I nummer 7.2015 provkörde vi Adria Sonic Supreme I 710 SBC. Nu kan du läsa hela testen här och kolla in tidigare opublicerade bilder!
Majestätiskt från Adria
I år är det 50 år sedan Adria tillverkade sitt första fritidsfordon, en husvagn. Mycket har hänt sedan dess, och vi tar det långa steget till en helintegrerad husbil som är det mest exklusiva som Adria producerar just nu.
Redan från början var Adrias koppling till Sverige stark. Den första vagn de byggde premiärvisades i Stockholm och blev omgående såld. I dagsläget toppar Adria försäljningslistorna i större delen av Europa, och de nordiska länderna är med bred marginal företagets största marknad.
2010 lanserades Adria Sonic vilken var företagets första helintegrerade husbil. Följande år kom Super Sonic, en lyxigare variant med bland annat vattenburen värme. I dagsläget säljs Sonic i varianterna Axess, Plus och Supreme.
Den sistnämnda, Sonic Supreme, finns med tre olika planlösningar. Två av dessa har populära långbäddar men vi väljer att ta en närmare titt på 710 SBC som har drottning-säng, vilket innebär en centralt placerad dubbelsäng längst bak i bilen. I den här bilen är dock lösningen lite mer raffinerad jämfört med hur det brukar se ut. Det finns nämligen en vägg vid sängens fotända, och på andra sidan väggen är badrummets handfat placerat. På var sida i bilens mitt finns dusch respektive toalett. Duschen har egna dörrar men för att använda toaletten privat får en eller flera skjutdörrar användas.
Sonic Supreme är baserad på Fiat Ducato men chassit är ett lågbyggt sådant från Al-Ko. Den testade bilen är maximerad vad gäller vikt och motoralternativ. Totalvikten är 4 250 kilo och det behövs. Den vikt som tillkommer med den utrustning som inte är standard är näm-ligen inte medräknad i tjänstevikten. Det går heller inte att på ett enkelt sätt ta reda på vad den utrustningen väger, vilket lägger ett stort ansvar på handlarna som måste förklara detta tydligt.
Motorn är uppgraderad till Fiats trelitersmotor 180 multijet II, men om vi ska vara petiga ger den maximalt 177 hästkrafter. Själva bodelens konstruktion är ny för 2015 och kallas av Adria för Comprex. Utsidan består av glasfiberarmerad plast (GFK), isoleringen i golv, vägg och tak består av en kombination av styrofoam (XPS) och frigolit (EPS). Reglarna är av trä eller av polyester vid utsatta positioner. Innerväggen är av fanér.
I bilens bakre del finns ett dubbelgolv som hyser teknik och förvaring. Dessutom har bilen ett väl tilltaget garage längst bak som är rikligt utrustat med bland annat duschslang. Garaget är högt vilket gör att även sängen inne i bilen blir hög. Sammantaget innebär det att golvet påminner lite om en lång trappa från köket till sängen. Fördelen är att det blir högt i tak fram vilket ger rymd. Nackdelen är att det finns en hel del höga trösklar att hålla reda på.
Vi testar bilen hos Caravan AB en bit utanför Eskilstuna och kör den inte speciellt långt, så någon utförlig beskrivning av köregenskaperna kan vi inte ge. Bodelen håller sig mestadels tyst under färden men så är den också tom. Som de flesta vet brukar det vara det som bilen fylls med som står för ljud.
Till 2015 har ytterdörren breddats till 60 cm vilket gör det enkelt att kliva in i bilen. Direkt innanför entrén finns en svart högblank plexiglaspanel som visar sig vara bilens manöverpanel. Vi hittar inga klädkrokar men under soffan rakt framför entrén finns i alla fall ett litet utrymme för skor. För kläder på galge finns tre garderober i sovrummet och även duschen har en klädstång, som passar bra för blöta ytterkläder.
Köket finns bakom sittgruppen och det är riktigt snyggt och välplanerat. Speciellt den belysta karmen runt fönstret förgyller kökstillvaron.
Vi sjunker ner i soffan och justerar nackstöden som ger med sig efter lite kink. Komforten får godkänt på alla platser, även i den nedsänkbara sängen över förarplatsen. Adria har satsat på belysningen i den här bilen. Exempelvis finns fyra spotlights på undersidan av den främre sängen och det hela kröns av en infälld LED-list på väggen mellan sittgruppen och köket. Det finns också ett stort takfönster med indirekt LED-belysning med samma ljusnyans som belysningen vid överskåpen.
710 SBC ger sammantaget ett mysigt intryck. Sovrummet känns verkligen som ett sovrum, och med alla dörrar stängda störs inte den som valt att gå och lägga sig lite tidigare av dem som kanske sitter uppe ett tag in på natten.
