Nästa artikel
Fendt Opal 560 SRF
comeback

Fendt Opal 560 SRF

Publicerad 30 september 2015 (uppdaterad 30 september 2015)
Vagntillverkaren Fendt säljs nu åter i Sverige efter några års frånvaro. Vi har testat Opal 560 SRF som premiärvisades 2013. Utmärkande för den är det stora vinkelköket och den mycket rymliga soffan.
Fendt som ägs av Hobby­koncernen slutade tillverka husbilar för några år sedan och koncentrerar sig numera helt på husvagnar. Jämfört med koncernsyskonet så kan Fendt sägas vara det exklusivare valet av de två. Fendt har sin fabrik i Mertingen i södra Tyskland medan Hobby byggs i Fockbeck i norr. Tittar vi på detaljer i inredningen finns det mycket som de båda märkena delar men även mycket som är unikt för respektive fabrikat. Fendt gjorde för övrigt comeback i Sverige på Kistamässan 2014 genom Skoklosters husvagnar som tar in dem i landet efter några års frånvaro av märket. En av skillnaderna dem emellan är att Hobbys vagnar byggs på ett egentillverkat chassi medan syskonet Fendt får sitt chassi från Al-Ko. Testvagnen har därför säkerhetskopplingen AKS från Al-Ko som nyper åt om dragkulan och gör färden stadigare. När jag drar iväg med denna Fendt Opal 560 SRF så beter den sig fint efter bilen och bjuder inga överraskningar trots att det är en välutrustad och rätt tung vagn. Efter en tur på varierande vägunderlag stannar jag för att titta närmare på vagnen och börjar med utsidan vars bakvägg fick en översyn till 2013. Vagnen har ett snyggt linjespel och bakdelens paneler följer sidorna ända upp på taket. De nättare bakljusen är placerade högre upp än tidigare och rangerhandtagen är snyggt integrerade i bakpanelen. När Fendt visade designtänket första gången för ett antal år sedan sades den vara mer "automotive". Alltså mer personbilsliknande.

Designen i stort är visserligen mer traditionell än moderbolagets Hobby Premium-serie. Vagnarna från Fendt liknar varandra utvändigt oberoende av vilken modellserie som betraktas. Vår testvagn har snygga aluminiumfälgar som hör till standardutrustningen precis som luckan till förvaringsutrymmet under dubbelsängen fram i vagnen. På vagnens högra sida sitter 230- och 12-voltsuttag samt TV-antennuttag samlat bakom två luckor som inte kan låsas. Gasoluttag finns också och sitter längst fram i hörnet på vagnen. Entredörren är placerad bakom hjulaxeln och man kliver rakt in mot den välkomnande jättesoffan placerad baktill i vagnen. 

Premiumkänsla och lyxkänsla kan vara svår att definiera ibland men ändå tycker jag att den utmärker sig genast när jag stiger in i vagnen. Mycket tack vare ljussättning, materialval och färger som känns återhållsamt exklusivt utan att vara vulgärt vilket ibland kan vara fallet när saker ”lyxas till”.
Direkt till vänster under soffan finns en stor utdragbar låda för skorna och på den högra sidan plats för TV och förvaring. Någon instegsgarderob finns däremot inte. Vagnens bakre region består av den stora soffan som är rymligare än en traditionell U-soffa. Detta tack vare vinkelköket med sin bardel ut mot mitten som blir ryggstöd i soffan. Soffan rymmer åtta personer och matbordet är perfekt som spelbord när man bjuder in gäster. Däremot är bordsskivan för liten för dukning till åtta middagsgäster. Bordet har ett teleskopben och med det nedsänkt kan soffan bäddas till en 163/213 cm bred och 230 cm lång gästsäng. Ovanför sittgruppen finns ett överflöd av förvaringsutrymmen och Fendt har verkligen utnyttjat varenda centimeter. Det finns åtta överskåp med luckor och därtill öppna hyllor under nämnda skåp samt halvmåneformade hyllor i hörnen. Överskåpens stabila luckor fungerar utmärkt och tillverkaren har även satsat på gångjärnen. Den tvåfärgade inredningen heter Lulea-björkdekor, (är det svenska Luleå som åsyftas måntro?) 
Belysningen i sittgruppen består av en tredelad spotlampa, hörnbelysning och myshöjande indirekt belysning i taket.

