Det är alltid med ett visst mått av skräckblandad förtjusning som jag närmar mig en stor linerhusbil inför en provkörning. Dessa stora skapelser inger respekt men efter att ha tagit plats bakom ratten släpper skräcken direkt. Sikten är närmast perfekt från förarplats utom möjligen den döda vinkeln snett bakåt till höger som på alla husbilar, skåpbilar och lastbilar.
+ Kvalitetskänslan i möbler och snickerier. Stora utrymmen både för boende och packning. Inbjuder till lugn körstil.
- Alla linerlyxbilar kräver förstås en väl-fylld plånbok.
Bakom ratten anpassas körningen rätt snabbt och min körstil blir lika värdig som om jag rattade en hyfsat stor limousine. Rätt snabbt vänjer jag mig också vid den annorlunda körställningen, jämfört med de Fiat Ducato vi oftast rattar.
Chassi och motor är från lastbilsvärlden och i den världen är 6 400 mil inte alls mycket. Miltalet är alltså inget som oroar nämnvärt när det gäller det maskinella så länge serviceboken är ifylld. Och det är den på testexemplaret. Den såldes ny i samma butik som den i dag står som begagnad.
Dessa stora skapelser inger respekt men efter att ha tagit plats bakom ratten släpper skräcken direkt.
Vid köp i denna prisklass (och alla andra prisklasser) skulle jag ringa tidigare ägare och höra om deras erfarenheter av fordonet. Namn på tidigare ägare samt nummer kan oftast handlaren bistå med alternativt kan de letas upp i bilens papper och telefonnumret hittas på nätet.
Vid min provkörning känns inga konstigheter i styrning, växellåda eller bromsar. Däck, fälgar och bilens kaross ser också fräscha ut och jag ser inga skador. Inte ens under ”kjolen” längst bak, som lätt kan skrapa i vid färjepåfarter, syns några skrapmärken.
Samtidigt som jag krälar omkring under bilen tar jag en ordentlig titt på luftfjädringens luftbälgar som också dessa ser hela och fräscha ut.
Därefter blir det dags att tända upp all belysning både inne och ute. Allt fungerar. Inredningen ger nästan nybilskänsla bortsett från en viss lukt från avloppet. Antingen är det från kylskåpet men mer troligt från gråvattentank eller toalettank vilket är vanligt när bilar stått en stund i värmen.
Planlösningen med ett så kallat barbord som sitter fast i väggen och en extra pilotstol med bälte har flera fördelar. Dels passar bordet utmärkt som skrivbord och dels blir det gott om plats i mittgången. Sist men inte minst får passageraren i den tredje pilotstolen avsevärt bättre komfort än i soffan. Nu är även soffan med bara ett bälte ganska bekväm tack vare att man slipper armbågas med någon intill.
Concorde har som sig bör väldigt bra isolering mot kylig yttertemperatur och samtidigt även från vägljud. Dessutom är golvet i testbilen täckt av en formsydd och tjock matta som jag lyfter upp för att konstatera att golvet är helt och fräscht.
Inspektionsrundan går vidare till köket som ser nästan oanvänt ut, åtminstone har man gjort en ordentlig ”flyttstädning” av spis, kyl och gasolugn. Alla tre fungerar som väntat när jag provstartar dem.
Toalettutrymmet någon meter bakåt i bilen är ett så kallat raum-bad som kan stängas av både framåt och bakåt. Även här imponerar materialvalen i handfat, toalettstol, duschkabin. Precis som överallt annars i bilen finns rejäla träluckor med superstarka gångjärn. Jag testar samtliga soft-close-lådor i hela bilen och alla fungerar klockrent. Likaså lucklåsen på alla överskåp och garderober.
Slutligen kommer jag så till den rymliga bädden längst bak. Eller snarare bäddarna då det rör sig om två separata långbäddar som kan bäddas ihop. Madrasserna ser nya och fräscha ut och fjädrarna från Froli under madrassen är hela. I ett av trappstegen mellan bäddarna hittar jag ett säkerhetsskåp som är ordentligt fastbultat i golvet.
Det är lite irriterande och möjligen tjatigt men jag hittar inte en enda trasig detalj i bilen. Men skam vore väl annars med tanke på det priset!
Jo förresten det hörs ett gnissel när jag sänker ner extrasängen fram, kanske skulle en skvätt symaskinsolja råda bot på den saken?
När jag summerar intrycken hittar jag ändå några störningsmoment även om de inte kan kallas direkta felaktigheter. Först och främst, LED-belysningen är strömsnål, men ljuset är kallt och starkt. Justerbara LED-lampor är därmed bra! Annars tycker jag att det bör vara el-justerbara framsäten men det har nybilsköparen valt bort när det begav sig och inget att skrika högt om.
Som sagt, annars är det inte mycket att orda om, de enorma väskorna med instruktionsböcker och papper avslöjar inte heller några brister, allt är stämplat och ifyllt. Besiktning UA.
Inredningen från Concorde har stått sig lika bra som motor och chassi från Iveco verkar ha gjort. Frågan som uppkommer är därmed om det är värt att köpa nytt i den dyraste lyxklassen – om nu en begagnad är nästan lika bra?
Ett viktigt argument är förstås garantierna och där är nytt ännu bättre även om man får en viss garanti även på begagnade husbilar som denna.
Chassi: Iveco Daily
Antal mil: 6 400
Antal ägare: 3
Motor: Fiat 3,0 160 hk
Längd/bredd/höjd: 8 480/2 500/3 310 mm
Tjänstevikt: 5 500 kg
Maxlast: 1 700 kg
Totalvikt: 7 200 kg
Däck: 225/75/R16CP (fram) 225/75/R16 C (tvillingmontage bak)
Uppvärmning: Vattenburen Alde 3010, dieselvärmare
Pris på lappen: 1 679 000 kr
Utrustning på provkörd bil: Automatlåda, AC-bildel, back-kamera, cd-stereo, dubbla bodelsbatterier, farthållare, mopedgarage, golvvärme, toatank, kyl med separat frys, takfläkt i kök, LCD-tv med digital parabol, gasolugn, omvandlare 12–230 V, nedfällbar hyttbädd, alu-fälgar fram, markisbelysning, extraljus, luftfjädring, larm, skinnklädsel.
Två liknande alternativ till Concorde Charisma II 840 L
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.