Nästa artikel
Begagnat: Sunlight Alkov 2005 – gamling granskas grundligt
Husbilar

Begagnat: Sunlight Alkov 2005 – gamling granskas grundligt

Publicerad 15 september 2023 (uppdaterad 15 september 2023)
Hur står sig en 18 år gammal husbil om den synas i detalj? Vi lät våra Supertest-experter studera en Sunlight alkovhusbil från 2005. Här är deras åsikter och tips vid köp av äldre begagnatobjekt.

Vi tar in våra vanliga experter som brukar bistå oss i våra supertester för att kolla en begagnad husbil med 18 år på nacken. En karossbyggare, en snickare, en elektriker och en expert från besiktningsföretaget Dekra i Tyskland. Fyra experter som i vanliga fall bedömer helt nya husbilar för tidningen Reisemobil International och som även syns här i Husbil & Husvagn.

Objektet för begagnatkontrollen är skribentens egen familjs husbil. Alltså en Sunlight av årsmodell 2005 på ett chassi från Fiat Ducato med 2,3 liters turbodiesel på 110 hästar och med femväxlad manuell växellåda.

Denna husbil har varit i familjens ägo i över tio år och därför är spänningen stor när den nu ska bedömas av denna samling experter.

Det 5,63 meter långa fordonet har gått 15200 mil under dessa 18 år och trots att det är en kort husbil så känns bodelen väldigt rymlig inuti tack vare att den fasta sängen uppe i alkoven inte tar någon plats alls från övrig möblering.

Bodelskonstruktion

Karosskonstruktören Rudi Stahl får ett positivt första intryck när han betrakar gamlingen. ”Den är fortfarande i bra form för sin ålder”, säger han. Rudis inledande fokus blir på den ofta kritiska sammanfogningen mellan förarhytt och bodel. Trots sina 18 år har plasten inte skavt sönder hyttplåten, eller tvärtom, och allt verkar hålla tätt och det ser förhållandevis rent ut i limningarna. Det finns dock en liten reva i det nedre området av stänkskärmen samt i sidokjolarna som är av plast.

”Men det är bara visuella defekter”, säger Rudi Stahl. Samma sak gäller de utanpåliggande bodelsfönstren där åldern har tagit ut sin rätt i form av en hel del rynkor... förlåt... repor. Likadant är det med plastpanelerna längre bak som fått en del bucklor och repor under åren. En polering skulle förmodligen göra stor skillnad.

Dekra-experten Thomas Klingenstein krälar samtidigt in under det gamla fordonet, med sig har han sin ytterst kritiska blick. Undergolvet av trä på gamla husbilar (och husvagnar) brukar vara en svag punkt. Men faktiskt får det ändå godkänt för den svarta skyddsfärgen undertill är fortfarande intakt.

Däremot finns det synlig rost på ytan av förarhyttens kanter och styrlänkage. Herrn Klingenstein drabbas dock inte av panik över detta utan rekommenderar bara att man håller fortsatt koll på dessa detaljer, eller än bättre; ”Slipa bort rosten och skydda delarna ordentligt så saktas förfallet ner avsevärt.”

Klingenstein och Stahl rekommenderar att alla tätningar och limningar kontrolleras regelbundet på äldre husbilar och husvagnar. ”Varje tätningssöm i en bodel behöver underhåll och ibland bytas ut eller bättras på”, säger Stahl.

Med tiden blir materialet nämligen torrt och skört och förlorar sin tätande och limmande effekt. Dels därför rekommenderas också att man gör en fuktmätning vid köp av begagnat campingfordon.

"Bristerna i byggkonstruktionen är mestadels bara ytliga småskador. De viktiga tätningarna ser fortfarande bra ut på det här exemplaret, men är ändå viktiga att ha koll på framöver. En rekommendation är en proffstvätt eller polering och vill man kosta på ordentligt så kan en keramisk lackförsegling vara vettig."

Rudi Stahl, karosseriexpert

Inredning

Det har blivit dags för snickaren Alfred Kiess att äntra scenen och direkt på plats imponeras han av bodelens rymdkänsla. ”Alla som värdesätter en rejäl sittgrupp har här hittat sin favorithusbil”, säger han. Dinetten på förarsidan flankeras nämligen av en längsgående soffa som är nästan 190 cm lång. En perfekt kökssoffa för ”Kronblom” att sträcka ut på när man inte orkar klättra upp i alkoven. Sittgruppen ger en känsla av extra rymd och det är aldrig långt till en sittplats. En del av den här sortens husbilsplanlösningar hade hela 6 bältade platser då man åkte baklänges. Här är det dock ”bara” fyra bälten vilket räcker gott med tanke på lastvikten.

Utförandet i snickerierna ger ett gott intryck enligt snickarn. Man har inte snålat på rundade hörn och kanter och handtagen till överskåp och luckor är bra utformade för att inte skada användaren. ”Ett par av de solida gångjärnen behöver justeras, men det är inget onormalt”, säger Kiess. Han säger också att ett antal mindre tecken på slitage på vissa snickerier är försvarligt.

