Adria är med över 40 års erfarenhet av husbilar och husvagnar en av Europas största tillverkare och 2007 lämnade 14 000 fordon fabriken i Slovenien. Vi har tittat på modellserien Coral. Husbilen finns både som alkov och halvintegrerad och med en mängd olika planlösningar. För den stora familjen finns en alkovmodell med ända upp till sju sängplatser. Det finns också en lång lista över möjliga tillval, så den som beställer en ny bil kan verkligen skräddarsy efter eget behov och smak. Adria Coral byggs på två olika chassier – Ducato light och Ducato heavy – och båda finns med två motoralternativ, antingen 2,3 liters diesel på 130 hk eller en 3,0 liters maskin på 157 hk. Endast två alkovmodeller i Coralserien går att få med 4 000 kg totalvikt och då endast i kombination med den starkare motorn. Bilen är framhjulsdriven och standard är en sexväxlad manuell låda, men tillsammans med stora motorn finns automatlåda som tillval. Den provkörda modellen heter S 690 SP och lanserades förra året. I den bakre delen av bilen finns en dubbelsäng som är 2,10 lång och 1,10 bred. Sängen har gångutrymme på bägge sidor. Sängens huvudände kan vinklas upp en aning vilket är praktiskt när du ligger och läser eller tittar på tv. Tv:n är tänkt att monteras längre fram i bilen vid sittplatserna men även sovdelen är förberedd för tv. Sovdelen kan skärmas av med en dörr som är ny för årsmodell -09. Dörren, som är av ”hemmasnitt” och har ett riktigt trycke, känns en aning racklig. Att bilen inte har något fönster bakåt ökar känslan av att vara privat i sovdelen. Vid behov kan en tredje säng bäddas framme vid matbordet. Duschutrymmet ligger separat och tillhör sovdelen medan toa och handfat ligger på andra sidan bilen utanför sovrumsdörren. Toan är svängbar. I köksdelen finns en stor helautomatisk kyl/frys på 150 liter. Bra med separata dörrar för kyl och frysdel. Spisen har tre lågor. Ugnen sitter separat i bra arbetshöjd. Matbordet har en lättarbetad förlängningsfunktion som är ny för årsmodellen. Andra uppdateringar på 09-an är nya textilier, ny golvbeläggning och ett nytt utseende på bodelens kontrollpanel. För uppvärmning svarar en kombipanna från Truma. Har du tillgång till 230 volt så har pannan en inbyggd elpatron. För bästa komfort finns även elektrisk golvvärme och ett extra värmeelement placerat under matbordet bakom förarplatsen. Den som gillar att köra bil tittar alltid extra noga på förarmiljön. I S 690 SP sitter du bra i stolarna som har armstöd på bägge sidor. Ratten är justerbar i längsled och bilbältets fästpunkt över axeln är också justerbar. Vi saknar däremot ett takfönster som brukar ge en ljus och trevlig förarmiljö men här har Adria valt att sätta förvaringsfickor i stället. Fiat har på ett bra sätt dämpat både dieselknatter och vibrationer och vid förarplatsen ger bilen ett solitt intryck. Vid provkörningen kom kupéljudet snarare från bodelen än från motor och vägbrus. Vår bil har 2,3-litersmotorn, och både motor och växellåda är lätta att bli kompis med. På sjätte växeln med full semesterpackning så tryter kraften när det lutar uppför men på det hela taget är det en positiv körupplevelse. Den provkörda bilen har ett komfortpaket innehållande AC, farthållare och airbag på passagerarsidan. Komfortpaketet kostar 23 000 kr. Tillsammans med tillägg för metalliclack kostar den här bilen 644 100 kronor.
Grundpris: 606 900 kr Modell: Halvintegrerad husbil Basbil: Fiat Ducato light Motor: 2,3 l 4-cyl, diesel, 130 hk Bränsletank: 90 l Längd/Bredd/Höjd: 7 359/2 299/2 785 mm Tjänstevikt: cirka 3 015 kg Totalvikt: 3 500 kg Släpvagnsvikt: 2 000 kg Garage Djup/Höjd/Bredd: 2 150/1 050/920 mm Värme: Truma luftburen centralvärme med gasol- och eldrift
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.