Nästa artikel
Bürstner Aero Van T700
Drömfärd på Mercedes

Bürstner Aero Van T700

Publicerad 7 september 2010 (uppdaterad 13 december 2013)
Med Mercedes Sprinter som basbil lockar Aero Van köpare som vill ha en exklusiv halvintegrerad husbil. Vi har provkört den strömlinjeformade skönheten.

Det är inte bara stjärnan i fronten som avslöjar att Aero Van har MB Sprinter som basbil, även sedd från sidan syns det att ”nosen” är några decimeter längre än vanligt. Med vanligt menar jag husbilar byggda på Fiat, Renault eller Ford. Den längre nosen bidrar till det farfyllda utseendet, som på Aero Van fortsätter över taket och bodelen. Bürstner har strävat efter lågt luftmotstånd och med blotta ögat ser det ut som de lyckats bra.

I skrivande stund finns Aero Van i två färgpaletter; den svarta med grå linjer ser uppseendeväckande ut medan den i silver med vita linjer är lite mer traditionell. Den yttre designen är i mina personliga ögon lyckad. Linjeföringen som fortsätter i samma stil över bodelen bidrar till en mer enhetlig design. Luftströmmarna hejdas inte av den låga ”kepsen” på förarhyttens tak utan släpps vidare längs sidan tack vare ”öppna kanaler” på bodelens sidor. Väggarna på Aero Van är förresten gjorda i ett stycke metall vilket också ska bidra till ett "halare" yttre.
Det är detaljerna som gör helheten. Till och med det lilla plåtvecket på Mercedesdörrarna övergår på bodelen. Längre bak svänger fartränderna vidare uppåt mot taket medan hjulhuset nedtill har en sluttande design vilket accentuerar det strömlinjeformade intrycket.

Framför hjulhuset på vänster sida finns utrymme för en gasolflaska. Då Aero Van är utrustad med Trumas stora dieselvärmare, Combi 6D, blir behovet av gasol lägre men reservtub får förvaras på annat håll.
På vänster sida finns vattenpåfyllning och ingång för elkabeln. Bagageluckan hittas på bakväggen vilken även döljer toakassetten. En nackdel med denna lösning är svårigheten att fästa cykelställ. Enklaste lösningen är att bilen utrustas med dragkrok och cykelhållare anpassad för draget. Dragvikten på den bakhjulsdrivna husbilen är annars 2 000 kg.

entrédörren går långt ner vilket underlättar insteget och på insidan möts man av en inredning som andas exklusivitet. Modellen jag provkört har snygg, ljus läderklädsel i sittgrupp och framstolar, som dessutom är standard i Sverige. Direkt till höger finns en fåtölj och under denna en utdragbar låda med två hinkar. Soffor och fåtöljer är bekväma att sitta i tack vare extra stoppning i knäveck och rygg. Bakom fåtöljen vid ingången finns en jalusivägg som döljer utrymmet för tv. Det rundade och snygga matbordet har en utfällbar extraskiva.
Soffan i färdriktningen har två bältade platser och fönstret till vänster går ända ner till låret på den sittande. Sittgruppen är trivsam och jag får lust att sitta kvar länge, men plikten kallar och jag går vidare bak i bodelen.
Även här är det trivsamt. Det snyggt svängda vinkelköket har många praktiska detaljer. Förutom trelågig spis med avlastningslucka finns lucka över diskbänken. Diskhon har en avrinningsyta av räfflad plåt. Luckor i kök och överskåp är ljusa och till vänster om köket finns ett skåp som antingen kan användas som skafferi eller linneskåp. Ett stänkskydd mellan spis och skåp skyddar träväggen.

Längre bak kommer toadörren med ett fönster av frostat glas. Bürstners badrum är ett under av effektivt utnyttjande på liten yta. Det lilla tvättstället i plast går att vika undan. Duschkabinen är visserligen skramlig och bökig att stänga men väldigt smart utformad för att skydda väggarna från vattenstänk. Ett hörnskåp underlättar förvaringen liksom hyllor gjutna i väggplasten. Toalettstolen är en vridbar Thetford och på väggen bakom finns toalettpappershållare samt knapp för spolning.