Kök

En kompromiss och nackdel på grund av den enorma sittgruppen är förstås att andra områden blir trängre. I det här fallet köket som är kompakt och knappt har några arbetsytor alls. Därför får man ta matbordet till hjälp vid matlagning.

Varken snickaren Kiess eller besiktningsmannen Klingenstein har något att klaga på vad gäller köksdelens utrustning som sådan. Det golvplacerad absorptionskylskåpet är visserligen litet men dörren stänger bra och det är rent och snyggt. Den trelågiga spisen är dock missfärgad efter alla år av användning och det är inget ovanligt i sig.

"Former och färger harmoniserar fortfarande rätt bra för att vara en så gammal husbil. Möblerna är välgjorda och jag gillar de många rundade kanterna i snickerierna. Sprickorna i duschkaret är dock av det mer kritiska slaget som måste åtgärdas om duschen ska användas."

Alfred Kiess, snickeri- och inredningsexpert

Badrum

En titt in i badrummet visar dock att åldern har tagit ut sin rätt på ett lite mer kritiskt sätt. Den en gång så vita plasten har gulnat över ett stort område. Även om det kan avfärdas som mer av ett visuellt problem oroar duschkarets skick våra experter desto mer. Här syns nämligen tydliga sprickor på kanten till dörren och även runt avloppen.

Ska det fortsätta duschas här rekommenderas definitivt att man ser över duschkaret – eller rentav att man byter ut det om möjligt.

Annars finns inte mycket att klaga på i övrigt vad gäller badrummets utformning. Till och med betydligt större och moderna husbilar kan vara snålare med ytan i badrummet.

"Det tekniska fungerar och skicket är okej för sin ålder, men man kan se på husbilen att den har använts flitigt genom åren. Med lite kärlek och omsorg kan den ändå fungera bra i många år framöver."

Thomas Klingenstein, teknikexpert Dekra AG

Tekniken

Besiktningsmannen Klingenstein börjar med att titta i gasolutrymmet. Och se där, två flaskor på elva kilo är säkert fastspända intill varandra och lådan har ingen tröskel så flaskbytet går så att säga geschwint! Slangarna och tryckreduceringsventilen bör dock bytas så snabbt som möjligt tycker Dekra-expert Klingenstein.

För att värma bodelen finns en Truma Combi gasolpanna under garderoben som ger luftburen värme. Sunlights gamla alkovbil är dock inte idealisk för vintercamping, främst eftersom gråvattentanken är oisolerad.

Turen är därmed kommen till vår elektronikexpert Götz Locher som ska inspektera det elektriska i 18-åringen. Här har det hänt en hel del och det märks främst på de föråldrade halogenstrålkastarna. Sex stycken totalt plus en takplafond. Das war alles!

”I dagens läge kan man göra så mycket mer tack vare LED-remsor och LED-spotlights”, säger Lochner.

Han gillar däremot att solpanel har eftermonterats på taket. Mindre imponerad är han över kabeldragningen till de nyligen eftermonterade USB-uttagen. Praktiskt för laddning av smartphone och liknande, men icke godkänt kabelarbete enligt proffset.

På vägen

Inom vissa områden har utvecklingen gått snabbare än inom andra områden. Ett sådant är det nyss nämnda elektriska området, ett annat är köregenskaperna. Till exempel krävs lite mer styrka och precision bakom ratten för att manövrera den trögare styrningen och kopplingen jämfört med dagens fordon. Men man vänjer sig snabbt!

Dieseln på blygsamma 110 hk får dock arbeta hårt med alkovens stora frontyta. Accelerationen är det inget större fel på men den extrem högt utväxlade femte växeln känns mer som en sexväxlad låda där man tappat bort femmans drev, om ni förstår. Man bör alltså dra upp varvtalet ordentligt på fyrans växel innan man vispar över till femman.

Att ligga och marscha 110 km/h på flack motorväg är annars inga större problem och femmans höga utväxling gör att varvtalet trots allt hålls på en måttlig nivå.

En klar brist vid resor i många tyska städer men också i flera andra länder i dagens läge är Euro 3-utsläppsstandarden som gör att husbilen inte kan få en grön miljödekal. &

Köpa beg husbil

Att köpa en begagnad husbil ställer betydligt högre krav på undersökningen än den som köper en begagnad personbil. För det första gäller ju den sedvanliga kontrollen av själva fordonsdelen med motor, växellåda, koppling, bromsar, fjädring och rost. Därefter kommer den stora biten, nämligen bodelens alla funktioner, teknik och tätningar.

Efterfrågan på begagnade husbilar är enorm och särskilt i den billiga klassen. Det gör dem också ohemult dyra vilket i sin tur ställer höga krav på den som kontrollerar dem för att det inte ska bli än dyrare efter köpet.

Till din hjälp på vägen med checklista och massor av tips har vi lanserat ett magasin med namnet ”köpa husbil” som kan beställas här: www.husbilhusvagn.se/shop

1. Lampor

Belysningen måste fungera runt om.