Utrustningsnivån är genomgående hög. Många tillval har gjorts till den testade bilen, men även i grundutförande ger Supreme ett komplett intryck. Med tanke på Adrias framgångar i Sverige och övriga Norden är det uppenbart att de hittat ett formspråk som tilltalar oss nordbor, och med Supreme i denna tappning har de tagit ut svängarna rejält. Den är helt enkelt snygg både utvändigt och invändigt.
I år är det 50 år sedan Adria tillverkade sitt första fritidsfordon, en husvagn. Mycket har hänt sedan dess, och vi tar det långa steget till en helintegrerad husbil som är det mest exklusiva som Adria producerar just nu.
Redan från början var Adrias koppling till Sverige stark. Den första vagn de byggde premiärvisades i Stockholm och blev omgående såld. I dagsläget toppar Adria försäljningslistorna i större delen av Europa, och de nordiska länderna är med bred marginal företagets största marknad.
2010 lanserades Adria Sonic vilken var företagets första helintegrerade husbil. Följande år kom Super Sonic, en lyxigare variant med bland annat vattenburen värme. I dagsläget säljs Sonic i varianterna Axess, Plus och Supreme.
Den sistnämnda, Sonic Supreme, finns med tre olika planlösningar. Två av dessa har populära långbäddar men vi väljer att ta en närmare titt på 710 SBC som har drottning-säng, vilket innebär en centralt placerad dubbelsäng längst bak i bilen. I den här bilen är dock lösningen lite mer raffinerad jämfört med hur det brukar se ut. Det finns nämligen en vägg vid sängens fotända, och på andra sidan väggen är badrummets handfat placerat. På var sida i bilens mitt finns dusch respektive toalett. Duschen har egna dörrar men för att använda toaletten privat får en eller flera skjutdörrar användas.
Sonic Supreme är baserad på Fiat Ducato men chassit är ett lågbyggt sådant från Al-Ko. Den testade bilen är maximerad vad gäller vikt och motoralternativ. Totalvikten är 4 250 kilo och det behövs. Den vikt som tillkommer med den utrustning som inte är standard är näm-ligen inte medräknad i tjänstevikten. Det går heller inte att på ett enkelt sätt ta reda på vad den utrustningen väger, vilket lägger ett stort ansvar på handlarna som måste förklara detta tydligt.
Motorn är uppgraderad till Fiats trelitersmotor 180 multijet II, men om vi ska vara petiga ger den maximalt 177 hästkrafter. Själva bodelens konstruktion är ny för 2015 och kallas av Adria för Comprex. Utsidan består av glasfiberarmerad plast (GFK), isoleringen i golv, vägg och tak består av en kombination av styrofoam (XPS) och frigolit (EPS). Reglarna är av trä eller av polyester vid utsatta positioner. Innerväggen är av fanér.
I bilens bakre del finns ett dubbelgolv som hyser teknik och förvaring. Dessutom har bilen ett väl tilltaget garage längst bak som är rikligt utrustat med bland annat duschslang. Garaget är högt vilket gör att även sängen inne i bilen blir hög. Sammantaget innebär det att golvet påminner lite om en lång trappa från köket till sängen. Fördelen är att det blir högt i tak fram vilket ger rymd. Nackdelen är att det finns en hel del höga trösklar att hålla reda på.
Vi testar bilen hos Caravan AB en bit utanför Eskilstuna och kör den inte speciellt långt, så någon utförlig beskrivning av köregenskaperna kan vi inte ge. Bodelen håller sig mestadels tyst under färden men så är den också tom. Som de flesta vet brukar det vara det som bilen fylls med som står för ljud.
Till 2015 har ytterdörren breddats till 60 cm vilket gör det enkelt att kliva in i bilen. Direkt innanför entrén finns en svart högblank plexiglaspanel som visar sig vara bilens manöverpanel. Vi hittar inga klädkrokar men under soffan rakt framför entrén finns i alla fall ett litet utrymme för skor. För kläder på galge finns tre garderober i sovrummet och även duschen har en klädstång, som passar bra för blöta ytterkläder.
Köket finns bakom sittgruppen och det är riktigt snyggt och välplanerat. Speciellt den belysta karmen runt fönstret förgyller kökstillvaron.
Vi sjunker ner i soffan och justerar nackstöden som ger med sig efter lite kink. Komforten får godkänt på alla platser, även i den nedsänkbara sängen över förarplatsen. Adria har satsat på belysningen i den här bilen. Exempelvis finns fyra spotlights på undersidan av den främre sängen och det hela kröns av en infälld LED-list på väggen mellan sittgruppen och köket. Det finns också ett stort takfönster med indirekt LED-belysning med samma ljusnyans som belysningen vid överskåpen.