Vinkelköket i denna Opalvagn är en riktig pärla. Själva köksbänken har gott om arbets- och avställningsyta tack vare den upphöjda barbänken. Under bardelen finns ett långt apotekarskåp med nätkorgar av rostfritt stål vars mekanism kunde varit stabilare, speciellt när skåpet är fyllt med tunga kastruller och stekpannor. Under bardelen finns ytterligare ett utdragbart smalare apotekarskåp i rostfritt stål som mäter 9x48 cm. I nederdelen av köksbänken finns tre utdragbara fullbreda lådor som kräver ett kliv åt sidan när de dras ut. Det är alltså gott om förvaring men jag saknar en sopkorg även om den som är integrerad i bodelsdörren kan användas för det ändamålet. Köket har även tre överskåp och under dessa finns små hyllor med luckor men de har gångjärnen nedtill vilket gör dem aningen svårhanterliga. Den stadiga spishällen i gjutjärn ger köket ett gediget intryck och den trelågiga spisen samt diskhon täcks av varsitt glaslock. På andra sidan mittgången finns kyl/frysen från Dometic på 140 liter. Det är ett så kallat slim-tower vilket tar mindre plats. Därefter kommer en garderob med två dörrar (88x60x135 cm) och klädstång. I den här vagnen finns tvättstället med spegel och åtskilliga skåp alldeles intill sängen men utan en egen dörr att stänga om sig. Det är en smaksak ifall man gillar denna lösning. Tre spotlampor står i alla fall för belysningen och öppna hyllor som stängs av med en skjutbar spegel ger gott om förvaring för smink och tandborste. Under tvättstället finns ytterligare två skåp med dörrar. Här finns även kontaktuttag på 230 volt.

Toalett- och duschutrymmet längst fram mäter 85x74 cm och takhöjden är liksom i resten av vagnen 195 cm. Sist faller jag ned i den franska bädden vars madrass vilar på en ribbotten som kan justeras från hård till mjuk. Sängens huvudgavel har utnyttjats maximalt till förvaring av småsaker. Dels täckta med spegeldörrar och dels öppna hyllor. Fem rymliga överskåp finns därtill och 230-voltsuttag är välkommet för laddning av surfplatta eller mobiltelefon. Läslamporna må se snygga ut men att de inte kan riktas är en nackdel. Under sängen finns vagnens största förvaringsutrymme på 148x133x38 cm. Utrymmet kan även nås från utsidan genom en lucka. Fendt Opal 560 SFR passar kanske bäst för två personer men även en barnfamilj om man kan finna sig i att bädda den stora sittgruppen. Vagnen gav ett intryck av kvalitet när jag klev in och detta intryck bestod under hela testet. Den provkörda modellen Fendt Opal 560 SRF är med sitt pris på 290 000 kr den näst dyraste modellen Opal-serien och med sina 5,7 meter även den näst längsta bland Opalerna. I samma prisklass finns även 550 SG och 560 SG med långbäddar. Fendt har sex olika modellserier och i dessa en uppsjö planlösningar så valmöjligheterna är många. Opal är näst dyraste serien, bara slagen av exklusivare Diamantserien. För Norden finns ett Scandpaket med vattenburen värmepanna från Alde. Den provkörda husvagnen hade luftburen värme och pannan Truma S5004. 

Ursprungligen publicerad i H&H nr 4.14.

Vinkelkök. Köket med sin barliknande vinkel ger gott om
arbetsyta. Bardelen fungerar som ryggstöd till den stora soffan.

Mörker. Belysningen i Fendt-vagnen är i stort sett bra, men läslamporna i sovrummet borde vara starkare och även riktbara.

Pokerbord. Det finns gott om plats för åtta personer men bordet är mer av ett spelbord än ett middagsbord. Fram med kortleken!

Fendt Opal 560 SRF
Chassi: Al-Ko enkelaxlad med AKS säkerhetskoppling
Totallängd/bredd/höjd: 7 720/2500/2630 mm
Totalvikt: 1 700 kg
Tjänstevikt: 1511 kg
Max last: 189 kg
A-mått förtält: 1 026 mm
Tjocklek golv/vägg/tak: 47/31/39 mm
Uppvärmning: Alde Compact 3020 vattenburen (Scand)
Bäddmått: 213/163 x 230 cm
Pris från: 290 153 kr

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.