Intill badrummet finns en så kallad fransk bädd som smalnar av vid fotändan. Kundproducerade bilar kommer att ha en fem centimeter högre säng än exemplaret jag körde. Det betyder att lastutrymmet under blir rymligare. Sängen är bekväm och det finns fönster både bakåt och åt sidan. Vid sängens fotända finns en garderob för längre plagg.
Innan jag är tillbaka vid ytterdörren passeras kylskåpet på 160 liter inklusive frysfack.
Efter husesynen är det dags att använda nyckeln med den lilla stjärnan och se hur ekipaget uppför sig i trafiken. Jag sätter mig tillrätta bakom ratten och ställer in backspeglarna, eller försöker åtminstone. Sprinterns originalspeglar är för korta och bakåtsikten är inte bra.
Den trevliga CDI-motorn från Mercedes finns i tre versioner, där den största kommer med automatlåda. Varianterna är 2,2 liter med 129 hk, 2,2 liter med 163 hk och 3,0 liter med 190 hk. Jag kör den manuella versionen med 129 hk. Kopplingen och den sexväxlade lådan arbetar fint ihop och Aero Van är en fröjd att köra oavsett trafikmiljö. Motorn räcker till bra och det finns resurser för omkörning trots att jag kör svagaste varianten. Helst hade jag testat stora motorn med automatlåda. För är det någonting jag uppskattar är det moderna automatlådor. I dag är de både bekväma och ekonomiska. Dessutom har den svenska generalagenten valt att lägga automatlåda som standard på Aero Van. Bakåtsikten har brister men annars känns bilen mycket trafiksäker, även vid hård kurvtagning. Det här är en husbil för dig som prioriterar åk- och köregenskaperna högt.
Instrument och förarmiljö är logiskt uppbyggt och jag behöver sällan famla efter reglagen. Mellan hastighetsmätare och varvräknare finns en lcd-panel som visar övrig data av intresse. Ett armstöd finns på dörrens insida och ett annat sitter på stolen. Ska man vara petig så saknar jag faktiskt Fiats dubbla armstöd då de hamnar lika i höjd och även följer med stolen när den vrids runt.
Men vad är det då som gör att bilen känns så säker under körning? Skillnaden på denna jämfört med äldre MB-chassit är verkligen enorm. Chassiproffsen på Al-Ko har utvecklat det lägre och bredare underredet ihop med Mercedes vars multilänkbakaxel påminner om den på deras personbilar. Även fjädringen är av högsta klass. Ja, näst högsta eftersom Al-Ko även kommer med luftfjädring bak till MB-chassit, vilket är en nyhet. Sammanfattningsvis vill jag säga att Aero Van väcker habegäret i mig så fort jag ser den. Efter provkörningen har den känslan inte mattats det  minsta.
Tvärt om – jag vill ha den!

 

+ Köregenskaperna! Design och komfort av högsta klass. Trevlig sittgrupp med bra stoppning och klädsel. Automatlåda, Webasto-värmare, uppvärmd avloppstank, spillvattenrör och skinnklädseln Strada kommer vara standard i Sverige. Vinkelkök.

- Lastutrymme på bakstammen och aningen lite plats för bagage, men lastutrymmet blir fem centimeter högre på kundexemplar jämfört med provkört exemplar. Bristfällig bakåtsikt med Sprinterns originalspeglar.

Illustration: Gunnar Linn

Bürstner Aero Van T700

Grundpris: 1 029 000 kr
Modell: Halvintegrerad husbil
Längd/Bredd/Höjd: 6 990/2 300/2 700 mm
Totalvikt: 3 500 kg alt 3 850 kg
Tjänstevikt: 3 080 kg
Släpvagnsvikt: 2 000 kg
Basbil: Mercedes Sprinter 313/316/319 CDI
Motor: 2,2–3,0 l diesel, 129/163/190 hk
Värmesystem: Truma Combi 6 D, dieseldriven, luftburen
Säng: 143 x 196 cm
Bränsletank: 72 l
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.