710 SBC ger sammantaget ett mysigt intryck. Sovrummet känns verkligen som ett sovrum, och med alla dörrar stängda störs inte den som valt att gå och lägga sig lite tidigare av dem som kanske sitter uppe ett tag in på natten.
Utrustningsnivån är genomgående hög. Många tillval har gjorts till den testade bilen, men även i grundutförande ger Supreme ett komplett intryck. Med tanke på Adrias framgångar i Sverige och övriga Norden är det uppenbart att de hittat ett formspråk som tilltalar oss nordbor, och med Supreme i denna tappning har de tagit ut svängarna rejält. Den är helt enkelt snygg både utvändigt och invändigt.
Relaterade bildspel
Adria Sonic Supreme I 710 SBC (2015)
Basfordon: Fiat Ducato
Chassi: Al-Ko lågprofilchassi
Motor: Fiat 180 Multijet II, 3,0 l/177 hk
Växellåda: Automatisk
Säkerhetssystem: ABS, ESP, EBD, Traction+ och Hillholder
Totalvikt: 4 250 kg
Tjänstevikt: 3 125 kg(ca 3 434 kg med tillval)
Maxlast: 1 125 kg (ca 816 kg med tillval)
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Längd/bredd/höjd: 7 520/2 320/2 980 mm
Axelavstånd: 4 035 mm
Överhäng bak: ca 2 500 mm
Ståhöjd inne: 176–204 cm
Isoleringsmaterial: EPS- och XPS-skum
Isolering tjocklek: Golv/vägg/tak: 31/26/26 mm
Uppvärmning: Gasol- och eldriven Alde Compact 3020 vattenburen centralvärme och golvvärme. Värmeväxlare.
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: Bak: 146 x 190 cm, fram: 150 x 190 cm.
Årsskatt: 7 800 kr
Pris från: 932 900 kr
Pris testad bil: 1 102 000 kr
Tillval testad bil: 177 hk motor och 43H chassi 66 000 kr,
automatisk växellåda 22 400 kr, komfortpaket 1 (AC bildel, airbag passagerare, farthållare, high
level instrumentpanel) 25 200 kr, reservhjul med hållare 1 800 kr, stödben 2 000 kr, dimljus fram
2 800 kr, backkamera 5 700 kr,
värmeväxlare 10 100 kr, värmematta i förarhytt 6 400 kr, solskydd framruta 1 700 kr, matta i hytt + bodel 5 100 kr, isofix-fästen för barnstol 1 600 kr, textilpaket (filt, kuddar, överdrag för säng) 2 700 kr, ESP 5 900 kr, Traction+ med Hillholder 1 300 kr, mugghållare instrumentpanel 400 kr, 16 tums aluminiumfälgar 5 900 kr, tömningsslang för gråvattentank 300 kr.
Chassi: Al-Ko lågprofilchassi
Motor: Fiat 180 Multijet II, 3,0 l/177 hk
Växellåda: Automatisk
Säkerhetssystem: ABS, ESP, EBD, Traction+ och Hillholder
Totalvikt: 4 250 kg
Tjänstevikt: 3 125 kg(ca 3 434 kg med tillval)
Maxlast: 1 125 kg (ca 816 kg med tillval)
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Längd/bredd/höjd: 7 520/2 320/2 980 mm
Axelavstånd: 4 035 mm
Överhäng bak: ca 2 500 mm
Ståhöjd inne: 176–204 cm
Isoleringsmaterial: EPS- och XPS-skum
Isolering tjocklek: Golv/vägg/tak: 31/26/26 mm
Uppvärmning: Gasol- och eldriven Alde Compact 3020 vattenburen centralvärme och golvvärme. Värmeväxlare.
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: Bak: 146 x 190 cm, fram: 150 x 190 cm.
Årsskatt: 7 800 kr
Pris från: 932 900 kr
Pris testad bil: 1 102 000 kr
Tillval testad bil: 177 hk motor och 43H chassi 66 000 kr,
automatisk växellåda 22 400 kr, komfortpaket 1 (AC bildel, airbag passagerare, farthållare, high
level instrumentpanel) 25 200 kr, reservhjul med hållare 1 800 kr, stödben 2 000 kr, dimljus fram
2 800 kr, backkamera 5 700 kr,
värmeväxlare 10 100 kr, värmematta i förarhytt 6 400 kr, solskydd framruta 1 700 kr, matta i hytt + bodel 5 100 kr, isofix-fästen för barnstol 1 600 kr, textilpaket (filt, kuddar, överdrag för säng) 2 700 kr, ESP 5 900 kr, Traction+ med Hillholder 1 300 kr, mugghållare instrumentpanel 400 kr, 16 tums aluminiumfälgar 5 900 kr, tömningsslang för gråvattentank 300 kr.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.