2. Vatten­försörjning

Luktar färskvattentanken unket? Renovering kan bli dyrt.

3. Kylskåp

Kylskåpet kan vara en indikation på om husbilen har underhållits väl.

4. Tätningar

Sköra eller trasiga tätningar och limningar är inte bra tecken.

5. Gasolsystem

Ser slangarna mjuka och inte torra ut? Är gasoltest utfört? Fungerar spis m.m.?

6 Gångjärn

De är ofta utslitna, dörrar och luckor hänger snett och det gnisslar högt vid öppning.

7. Badrummet

Fungerar vattenförsörjningen, finns det sprickor i plasten i dusch och annat?

8. Uppvärmning

Fungerar värmen, är utblåsventilerna hela? Vid vattenburen värme, kolla även att den fungerar.

9. Mörkläggning och myggnät

Fungerar de bra utan att fastna? Testa alla i hela fordonet.

10. Kjolar och plastvinklar

Här är det inte ovanligt med missfärgningar, mossa och annat om fordonet stått mycket. Kolla tätningar och lim.

Småalkovernas guldålder

Liknande modeller fanns även hos andra märken inom Hymerkoncernen. Till exempel Hymer Camp A 544, Dethleffs Advantage A 5251, Bürstner A 532. Korta familjealkover var poppis förr och fanns även hos konkurrenterna Eura Mobil, McLouis, Knaus, Weinsberg mfl.

Miljözoner i Tyskland och EU

Sedan 2008 måste alla fordon ha en miljödekal om de ska färdas i tyska miljözoner. Vissa städer i Europa har totalförbud mot dieselfordon med sämre utsläppsnorm än Euro 4, 5 eller 6. Ett tips är att ha det i åtanke vid begköp – åtminstone om ni tänkt resa till städer i utlandet.

Checklista vid köp
Papper
  • Finns registreringsbeviset del II (fordonsregistrering) tillgängligt?
  • Har besiktning, fukttest och gasoltest utförts och finns det några dokument?
  • Har fordonet en grön miljöplacket? (allt viktigare i många städer i EU)
  • Är säljaren den registrerade innehavaren av fordonet?
  • Har serviceboken fyllts i helt?
  • Ska man byta kamrem?
Utvändigt
  • Rost?
  • Är fordonet olycksfritt?
  • Har det lackats om?
  • Stängs alla dörrar, lås och luckor ordentligt?
  • Är gångjärnen slitna?
  • Är fönster och takluckor i ordning?
  • Är utvändiga belysningen intakt?
  • Är eftermonterade tillbehör korrekt fastsatta?
  • Om det finns popup-tak: är tältduken, dragkedjor okej?
Invändigt
  • Luktar det unket, finns det mögel?
  • Fungerar vattensystemet?
  • Är tankarna rena?
  • Är tätningsfogarna i våtrum och kök okej?
  • Fungerar det elektriska systemet, inklusive bodelsbatteriet?
  • Fungerar gasolsystemet som det ska?
  • Är kylen fri från mögel och fläckar?
  • Uppfyller möbler, klädsel och våtrum dina egna krav?
Basfordon
  • Är däcken okej? (Kolla även ålder på dem)
  • Är bromsar, fjädrar, stötdämpare och hjulupphängning okej?
  • Finns det spår av olja under differential, växellåda och motor?
  • Är nivån på bromsvätska, kylvatten, batterivätska, motorolja okej?
  • Hur ser underredet och de bärande delarna ut (korrosion)?
Provköra
  • Startar motorn tillförlitligt och går sedan fint?
  • Ger motorn, transmissionen och differentialen ifrån sig konstiga ljud?
  • Fungerar kopplingen bra?
  • Drar bromsarna jämnt? (provbromsa på säker plats)
  • Vad skramlar och låter inuti husbilen?
Tips vid lastning

De kompakta måtten och den enkla utrustningen utan komfort- och säkerhetshöjande teknik gör denna husbil lätt i jämförelse med moderna husbilar. Kort hjulbas och långt överhäng bak ihop med akterkök ger tyngd på bakaxeln. Viktigt när det gäller den här typen av husbilar är att ha stenkoll på lasten om många färdas. Inte bara lastvikt utan också lastsäkring och lastfördelning (sträva efter låg och central tyngdpunkt).

Tekniska data
Sunlight Alkov 2005

Basfordon: Fiat Ducato

Chassi: original Fiat Ducato chassi

Motor: multijet turbodiesel, 110 hk, Euro3

Växellåda: femväxlad manuell

Totalvikt: 3400 kg

Yttermått: (L/B/H) 5620/2250/3120 mm

Ståhöjd: 200 cm

Axelavstånd: 2850 mm

Extrautrustning: (exempel) markis, cykelställ för 4 cyklar, dragkrok, solpanel.

Testförbrukning: 11,8 l

Total körsträcka: 15 200 mil

Begagnatpris: ca 150 000-200 000 kr

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.