållningen på fordonet. Aldrig känns det otryggt bakom ratten trots att det nästan skriker i däcken. En alkovbil av äldre snitt hade förmodligen vält av behandlingen men i Elegance tas korsningarna utan dramatik. Den förhållandevis låga tyngdpunkten ihop med att vikten fördelas på tre hjulaxlar märks tydligt. Förutom att gå stadigt rakt fram så känns ekipaget styvare och kränger mindre vid kraftiga girar.
Även på Autobahn märks den goda väghållningen. På avsnitt där många tvåaxlade och kortare husbilar blir spårkänsliga känns Elegance i 900 G stadig som ett tåg. Förutom detta så ger det treaxlade chassiet bättre egenskaper vid hög last. Nackdelen å andra sidan är förstås att däckskontot blir högre med fler hjul.
Den starka Fiatmotorn på 157 hästkrafter räcker till de höga hastigheterna längs Autobahn och inte heller känns ekipaget vindkänsligt. Elegance är med andra ord en riktig körmaskin och inte bara ett förstklassigt boende.
Sikten genom den stora vindrutan är som på alla helintegrerade husbilar rentav exemplarisk. En nackdel med konstruktionen är däremot att det blir en del störande reflexer vid solsken i de lodräta rutorna. Ett fenomen som gäller alla helintegrerade husbilar vi testat. Däremot är sikten genom sidorutorna god vilket den även är genom backspeglarna. Vi noterar inte heller något störande skrammel eller lösa detaljer i bodelen som inverkar störande på körningen.
En nackdel med treaxlade husbilar är att vändradien blir större och jämför vi Elegance 3-axling mot deras 2-axlade motsvarighet så skiljer det omkring tre meter i vändradie. 14,3 meter för Elegance i 730 med snarlik planlösning mot vår testade i 900 G som behöver 17,4 meter. Mellan dessa båda modeller skiljer det inte bara vad gäller antalet hjul utan även i last- och dragvikt. Tvåaxlade i 730 får lasta 235 kilo och dra 2000 kilo medan i 900 G får lasta 890 kilo men bara dra 1600 kilo. En lastvikt på 235 kilo för i 700 är alldeles för lite, vill man dessutom ha den större motorn (Fiat Ducato 3,0 Mjet Maxi) blir lastvikten löjlig, nämligen 160 kilo.
Vår testade Elegance i 900 G är i det avseendet klart bättre och den modell vi rekommenderar om valet står mellan de båda. En maximal lastvikt på 890 kilo ger marginaler till både passagerare och packning.
Möjligheterna att få med sig packning är god även i andra avseenden när det gäller i 900 G. Dels ger det lägre chassiet ett dubbelgolv med utdragbara förvaringslådor och dels finns ett stort "garage" längst bak. Här får man in ett par cyklar eller en moped om så önskas plus allt som kan behövas i form av gummibåtar, flytringar, campingstolar eller varför inte ett par skidor. Enligt specifikationerna bör den här husbilen duga gott även vintertid.
Alde vattenburen värme och värmeväxlare från motor till boendeutrymme är standard på i 900 G till skillnad från det mindre syskonet i 730 där detta är tillval.
När bilen ställts upp på lämplig plats vrider vi runt stolarna och knäpper på huvudbrytaren för bodelen. Det pågår någon form av belysningstävling hos tillverkarna av fritidsfordon och Bürstner ligger i täten. Här kan man tala om sofistikerad och omfattande belysning. Till och med den läckra ledstången vid ytterdörren skiner varmt som vore den flytande lava.
I hela boendeutrymmets längd löper en sektion i taket som innehåller både spotlights och indirekt belysning. När det gäller belysning och inredning så uppdaterades det mesta redan till modellåret 2010 men det gör inte saken sämre för det. Styrningen av all belysning är lika sofistikerad den, Bürstners egen manöverpanel är både snygg och praktiskt placerad vid ytterdörren. Värmereglagen sitter lågt placerade vid diskhon, väl lätt för små barn att nå men det är ett snyggt ställe att dölja dem på.
Sittgruppen är väldigt bekväm med en hörnsoffa, en längsgående soffa på motsatt sida och förstås de båda framsätena som kan vändas runt.
Köksdelen är som sig bör även den läckert designad, en halvmåneformad belysning på väggen samt praktiska kryddhyllor som ger matlagningsro. Den fina diskhon med gott om avrinningsyta och högt placerad vattenkran kan täckas med glasluckor. Själva diskhon är dock i minsta laget om man har stora pannor eller mycket disk att fylla den med.
Samtliga planlösningar i Elegance-serien har toalett/handfat separerad från duschen. Vår testade modell har läckert belyst handfat och på andra sidan imponeras vi av den rejäla duschkabinen. Sist men absolut inte minst kommer så det härliga sovutrymmet med en mittplacerad dubbelsäng. Under denna finns förvaringsmöjligheter i två skåp med jalusiluckor och på var sida om sängens huvudända finns ytterligare garderober.
Sammantaget är Bürstner i 900 G en verkligt trevlig bil i den övre klassen. Det låga chassiet och att den har tre axlar gör den fördelaktig på vägen även om man får hålla rätt på den utsvängande bakdelen när det blir trångt. Förutom bra vägegenskaper så har den ju också ett innandöme i klass med riktigt dyra hotellrum.
Jimmie Öbom (text) Simon Hamelius (foto)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.